واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵
جلسهی نقد و بررسیِ «به دام انداختنِ نور در دو پرده»، نخستین مجموعه شعرِ میلاد کامیابیان، در مهرشهرِ کرج برگزار شد. به گزارش ایسنا، بر اساس گزارش رسیده، در این برنامه که مؤسسهی ایوان سپید میزبانِ آن بود حافظ موسوی، علیرضا حسنی و علیرضا عباسی در مقامِ منتقد به نکاتی دربارهی اثرِ این شاعرِ جوان اشاره کردند. در ابتدا علیرضا عباسی برخی از سوابقِ ادبیِ کامیابیان مانندِ همکاریاش با صفحاتِ ادبیِ روزنامهها و مجلاتِ کشور را برشمرد و تجربهی زبانیِ او در سمتِ ویراستار را در بررسیِ اثرش حائز اهمیت دانست. پس از آن، میلاد کامیابیان چند شعر از فصلهای مختلفِ کتابش را برای حاضران خواند تا نوبت به منتقدان برسد. ابتدا حافظ موسوی، شاعرِ باسابقه، پشتِ تریبون رفت و با خواندن بخشهایی از شعرهایِ کامیابیان، استفادهی آگاهانهی شاعرِ «به دام انداختنِ نور» از سطحِ گفتاریِ زبان را ستود. او در تبارشناسیِ این رویکردِ کامیابیان برخی شعرهای بیژن الهی، بهخصوص آثارِ «دورهی سیاه در سرایشِ پارسی»، را مثال زد. شاعرِ «شعرهای خاورمیانه» در ادامه اضافه کرد که اثرِ کامیابیان به معنای واقعیِ کلمه «کتاب» است، نه مجموعهی بیسامانی از اشعارِ پراکنده، و در نتیجه باید فصلبهفصل خوانده شود. موسوی نکاتی دربارهی طرفِ تخاطبِ عمدتاً سالمندِ اغلب شعرهای این اثر ذکر کرد و پرداختن به شخصیتهای معمولیِ رفتهازیاد را از نقاطِ قوتِ کارِ شاعرِ جوان دانست. علیرضا حسنی منتقدِ دیگری بود که بیشتر به نیمهی دومِ کتاب پرداخت و به وجودِ مضامینِ حاکی از روزمرگی در آثارِ این قسمت اشاره کرد. این منتقد کوشید با خواندن و تحلیل تکههایی از شعرهای «به دام انداختنِ نور» وجودِ درونمایهی تنانه را در این کتاب اثبات کند. او سپس با نام بردن از شاعرانی مانندِ علی عبدالرضایی و مهرداد فلاح اظهارِ امیدواری کرد که میلاد کامیابیان به راهِ آنان نرود.
سپس نویت به علیرضا عباسی، شاعر و منتقدِ ادبی، رسید تا با ذکرِ جملهای دربارهی مفهومِ فرمِ اثرِ هنری به تحلیلِ کتاب بپردازد. او ضمنِ درخشان خواندنِ شعرِ «زنخوانی»، دقتهای فرمیِ کامیابیان را تحسین کرد و البته هشدار داد که آوانگاردیسم در زمانهای که عدهی کمی شعر را جدی میگیرند ممکن است به ریزشِ مخاطبِ شاعر بینجامد. عباسی به تجربهی کارِ کامیابیان در مقامِ ویراستار اشاره کرد و گفت دقتِ او در نشانهگذاریِ صحیحِ شعرها و تقطیعِ دقیقِ سطرها موجب شده تا مخاطب در خواندنِ درستِ آثار به مشکل برنخورد. شاعرِ مجموعهی «پروانهای از متن خارج میشود» اضافه کرد شعرهای نیمهی نخستِ کتاب از نوعی پیوستگیِ روایی برخوردارند و فصلبندیِ سنجیدهی کتاب نیز مؤیدِ این پیوستگی و نیز وحدتِ مضمونیست. عباسی در پایان دشواریهای این شیوهی نوشتنِ شعر را برشمرد و این را که نوشتنِ کتاب حدود دو سال به طول انجامیده نشانهای از همین موضوع دانست. در پایانِ برنامه میلاد کامیابیان، شاعرِ مجموعه، از حاضران در جلسه و برگزارکنندگانِ آن تشکر کرد و با اشاره به سخنانِ منتقدان گفت «براهنی دربارهی سپانلو گفته است که او شاعرِ باهوشی بود، چون نقدها را میشنید و میتوانست از آنها به نفعِ خود و شعرش بهره ببرد. امیدوارم من هم این هوشمندی را داشته باشم.» بر اساس این گزارش، در این نشست افرادی همچون مهران آبادی، نوید احمدی، علی اسداللهی، بهاره بشارتی، علیاکبر جانوند، مرتضی حریریان، حسین حسنیزاده، ایرج خواجهپور، احمد درخشان، سمیرا دریا، ابراهیم دمشناس، رحیم رسولی، میسم رسولی، رضا ستاری، بهناز شایسته، آناهیتا صادقی، علی عبداللهی، سپیده کوتی، مهآ محقق، روزبه معادی، مریم نجار و غلامعلی نعمتی حضور داشتند.
انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]