محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827543588
منصوری: دوران نگاتیو تمام شده است/ سینمای ایران از تحول دیجیتال عقب است / افخمی: به علامت حسن نیت آتش بس دادیم تا ایوبی به «هفت» بیاید
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: منصوری: دوران نگاتیو تمام شده است/ سینمای ایران از تحول دیجیتال عقب است / افخمی: به علامت حسن نیت آتش بس دادیم تا ایوبی به «هفت» بیاید
به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهاردهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی «هفت» شب گذشته 2 بهمن ماه با حضور تورج منصوری، مدیر فیلمبرداری پرسابقه سینما روی آنتن شبکه سه سیما رفت.
بیگ بنگ دیجیتال
افخمی در بخش سرمقاله «هفت» درباره تورج منصوری گفت: او جزء نسل اول و قدیمی ترین فیلمسازها و فیلمبردارهای بعد ازانقلاب است که آن زمان نسل جدید فیلمبردارهای ایرانی را تشکیل می دادند. وی همان زمان نیز در نوع خود با شیوه های جدید فیلمبرداری و نورپردازی سرو کار داشت و به اصلاح سنت شکن بود. امروز نیز علی رغم آنکه برای خود پیشکسوتی شد، با تحول دیجیتال آشنا و همراه است و توانست خود را منطبق کند.
افخمی ادامه داد: امشب راجع به تحول دیجیتال صحبت می کنیم. دوره نگاتیو دیگر تمام شده است. ما می خواهیم به آن چیزی بپردازیم که تورج منصوری به آن بیگ بنگ دیجیتال می گوید.
در ادامه برنامه و در بخش «گزارش اقلیت» تورج منصوری، میهمان بهروز افخمی شد. وی درخصوص تحول دیجیتال گفت: تشکر از اینکه چنین فرصتی فراهم شد تا من این صحبت ها را بکنم و متاسف بودم که چرا کسی نمی خواهد درباره این بیگ بنگ دیجیتال صحبت کند. درواقع این تحول تازه شروع شده است و بشر به زودی تحت تاثیر آن قرار می گیرد. یک گیجی بشر را فراهم گرفته است و خود نمی داند چه رخ داده است. مثلا در غرب می بینیم به سمت ویژوال افکت رفته اند و جهت نگاه قالب های طراحی شده داستانی را به سمت ویژوال افکت کرده اند؛ چه به صورت انیمیشن سه بعدی و چه به صورت ترکیب ویژوال در صحنه های واقعی یا نیمه انیمیشن. چیزی که روزگاری در سینما گران بود و نمی توانستید به راحتی شخصی را از بک گراند جدا کنید و در صحنه ای دیگر جای دهید. اما امروز تمام این رویدادها را شما می توانید در پشت یک دوربین دیجیتال به سادگی انجام دهید.
تحول دیجیتال جلوتر از سینمای دنیا است
این فیلمبردار باسابقه افزود: فیلمسازی دنیا هنوز خود را برای موضوعی به نام سینمای دیجیتال آماده نکرده است و تحول دیجیتال جلوتر از سینمای دنیا است. سینمای ایران نیز به مراتب از دنیا بسیار عقب تر است و مسئولین ما با یک شوک روبرو شدند. در دنیا این اتفاق تدریجی اتفاق افتاد و این تجربه آرام آرام به نسل جدید منتقل شد. اما این تغییر در این بسیار یکباره و بدون هیچ فهم و تجربه ای بود.
تکنولوژی دیجیتال محدودیت ها را زوده است
وی ادامه داد: فیلمبردار وظیفه اش تصویرگرفتن فیلمنامه نیست. وظیفه فیلمبردار این است که آن سفیدی های میان متن فیلمنامه را نمایش دهد. در این صورت روح فیلمنامه را به نمایش کشیده نه شکل آن را. برخلاف تصور برخی امروزه ابزار دیجیتال به من امکانات بیشتر می دهد و محدودیت ها را زوده تا چند لایه به کارم اضافه کنم. مثل نقاشی که برای تکمیل نقاشی خود مدام به روی بوم لایه های رنگی جدید ایجاد می کند. اتفاقی که در نگاتیو ممکن نبود.
دوران نگاتیو تمام شده است
منصوری ادامه داد: باید بپذیریم که دوران نگاتیو تمام شده است و اگر کسی روی نگاتیو کار می کند برای موزه ها است و بسیار گران. باید بپذیریم این دنیای ما است و دنیا به عقب باز نمی گردد. باید با آن جلو رفت. نگاتیو دیگر تنها یک نوستالژی است.
این فیلمبردار در ادامه درخصوص سینمای جدید گفت: بشری که امروز همه چیز برای او راحت شده است ترجیح میدهد فیلم های سینما را در خانه ببیند، چون به دور از سرو صدا با لباس راحتی و نگرانی جای پارک و خرج کمتر فیلم می بیند. مشکلات فعلی سالن های سینمای ما را نیز تحمل نمی کند. اما یک احساس درونی به من می گوید سالن سینما نمی میرد و همین مناسبات فیلم دیدن جمعی در سالن سینما پا برجا می ماند. اگر بتوانیم فیلمی بسازیم که خصوصیت یک فیلم سینمایی را داشته باشد و مناسب تماشا در سینما باشد.
ما خود را موظف کرده ایم به مخاطب کوچک روشنفکر سینمایی پاسخ دهیم
در ادامه بهروز افخمی گفت: ما سیطره روشنفکرانه داریم که هنرمند را برای ساختن فیلمی پرمخاطب تحقیر و سرکوب می کند.
منصوری در پاسخ بیان داشت: برای آنکه ما خود را موظف کردیم به این مخاطب کوچک جواب بدهیم در حالی که مخاطب اصلی مردم هستند. ضمن اینکه در سال های اخیر چند مورد فیلم موفق داشته ایم. در دوران دیجیتال که داریم احساس بیگانگی با سینمای گذشته می کنیم، نیاز به این جنس آثار بیشتر است.
سینما در گذشته یک سفره حرمت دار بود
وی در ادامه گفت: سینما در گذشته یک سفره حرمت دار بود. مثل امروز نبود. برای سینما احترام قائل بودند و کسی مثلا به این بهانه که قراردادم به اتمام رسید، کار را نیمه رها نمی کرد و نمی رفت. من گاهی به دوستانم می گویم همه تلخی هایی که امروز افراد در حول و هوش خود احساس می کنند، مسائل کمی برای امثال من شکننده شده و کمی زودرنج شدیم و شاید بی جهت توقع احترام اضافی را داریم و روزگار برایمان تلخ می شود، باید از خودمان بپرسیم چرا سراغ سینما رفتیم و این شغل را اننتخاب کردیم؟ این یک جور عشق است. مشکل ما این است که از یک جایی به بعد حرفه ای شدیم و یادمان رفته که یک هیجان و عشقی ما را به این وادی کشانده و آن عشق بازی بود که نفس کشیدن در دنیای فیلمسازی را برایمان شیرین کرده بود.
افخمی در ادامه گفت: درگیر قمپزدرکردن های روشنفکرانه شده ایم. در صورتی که سینما را کودکان تشکیل داده اند و با حمایت هایشان سینما را زنده کرده اند. فیلم هایی که به جمعیت احترام می گذارند و از این گردهمایی یک جمع بزرگ در سینما استفاده می کنند.
این بود آن سینمایی که می خواستیم بسازیم؟
منصوری بیان داشت: همین شور کودکانه اگر باشد تماشاچی هم دلش برای سالن سینما تنگ می شود و امکان ندارد سینما را ترک کند. ممکن است در پیچ و تاب حوادث، گاهی به خانه اش پناه ببرد، اما در نهایت باز می گردد. گاهی باید از خود پرسید این بود آن جهانی که ما می خواستیم بسازیم؟ این بود آن سینمایی که می خواستیم بسازیم؟ خوب است یک لحظه بایستیم و به این وضعیت نگاهی کنیم. به این ترافیک، این شهر شلوغ، این خشونتی که دارد زیاد می شود، این عشق نورزیدن ها و... . این آنی نیست که ما نشانه گرفته بودیم. سینمایمان نیز همین طور.
در ادامه مسعود فراستی در میز نقد فیلم های خارجی با حضور حسین معززی نیا، منتقد سینما، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «سیکاریو» (Sicario) به کارگردانی دنی ویلنو پرداخت.
در ادامه قسمت یازدهم مجموعه داستان مصور «عبود و آیرانوس» با موضوع سیاه نمایی پخش شد و درآن اشاراتی به روند تولید فیلم های سیاسی، ناامیدکننده، خیانت و ... سال های اخیر سینمای ایران شد.
به علامت حسن نیت آتش بس دادیم تا ایوبی به «هفت» بیاید
همچنین بهروز افخمی در حاشیه میز خبر «هفت» بیان داشت: ما به علامت حسن نیت اعلام آتش بس دادیم تا آقای ایوبی در هنگام پخش زنده برنامه در حین جشنواره فیلم فجر به برنامه بیایند و امیدواریم که بیایند.
«تنها میان طالبان» در راه بازار آمریکا
محسن اسلام زاده، کارگردان و سلیم غفوری، تهیه کننده مستند جنجالی «تنها میان طالبان» نیز از دیگر میهمانان «هفت» بودند. اسلام زاده در خصوص توزیع این مستند در آمریکا بیان داشت: یک شرکت اتریشی مشتری این فیلم است که اتفاقا پخش کننده فیلم «ارباب حلقه ها» بوده است و در حوزه مستند نیز فعال است. در حال مذاکره هستیم و امیدواریم بتوانیم در آمریکا عرضه کنیم.
وی افزود: اسم فیلم را از ابتدای فیلم انتخاب کردیم. از همان ابتدا که محدودیت های سفر سبب شد تا بنده تنها به میان طالبان بروم و در واقع این شد که من خود به روایت پرداختم.
فیلم پیش فرض های ما را درباره طالبان دچار خدشه می کند
سلیم غفوری در ادامه گفت: فیلم پیش فرض های ما را درباره طالبان دچار خدشه و تغییر می کند. چون ما بی واسطه به تماشای آنها می نشینیم، بدون آنکه به پای تحلیل و تفسیر تحلیل گران سیاسی بنشینیم. یکی از نکات جالب فیلم که با باروهای ما متضاد بود، تفسیر آنها از وهابیت بود. در صورتی که ما متصوریم طالبان و وهابیت در یک سمت و سو هستند، طالبان به ما گفتند آنکه تکفیر می کند وهابیون هستند و ما اهل تکفیر نیستیم! حتی اینها به زیارت قبور امامزادگان می روند و به شفاعت اعتقاد دارند.
کتاب «تنها میان طالبان» به زودی چاپ می شود
اسلام زاده در ادامه گفت: این سفر برای من یک سفر پر استرس بود. شش ماه قبل از سفر دست نوشته های محمدحسین جعفریان را خواندم و تصمیم گرفتم علاوه بر فیلمبرداری، خاطراتم را بنویسم و حالا ان شالله کتاب این سفر نیز چاپ خواهد شد. چون جنس سفر به گونه ای بود که نمی شد تمام احساس را با تصویر به نمایش کشید. نبود برق و بهداشت از بزرگترین سختی های سفر بود. بالاجبار باطری دوربین ها را با باطری ماشین شارژ می کردم. این سختی ها در کنار ترس دستگیری توسط آمریکایی ها بزرگتر بود.
کارگردان مستند «تنها میان طالبان» ادامه داد: برخی انتقاد می کنند چرا جنایات طالبان را به تصویر نکشیدی؟ پاسخ من این است: تلاش ما این بود که روایت تا جایی که می تواند بی واسطه باشد و خیلی در آن دخل و تصرف نکنیم. شاید این نقد آنها درست باشد و ما باید گاهی فلش بک می زدیم به گذشته و... .
کتاب «10 روز با داعش» نوشته یورگن تودنهوفر روزنامهنگار آلمانی، کتابی بود که در حین این گفتگو به مخاطبان معرفی شد.
قاسم خانی: کارگردانی ساده تر از آن بود که فکرش را می کردم
در ادامه گزارشی از پشت صحنه فیلم سینمایی «خوب، بد، جلف» اولین تجربه پیمان قاسمخانی در عرصه کارگردانی که این روزها در حال تصویربرداری است برای نخستین بار در «هفت» پخش شد. قاسم خانی در این گفتگو گفت: کارگردانی ساده تر از آن چیز بود که فکرش را می کردم و الحمدلله کار به خوبی پیش می رود.
سینماکلاسیک از دیگر بخش های «هفت» بود. افخمی در این بخش به تشریح یکی از سکانس های فیلم سینمایی «دیوانه وار» (Frantic - 1988) به کارگردانی رومن پولانسکی پرداخت.
فراستی: «شاهزاده روم» تکنیک قابل دفاع اما فیلمنامه به شدت ضعیف
بخش پایانی «هفت» میز نقد فیلم های ایرانی بود. مسعود فراستی در حضور هادی محمدیان، کارگردان «شاهزاده روم» به سراغ نقد و بررسی این انیمیشن پرفروش سینمایی رفت و آن را به لحاظ تکنیکی اثری قابل دفاع، اما به لحاظ فیلمنامه به شدت دارای ضعف خواند و گفت: ضعف در فیلمنامه به حدی زیاد است که فیلم را از کمر می اندازد.
دور تازه برنامه سینمایی هفت هر هفته جمعه شب ها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما می رود.
۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
از آتش بس بهروز افخمی تا راهیابی 4 فیلم ایرانی به برلین
از آتش بس بهروز افخمی تا راهیابی 4 فیلم ایرانی به برلین مجری هفت تا پایان جشنواره فیلم فجر به مسئولان سینمایی اعلام آتش بس کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در هفتههای منتهی به رویداد بزرگ فرهنگی هنری کشور تمام اتفاقات اینفضا برای حضور شرکتهای فرانسوی محیا است/ ایران به تمام تعهدات هستهای خود عمل کرده است
شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۰ ۱۰ سفیر کشورمان در فرانسه گفت پس از توافق ایران و 1 5فضای مثبتی برای شرکت های فرانسوی در ایران بوجود آماده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی آهنی سفیر کشورمان در پاریس در گفت و گو با بی اف ام تی وی به بررسی توافق ایران و 5 1 و سیاست هایگپ خودمانی با سوپراستار دهه 70 سینمای ایران
گپ خودمانی با سوپراستار دهه 70 سینمای ایران سوپراستار دهه 70 سینمای ایران سالهای اخیر در فیلمهایی چون عیار 14 و آقای رئیس جمهور ایفای نقش کرده است حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان مهشید افشارزاده بازیگری است که در دهه 70 سوپراستار سینمای ایران بود اوسينماي ايران اوج ميگيرد
سينماي ايران اوج ميگيرد اگر نگاهي به آثار حاضر در بخشهاي اصلي جشنواره سي و چهارم بيندازيم بيش از هر چيز يك نكته به چشم ميخورد نویسنده وحيد مهري اگر نگاهي به آثار حاضر در بخشهاي اصلي جشنواره سي و چهارم بيندازيم بيش از هر چيز يك نكته به چشم ميخورد و آن همارسال مقالات به همایش ملی «تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم» تمدید شد
ارسال مقالات به همایش ملی تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم تمدید شددبیر همایش ملی تحلیل گردشگری ایران در دوران پساتحریم از تمدید مهلت ارسال مقالات به همایش خبر داد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران ISTTA رئهمکاری سینمایی ایران و چین آغاز شده است
حجت الله ایوبی در گفتوگو با رسانههای چینی همکاری سینمایی ایران و چین آغاز شده است رییس سازمان سینمایی با اشاره به همکاریهای فرهنگی دو کشور چین و ایران گفت همکاری این دو کشور در زمینه سینمایی مدتها است که آغاز شده و امیدوارم با دیدار روسای جمهوری دو کشور سطح همکاریهای فرهنسینمای ایران ژانر پذیر نیست
چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۹ ۴۵ کتاب راهنمای ژانر معرفی و بررسی ده گونه سینمایی در کتاب فروشی هنوز رونمایی شد به گزارش ایسنا بیست و چهارمین نشست سهشنبههای هنوز با حضور حسین معززینیا شهرام مکری امیر پوریا محسن آزرم یحیی نطنزی با موضوع ژانرهای سینمایی از تئوری تا عملحضور ۴ فیلم سینمای ایران در جشنواره فیلم داکا/ یدالله صمدی داور بخش اصلی مسابقه سینمای آسیا و اقیانوسیه
حضور ۴ فیلم سینمای ایران در جشنواره فیلم داکا یدالله صمدی داور بخش اصلی مسابقه سینمای آسیا و اقیانوسیهفیلمهای سینمایی تجریش ناتمام تراژدی آوا و پدر آن دیگری در چهاردهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم داکا به روی پرده میرود به گزارش خبرگزاری فارس این بنیاد با فیلمهایچهرههای جدید سینمای ایران را بشناسید؛ از برادر گلشیفته فراهانی تا آزاده نامداری!
چهرههای جدید سینمای ایران را بشناسید از برادر گلشیفته فراهانی تا آزاده نامداری جشنواره فجر جدا ازتمام حاشیه ها و دلمشغولی هایش بعضا نکات غافلگیر کننده و قابل توجهی هم دارد هر چند در سال های اخیر از دل این فستیوال بیشتر اخبار حاشیهای بیرون آمده و جای خالی بزرگان و شتاب بیهومادر و دخترهای سینمای ایران (+عکس)
مادر و دخترهای سینمای ایران عکس دختران کوچکی که استعداد ذاتی درخشیدن روی پرده نقره ای را از خانواده به ارث برده اند خیلی زود و در نقش های کمرنگ کودکانه جلوی دوربین قرار می گیرند تا رد پای مادران شان را دنبال کنند به گزارش دیده بان دختران کوچکی که استعداد ذاتی درخشیدن روی پرد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها