تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق و باطل به مردم (و شخصيت افراد) شناخته نمى شوند بلكه حق را به پيروى كسى كه از آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827108052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی تطبیقی نیروهای مقاومت مردمی در منطقه با بسیج در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:زمان نیوز: نقطه تمایز جنبش مقاومت مردم ایران با جنبش های مقاومت همچون فرانسه و الجزایر در این امر است که جنبش مقاومت ایران باوجود نقش آفرینی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بعدازآن نیز باقدرت و قوت بیشتری در قالب سازمان بسیج تداوم پیدا کرده است و در میادین مهمی همچون جنگ تحمیلی و بعدازآن حضوری فعال داشته است درحالی که جنبش های دیگر با کسب پیروزی به تدریج به حاشیه رانده شده اند.رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع فرماندهان گردان های بسیج به تبیین تمایزات بسیج با دیگر جنبش های مقاومت پرداخته و یکی از وجوه تمایز اصلی آن را تداوم حرکت بسیج بعد از پیروزی انقلاب دانسته اند و در این راستا فرمودند: «نیروهای مقاومت در کشورهای مختلف دنیا -در غرب و شرق و مانند این ها- معمولاً مربوطند به دوران اختناق، دوران فشار، دوران مبارزات؛ بعدازآنکه دوران مبارزات تمام شد، حالا یا خود این گروه های مقاومت به قدرت رسیدند یا دیگران با کمک این ها به قدرت رسیدند، این نیروی مقاومت تمام می شود و این تشکیلات مردمی به پایان می رسد؛ در دنیا این جور است؛ کسانی که با مقاومت های مردمی در آفریقا، در اروپا، در آسیا، در کشورهای مختلف آشنا هستند می دانند. در دوره ی فرض بفرمایید تسلّط فرانسوی ها بر الجزایر، خب گروه های مردمیِ مقاومت تشکیل شد، سال ها هم جنگیدند -شاید حدود هشت سال، ده سال، جنگ شدید داشتند- سختی های زیادی هم متحمّل شدند لکن بعد که دولت انقلابی تشکیل شد، دیگر از این گروه ها خبری نبود؛ بعضی شان به قدرت رسیدند، بعضی شان حزب تشکیل دادند، [ولی ] چیزی به نام گروه مقاومت باقی نماند. یا مثلاً در فرانسه ی دوران اشغال آلمان، گروه های مقاومت بودند -چپ، راست، میانه- خیلی هم می جنگیدند لکن بعدازآنکه اشغال برطرف شد و حکومت تشکیل شد، دیگر از گروه ها خبری نبود؛ تمام شد، می رفتند» [1] . با توجه به این فرمایشات، این سؤال ایجاد می شود که چرا گروه های مقاومت در کشورهایی همچون فرانسه و الجزایر برخلاف نیروی مقاومت در ایران در قالب بسیج، بعد از پیروزی به حاشیه رانده شده اند. جنبش های مقاومت ازنظر تاریخی دارای قدمت زیادی هستند که توسط مردم علیه بیگانگان و یا حاکمان جور ایجاد می شده اند. برخی از آن ها موفق و برخی ناموفق بوده اند، اما عموماً واژه جنبش مقاومت [2] بعد از جنگ جهانی دوم، وارد ادبیات سیاسی شد. در این دوره، در بیشتر کشورهایی که به اشغال آلمان درآمده بودند، جنبش های مقاومتی علیه اشغال گران به وجود آمد که مشهورترین آن جنبش مقاومت یا نیروهای آزادی بخش فرانسه [3] به رهبری مارشال دوگل [4] بود. جنبش مقاومت فرانسه بعد از بیرون راندن اشغال گران از خاک این کشور، به دلیل تعارض با سیاستمداران به تدریج حاشیه رانده شد و حتی مارشال دوگل رهبر جنبش مقاومت بیش از ده سال خانه نشین شد تا اینکه وقایع الجزایر پیش آمد و فرانسه باز به این نیروها نیاز پیدا کرد و مارشال دوگل به سیاست بازگشت (1958-1969) ولی هیچ گاه نتوانست موفقیت های خود را تکرار کند و در عوض در زمان حکمرانی اش جنایت های زیادی در حق مردم الجزایر به وقوع پیوست. بعد از پایان جنگ جهانی دوم و کاهش قدرت کشورهای استعماری، ملت های مختلف به ویژه در آسیا و آفریقا به فکر کسب استقلال برآمدند و با تشکیل نیروهای مقاومت ضد استعماری در دهه های پنجاه و شصت میلادی، موفق به کسب استقلال شدند برای نمونه جنبش آزادی بخش الجزایر[5] یکی از جنبش های مقاومتی است که مبارزات خون بار و بلندمدتی (1954 تا 1962) علیه دولت استعماری فرانسه داشت. رهبران مقاومت الجزایر بعد از پیروزی دچار اختلافات زیادی بر سر تقسیم قدرت شدند و با کودتای هواری بومدین علیه احمد بن بلا اولین رئیس جمهور الجزایر و برقراری یک حکومت بسته در این کشور، نیروهای وابسته به این مقاومت به تدریج به حاشیه رانده شدند. به طورکلی جنبش های مقاومت، به نهضت هایی اطلاق می شود، که در دوران جنگ جهانی دوم و پس ازآن در کشورهای مستعمره [6] و تحت قیمومیت [7] و وابسته در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین شکل گرفت. این جنبش ها باهدف کسب استقلال سیاسی، اقتصادی و براندازی تسلط و نفوذ کشورهای استعماری و امپریالیستی شروع به مبارزه نظامی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی کردند که نتیجه کار این جنبش های مقاومت، استقلال و کوتاه کردن دست اشغال گران و استعمارگران و از بین بردن حکومت های وابسته به آن ها بوده است که جنبش مقاومت مردم ایران نیز با وقوع انقلاب اسلامی از این قاعده مستثنی نبوده است. اما نقطه تمایز جنبش مقاومت مردم ایران با جنبش های مقاومت همچون فرانسه و الجزایر در این امر است که جنبش مقاومت ایران باوجود نقش آفرینی در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، بعدازآن نیز باقدرت و قوت بیشتری در قالب سازمان بسیج تداوم پیدا کرده است و در میادین مهمی همچون جنگ تحمیلی و بعدازآن حضوری فعال داشته است درحالی که جنبش های دیگر با کسب پیروزی به تدریج به حاشیه رانده شده اند. هدف کلی همه جنبش های مقاومت و آزادی بخش، نابودی و واژگونی رژیم و یا ایدئولوژی حاکم و یا اخراج و بیرون راندن نیروهای اشغالگر از یک سرزمین است اما جنبش مقاومت ایران به غیراز هدف فوق به دنبال نظام سازی مطلوب یا همان ایجاد زمینه ایجاد دولت کریمه مهدوی نیز است. در حقیقت پیروزی انقلاب اسلامی در این مرحله پیروزی نهایی محسوب نشده و برای دستیابی به آن باید جنش مقاومت مردمی نیز ادامه پیدا کند. دین اسلام برای اینکه برای تمامی مراحل و جزئیات حیات بشری برنامه مدونی را ارائه کرده است و آیات و روایات موجود در موضوعات مختلف نشان دهنده جامعیت و شمولیت آن است و پذیرش اسلام به عنوان دین شامل و جامع، مقدمه ای برای اجرای اوامر و نواهی آن نیز است و در اجرای این امر، تدوین اصول و راهکارهای علمی و منطقی توسط علمای آگاه در علوم مختلف آشنا به منابع اصیل اسلامی ضروری است. ازنظر تاریخی نیز هرگاه مسلمانان اساس حرکت خود را اسلام قرار داده اند از مشکلات کمتری برخوردار بوده اند و جوامع روبه پیشرفتی را داشته اند و بلعکس هرگاه از آن دور شده اند مشکلات جهان اسلام بیشتر و موجب عقب ماندگی افزون تر شده است. با روشنگری برخی از فعالین اسلام از نیمه دوم قرن نوزدهم جرقه های جریان بیداری اسلامی به عنوان یک پروسه زده و با پیروزی انقلاب اسلامی ایران با تلاش امام خمینی (ره) در 1357، یکی از نقاط عطف مهم خود را پشت سر گذاشت، این پروسه هرروز وارد مرحله تازه شده است و به نظر می رسد که همچنان نیز ادامه داشته باشد. نظام مطلوب اسلامی دارای گفتمان های زیادی همچون برقراری احکام اسلامی، ظلم ستیزی، مبارزه فساد، مقابله با سکولاریسم و عدالت اجتماعی در سایه دین مبین اسلام است. جنبش مقاومت مردمی ایران که به اشکال گوناگون توانسته جهت دهی و اداره نظام سیاسی را بر عهده بگیرد نیازمند مدیریت صحیح است تا بتواند زمینه را برای برپایی نظام مطلوب اسلامی، ایجاد نماید. چون ذات برپایی نظام مطلوب اسلامی تحول زاست درنتیجه ما شاهد افزایش مقاومت های بیرونی و درونی در قالب بحران آفرینی مخالفان درروند آن هستیم. با نظر رهبران انقلاب اسلامی ایران تا رسیدن به نظام مطلوب اسلامی باید جنبش مقاومت مردمی ایران ادامه پیدا کند تا بتواند بحران ها و تهدیداتی که روند نظام سازی مطلوب اسلامی را تهدید می نماید با اتکا به این جنبش مدیریت نمایند. از سوی دیگر رهبران انقلاب اسلامی همواره بر مشارکت عمومی برای پیشبرد اهداف انقلاب تأکیددارند زیرا همکاری و مشارکت میان انسان، یکی از عوامل تداوم حیات بشری بوده که زیربنای آن پذیرش اصل برابری مردم است و هدف از آن، هم فکری، همکاری و تشریک مساعی افراد یک جامعه انسانی در جهت بهبود کمیت و کیفیت زندگی در تمامی زمینه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است. [8] اساس و شالوده مشارکت عمومی، مشارکت عامه مردم در تصمیم گیری های مربوط به خود است که در قالب دو نوع مشارکت خودانگیخته یا خودجوش و مشارکت برانگیخته یا بسیج شده است. در یک جامعه اسلامی باید به مردم فرصت داده شود که در ساختن آینده و تعیین سرنوشت خود سهیم و شریک باشند، زیرا زمانی که مردم احساس کنند که خود عملاً و مستقیماً در برنامه و امور جامعه دخالت دارند، مسلماً تعهد بیشتری در قبال حیات اجتماعی احساس خواهند کرد. مشارکت عمومی به خصوص به شکل آگاهانه، خودانگیخته کمک زیادی به اهدافی همچون بقاء و تداوم جامعه هدف دارد. [9] ازنظر رهبران انقلاب اسلامی، مشارکت عمومی در فراگیری آمادگی فکری، فرهنگی، سیاسی و نظامی لازمه جامعه مورد تهدید است، زیرا در صورت تلاش بر سیطره فرهنگی، اقتصادی و یا حتی اشغال سرزمین توسط قدرت توسعه طلب و استکباری، اقشار مختلف جامعه ازجمله مرد، زن، نوجوان و سالخورده باید از آمادگی برای دفاع از خود و کشور داشته باشند، به طوری که دشمنان به هیچ وجه امکان اجرای اهداف خود را نداشته باشند. در دیدگاه آن ها، مقابله با تهدیدات از طریق مشارکت گسترده و هوشیارانه مردم صورت می گیرد. یکی از راه های ساماندهی این مشارکت علاوه بر نهادسازی های جدید، حفظ و تقویت نهادهای مردمی که پیش از انقلاب اسلامی تشکیل شده بود همچون جنبش مقاومت مردمی که به صورت هسته های پراکنده مردمی در نقاط مختلف کشور شکل گرفته بود. در این راستا امام خمینی (ره) با فرمان تشکیل بسیج مستضعفین در حقیقت سعی در یکپارچه سازی، نهادمند کردن و تقویت این جنبش را داشتند تا زمینه مشارکت مردم برای حفظ انقلاب اسلامی از تهدیدات پیش رو را ایجاد کردند و مقام معظم رهبری نیز همین شیوه حمایتی از بسیج در پیش گرفتند. بسیج بعد از انقلاب دارای کارکردهای زیادی در حفظ انقلاب اسلامی در حوزه های مختلف بوده است که برخی از کارکردها عبارت اند از: 1. کارکرد نظامی: بسیج از ابتدای انقلاب سعی در آموزش نظامی مردم داشته است که مردم بتوانند در مواقع حساس از آمادگی دفاعی لازم برخوردار باشند که این امر را در زمان جنگ تحمیلی و بعدازآن شاهد بوده ایم. 2. کارکرد فرهنگی: بسیج تلاش زیادی را در جهت تعمیق فرهنگ انقلاب اسلامی و مقاومت در جامعه انجام می دهد برای مثال می توان به برگزاری یادبود شهدا، کلاس های عقیدتی و توجیهی، جشنواره هنری و فرهنگی اشاره کرد. البته همچنان با شرایط کارکردی مطلوب فاصله وجود دارد. 3. کارکرد اقتصادی: بسیج تلاش زیادی در جهت کمک به اقتصاد مقاومتی کرده است و با تشکیل اردوهای جهادی و کارآفرینی های کوچک در جهت رفع محرومیت مناطق محروم اقدام کرده است. 4. کارکرد امنیتی: یکی از کارکردهای مهم بسیج بعد از انقلاب اسلامی کارکرد امنیتی آن است که این امر به دلیل گستردگی این نهاد در میان مردم و استفاده از ظرفیت مردمی موفقیت های زیادی در دفع تهدیدات امنیتی داشته است. در جمع بندی مطالب باید گفت به دلیل تفاوت ماهیت و اهداف جنبش مقاومت مردمی ایران با دیگر جنبش های مقاومت و همین طور نظر رهبران انقلاب اسلامی با توجه با تهدیدات داخلی و خارجی، این جنبش حتی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تداوم خود را حفظ کرده است و در این راستا تاکنون اقدامات زیادی را در جهت دفع تهدیدات انجام داده است. [1] مقام معظم رهبری،"بیانات در دیدار فرماندهان گردان های بسیج"، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی سیدعلی خامنه ای (مد ظله العالی)، چهارم آذر 1394: http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=31519. [2] Resistance Movement [3] Free French Forces [4] Charles de Gaulle [5] جبهة_التحریر_الوطنی_الجزائریة [6] Colony [7] Mandate [8] فیض اله نوروزی و مهناز بختیاری،"مشارکت اجتماعی و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن"، فصلنامه راهبرد، سال هجدهم، شماره 53، زمستان 1388، ص 250. [9] نادر نوروزى، امیر نوذر صارمی و فضل الله صالحی تویسرکانی،"موانع و مشکلات جلب مشارکت های مردمی"، فصلنامه مطالعات مدیریت انتظامی، سال سوم، شماره اول، بهار 1387، ص 95.


یکشنبه ، ۲۷دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: زمان نیوز]
[مشاهده در: www.zamannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن