تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815488498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روانشناسی و حکیمان یونان


واضح آرشیو وب فارسی:دکتر سلام:
prog_psychology-new_header3_0
انباذ قلس (490-430 ق.م) در حدود قرن پنجم پیش از مسیح معتقد بود که جهان از چهار عنصر خاک و آب و آتش و هوا تشکیل شده است. بدن انسان از این چهار عنصر ترتیب یافته، بدینسان که استخوانها، ماهیچه ها و روده ها از خاک، مایعات بدن از آب، فعالیتهای عقلی و روانی از آتش و نیزوهای پویای ادامه زندگی از هوا مایه گرفته است.
بقراط حکیم (460-375 پ.م) بنا به نظریه انباذ قلس در مورد عناصر چهارگانه، معتقد گردید که مزاج آدمی از اخلاط چهارگانه: دم (خون)، سودا، صفرا و بلغم تشکیل شده است. هر گاه یکی از این عوامل به ترتیب بر بدن چیرگی یابد حالتهای روانی خوش بین و شاد، افسرده و سودائی، زود خشم و آتشی مزاج، بلغمی و بی عاطفه در نمودار خواهد شد.
افلاطون (427-347 پ.م) یکی از نامورترین فیلسوفان دوگرای یا ثنوی است که انسان را متشکل از «تن» و «روان» می دانست و معتقد بود که جهان روانی یا کلیات عقلی از افکار و تصورات مستقل و قائم به ذات به وجود آمده است و با تجربه آدمیان هیچ گونه ارتباطی ندارد و حقایقی اصلی و تغییر ناپذیر می باشند. ماده برای آنکه از حالت بیحسی و بی معنایی بیرون آید به افکار و ……. وابسته می گردد. در کودکان خردسال این تصورات و ماده ماده در هم آمیخته می شوند. در بزرگسالان و افراد تحصیلکرده افکار و عقاید به آزادی و وارستگی دست می یابند. سپس پسیکه (psyche) یا روان به وجود می آید. روان دارای سه بخش کاملا متمایز به این قرار است: شهوت، هیجان و عقل. جایگاه این سه بخش به ترتیب در شکم، سینه و سر قرار دارد که هر کدام به نوبه خود مربوط به طبقه کارگر، سرباز و فیلسوف می باشد. این سه طبقه از راه اجرای عدالت می توانند با هم متحد شوند. به عقیده افلاطون کسب علم و معرفت در واقع یادآوری یا تذکر آن است. اگر مایه علم در انسان نبود حصول آن برای او امکان پذیر نمی شد.
ارسطو (384-322 پ.م) را  اغلب پدر روان شناسی خوانده اند. عقاید او از لحاظ نظری و تجربی تاثیر بزرگی در روان شناسی و تاریخ آن داشته است. به اعتقاد ارسطو سه نوع نفس وجود دارد: 1) نفس نباتی که وظیفه عموم رستنیها را به عهده دارد، 2) نفس حیوانی که به صورت تخیل، ادراک، حافظه، لذت و الم، آرزوها و بیزاریها جلوه گر می شود، 3) جان سخنگو (نفس ناطقه) که هم می تواند استدلال کند و هم مفاهیمی را تشکیل دهد.
به عقیده ارسطو هر ماده ای به شکل خاصی جلوه می کند و هر شکلی از ماده به نحوی عرض وجود می نماید به جز ذات پاک خداوند که تنها هیات و وجود بدون ماده است. انسان دارای نیروی محرک رشد است و نیاز اساسی هر فرد این است که به کمال رشد خود برسد.
این دانشمند بزرگ روش تجربی را وسیله اصلی کسب علم و معرفت می داند. نظریه ها باید از اطلاعات و تجربه های محسوس و مشهود ساخته و پرداخته شوند. وی نفس را به واکنش تن محتص می سازد و معتقد است که برای شناختن نفس و کارهای آن باید تن، اندامهای مربوط و کارکرد آنها را به دقت مورد بررسی قرار داد. به عقیده او تصورات از تاثیر محیط در تن حاصل می شوند. عوامل طبیعی، دستگاههای حسی را تحریک می کنند و اثر تحریک به وسیله دستگاهها به قلب راه می یابند و در نتیجه تصورات ذهنی را پدید می آورند. بر اثر ترکیب این تصورات است که ما از جهان پیرامون خود آگاهی می یابیم. در واقع  این تصورات حاکم بر رفتار ما می باشند. این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد
1 بهمن 1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دکتر سلام]
[مشاهده در: www.hidoctor.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن