محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828032710
عکاس، یک ادیب تصویری است / عکاسی ما نیاز به جراحی دارد
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: عکاس، یک ادیب تصویری است / عکاسی ما نیاز به جراحی دارد
چهارمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» با شعار عکس، عکاسی، عکاسان به عنوان تنها حرکت جریانساز عکاسی در حال برگزاری است.
به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چهارمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» تنها برنامه یا همایش تخصصی عکس و عکاسی در کشور با همکاری بسیاری از صاحبنظران و عکاسان، به عنوان فصل مشترکی میان شاخههای مختلف عکاسی و با هدف بررسی و تحلیل نقاط قوت و ضعف عکاسی در کشور در خانه هنرمندان ایران در حال برگزاری است.
مسعود زندهروح کرمانی، رئیس هیأتمدیره انجمن عکاسان ایران است؛ وی هنرمندی نامآشنا و شناختهشده برای فعالان حوزه عکاسی است که علاوه بر سالها فعالیت در سازمان صدا و سیما و داوری جشنوارههای تخصصی، اکنون سکان مدیریت و هدایت این همایش را به عهده دارد.
گفتگوی زیر با مسعود زندهروح کرمانی در خصوص یکی از مهمترین رویدادهای تجسمی کشور است که در ادامه آن را میخوانید:
* 10 روز با عکاسان از کجا شروع شد؟
ایده اولیه این رویداد توسط فرزاد هاشمی، رئیس هیأتمدیره وقت انجمن مطرح شد که با هماهنگیها و آزمون خطای بسیار در تابستان 91، همایشی با عنوان «10 روز با عکاسان» با هدف رسیدگی و بررسی مسائل پیرامون عکاسی در کشور برگزار شد.
* به نظر شما ضرورت برگزاری 10 روز با عکاسان چه بود؟
متاسفانه حرکتهای بزرگ جامعه عکاسی در ایران بسیار محدودند و موثر واقع نمیشوند. جامعه عکاسی در ایران بیشتر از هر چیز دیگر به همایشی با این اهداف و محتوا نیاز دارد تا با ایجاد قالب و ساختاری مطلوب، به مسائل پیرامون عکس بپردازد.
همانطور که میدانید تنها جشنوارههای معتبر کشور مانند دوسالانهها، تصویر سال و ... که اکثر فعالان این حوزه را درگیر خود کرده است، همواره با محدودیت همراه شده است.
* تفاوت ویژه دوره چهارم با دورههای قبل چیست؟
چهارمین دوره «10 روز با عکاسان» با دبیری مجید ناگهی و همکاری 7 انجمنِ فعال در حوزههای مختلف، با سیاستگذاری مدون سعی در شناخت تواناییهای فکری و اجرایی تشکلهای زیر مجموعه داشته و استفاده از اندیشه نیروهای خوشفکر و کاربردی را در اولویت قرار داده است.
* مسیر حرکت و عملکرد «10 روز با عکاسان» را چطور ترسیم میکنید؟
بیتردید «10 روز با عکاسان» یک برنامه یا جشنواره نیست، جریانی است که با عمل و اندیشهای نو در مسیر تخصصی خود حرکت میکند. این حرکت در دو مسیر علمی و هنری، در قالب شوراها هدایت میشود؛ شورای هنری به عنوان هسته مرکزی تصویری مجموعه، ساختار محتوای هنری محض همایش را شکل میدهد و در کنار این، شورای علمی نیازهای نظری و تئوریکِ مسائل پیرامون جامعه عکاسی را تامین میکند.
با نیم نگاهی به برنامههای همایش (نشستهای تخصصی، کارگاهها) در مییابید که تمام این برنامهها در اصل بستر آموزش عکاسی و شیوه عملکرد افراد و مراکز آموزش را مورد تحلیل و بررسی قرار میدهد. بیشتر از هر چیز دیگر، این همایش با پرداختن به مفاهیم جدید در عکاسی راه را برای استفاده هرچه بهتر از فناوریهای مرتبط با عکس باز میکند.
* منظورتان از مفاهیم جدید در عکاسی چیست؟
در حال حاضر با پیشرفت فناوری و تکنولوژی، نزدیک به 90 درصد انسانها در سراسر جهان از راههای مختلف، مجهز به فناوری عکسبرداری هستنند. به طوری که امروزه عکس از شکل دوربین عکاسی و چرخه یک عکاس خارج شده و هر شخصی به سادگی با یک موبایل میتواند عکس بگیرد. در رسانهها بویژه شبکههای اجتماعی اکثر اتفاقهایی که میافتد، تصویری هستنند و عکس بخش مهمی از جریان روزمره اینها را تشکیل میدهد. تمامی این مسائل، لایهها و مفاهیم جدید را به عکاسی اضافه کردهاند که هر یک در جایگاه خود نیازمند شفافسازی و تحلیل موضوع است.
این همایش، در بخشهای مختلفِ مرتبط با عکس و عکاسی، با بررسی مباحث جدید و ایجاد تعریف درست در زمینههای گوناگون از جمله: گرایشهای هنری عکاس، آرشیوسازی و نگهداری عکس، جامعهشناسی عکاسی، نشر عکس و نظریهپردازی در خصوص عکس و... سعی در شناساندن لایههای جدید عکس و عکاسی دارد.
* در مورد بخش «نگاه شخصی» بیشتر توضیح دهید.
«نگاه شخصی» عنوان جدیدی است که از چهارمین دوره «10 روز با عکاسان» به این همایش اضافه شده، این بخش مختص نسل جوان است که در جایجای ایران عکسهای خود را نمایش میدهند، اما حرفشان به گوش ما نمیرسد. در بخش «نگاه شخصی»، 24 نفر عکاس جوان و نمایندگان 6 جشنواره موثر در زمینه عکاسی که در شهرستانها برگزار میشوند، حضور دارند. هر هنرمند در «نگاه شخصی» یک ساعت فرصت دارد که با ارائه آثارش از نگاه شخصی خود بگوید و با مخاطبان به گفتگو بنشیند.
10 روز با عکاسان فقط نگاه عکاسهای مختلف را معرفی میکند؛ در بخش عملی شیوههای درست پروژه را مطرح میکند و در مباحث نظری با معرفی دیدگاه و نظریههای مختلف به ذهنیت مخاطب تنلگر میزند، هر شخص نسبت به نیازش از کارگاه بهره برده و نگاه خودش را انتخاب میکند، اندیشه عکاسی چیزی نیست که از طریق کلاس آموزشی دیکته شود.
* 10 روز با عکاسان تا چه حد توانسته دانش بصری مردم را تقویت کند؟
دانش بصری مردم ایران در اصل رابطه مستقیم با سطح دانش و نحوه ارائه آثار سینما و تلویزیون دارد، اما در کنار این، عکس بخش قابل توجهی از رسانهها و شبکههای اجتماعی را به خود اختصاص داده است. از این رو بنا به نیاز، مردم ما برای تقویت دید بصری خود دست به خودآموزی زدند؛ این امر علاوه بر این که میتواند خوب باشد اما در حالت کلی راه صحیح و مطلوب برای تقویت دید بصری نیست؛ 10 روز با عکاسان بسیاری از عکسها را در معرض دید میگذارد و تحلیل میکند ولی برای مردم و عکاسها این موارد را تحکیم نمیکند، بلکه با ایجاد بستری برای فراگیری سعی در تقویت دانش بصری مردم دارد.
* آیا میتوان عنوان «فرهنگسازی» را از اهداف 10 روز با عکاسان دانست؟
10 روز با عکاسان هنوز ادعای فرهنگسازی را ندارد، هدف اصلی از این دوره موشکافی و بررسی مسائل پیرامون عکس و عکاسی است، لازمهی فرهنگسازی در هر موضوعی پیشینه و پسینه کار است و تا حد زیادی با تداوم و استمرار عمل شکل میگیرد.
انجمن عکاسان رسانه نیست که با هدف فرهنگسازی برنامهریزی شود، انجمن با سیاستهای خود جریانی را شکل میدهد که شاید در آینده فرهنگساز هم باشد.
* جشنوارههای عکاسی و داوریها را چطور میبینید؟
در کنار اینکه در بسیاری از این جشنوارهها به عنوان داور حضور دارم، به صورت مشخص از تعدد جشنوارهها نگرانم؛ به نظر من زمانی کشور دچار جشنوارهزدگی میشود که فضایی برای نمایش عکس نباشد. عکاسان جشنواره اکثرا در فضای نشر و نمایشگاهی حضور ندارند و بهترین راه برای بهرهبرداری از عکسهای خود را نمایش در جشنواره میدانند. به طوری که امروزه حتی در بهترین دانشگاههای عکاسی کشور، گالری عکس برای نمایش آثار دانشجویان وجود ندارد.
بر اساس آمار انجمن عکاسان ایران، از اول امسال تا امروز، 57 جشنواره عکاسی در سراسر کشور برگزار شده است که بسیاری از افراد شرکت کننده در این جشنوارهها را به گروه خاص از عکاسان غیر رسمی شکل میدهند.
* به اعتقاد برخی جشنوارهها سنگ محک مناسب برای شناخت عکاس خوب است؛ نظر شما چیست؟
این تعریف باعث تاسف است؛ متاسفانه در حال حاضر اکثر سازمانهای دولتی یا خصوصی برای سنجش عکاسهای خوب طنابی به جز جشنواره ندارند و این موضوع بیشتر از هر چیز دیگر عدم توجه افراد به آثار نشر و نمایشگاهی و رواج بی مورد جشنوارهها را به همراه دارد، وقتی برای سنجش عکاس خوب مسیر اصولی و مطلوبی را نداریم، بدون شک به نقطه متوسط گرایش پیدا خواهیم کرد و جشنوارههای عکاسی به عنوان مبنا و سنگ محک شناخته شوند.
* اوضاع نسل جوان عکاسی را چطور ارزیابی می کنید؟
به نظر من عکاسی ما نیاز به جراحی دارد؛ نسل جوان نباید مثل بقیه ببیند. باتوجه به این که نسل جوان با حجمی از داده و اطلاعات روبرو است و در عین اینکه فعال و جستجوگر هستنند، کمتر مطالعه میکنند. شاید برخی در حوزه عکاسی مطالعه کافی داشته باشد اما از اکثر مسائل اجتماعی، سیاسی و جامعهشناسی و... آگاه نیستند. در واقع عکاس ادیبی است که با وام گرفتن از موضوعات مختلف معنا میسازد. امیدوارم که حس مسوولیت نسبت به چیزی را که در درست دارند، داشته باشند.
گفتگو از: سپهر نصیحتگر
۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
در چهارمین روز «۱۰روز با عکاسان» مطرح شد: عکاسی که در روز شهادتش قرار بود بازداشت شود/شهید مرادی نگا
در چهارمین روز ۱۰روز با عکاسان مطرح شد عکاسی که در روز شهادتش قرار بود بازداشت شود شهید مرادی نگاتیو عکسهای عراقیها را جمع میکردجاسم غضبانپور گفت مرادی کسی بود که فکر میکرد باید موزهای برای جنگ پایهگذاری شود تا فاجعه و ظلمی که به خرمشهر رفته بود به نسل بعدی منتقل شود براتصویری نوستالژی از دو بازیگر معروف + عکس
نادر سلیمانی بازیگر طنزپرداز سینما و تلویزیون هم عکسی نوستالژی همراه با نصرالله رادش به اشتراک گذاشت به گزارش جام جم آنلاین تصویری از این دو بازیگر معروف را در زیر مشاهده کنید شنبه 19 دی 1394 ساعت 19 30حجتالاسلام سهرابیفر: نیازمند تدوین منشور «انسان اسلامی» هستیم
حجتالاسلام سهرابیفر نیازمند تدوین منشور انسان اسلامی هستیمنویسنده کتاب چیستی انسان در اسلام گفت امروز ما نیازمند کتب پژوهشی و منشوری رسمی با عنوان انسان اسلامی هستیم تا زیربنایی بر علوم انسانی اسلامی قرار بگیرد به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسلام محمدتقی سهرابیفرانتقاد تند عضو خانه موسیقی از حسین علیزاده: اگر نیاز مالی داشت اینگونه صحبت نمیکرد
انتقاد تند عضو خانه موسیقی از حسین علیزاده اگر نیاز مالی داشت اینگونه صحبت نمیکرد فرهنگ > موسیقی - ایلنا نوشت پورتراب درباره انتقادات حسین علیزاده از خانه موسیقی میگوید ایشان از موضع بالا صحبت میکنند اگر علیزاده نیاز مالی داشت صحبتهایش فرق میکرد پورتراب درمحمدحسن مقیسه: نیازمند تلفیق ادبیات و سیاست هستیم/ نویسندگان معاصر، ادبیات کلاسیک را بخوانند
محمدحسن مقیسه نیازمند تلفیق ادبیات و سیاست هستیم نویسندگان معاصر ادبیات کلاسیک را بخوانندمحمدحسن مقیسه مدرس دانشگاه بیان کرد فضاهای سیاسی را میتوانیم وارد رمان کنیم به شرط این که مولفههای ادبی رعایت شود به گزارش خبرگزاری فارس محمدحسن مقیسه دکترای زبان و ادبیات فارسی درجیوگی نقدی بر جراحی زیبایی در ایران دارد
مستند ترکیبی جیوگی در آخرین هفته از اولین ماه زمستان با حضور مهرداد اسکویی پرونده ای با موضوع وجوه فلسفی جراحی زیبایی در ایران را بهمدت سه شب مرور میکند به گزارش جام جم سیما به نقل از روابط عمومی رسانه ملی «جیوگی» علاوه بر پیگیری بحث یاد شده به تماشای بخش&zwnjتصویری از گریم متفاوت امیرمهدی ژوله در فیلم پیمان قاسمخانی
تصویری از گریم متفاوت امیرمهدی ژوله در فیلم پیمان قاسمخانی فرهنگ > سینما - امیرمهدی ژوله دیگر تنها یک نویسنده نیست بلکه پس از استندآپ کمدیهای موفق خود در خندوانه اینک به جمع بازیگران فیلم تازه پیمان قاسمخانی پیوسته است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین فیلم تازه&zwnنیازمند فاصله گرفتن از دنیای مدرن و موسیقی کارخانهای هستیم
گفتگوی ایلنا با کینگ رام نیازمند فاصله گرفتن از دنیای مدرن و موسیقی کارخانهای هستیم رام میگوید شاید باید به نوعی کار کرد که اکثریت دوست داشته باشند و پول زیادی نصیبمان شود اما واقعیتش این است که من این کار را بلد نیستم من نمیتوانم موسیقی پاپ که عامه مردم را بیشتر جذب میکنانقلاب نیازمند دوتفکر اصولگرایی و اصلاحطلبی است
انقلاب نیازمند دوتفکر اصولگرایی و اصلاحطلبی است رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است انتخابات نمادی از حضور مردم است که نظام را پروزن میکند همچنین باید برای حل مشکلات موجود افراد خبیر به مجلس وارد شوند که از وزانت فکری برخوردار بوده و تجربه کاری دارند کد خبر ۵۵۹۸۶۸ تاریخ انتشار«سیدنی مورنینگ هرالد» برای تمام نیازهای یک کشور
سیدنی مورنینگ هرالد نام روزنامهای است که توسط بنگاه رسانهای فیرفاکس در شهر سیدنی استرالیا به چاپ میرسد و همچنین به عنوان شناختهشدهترین رسانه آنلاین در زمینه انتشار اخبار در استرالیا محسوب میشود این روزنامه برای اولین بار سال 1831 با نام سیدنی هرالد انتشار یافت و قدیمیتری-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها