تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد امیدش را از دست می دهد و ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813046495




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مقام بلندپایه ترک: به زودی شاهد رفت و آمدها در سطوح بالا بین ایران و ترکیه خواهیم بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: مقام بلندپایه ترک: به زودی شاهد رفت و آمدها در سطوح بالا بین ایران و ترکیه خواهیم بود بین الملل > دیپلماسی - ایرنا نوشت: یک مقام بلند پایه ترکیه از سفر قریب الوقوع یک مقام ترک به تهران خبر داد و گفت : در جریان این سفر ، برنامه دیدار به تعویق افتاده وزیر خارجه ایران از ترکیه نیزقطعی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ، سفر محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به ترکیه قرار بود در مرداد ماه گذشته انجام شود که به تعویق افتاد.
خبرگزاری آناتولی بدون ذکر نام مقام بلندپایه ترک که با خبرنگار این خبرگزاری مصاحبه کرده است، نوشت:آنکارا بر توسعه روابط اقتصادی دو کشور تاکید ویژه ای دارد.
این مقام ترک با یادآوری اینکه آخرین سفر در بالاترین سطح از ترکیه به ایران در فروردین ماه گذشته را رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه انجام داده بود، گفته است: فرایند دو انتخابات عمومی در ترکیه موجب شد که رفت و آمدها بین دو کشور در سطوح بالا با وقفه روبرو شود. با شکل گرفتن دولت جدید در آنکارا، ظرف چند ماه آینده سفرهای متقابل در سطوح بالا دوباره شروع خواهد شد.
او با تاکید بر در پاسخ به اینکه واکنش ایران به اظهار نظرهای مقامات ترکیه در خصوص تنش در روابط عربستان با ایران چگونه بوده است و آیا این اظهار نظرها تاثیری در مناسبات دو کشور داشته است، گفت: ایرانی ها در دوران بحران و تنش خویشتن داری می کنند. واکنش های جدی در خصوص اظهار نظرهای ترکیه در این خصوص نداشتیم.
ایران در حال حاضر بیشتر انرژی خود را صرف کشورهایی می کند که حمایت قوی از عربستان کرده اند. از مقامات رسمی ایران اظهار نظر ناراحت کننده ای علیه ترکیه نشد. البته در رسانه ها به هر روی ادعاهای نادرست نوشته شده است.
همین مقام ترک با اشاره به اینکه غرب می خواهد در دوران اعتدال ریاست جمهوری حسن روحانی روابط خود با ایران را تقویت کند، گفت: باید «صبر استراتژیک» داشت و در کوتاه مدت انتظار چیز زیادی از ایران را نداشت. رهیافت دولت باراک اوباما نیز این است. باید 10 سال بعد را هدف گرفت.
سفر کارآفرینان بزرگ ترکیه به ایران
او در پاسخ به اینکه در زمینه روابط اقتصادی، رفت و آمدهایی بین دو کشور مطرح است یا نه گفت: در حال حاضر سفر برنامه ریزی شده ای وجود ندارد. اما در کوتاه مدت در این راستا تحولاتی صورت می گیرد. در دولت قبلی جودت یلماز وزیر توسعه مسئول پیگیری مناسبات با ایران بود. هنوز روسای طرف ایران و ترکیه کمیسیون مشترک همکاریهای اقتصادی ایران و ترکیه مشخص نشده است. طرف ایران نیز خواهان انجام چنین سفرهایی است. البته سفر هیاتهای تجاری به طور فشرده صورت می گیرد. درست است که در سطح وزیر سفری صورت نگرفته ولی سفر هیاتی از انجمن کارآفرینان بزرگ ترکیه موسوم به توسیعاد به ایران مطرح است.
این مقام ترک در ادامه در پاسخ به اینکه ترکیه در تنش بین عربستان و ایران نقشی ایفا خواهد کرد یا نه؟ گفت: ترکیه با عربستان روابط نزدیک دارد. ایران نیز کشور همسایه ترکیه است. حادثه هنوز خیلی تازه است. در چنین دوره ای تا زمانیکه از ترکیه چیزی خواسته نشود، وارد دور نمی شود.
او در خصوص احتمال شرکت حسن روحانی در نشست سران سازمان همکاری اسلامی که قرار است در سال جاری به میزبانی ترکیه در استانبول برگزار شود، گفت: هنوز روشن نیست کشورهای عضو در کدامین سطح در این اجلاس حضور خواهند یافت.
این مقام بلندپایه ترک با اشاره به اینکه برجام احتمالا امروز اجرایی می شود، گفت: بعداز امضای برجام در مرداد ماه گذشته توجه به ایران در جامعه جهانی افزایش یافت و ایران با هجمه گسترده ای از هیاتهای تجاری اروپایی روبرو شد.
او با تاکید بر اینکه چگونگی شکل گیری سیاست های منطقه ای ایران در دوران پسا تحریم حایز اهمیت زیادی است، گفت: ایران با افزایش علاقه غرب به این کشور و اعتماد به نفسی که از قرارداد هسته ای بدست آورده می تواند به این باور برسد که سیاستهایش در خصوص سوریه درست بوده و به راه خود در این راستا ادامه دهد.
این مقام ترک با اشاره به اینکه حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد به دنبال اعدام آیت الله نمر، ایران را در شرایط دشواری قرار داد، گفت: اقدام برخی از کشورها در قطع روابط دیپلماتیک با ایران، موجب ناراحتی تهران شد. این حوادث درست در زمانی روی داد که ایران خودرا برای ادغام با جامعه جهانی می خواست آماده کند. 31049

کلید واژه ها: توافق هسته ای ایران و پنج بعلاوه یک (برجام) - ایران و ترکیه -




شنبه 26 دی 1394 - 13:05:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن