تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845673981




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرجان‌های نجیب سینمای ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شهلا ریاحی 59 سال پیش با ساخت فیلم «مرجان»، راه را برای فیلمسازی زنان در ایران باز کرد؛ اما فضای مردانه و نه‌چندان قابل دفاع اغلب فیلم‌های سینمای پیش از انقلاب در عرصه فیلمسازی، مجال ورود و بهره‌گیری از این مسیر را به زنان با اندیشه، متعهد و دغدغه‌مند نمی‌داد و عملا پس از انقلاب بود که بانوان جرات و فضای مهیایی برای ورود به فیلمسازی پیدا کردند.


تصویر مرجان‌های نجیب سینمای ایران


در دوران جدید باید از پوران درخشنده به عنوان نخستین بانوی کارگردان سینمای ایران یاد کرد؛ چراکه او فیلمسازی را با جدیت و تلاشی ستودنی به عنوان حرفه خود برگزید و با موفقیت آن را تاکنون ادامه داده است. فیلم «رابطه» نخستین اثری بود که درخشنده در سینمای حرفه‌ای کارگردانی کرد. این فیلم قصه پسر نوجوان و ناشنوایی به نام ناصر را روایت می‌کرد که به دلیل بی‌توجهی خانواده و اطرافیان دچار بحران روحی می‌شود. نگاه مسئولانه این فیلمساز زن حتی میان بیشتر فیلمسازان مرد سینمای پیش از انقلاب هم وجود نداشت و از این منظر، نخستین گام جدی یک کارگردان زن، نوید اتفاقات خوبی را در آینده می‌داد. درخشنده این تعهد اجتماعی را بعدها و با آثار دیگری همچون پرنده کوچک خوشبختی، شمعی درباد، رویای خیس، بچه‌های ابدی و هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند هم نشان داد. مرضیه برومند هم ازجمله فیلمسازان مهم تلویزیون و سینمای ماست که ابتدا فعالیتش را به عنوان بازیگر تئاتر و عروسک گردان در پیش از انقلاب شروع کرد و پس از انقلاب به کارگردانی رو آورد و با ساخت «مدرسه موش‌ها» به شهرت رسید. او را به خاطر ساخت فیلم‌ها و مجموعه‌هایی موفق، خاطره‌ساز و کودکانه، باید شاداب‌ترین و مهربان‌ترین فیلمساز زن ـ حتی میان مردان نیز نظیر ندارد ـ تاریخ تلویزیون و سینمای ایران دانست. تهمینه میلانی هم ازجمله فیلمسازان زن سینمای ایران است که ابتدا کنار دست فیلمساز مردسالاری مثل کیمیایی در خط قرمز قرار گرفت و پس از این که فرصتی برای فیلمسازی‌اش فراهم شد، حسابی از خجالت مردان درآمد! به این فهرست باید نام رخشان بنی‌اعتماد را هم افزود. او که دانش‌آموخته کارگردانی سینماست، کارش را با منشیگری صحنه در تلویزیون شروع کرد و بعد به ساخت مستندهای اجتماعی رو آورد. زرد قناری، نرگس، روسری آبی، زیرپوست شهر و قصه‌ها برخی از مهم‌ترین فیلم‌های بنی‌اعتماد هستند. اما بازترشدن فضای سینمای ایران در پس از انقلاب، علاوه بر فیلمسازانی که ذکر نامشان رفت، زمینه را برای ورود بسیاری دیگر از زنان به عرصه فیلمسازی فراهم کرد و برخی از آنها توانستند با سختکوشی و جنگیدن در فضای مردانه‌ای که حتی هنوز هم بر سینمای ایران و البته دنیا حاکم است، جایگاه خود را به عنوان فیلمساز تثبیت کنند. اگرچه برخی کارگردانان مرد مثل داریوش مهرجویی، فیلم‌های مهمی درباره مسائل و دغدغه‌های زنان در جامعه ساختند، اما حضور زنان به عنوان فیلمساز، جنس دیگری از نگاه را وارد سینما کرد و باعث شد از زوایای جدید و پرداخت نشده‌ای به نقش زن در اجتماع نگریسته شود. با این حال و با وجود همه شرایط موجود و افزایش چشمگیر حضور زنان در سینما، آن هم به عنوان فیلمساز، هنوز مقایسه تعداد کارگردانان زن با کارگردانان مرد امیدوارکننده نیست و البته با توجه به سبقه جهانی این عرصه قرار هم نیست باشد، چون حتی در سینمای دنیا هم تعداد مردان فیلمساز بسیار بیشتر از کارگردانان زن است، اما بحث اینجاست که با بازترشدن فضای جامعه و نگاه مثبت به حضور و مشارکت زنان و تعداد دخترانی که به رشته‌هایی چون کارگردانی سینما روی می‌آورند و هم‌اینک تعداد زیادی از آنها به ساخت فیلم‌های کوتاه می‌پردازند، چرا خروجی آنها در سینمای حرفه‌ای کمرنگ است و چندان به چشم نمی‌آید؟






دوشنبه 28 دی 1394 ساعت 05:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن