تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815533865




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت به جای۶۰۰ ميليارد فقط 50 میلیارد بیشتر به سینما داد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت به جای۶۰۰ ميليارد فقط 50 میلیارد بیشتر به سینما داد
سهم مؤسسه تحت مدیریت حسن خمینی بیش از حوزه هنری!/حسن روحاني، رئيس دولت يازدهم در حالي صبح ديروز لايحه بودجه 95 را به مجلس تقديم كرد كه بودجه برخي مؤسسات فرهنگي به خاطر رانت حضور برخي اشخاص در رأس هرم مديريتي آنها نسبت به ديگر نهادهاي تأثيرگذار و مهم توليدكننده محتوا و مضمون در حوزه فرهنگ چندين درصد بيشتر است!
نویسنده : مصطفي محمدي 


آذرماه سال گذشته وقتي رئيس‌جمهور، بودجه پيشنهادي سال 94 را تقديم مجلس كرد، رقم پيشنهادي دولت براي بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بيش از 769 ميليارد تومان بود كه از اين رقم براي حمايت از سازمان سينمايي تنها 106 ميليارد تومان اختصاص داده شد، يعني بودجه اين سازمان نسبت به سال قبلش 6‌ميليارد تومان افزايش بودجه داشته است.
  
بودجه سازمان سينمايي از آرزو تا واقعيت
در همين زمينه علي جعفري، مديركل برنامه‌وبودجه و تحول اداري سازمان سينمايي از پيشنهاد شش برابري بودجه پيشنهادي براي سال آينده سينما خبر داد. جعفري پيش از اين درباره لايحه پيشنهادي بودجه سال آينده سازمان سينمايي با اعلام اينكه بودجه سال آينده شش برابر بودجه امسال خواهد بود، مي‌گويد: در لايحه سال آينده بودجه 600 ميليارد تومان پيشنهاد داده‌ايم. در برنامه سال آينده علاوه بر «حمايت از سينماي ملي» برنامه «ارتقاي دانش فناوري‌هاي نوين صنعت سينماي كشور» و برنامه پژوهش‌‌هاي كاربردي را در لايحه بودجه سال 95 ارائه داده‌ايم. در صورتي كه سه برابر بودجه امسال هم تصويب شود، مي‌توانيم 13 فعاليتي را كه در زيرمجموعه اين دو برنامه جديد قرار دارد تحقق ببخشيم.
  
بودجه نهادهاي فرهنگي
در لايحه بودجه فرهنگ نيز رنگ اعداد و ارقام به خود گرفته و با اقتصاد درآميخته است. طبق اين لايحه، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در كل 10,125,397 ميليون ريال يعني تقريباً هزار ميليارد تومان تخصيص يافته است كه از اين مبلغ بايد194 ميليارد تومان براي حمايت از نشر، كتاب و مطبوعات و 151 ميليارد تومان نيز براي امور سينمايي و توليد فيلم‌هاي فاخر خرج شود. به نهادهاي حوزوي نيز در لايحه مطابق سنوات گذشته رديف بودجه جداگانه‌اي اختصاص يافته است.
شوراي سياستگذاري حوزه‌هاي علميه خواهران 195 ميليارد تومان، جامعه المصطفي‌العالميه 239 ميليارد تومان، مركز خدمات حوزه علميه 582 ميليارد تومان، دفتر تبليغات اسلامي 96 ميليارد تومان، شوراي عالي حوزه‌هاي علميه 328 ميليارد تومان و شوراي برنامه‌ريزي مديريت حوزه‌هاي علميه خراسان 63 ميليارد تومان از اين لايحه سهم برده‌اند. براي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كه وظيفه بخش برون مرزي فرهنگ را برعهده دارد در مجموع 230 ميليارد تومان تخصيص يافته كه از اين مبلغ مجمع تقريب مذاهب اسلامي 25 ميليارد تومان، مجمع جهاني اهل بيت 36 ميليارد تومان و بنياد سعدي 7 ميليارد تومان سهم دارند.
سازمان تبليغات اسلامي با زيرمجموعه‌هاي خود(مؤسسه پژوهشي و فرهنگي انقلاب اسلامي، بنياد دايره‌المعارف اسلامي، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، مركز رسيدگي به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، مركز تحقيقات علوم كامپيوتري اسلامي و حوزه هنري) 314 ميليارد تومان از لايحه بودجه 95 را به خود اختصاص داده است. نكته جالب در اين لايحه آن است كه مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) تحت سرپرستي سيدحسن خميني در حالي 59 ميليارد تومان سهم برده كه دولت تشخيص داده حوزه هنري با تمام زيرمجموعه‌هاي توليدي خود فقط 50 ميليارد تومان از بودجه كشوري دريافت كند!
   
بودجه قرآني سال 95
بودجه قرآني از سال 1389 مطرح شد، اما اين بودجه سال 1390 براي نخستين‌بار پس از رايزني‌هاي متعدد به مبلغ 2 هزار و 180 ميليون ريال اعلام و در آخرين روزهاي سال يعني 26 اسفندماه به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي پرداخت شد و 90 درصد از اين مبلغ در سال 1391 براي امور قرآني به دستگاه‌ها تعلق گرفت كه عمده آن در برنامه‌هاي نيمه اول سال 1391 دستگاه‌ها هزينه شد.
پس از آن نيز بودجه قرآني با فراز و نشيب‌هاي زيادي مواجه بود، به طوري كه هر سال بودجه‌اي تصويب مي‌شد، اما تحقق نمي‌يافت. بودجه قرآني امسال نيز 200 ميليارد تومان به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد كه از همان ابتداي سال مسئولان وعده تحقق آن را مي‌دادند.
اين وعده‌ها در حالي از سوي مسئولان مطرح مي‌شود كه «اصغر اميرنيا» معاون تبليغ و ترويج معاونت قرآن و عترت ارشاد با اشاره به مشكلات مالي در اجراي برنامه‌هاي قرآني، مي‌گويد: از ابتداي سال‌جاري كه قرار بود جشنواره قرآني آيات و ساير برنامه‌هاي معاونت قرآن و عترت ارشاد برگزار شود، با مشكلات مالي مواجه شديم اما با توجه به اهميت برپايي برنامه‌ها با صرفه‌جويي برخي از برنامه‌ها را عملي كرديم. خوشبختانه برگزاري هفته‌هاي قرآن و عترت در استان‌ها بسيار مؤثر بودند اما به دليل كمبود اعتبارات با مشكلاتي در اجرا مواجه هستيم به طوري كه اگر اعتبارات استاني و صرفه‌جويي‌ها نبود نمي‌توانستيم اين برنامه موفق را اجرا كنيم.
اميرنيا با اشاره به اينكه برپايي روند جشنواره قرآني آيات منوط به تخصيص اعتبارات از سوي شوراي توسعه فرهنگ قرآني است، خاطرنشان مي‌كند: براساس اعلام مسئولان قرار بود در هفته‌هاي اخير اعتبارات تخصيص يابد اما هنوز خبري از بودجه قرآني سال 1394 نيست و همين امر بسياري از برنامه‌ها را مختل كرده است. تمامي اقدامات اجرايي جشنواره قرآني آيات صورت گرفته است به طوري كه حتي داوري برخي رشته‌ها نيز انجام شده، اما به دليل كمبود اعتبارات نمي‌توانيم مراسم اختتاميه و اهداي جوايز را داشته باشيم كه اميدوارم با تخصيص اعتبارات در روزهاي جاري بتوانيم جشنواره‌اي در خور شأن قرآن برگزار كنيم. اميدواريم مسئولان به جاي تعلل در پرداخت بودجه فكري براي تحقق آن كنند تا ديگر شاهد كمبود بودجه قرآني و نابساماني در برنامه‌هاي دستگاه‌هاي فرهنگي نباشيم.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن