تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804591947
![نمایش مجدد: انتقاد از صداهایی که نه زن است و نه مرد/بررسی مشکلات گروههای کر در ایران refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
انتقاد از صداهایی که نه زن است و نه مرد/بررسی مشکلات گروههای کر در ایران
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در گفتوگو با سرپرست گروه کر مداد رنگی مطرح شد؛ انتقاد از صداهایی که نه زن است و نه مرد/بررسی مشکلات گروههای کر در ایران
![انتقاد از صداهایی که نه زن است و نه مرد/بررسی مشکلات گروههای کر در ایران](http://static0.ilna.ir/thumbnail/9ipGQvvNYqdR/i_qPjR7mMLhZ02nUcMUA0zOV2brdrNdfKreu5zx2ciKxyUe3xZzFdgRBp56gpRC388ZB_gYzlXF5COSQQigDp2k4nU88RN381sfGVtw67dPrccCMXHCvyP24SMNb7jUbl3xeVOpt9jw,/photo_2016-01-16_09-15-21.jpg)
مریم شریفزاده میگوید: متأسفانه کارِتیمی در ایران ضعیف است و این هم ریشه در فرهنگ ما دارد. همه میخواهند کاری کنند که دیده شوند. تشکیل گروه کر غیر از بحث تکنیکی و آموزش، به همفرکانس شدن آدمها با یکدیگر ارتباط دارد. به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مریم شریفزاده (سرپرست گروه کر مداد رنگی) آواز کلاسیک را نزد زندهیاد فلورانس لیپیت (خواننده پیشکسوت ارکستر سمفونیک) آغاز کرد. او رتبه یک کنکور در رشته کارشناسی ارشد آهنگسازی است. شریفزاده 8 سال با گروه وصل یار همکاری کرد. «سمفونی بودن»؛ ساخته مریم شریفزاده در اپرا هوس روسه توسط ارکستر بلغارستان اجرا شد و در جشنواره فجر هم جایزه آهنگسازی گرفت. اما او این روزها مشغول کار با گروه کر مداد رنگیست که اجراهایش را از سال 93 آغاز کرده است. این گروه کر در اولین سال فعالیت خود توانست در فستیوال بینالمللی گیومری مقام سوم را بدست آورد. گروه کر مداد رنگی چگونه شکل گرفت؟ از سالها قبل یعنی زمانی که فعالیت خود را در گروه کر آغاز کرده بودم همواره فکر داشتن گروه کری با استانداردهای مدنظر خودم را در سر می پروراندم. در همین راستا و در گام اول لازم دیدم تا اعضای گروه خود را به گونهای انتخاب کنم که از همان ابتدا با استانداردهای مدنظرم رشد یافته باشند. پس تصمیم گرفتم گروه خود را از بین علاقمندان کاملا آماتور و بدون آشنایی با مبانی موسیقی انتخاب کنم. در همین راستا و پس از انتخاب اعضا که به واسطه فراخوان گزینش شدند کلاس ساده کر را در مدرسه موسیقی رنگاهنگ به مدیریت کیاوش صاحب نسق در اواخر تابستان 92 تشکیل دادیم. پس از چند ماه موفق شدیم در خرداد ماه 93 اولین اجرای رسمی خود را با ارکستر سازهای بادی داشته باشیم. و پس از آن اولین اجرای مستقل کروه را در مهر ماه 93 روی صحنه بردیم. درباره اجرای گروه مداد رنگی با کودکان کار بگویید؟ سالها قبل وقتی اجراهای ارکستر سیمون بولیوار را میدیدم فکر داشتن چنین امکانی را همواره در ذهن خود داشتم. بسیار مایل بودم با این کودکان کارهای مشابهی را انجام دهم. اما چنین کاری مستلزم برخورداری از اعتبار و هزینهای زیاد بود. پس تصمیم گرفتم به این کودکان آواز آموزش بدهم چراکه نه نیازمند تهیه ساز بود و نه به محل خاصی برای آموزش نیاز داشت. که بعد از تلاش فراوان نهایتا توسط خانم مریم میلانی به انجمن خانه مهر معرفی شده و پس از توفیق در جلب نظر مساعد مدیران این انجمن موفق شدیم کار خود را با این کودکان آغاز کنیم. در همین جا لازم میدانم از همراهی خانمها حسینی پور و عارف کمال تشکر را داشته باشم. این همکاری جز بحث آموزش چه دستاوردهایی داشته؟ بدیهی است که هر هنرمندی در زمینه موسیقی آرزوی رسیدن به مرحلهای را دارد که بتواند به هر شکل کنسرتی داشته باشد. پس این کودکان را هم نمیتوان از این قاعده جدا کرد. اولین کنسرت ما با کودکان کار در شانردهم مهر ماه 94 در مجموعه پالادیوم برگزار شد. آیا هویت و شاکله اصلی یک گروه کر را میبایست در سیستم آکادمیک هر کشوری جست و جو کرد؟ خیر. لزوما اینطور نیست. در همه جای دنیا شاهد تشکیل این گروهها در هر سطح و سنی هستیم. کر به نوعی یک راهکار فرهنگسازانه است. تا یک هنر آکادمیک. کودکی که جایگاه و عملکرد و وظیقه خود را در گروهی مانند کر به درستی بشناسد طبیعتا در کنشهای اجنماعی بهتر و موقف در عمل خواهد کرد. من به هرکسی توصیه میکنم که در زندگیاش یک دورهای کر را تجربه کند. شما به تنهایی درست و کامل هستید ولی وقتی وارد جمع میشوید مشکلات بیرون میزند. وقتی تنها تمرین میکنید به ضعفهای خود پی نمیبرید. متأسفانه کارِتیمی ضعیفی داریم و این هم ریشه در فرهنگ ما دارد. همه میخواهند کاری کنند که دیده شوند. در همه چیز این مسئله دیده میشود. تشکیل گروه کر به غیر از بحث تکنیکی و آموزش، بحث دیگری دارد و آن همفرکانس بودن آدمها با یکدیگر است. گروهی که قرار است مدت طولانی با هم کار کنند مثل یک خانواده هستند. فرهنگهایی که در کنار هم قرار میگیرند و با هم تعامل دارند. اگر این تعامل نباشد اعضای گروه دلسرد میشوند و به تدریج گروه کمرنگ میشود. تکنیک را میتوان به دست آورد اما به دست آوردن فرهنگ گروهی نیاز به تلاش دارد. گروه مداد رنگی قطعات خود را چطور انتخاب میکند؟ فضای ذهنی شما در آهنگسازی چیست؟ طبیعتاً سعی میکنم قطعات سادهتر انتخاب کنم. بچهها این روزها به سطح خوبی رسیدند و با جرئت میتوانم قطعات را انتخاب کنم. تعدادی را خودم مینویسم و تعدادی هم از آثار آهنگسازان کلاسیک و معاصر استفاده میکنم. من موسیقی را به صورت آکادمیک خواندم و بیشتر هم موسیقی کلاسیک گوش دادم و سلیقهی شخصی خودم قطعاتی است برای ارکستر سمفونیک. موسیقیای که من مینویسم معاصر است. وقتی کارِ آهنگسازی میکنی به یکسری قواعد شخصی میرسی. اینکه میگویند ایرانی مینویسد، طبیعتاً کار ایرانی است. من آهنگسازی هستم که برای همین دوره هستم و معاصر مینویسم. پیشتر کارهایی از من اجرا شده مانند قطعهی آقای دیباذر که کاملاً خارج از آن قوانین بود. دوست دارم همه چیز را تجربه کنیم. ما در گروهمان همه چیز را تجربه میکنیم و نگاهی یکسویه نداریم. علت همکاری شما با ارکستر فوژان چیست؟ بدون شک آقای دیبازر قبل از هرچیز کاملا با گروه ما آشنا بوده و در گروه ما توانمندیهایی دیده بودند که پیشنهاد همکاری در این کنسرت را به ما دادند. از طرفی نمیتوان منکر اهمیت گروه فوژان در تاریخ موسیقی نوین ایران یا همان موسیقی تلفیقی شد. فوژان یکی از دو ارکستر پیشگام در موسیقی تلفیقی ایران است. پس هر گروه دیگری هم بهجای ما اگر در معرض چنین پیشنهادی قرار میگرفت؛ بعید بود پیشنهاد را رد کند. سالها قبل من دانشجوی آقای دیبازر بودم. و از نزدیک نوع نگاه زیباییشناسانه ایشان را میشناسم. کار با آقای دیبازر برای ما از همان ابتدا دلچسب به نظر میرسید. همانگونه هم شد. فکر میکنید چرا ارکستر سمفونیک تهران با فعالیت حرفهای خود؛ در بخش گروه کرد ضعیفتر عمل میکند؟ اعتقاد ندارم که ضعفهای ارکستر سمفونیک آنچنان شدید و رفع نشدنی باشد. عمده مشکلات این گروه را بیشتر عدم بهرمندی از پشتوانه مالی میدانم. هرچند که این گروه نیازمند داشتن ساعات تمرین مداوم و منظمتر است. وقتی آواز میخوانید، سازِ شما حنجرهتان است. باید روی خودمان کار کنیم که کنار یکدیگر باشیم و هم را احساس کنیم. این چیزی است که من در گروههای کر کم میبینم. مسئله فقط خواندن نیست و حس و احساس همدلی و همبستگی باید در کار باشد. فکر میکنید ایران چقدر به استانداردهای گروههای کر جهانی نزدیک شده؟ به نظر شما این استانداردها چه چیزهایی هستند؟ و چه مسائلی باعث میشود که ما به استانداردها نزدیک شویم؟ معتقدم کر را باید در زمانهای مشخص با موقعیتهای قبلی خود مقایسه کرد. اینکه کجا بودیم و به کجا رسیدیم مهمتر از ایناست که کجاییم و دیگران کجا. البته نباید فراموش کنیم که در سایر کشورها عملا کودکان از سنین بسیار پایین تحت آموزشهای بسیار دقیق و اصولی قرار میگیرند. در واقع ریشههای آن را در مدارس میبینیم و بدیهیست برای رسیدن به چنین هدفی باید خیلی ریشهایتر برخورد کنیم. من همیشه خودمان را با خودمان مقایسه میکنم و سعی میکنم با استانداردها مقایسه نکنم تا سرخورده نشوم. نمیتوان گروه کر حرفهای ایران را با یک گروه کر در اتریش مقایسه کرد. آن ها دورههای متفاوتی را گذرانده و از پایه کار را شروع کردهاند. اجرای کنسرتها و تجربه به پیشرفت گروه کر خیلی میتواند کمک کند. تئوری، سلفژ و مبانی موسیقی را باید بدانند و مهمتر از همه گوش دادن به موسیقی است. شنیدن موسیقی که ساختار درستی دارد میتواند کمک بزرگی کند. این روزها شنیدن موسیقی که ساختارهای درستی دارد و تفکری را منتقل میکند برای عموم جامعه بسیار سخت شده است. فکر میکنید یک هنرمند برای بالا بردن سطح سواد و سطح سلیقهی مخاطب وظیفهای دارد؟ هنرمند باید تمام تلاشش را بکند تا اثری مناسب ارائه دهد. مخاطب هوش دارد. متأسفانه خیلی کارهایی که میشنوم، میکس و مسترِ خوبی ندارد. این یک علم ساده است. ما اگر صدای درستی به مخاطبان ارائه کنیم؛ قطعا آنها هم پیگیر میشوند. صداهایی که مشخص نیست زن است یا مرد! این صداها باب شدند و صداهای طبیعی در حال از بین رفتن است. این فقط در ایران اتفاق نمیافتد. در همه جای دنیا اینگونه است. شاید یک دلیل آن پیشرفت تکنولوژی باشد که همه چیز را برای ما ساده کرده. حتی حوصله نداریم موسیقیای که ذهن ما را درگیر میکند گوش کنیم.
۱۳۹۴/۱۰/۲۷ ۰۸:۵۹:۴۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
انتقاد ستاره اسکندری از رفتار مجازی مردم
انتقاد ستاره اسکندری از رفتار مجازی مردمتاریخ انتشار شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰ ۰۰ روزنامه آرمان یادداشتی از ستاره اسکندری در رابطه به اتفاقات پر حرف و حدیث این روزهای دنیای مجازی منتشر کرده استروزنامه آرمان یادداشتی از ستاره اسکندری در رابطه به اتفاقات پر حرف و حدیث این روزهای دنبررسی تطبیقی نیروهای مقاومت مردمی در منطقه با بسیج در ایران
نقطه تمایز جنبش مقاومت مردم ایران با جنبش های مقاومت همچون فرانسه و الجزایر در این امر است که جنبش مقاومت ایران باوجود نقش آفرینی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بعدازآن نیز باقدرت و قوت بیشتری در قالب سازمان بسیج تداوم پیدا کرده است و در میادین مهمی همچون جنگ تحمیلی و بعدازآن حضبررسی مشکلات سازمان انتقال خون در نشست مشترک با کمیسیون بهداشت مجلس
شفا آنلاین سلامت سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از جلسه مشترک این کمیسیون با سازمان انتقال خون برای حل مشکلات این سازمان خبر داد به گزارش شفا آنلاین محمدحسین قربانی با تشریح نشست روز یکشنبه کمیسیون بهداشت و درمان با مسئولین سازمان انتقال خون کشور در محل این سازمتشکیل کمیسیون بهداشت در سازمان انتقال خون و بررسی مشکلات آنها
تشکیل کمیسیون بهداشت در سازمان انتقال خون و بررسی مشکلات آنها عضو کمیسیون بهداشت درمانگفت مشکلات سازمان انتقال خون و بودجهی آنها در کمیسیون بهداشت بررسی شد شهلا میرگلوبیات عضو کمیسیون بهداشت درمان در گفت و گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با جلسهمشکلات قضایی مددجویان کانون اصلاح و تربیت همدان بررسی شد
سیروس شجاعی یگانه رئیس شعبه 103 دادگاه کیفری 2 و اطفال همدان به همراه افشار مدیر شعبه از کانون اصلاح و تربیت همدان بازدید کردند به گزارش نافع در جریان این بازدید همچنین رئیس شعبه 103دادگاه کیفری2 و اطفال به ارتباط چهره به چهره با 11 نفر از مددجویان کانون اصلاح و تربیت همدان پبیش از ۹۰ درصد مردم درگیر مشکلات دهان و دندان
رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت گفت بیش از 90 درصد مردم به نوعی درگیر مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان هستند به گزارش فرهیختگان آنلاین FDN ir دکتر"حمید صمدزاده" در آیین افتتاح پایگاه سلامت دهان و دندان شماره2 فاطمه الزهرا س کرمان اظهارکرد در زمینه ببخش اعظمی از مشکلات جامعه با مشارکت مردمی حل می شود
فرماندار آذرشهر بخش اعظمی از مشکلات جامعه با مشارکت مردمی حل می شود تبریز- ایرنا - فرماندار شهرستان آذرشهر گفت حل بخش اعظمی از مسایل و مشکلات جامعه در گرو همکاری و مشارکت آحاد مردم آن جامعه است به گزارش روز جمعه ایرنا علیار راستگو در بازدید از دفتر انجمن خیرها حمایت از بیمارحل مشکلات حاشیه شهر همدان الویت اصلی مسولین باشد/انتقاد تند استاندار از عملکرد ضعیف مدیرکل تبلیغات اسلامی همدا
استاندار همدان با انتقاد از عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی استان گفت سازمان تبلیغات در ارتباط با حفظ شئون و سایر مسائل مرتبط آنقدر که امید و علاقه داشتم وارد نشده است به گزارش صبح الوند محمدناصر نیکبخت در شورای فرهنگ عمومی استان خاطرنشان کرد اشتغال تاثیر مستقیمی بر ازدواج طلابررسی مشکلات بخش جغین رودان در حضور استاندار هرمزگان
یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۶ ۴۰ نبود راه ارتباطی مناسب به مرکز شهرستان نبود آب شرب مناسب در برخی روستاهای بخش و مسائلی در حوزه برق رسانی و بهداشت از جمله مشکلات مهم و قابل توجه بخش جغین شهرستان رودان است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خلیج فارس بخش جغین ازرئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد: رفع مشکلات مردم مصداق ایمان و تقوی است
حجت الاسلام والمسلمین مزارعی گفت محوری ترین اصلی که انسان را در تمام زمینه ها یاری می کند پرداختن به دین و ایمان و تقوای الهی است اگر انسان در زندگی خدا را محور قرار دهد زندگی اش تغییر می کند به گزارش روابط عمومی دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها