تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى‏شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820787850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت صدابردار فوت شده برای فیلم «محمدرسول الله (ص)»


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: یدالله نجفی صدابردار حرفه ای سینمای ایران عصر شنبه دار فانی را وداع گفت. نجفی در پروژه سینمایی «محمدرسول الله (ص)» حضور داشت و طی یادداشتی از وضعیت حرفه‌ای صدابرداری این فیلم در سینمای ایران نوشته است.
«محمد رسول الله(ص)»شنبه ۳ بهمن‌ماه، یدالله نجفی صدابردار باسابقه‌ی سینمای ایران به دلیل عارضه‌ی قبلی درگذشت.یدالله نجفی در سال ۱۳۳۴ در شهر بابلسر به دنیا آمد. وی فارغ التحصیل رشته صدابرداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما سال ۱۳۵۵ بوده است. فعالیت در تلویزیون را به عنوان صدابردار از سال ۱۳۵۵ و کار سینما را از سال ۱۳۶۹ با صدابرداری «به خاطر همه چیز»، همکاری «رجب محمدین» آغاز کرد.آخرین فعالیت حرفه ای نجفی که اهالی سینما او را «یدی» صدا می‌کردند حضور در پروژه سینمایی «فروشنده» اصغر فرهادی بود. «خون بازی»، «به دنیا آمدن»، «جامه‌دران»، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، «شیفت شب»، «یک شهروند کاملا معمولی»،«برف»، «رستاخیز»، «قاعده تصادف»، «قصه‌ها»، «پنهان»، «لطفاً مزاحم نشوید»، «همبازی»، «شب واقعه»، «کتاب قانون»، «آواز گنجشک‌ها»، «تنها دو بار زندگی می‌کنیم»، «بید مجنون»، «گیلانه» و…. از جمله آثار این هنرمند است.یکی از آثار مطرح و سخت نجفی حضور در فیلم سینمایی «محمد رسول الله(ص)» به کارگردانی مجید مجیدی بود.در بخشی از یادداشت یدالله نجفی مدیر صدابرداری فیلم «محمد رسول الله(ص)» برای کتاب «پیامبر رحمت» کتاب اختصاصی فیلم محمد رسول الله (ص) آمده است:از آن‌جا که قبلاً با مجید مجیدی همکاری داشتم و شناخت کافی از یکدیگر داشتیم، نوعی هماهنگی و تفاهم میان ما وجود داشت که هر یک منظور دیگری را می‌فهمیدیم و از تعامل با یکدیگر رضایت داشتیم، ضمن این‌که در مواردی که ابهام وجود داشت ، با هم صحبت می‌کردیم. در برخی موارد نیز من نظر خاصی داشتم که آن را به کارگردان اعلام می‌کردم و در صورت پاسخ مثبت، آن مورد بخصوص به اجرا درمی‌آمد.از موارد مهم و مثبت این فیلم که در سینمای ایران تقریبا وجود ندارد، استفاده از مانیتور مخصوص برای صدابردار بود که می‌توانست به طور هم‌زمان، تصویر حداقل دو دوربین را داشته باشد. با استفاده از این مانیتور، گروه صدا برای یافتن موقعیت خود در کادر، نحوه قرارگیری بوم‌مَن و بوم در کادر و فاصله‌گذاری تا مرز قاب نیازی به گزارش فیلم‌بردار نداشت، ضمن این‌که از ایجاد مزاحمت و کار بیش‌تر برای هر دو گروه صدابرداری و فیلم‌برداری می‌کاست. هم‌چنین با استفاده از مانیتور، این امکان وجود داشت که به صورت هم‌زمان به ارزیابی صدا و تصویر پرداخت که این صدا بر روی آن قرار می‌گرفت و میزان هم‌خوانی میان صدا و تصویر در لحظه فیلم‌برداری مشخص می‌شد، ضمن این‌که میزان پرسپکتیو و دوری و نزدیکی صدا نیز تشخیص داده می‌شد. بنابراین ملموس‌شدن صدا برای صدابردار در زمان ضبط اثر، ویژگی مهم این فیلم بود.کار در این پروژه، تجربه ارزش‌مندی برای من بود. وسعت کار و ‌وجود گروه‌های حرفه‌ای خارجی، نظم و ترتیبی جدی و پی‌گیر را می‌طلبید. ساعت کار روزانه و شروع و پایان آن مشخص بود و به آن عمل می‌شد. نحوه کار و انضباط گروه ایتالیایی و نقش ویژه ویتوریو استورارو (مدیر فیلم‌برداری) چیزهای زیادی به ما آموخت. از همان ابتدا برای تمام گروه‌ها به تعداد، دستگاه بی‌سیم خریداری شد. ارتباط درون‌گروهی و گروه‌ها با هم بدون کوچک‌ترین به‌هم‌ریختگی و مزاحمت برقرار می‌شد. صحنه‌های شلوغ در فیلم زیاد بود و بدون اغراق در بیش‌تر روزهای فیلم‌برداری از ۱۵۰ تا ۲۰۰ هنرور و مواردی تا ۱۵۰۰ نفر در صحنه بودند، بدون احتساب عوامل فنی فیلم که بیش از ۱۰۰ نفر می‌شدند. اما تقسیم کار و مدیریت این حجم از افراد به‌خوبی و به‌دور از آشفتگی انجام می‌گرفت، مسئولیت بخش‌های مختلف کاملا مشخص بود و تداخلی پیش نمی‌آمد. البته در ابتدا هماهنگی با گروه خارجی به خاطر شیوه کار در ایران کمی دچار مشکل بود که به‌تدریج جای درست خود را یافت و همه، تمهیداتِ کاری یکدیگر را فهمیدیم و خود را با آن تطبیق دادیم.برای یک صدابرداری خوب، قطعا مهارت و توانایی صدابردار حرف اول را می‌زند، اما با توجه به روند تغییر ابزار تکنیکی صدا در جهان و بهبود کیفیت آن‌ها، باید به این امر توجه داشت که برای دست‌یابی به صدای مطلوب، داشتن ابزار نو و به‌روز ضروری است. ابزارآلات صدا در ایران با وجود پیشرفت‌هایی اندک، هنوز نسبت به آوازه‌ای که سینمای ما در جهان یافته، عقب‌تر است و نیاز به حمایت جدی دارد.به طور کلی، همکاری با این پروژه و صدابرداری آن، آموختنی‌های ریز و درشت فراوانی برایم داشت که توانستم در فیلم‌های بعدی آن‌ها را به کار گیرم و نظم و ترتیب معقول‌تری در کارم ایجاد کنم.تسنیماخبار مرتبط :محسن تنابنده در فیلم «محمد رسول الله (ص)»+ تصاویرعکس های بازیگران فیلم محمد رسول الله در شهرک سینمایی نورتصمیم جالب مجیدی برای تبلیغات محیطی «محمد رسول‌الله(ص)»+ تصاویر


دوشنبه 5 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن