تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نيّتش خوب باشد، توفيق ياريش خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816698017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روان شناسی از دیدگاه ابن سینا و غزّالی


واضح آرشیو وب فارسی:دکتر سلام:
Ibn_Sina_modern_portrait
ابن سینا (358-411 شمسی) مانند ارسطو نفس را به معنی وسیع آن می گیرد و همه کائنات را مشمول آن می داند و به نفس فلکی، نفس نباتی و نفس حیوانی اعتقاد دارد. نفس نباتی دارای سه قوه است: غاذیه، نامیه و مولده. قوه قضائیه بقای موجود، قوه نامیه کمال او و مولده بقای نوع او را تضمین می کند. نفس حیوانی علاوه بر این سه قوه دارای دو قوه محرکه و مدریکه نیز می باشد و نفس انسانی افزون بر این نفسها دارای عقل  است و که بر دو گونه می باشد: عقل نظری و عقل عملی.
به عقیده ابن یسنا عقل یا نفس ناطقه برخلاف نفس حیوانی که توانایی ادراک جزئیات را دارد می تواند علوم و معقولات را درک کند و چون نفس صورت بدن و کمال آن است امکان اتحاد نفس با بدن مسلم است و به وسیله آن کارهائی را انجام می دهد که جنبه مادی دارند. اما از آنجا که به تنهائی می تواند معقولات را درک کند و پس از مرگ تن، زنده و جاوید بماند موجودی مستقل و جدا از تن می باشد. بنابراین، نفس که جوهری یگانه است توسط قوای خود به اعمال  مختلف می پردازد، نفوس پائین تر به نفس عالی تر بستگی دارند و به صورت تکامل تدریجی تحول می یابند. وقتی تناسب و هماهنگی اجزاء به حد معینی رسید نیروی حیات بخشی که عبارت از نفس نباتی است در جسم به وجود می آید و چون تناسب و تعادل به میزان کامل تری رسید نفس حیوانی ظهور می کند و در درجه بالاتر نفس انسانی پدیدار می گردد که جوهری مجرد است و قابلیت اتصال به عقل فعال و زندگی در عالم معقولات را داراست.
غزالی (440-493 شمسی) موضوع روان شناسی را به دو بخش علوم مکاشفه (نظری) و علوم معامله (عملی) تقسیم می کند. علوم مکاشفه در امور مربوطه به حقایق اشیاء و اصول و ریشه های آنها بحث می کند. در این علوم حس و عقل آدمی نمی توانند به تنهائی سودمند افتند، بلکه برای وصول به حقایق اشیاء به نور و پرتوی نیاز است که به مدد کشف در قلب آدمی منعکس می شود. اما علوم معامله درباره جنبشها، رفتار و کردار انسان- اعم از جنبشهای بدنی و روانی گفت و گو می نماید.
غزالی ذات انسان و حقیقت او را بر بنیاد چهار مفهوم قلب و روح و نفس و عقل بنا می نهد. به عقیده او انسان موجودی پویا و متحول است، نه یک موجود ایستا و نامتحول. رفتار او وابسته به فرایندهای بدنی و روانی است. زیرا بین تن و روان پیوندی استوار وجود دارد که فعالیتهای آدمی و کنش و واکنشهای او را پدید می آورد.
غزالی نفس را یک نیروی مدرک و عالِم در انسان می داند که قادر به ادراک اشیاء است. وی نه تنها جنبه های درونی و ذاتی، بلکه نمودهای برونی و ظاهری نفس را بررسی می کند و پدیده های روانی و بدنی را در رابطه با یکدیگر می داند. پدیده های روانی عبارت از هر گونه تغییری است که بر نفس عارض می شود و نمایانگر جنبش و حیات فرد است. وی همچنین به بررسی فرایندهای روانی، مانند اندیشه، غم و شادی، درد و رنج، گرایش و گریز و به طور کلی محرکها و انگیزه ها می پردازد و رفتار و کردار آدمیان را متفاوت می خواند. این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
1 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دکتر سلام]
[مشاهده در: www.hidoctor.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن