محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845923605
تکلیف فیلمهای بلاتکلیف روشن نمیشود/ نومیدی به هزار زبان در سخن است
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
تکلیف فیلمهای بلاتکلیف روشن نمیشود/ نومیدی به هزار زبان در سخن است فرهنگ > سینما - وقایع اتفاقیه نوشت: در میان عکسهایی که روز تجمع اعتراضی سینماگران به پلمب این نهاد صنفی در مقابل خانه سینما منتشر شد، یک عکس بیشتر از باقی عکسها دستبهدست شد. عکس چهره برافروخته علیرضا داودنژاد کارگردان که میلههای محافظ در ورودی خانه سینما را با خشم گرفته بود و فریاد میکشید.
خبرگزاریهای اصولگرا با ریشخند این عکس را منتشر میکردند و میپرسیدند پس چه شد احترام به قانون؟ اما قانونی که این خبرگزاریها از آن یاد می کردند قانون نانوشتهای بود که توسط شمقدری و یارانش در سازمان سینمایی به سینمای ایران دیکته میشد. قانونی که گمان میرفت با آمدن دولت تدبیر و امید و نشستن حجتالله ایوبی بر صندلی ریاست معاونت سینمایی اگر نه ملغی، لااقل شکل و ماهیت دیگری پیدا کند اما چنین نشد. آن قانون نانوشته حالا متولیان جدیدی پیدا کرده بود که اجرایش را در کف خیابان طلب میکردند. کفن پوشانی که حتی زمزمه اکران یا نمایش یکی از فیلمهای برچسبخورده، میتوانست آنها را راهی خیابان کند. واکنش چه بود؟ سینماگرانی که با آمدن حجتالله ایوبی و بازکردن خانه سینما مشتاق گرفتن عکسهای یادگاری با او بودند و انتظار داشتند بالاخره در پلمبشده سینما بر روی پاشنه دیگری بچرخد، اما نه تنها نچرخید که به روی خیلی از آنها بسته ماند.
فشار روزنامهها و جریانهای تندرویی که با کوچکترین مسائل ظاهرا ناهنجار، قیلوقال به راه میانداختند، باعث می شد سینمای دولتی به شکلی باورنکردنی پشت فیلمسازان اجتماعیاش را خالی کند و بهترین آثار در این ژانر یا بهصورت محدود دیده شود و یا اصلا به نمایش در نیاید و در نطفه خفه شود. این اتفاق خیلی زود باعث خودسانسوری فیلمسازان و هراس آنها از رویکرد به جریانهای تلخوگزنده موجود در جامعه شد و رفتن به کف خیابانهای شهر برای ساختن فیلمی که از مشکلات واقعی و روزمره مردم میگوید دشوارترین کار ممکن تلقی شود و موانع زیادی در ساخت این قبیل آثار به وجود آید. تداوم این اتفاقات علاوهبراینکه منجر به عقیمماندن بسیاری از فیلمنامههای قابل دفاع ژانر اجتماعی شد، بلکه اندک آثار ساخته شده در این گونه آثار را هم بهشدت دچار افت کرد، تا جایی که حالا میتوان گفت سینمای اجتماعی از دوران طلایی چند سال قبل خود فاصله گرفته و با سرعت زیاد به قهقرا میرود. دراینمیان هیچ کس از موضع دقیق و شفاف حجتالله ایوبی و سازمان مطبوعش در قبال جریانهایی که سینمای اجتماعی را به نابودی نزدیک کردهاند، خبر ندارد و نمیداند آخر این راه به کجا میرسد.
عصبانی هستیم؟
روزی که قرار بود «عصبانی نیستم» در سیودومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شود روز عجیبی بود. برف بیوقفه میبارید و ساعت نمایش فیلم مدام عوض میشد. در برج میلاد هرکس چیزی میگفت. مثلا اینکه قرار است عدهای کفنپوش تجمع کنند تا اعتراضشان را به نمایش این فیلم نشان دهند. روز قبلش «عصبانی نیستم» در سینما آزادی نمایش داده شده بود و جمعیت زیادی به تماشای آن نشسته بودند. دست آخر فیلم در کاخ جشنواره هم به نمایش درآمد تا نخستین مواجهه شکل بگیرد. مواجهههای که برخلاف انتظار بهنفع سینمای ایران تمام نشد. روز اختتامیه، خیلیها گمان میکردند نوید محمدزاده پلههای سن مرکز همایشهای برج میلاد را دو تا یکی طی میکند تا سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد را از دست داوران بگیرد اما شب قبل اتفاقات دیگری افتاده بود. چند نفر از سینماگران و مسئولان سینمایی به پادر میانی و واسطهگری برخاسته بودند تا از رضا درمیشیان و عوامل فیلمش بخواهند جوایز هنوز نگرفته را پس بدهند و همه راهی آلمان و جشنواره برلین شوند. «بهخاطر سینمای ایران» این دلیلی بود که باعث شد رضا درمیشیان و بقیه نامهای بنویسند و بگویند فیلمشان را از بخش مسابقه بیرون میکشند. نامهای که با قولدادن پروانه نمایش و اکران عمومی نوشته شد تا عوامل این فیلم راهی آلمان شوند و استقبالی را که در جشنواره فجر منتظرش بودند آنجا جستوجو کنند اما از اکران «عصبانی نیستم» خبری نشد که نشد. فیلمی که گفته میشد پایانبندی آن برای نمایش در همان جشنواره به کلی تغییر کرده است. بااینحال هیچکدام از این همکاریها و «راه آمدنها» فایده نداشت. «یک عاشقانه اجتماعی» عنوانی که خود درمیشیان به فیلمش میداد، همچنان در محاق توقیف مانده است و کارگردانش که این روزها برای ساخت فیلم بعدیاش «لانتوری» همچنان در حال طیکردن هفتخان رستم است، در سکوتی عجیب شاید به روزهای میاندیشد که وعدههای دلگرم کننده از در و دیوار برسرش فرومیریخت. وعدههایی که هیچکدام عملینشد.
ناگهان «رستاخیز»، ناگهان توقیف
تصویر زنی که در میان جمعیتی معترض قمه بر سر میکوبید و بالا و پایین میپرید خیلیها را شوکه کرد. چه آنهایی که گمان میکردند اعتراضها به «رستاخیز» بیشتر برمبنای یک اختلاف نظر فقهی است و چه آنهایی که معتقد بودند بلایی که بر سر کسانی مانند درمیشیان و عیاری و امیریوسفی آمد بر سر درویش لااقل نمیتواند نازل شود اما بلا نازل شد. 24 تیر درست در اولین روز اکران رستاخیز گروههایی با تجمع اعتراض آمیز قصدگرفتن فیلم از سینما و سوزاندن پوزیتیوهای آن را داشتند و با اینکه دستشان به پوزیتیوها نرسید اما به هدفشان رسیدند و باعث تعطیلی سینما شکوفه شدند. به جای «تهران و دیگر شهرستانها» رستاخیز در بغداد اکران شد و عاشقان امام حسین(ع) را به تحسین واداشت اما اینجا در ایران خودمان فقط یک روز بعد از اکران از پرده پایین آمد. البته آن روزی که بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت عباس(ع) با آن چهره شمایل گونهاش در نشست خبری این فیلم در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، خیلیها حدس میزدند که این بازیگر و این نقش کار دست احمدرضا درویش خواهد داد. سازمان سینمایی هم که طبق معمول پشت فیلم را خالی کرد. اثر فاخر درویش و تقدیرنامههایی که چپوراست به او تقدیم میشد ناگهان تبدیل به اطلاعیهای شد که میگفت رستاخیز امکان نمایش ندارد: «نظر به رعایت جایگاه و شأن مراجع عظام تقلید و عالمان شاخص دینی یادآوری میکنیم که اکران فیلم «رستاخیز» تا تأمین نظر برخی از مراجع بزرگوار تقلید به تعویق میافتد.» اما احمدرضا درویش گفت: فیلم قربانی مذاکرات هستهای شده است مسئولان فرهنگی به او گفتهاند که نمیخواهیم فضای کشور تحتالشعاع این فیلم قرار بگیرد.
خانه دختر؛ در بنبست کوچه توقیف
فیلم شهرام شاه حسینی که با فیلمنامه خوبی از پرویز شهبازی در جشنواره گذشته به نمایش درآمد، باوجودگرفتن پروانه نمایش هرگز اکران نشد و فعلا هیچ خبر خوبی درباره روی پردهرفتنش شنیده نمیشود.
عجیب اینکه این فیلم هم از منتقدان نمره مثبت گرفته و هم مانند موارد قبلی جوایزی نیز از آن خود کرده است. موضوع فیلم حساسیتهایی بهوجود آورده بود که باعث شد، اکرانش به تعویق بیفتد اما در ظاهر مسئولان بارها اعلام کردند، هیچ مشکلی برای اکران این فیم وجود ندارد و خود عوامل فیلم در اکران اثرشان به مشکل برخوردهاند؛ موضوعی که بهشدت از سوی کارگردان خانه دختر رد میشود.
شهرام شاهحسینی که معتقد است، فیلمش کاملا بیحاشیه است اما آن را حاشیهدار کردهاند؛ مدتی قبل حاضر به اصلاحیه روی فیلمش شد و قیچی به دست گرفت تا قسمتهای برسر آن اختلاف است را بیرون بکشد. حالا او منتظر است در ماههای باقیمانده امسال فیلمش مجوز اکران بگیرد اما فعلا خبری از روی پردهرفتن این اثر نیست.
مادر قلب اتمی، مادر سرگردانیها
علی احمدزاده، فیلم «مادر قلب اتمی را ساخت» اما با توجه به موضوع فیلم که خیابانگردیهای دختر و پسری را نشان میدهد، میشد پیشبینی کرد، اکران این فیلم به مشکل برخورد. فیلمی که در زوریخ نمایش داده شد و حتی آرنولد شوارتزنگر از آن تمجید کرد و تا حدودی در رسانهها به آن پرداخته شد، فعلا جزء بلاتکلیفهاست. درباره این فیلم هم ابهامات زیادی وجود دارد. ابتدا گفته شد 30 دقیقه از این فیلم سانسور شده که اگر این مسئله صحت داشت، یک سوم فیلم از بین رفته و دیگر نمیشد درباره اکرانش حرف زد اما دوباره گفته شد فقط شش دقیقه از این فیلم ممیزی شده است؛ ازجمله سکانس اول فیلم که نمایی داخل دستشویی است یا همخوانی یکی از ترانههای پینکفلوید و البته محاورههای عمومی یا فحشهای عامیانه که از فیلم درآمده و اثر نخست احمدزاده را کوتاه کرده است.
کارگردان «مادر قلب اتمی» که در گیرودار ساخت فیلم دومش به سر میبرد، از بلاتکلیفی فیلمش بهشدت عصبانی است اما عجیب اینکه مسئولان سینمایی میگویند؛ این فیلم مشکلی برای اکران ندارد و پروانه نمایشش را هم گرفته است. درست مانند بقیه فیلمهایی که پروانه نمایش دارند اما از اکرانشان خبری نیست!
مرثیهای برای آشغالهای عزیز
روزی که محسن امیریوسفی خبردار شد سی دی فیلمش به جای نمایش برای هیئت انتخاب جشنواره در کیف دبیر جشنواره دارد از این طرف به آن طرف میرود باور نمیکرد «آشغالهای دوست داشتنی»اش به چنین سرنوشتی دچار شده باشد. فیلمی که برای گرفتن پروانه ساختش عروق مغزیاش گرفته و تا پای عمل و سکته مغزی هم رفته بود حالا پروانه اکران که هیچ حتی نمایشش در جشنواره فیلم فجر هم امری محال به نظر میرسید. دو سال از ساختهشدن داستان منیر که یک شب تا صبح مجبور میشود تمام یادگاریهای عزیزانش را در کیسه زباله بریزد و راهی سطل آشغال کند میگذرد. در جشنواره دو سال قبل علیرضا رضاداد دبیر جشنواره حتی اجازه نداد تا آشغالهای دوستداشتنی در کاخ جشنواره به نمایش در بیاید. سال گذشته هم یک نسخه از این فیلم آماده نمایش بود اما مسئولان سینمایی اصلا آن را برای بازبینی تحویل نگرفتند تا نشان دهند مشکل
فراتر از آن چیزی است که امیریوسفی فکرش را میکرد. محسن امیریوسفی اینبار هم در آستانه جشنواره سیوچهارم، برای حضور در جشنواره اقدام کرد اما با چنان اتفاقات عجیب و غریبی روبهرو شد که حتی خودش هم فکرش را نمیکرد. دبیر جشنواره از فیلمش با عنوان «معضل» در نشست خبری یاد کرد. چند روز بعد وقتی شهاب حسینی، بازیگر فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»، از سمت مشاور دبیر بهخاطر این اظهارات استعفا کرد، به تلویزیون رفت و گفت، تمام بدهیهای امیریوسفی به سازمان فارابی بهخاطر این فیلم بخشیده شده است.
این سخن با واکنش این کارگردان روبهرو بود و گفت: چکهایش هنوز در سازمان فارابی موجود است و هیچ بخششی در کار نبوده است. او هنوز هم منتظر است تا بالاخره مسئولان سینمایی تدبیر به کار برند و تکلیف فیلمش را روشن کنند. فیلم امیر یوسفی که تا حالا تنها برای عدهای از اهالی مطبوعات و چند کارگردان نام آشنا به نمایش درآمده و تحسین غالب آنها را به همراه داشته، در نظرسنجی منتقدان بالاترین نمرات را گرفته اما درحالیکه 16 بار بازنویسی شده، باوجود این هیچ خبری از نمایشش به گوش نمیرسد و همچنان بلاتکلیف است. این روزها بلاتکلیفی سرنوشت تلخ بسیاری از سینماگران ایران است. سینماگرانی که یا دل به وعدههای روی هوا مانده خوش کردهاند یا با تلخی دوره میکنند شب را و روز را، هنوز را...
۵۸۵۸
کلید واژه ها: اکران سینما - سینمای ایران -
دوشنبه 5 بهمن 1394 - 09:07:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو به فارس خبر داد ادامه رایزنی برای امضاء قرارداد پژو/توافق تلویحی بانک مرکزی در
سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو به فارس خبر دادادامه رایزنی برای امضاء قرارداد پژو توافق تلویحی بانک مرکزی در مورد 30 هزار خریدار بلاتکلیف خودروسخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو با بیان اینکه در جلسه اخیر این شورا بحثی در مورد بلاتکلیفی 30 هزار ثبتنام کننده خرید خودرو با تسهیلات 25سخنگوی شورای شهر نصیرشهر: بلاتکلیفی ورزشگاه 5 هزار نفری مشکل اصلی نصیرشهر است
سخنگوی شورای شهر نصیرشهر بلاتکلیفی ورزشگاه 5 هزار نفری مشکل اصلی نصیرشهر استسخنگوی شورای اسلامی شهر نصیرشهر گفت یکی از عمدهترین مشکلات این منطقه بلاتکلیفی پروژه بزرگ ورزشگاه 5 هزار نفری این شهر است به گزارش خبرگزاری فارس از غرب استان تهران حجتالاسلام والمسلمین عادل قاسمانتقاد از چندگانگی مسئولان موسیقی شهرستانها/تکلیف موسیقی در ایران روشن نیست
در گفتوگوی سرپرست پالت با ایلنا مطرح شد انتقاد از چندگانگی مسئولان موسیقی شهرستانها تکلیف موسیقی در ایران روشن نیست روزبه اسفندرامرز با انتقاد از چندگانگی نگاه مسئولان به موسیقی درباره عدم اجرای پالت در اصفهان توضیح داد او همچنین روشن نبودن تلکیف موسیقی را مانعی برای پیشرفتبلاتکلیفی ۳۰ هزار دستگاه خودروی ثبت نامی
- همشهری آنلاین در جدید ترین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو موضوع تعیین تکلیف ۳۰ هزار دستگاه خودروی ثبت نام شده مازاد بر ظرفیت در طرح تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی خودرو بررسی شد به گزارش ایسنا جدید ترین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت برگزار شد در این جل«سردار گمنام جهاد فرهنگی» از زبان فرزند پدرم برای ادای تکلیف منتظر حمایت و دستور نمیماند/ پیش از سف
سردار گمنام جهاد فرهنگی از زبان فرزندپدرم برای ادای تکلیف منتظر حمایت و دستور نمیماند پیش از سفر آخر کفن تربت و محل دفنش را هم آماده کرده بودفرزند شهید سعید سیاح طاهری گفت پدرم روز 23 دیماه سال 65 و در جریان عملیات کربلای 5 مجروح و جانباز شد و درست 29 سال بعد یعنی در 23 دیمنود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه/۱۲ ۱۱ هزار نفر از مالباختگان پرونده نگین غرب تعیین تکلیف شدند
نود و یکمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه ۱۲۱۱ هزار نفر از مالباختگان پرونده نگین غرب تعیین تکلیف شدندسخنگوی قوه قضاییه گفت از ۱۵ هزار نفر شاکی پرونده نگین تاکنون نزدیک به ۱۱ هزار نفر تعیین تکلیف شدند و توانستند به بخشی از حق و حقوقشان برسند به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارسبلاتکلیفی 30 هزار دستگاه خودروی ثبت نامی
میهن صنعت در جدید ترین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو موضوع تعیین تکلیف 30 هزار دستگاه خودروی ثبت نام شده مازاد بر ظرفیت در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو بررسی شد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میهن صنعت جدید ترین جلسه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر صنعت معدن و تجارت ببلاتکلیفی 30 هزار دستگاه خودروی ثبت نامی!
بلاتکلیفی 30 هزار دستگاه خودروی ثبت نامی در جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو موضوع تعیین تکلیف 30 هزار دستگاه خودروی ثبت نام شده مازاد بر ظرفیت در طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خودرو بررسی شد به گزارش جام جم آنلاین جدیدترین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو با حضور وزیر صنعتدریاچه هیرم میزبان هزاران پرنده مهاجر
دریاچه هیرم در بخش اوز لارستان فارس هر ساله میزبان هزاران پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی از کشورهای همسایه به این مکان است دانلود منبع شبکه خبر لینک را کپی کنید چهارشنبه 30 دی 1394 ساعت 08 05جشنواره فیلم فجر، جشنوارهای پیرو است/ به برخی فیلمهای با ارزش توجه نمیشود
جشنواره فیلم فجر جشنوارهای پیرو است به برخی فیلمهای با ارزش توجه نمیشود به نظر فردین خلعتبری جشنواره فیلم فجر در همه این سالها به درک مشخصی از سلیقه و طرز تفکر حاکم بر خود نرسیده است فردین خلعتبری آهنگساز که امسال با دو فیلم کفشهایم کو و سینما نیمکت به ترتیب در بخش سو-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها