تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813022970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سريالی که مخاطبانش را پس می‌زند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: سريالی که مخاطبانش را پس می‌زند
دست‌اندركاران سريال «پشت‌بام تهران» كه چند وقتي است از شبكه يك سيما به روي آنتن مي‌رود به جاي جذب مخاطب با ايجاد هيجانات و گره‌هاي داستاني تمام سعي‌شان را مصروف نگارش فيلمنامه‌اي با ديالوگ‌هاي عجيب و غريب كرده‌اند.
نویسنده : آرمان محمدی 


سريال پشت‌بام تهران اثري با كارگرداني بهرنگ توفيقي و نويسندگي سعيد نعمت‌الله است كه با مضموني اجتماعي سعي دارد تأثيرات و اتفاقاتي كه ممكن است باعث سرخوردگي، آشفتگي يا رستگاري فرزندان شود را به تصوير بكشد. كنش و واكنش‌هاي روابط خانوادگي در اين سريال زياد است و خرده روايت‌ها و داستانك‌‌هاي متعددي در كنار پي‌رنگ و محور اصلي سريال روايت مي‌شود كه در كنار يكديگر خط سير سريال را تشكيل مي‌دهند. هرچند زينب تقوايي، تهيه‌كننده اين سريال از حضور كارشناسان حوزه‌هاي مختلف در اتاق فكر اين سريال خبر مي‌دهد، تا اين سريال به اثري باورپذير و تأثيرگذار تبديل شود، اما واقعيت اين است كه اين سريال از لحاظ محتوا و مضمون و حتي تكنيكي سبك و سياقي تكراري است كه مخاطب در گذشته و در مديوم تلويزيون بارها آن را تجربه كرده است. اگر قدري به گذشته برگرديم و درباره محتوا و مضمون سريال‌هايي مانند «ميكائيل»، «زير هشت»، «رستگاران»، «مدينه»، «ديوار» و حالا «پشت‌بام تهران» مداقه و تدقيق بيشتري به خرج دهيم ملاحظه خواهيم كرد و همه آنها داراي يك فضا و اتمسفر تلخ و تكراري هستند كه مؤلفه‌ها و الزاماتي مانند نزاع و لات بازي، زندان، دزدي، شهر هرت و بدون قانون و پليس بودن مكان اتفاقات؛ وجه اشتراك و حلقه واصل همه آنهاست. با توجه به نگارش سناريوي اين سريال‌ها توسط سعيد نعمت‌الله و همچنين حضور، تحفظ و استيلاي يك فضاي تكراري در اغلب آنها؛ با احترام به بهرنگ توفيقي، كارگردان سريال «پشت‌بام تهران» و قدر دانستن زحمات و تلاش‌هايش براي ساخت و توليد يك اثر خوب و جذاب، به جرئت مي‌توان گفت كه اگر مخاطب اسم كارگردان را در تيتراژ سريال نبيند كه مثلاً كارگردان سريال «ديوار» سيروس مقدم است و كارگردان همين سريال «پشت‌بام تهران» بهرنگ توفيقي است، به دليل همان تشابه و تجانس محتوايي متوجه نمي‌شود كه كارگردان اين دو اثر(به عنوان نمونه) چه كسي يا كساني هست! به كلام ديگر بايد گفت كه به دليل سبك نگارشي نويسنده سريال و وجود ديالوگ‌هاي متشابه در همه آنها، اين سريال به جاي جذب مخاطب و حركت در مسير مطلوب و مورد نظر مديران تلويزيون بيشتر باعث واكنش منفي و دفع مخاطب و عدم باورپذيري اتفاقاتي كه قرار است به درس گرفتن و تجربه‌اندوزي مخاطب منجر مي‌گشت.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن