محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1845678085
در چهارمین روز «۱۰روز با عکاسان» مطرح شد: عکاسی که در روز شهادتش قرار بود بازداشت شود/شهید مرادی نگاتیو عکسهای عراقیها را جمع میکرد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در چهارمین روز «۱۰روز با عکاسان» مطرح شد:
عکاسی که در روز شهادتش قرار بود بازداشت شود/شهید مرادی نگاتیو عکسهای عراقیها را جمع میکرد
جاسم غضبانپور گفت: مرادی کسی بود که فکر میکرد باید موزهای برای جنگ پایهگذاری شود تا فاجعه و ظلمی که به خرمشهر رفته بود به نسل بعدی منتقل شود. برای همین سنگر به سنگر نگاتیو عکسهای عراقیها را جمع میکرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، چهارمین روز برگزاری این گردهمایی که سهشنبه، 22 دی در خانه هنرمندان برگزار شد به انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس اختصاص داشت. سیامک حاجی محمد، عکاس در اولین نشست این روز به موضوع «عکاسی جنگ:خاک، نگاهی به سرزمین در میانه من و دیگری» پرداخت. وی با اشاره به اولین کتابهای منتشر شده از عکسهای جنگ همچون «آبادان که میجنگد» اثر بهمن جلالی، «زندگی ـ جنگ»، «خرمشهر» و ... عنوان کرد: این آثار بخشی از زندگی ما را توأمان با جنگ نشان میدهند و در واقع این عکسهای جنگ بودهاند که آرام آرام ما را به سمت مرزبندی کردن سوق دادند و بعد از آن بود که درگیر مسأله هویت شدیم. این عکاس در بخشی دیگری از صحبتهایش بیان کرد: این عکسها تمامأ مصداق زندگی،خانه، شهر هستند اما انتظار نداشته باشید که همه آنچه در هنر عکاسی جنگ بوده است، بیان کنم. من در این خصوص به دنبال زندگی، خانه، شهر، خاک و از این دست موارد بودم که اتفاقأ در این آثار به وفور به چشم میخورند مثل کتاب خرمشهر که عنوان آن نیز شهر را تداعی میکند و این همان مسألهای است که همیشه مطرح بوده ،چیزی که نشان میدهد عکاسی ما از ابتدا عکاسی زندگی بوده و متناسب با هر شرایطی به دنبال نشانههایی از آن میگشته است. حاجی محمد خاطر نشان کرد: در کنار همه این صحبتها داستان این است که اینجا کجا است؟ ما که هستیم؟ سوالاتی که امروزه به تعداد زیادی در پروژههای هنری با عنوان هویت مطرح میشود. زن ایرانی، مرد ایرانی و ... یعنی چه به تصویر کشیده میشوند و تنها محدود به فرد نیستند بلکه شهر و اجتماع هم در بین این پرسشها وجود دارد مثل عکسهای بهنام صدیقی، شادی قدیریان، گوهر دشتی و ... عکاسی برای من یک قاب خالی است و آن چیزی که این قاب را از زمینه سفیدش جدا میکند عکاسی جنگ است و تمام. زندگی و آثار شهید هنرمند بهروز مرادی در نشست بعدی «زندگی و آثار شهید هنرمند بهروز مرادی» مورد بررسی قرار گرفت. در این نشست قاسمعلی فراست، نویسنده با بیان اینکه بچههای رزمنده را به چهار گروه میتوان تقسیم کرد. به گفته او دسته اول کسانی بودند که باری نجات میهن خود به جنگ رفتند، دسته دوم کسانی بودند که درد دین داشتند، دسته سوم کسانی بودند که مجبور شدند به جبهه بروند همچون رانندههای کامیونی که به جبههها بار میبردند. این نویسنده در مورد دسته چهارم اظهار کرد: گروه چهارم کسانی بودند که به عنوان آدم فرهنگی از جمله عکاس و فیلمبردار به جنگ رفتند. آنها کسانی بودند که هم رزم میکردند و هم نگاه فرهنگی داشتند. آنها معتقد بودند این جنگی که درگرفته ممکن است به گوش آینده نرسد، چون نامردترین ژانر فرهنگی تاریخ است و خیلی از چیزهایی که ما دیدیم و درک کردیم، امروز طور دیگری بیان میشود. فراست با اشاره به اینکه بهروز مرادی از کسانی بود که فکر میکرد اتفاقات آن روزها باید برای فرداها بماند، گفت: در فضایی که خبرنگارها به سراغ کسانی میرفتند که حرف زدن و مصاحبه کردن را ریا میدانستند، مرادی از کسانی بود که حرف میزد و یادداشت روزانه مینوشت. یکی از کسانی بود که از خرمشهر به حوزه اندیشه و هنر اسلامی تهران میآمد و به دیگران میگفت بیایند و ببینند در خرمشهر چه میگذرد و آنها را ثبت و ضبط کنند. اینها باعث میشود فکر کنیم چه خیانتی به این آدمها کردیم که نتوانستیم در داستانها و فیلمهایمان آنها را آنطور که بودند تصویر کنیم. فراست ادامه داد: فرزندان ما حق دارند امروز وقتی حرف دفاع مقدس میشود، قداست آن را درک نکنند، چون یک سریال با ضعفهای اساسی با عنوان «کیمیا» ساخته میشود که وقتی جوانها آن را نگاه میکنند میگویند عجب بچههای نترسی بودند. البته عیبی هم ندارد. باید ساخته شود. اگر توانسته بودیم نگاه و شجاعت آدمهای آن روزها را هنرمندانه تصویر کنیم، جوانها میفهمیدند جهانآرا واقعا چه کسی بود. در بخش دیگری از این نشست جاسم غضبانپور، عکاس و از دوستان شهید بهروز مرادی در ابتدا به معرفی و نمایش تعدادی از عکاسان جنگ پرداخت. غضبانپور در ادامه بیان کرد: مرادی کسی بود که فکر میکرد باید موزهای برای جنگ پایهگذاری شود تا فاجعه و ظلمی که به خرمشهر رفته بود به نسل بعدی منتقل شود. برای همین سنگر به سنگر و خانه به خانه میرفت و زبالههای عراقیها را جمع میکرد. اول ما او را مسخره میکردیم، اما بعد دیدم یکی از چیزهایی که او جمع کرده نگاتیو عکسهایی است که عراقیها از خودشان گرفتهاند. عراقیهایی که در خانههای ما ساکن بودند و از خودشان عکس گرفته بودند. هرچه را جمع میکرد، میبرد میگذاشت در انباری که روبروی مسجد بود. این عکاس با اشاره به اینکه بهروز مرادی زبان طنز و تلخی داشت و در برابر مسائل روزگار این تلخی گزنده بود، گفت: حتی گاهی خودش سوژه عکاسی بچهها میشد تا روحیه آنها را عوض کند. طنز را به راحتی میتوانیم در تصاویر بهروز ببینیم. عکاسی را سال 61 شروع کرد و از هر فرصتی برای یاد گرفتن استفاده میکرد. جزو کسانی بود که با اولین گلولههایی که در جبهه شلیک شد وارد رزم شد و چند روز قبل از قبولی قطعنامه به شهادت رسید و بسیار دلاورانه هم شهید شد. میگفتند آنقدر آرپیجی زده بود که از گوشهایش خون میآمد. غضبانپور همچنین گفت: او شبها با یک ضبط صوت در شهری که هیچ بنی بشری در آن زندگی میکرد راه میافتاد و صدای باد و شلیک گلوله و به هم خوردن اشیا را ضبط میکرد. میگفت این افکتهای صدا را در موزه میگذاریم تا اگر کسی خواست فیلم بسازد از آنها استفاده کند. میگفت هیچ افکتی نمیتواند اینها را بازسازی کند و اینها مخصوص خود خرمشهر است. او در شاخههای عکاسی، تفحص، موزه جنگ، جمعآوری اشیا و... میجنگید. زمانی که هیچ کس به چیدمان فکر نمیکرد، او کار چیدمان انجام میداد. غضبانپور به نحوه شهادت بهروز مرادی اشاره کرد: او سوم خرداد 67 سخنرانی تندی علیه مسئولان استان انجام داد و روز بعدش به شهادت رسید. او به یکی از دوستانش گفته بود نمیخواهد بعد از جنگ را ببیند و همینطور هم شد. روزی که خبر شهادتش را آوردند، دو تا پاترول به سپاه خرمشهر آمد، یکی حامل خبر شهادتش و دیگری برای بازداشت او به خاطر سخنرانی تندش. اما دیر رسیدند. او رفته بود. مفاهیم جدید عکاسی سومین نشست این برنامه نیز با موضوع «مفاهیم جدید عکاسی: امر روزمره، سلفی، اشتراک گذاری» با حضور حامد کیا عکاس و جامعه شناس، سیامک حاجی محمد عکاس و آرش حمیدی عکاس و مدیر کلوپ عکس ایران برگزار شد. آرش حمیدی مدیر این نشست در آغاز بیان کرد: اینجا بیشتر نیاز است تا مبحث نظری مفاهیم جدید در عکاسی باز شود چون عمومأ تا صحبت از این مفاهیم می شود همه به سراغ ابزارها و شیوههای آن میروند و در واقع آنقدر بین مواردی چون اشتراک گذاری، سلفی نگاری و ... هستیم که گویی غرق شدهایم و دیگر آنها را نمیبینیم؛ حال ما میخواهیم در این نشست به تبعات، تأثیرات و این موضوعات که از مفاهیم روز عکاسی نشأت میگیرند، بپردازیم. سپس سیامک حاجی محمدی با اشاره به موضوع لحظه در عکاسی گفت: عکاسی که امروز وجود دارد لحظه به لحظه زندگی ماست و چیزی که این دو لحظه را از هم جدا میکند ولی باز پیوندشان میدهد تعریفی به نام عکاسی است که خیلی از افراد آن را تجربه کردهاند چون تعریف غالب عکاسی همان لحظه زیبایی شناسانهای است که کسی مثل برسون هم روی آن تأکید دارد اما اینجا شکافی وجود دارد چرا که حتی وقتی روزمره هم لحظه برجسته را دنبال میکند با آن لحظه تعریف شده یکی نمیشود و این جاست که تعریف عکاسی سست میشود و ما نمیدانیم اصلأ میتوانیم هنرمند شویم یا نه. او ادامه داد: این دو لحظه با این موضوع از هم فاصله میگیرند ولی هیچ وقت به طور کامل جدا نمیشوند که این عامل باعث میشود عکاسی هم نقطه شکست باشد و هم پیوست، چون فرد در هر دو طرف عکس میگیرد و چیزی که اهمیت پیدا میکند این است که چه کسی و به چه نحوی ارزش گذاری میکند. در ادامه این بحث حامد کیا راجع به فرهنگ امروز ایران درباره سلفی نگاری یا عکاسی دیجیتال و فضاهای مجازی گفت: اینستاگرام مانند یک فضایی است که به وسیله ادیتهای مورد نظر هر فرد شکلهای مختلفی از هویت را نشان میدهد و به نوعی ورکشاپی است که در آن امر معمول زندگی را از طریق عکاسی به یک امر فرا معمول تبدیل میکند؛ در دوران گذشته ما عکاسی از خودمان با دیگران را داشتیم ولی امروز عکاسی از خود برای دیگران را و در واقع این فضاها محلی برای عرضه هویتی ماست. کیا اضافه کرد: در نتیجه همین مقایسههایی که با دیگران در چنین فضاهایی پیش میآید افسردگی ایجاد شده و جوان ایرانی امروزه به دنبال جواب یک سوال است و آن این است که باحال بودن در زندگی چیست؟ و برای رسیدن به پاسخ که قسمت زیادی از آن را در لایکها و نظرها در دنیای مجازی پیدا میکنند دست به هر کاری میزنند و همین فضاست که بحران عشق، اعتماد و .... را در ایران رقم زده، چون جوان امروزی در اینجا به دنبال شهرت اینستایی است. این عکاس تصریح کرد: اینستا به مثابه اوقات فراغت برای نسلی است که در جامعه سیاست گذاری برای فراغتش انجام نشده و این مسأله ناعدالتی اجتماعی از جنس اینستاگرام و فضاهای مجازی ایجاد کرده و موجب شده تا فرد با عکس دیجیتال موقعیتش را اطلاع دهد، اما تک تک تلاشها و دست و پا زدنها برای ارائه همان هویت است، موردی که امروزه نبودش باعث جنگ هویتی در جامعه ایرانی بین پدر و فرزند، استاد و شاگرد و ... شده است.
94/10/23 - 14:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]
صفحات پیشنهادی
در چهارمین دوره «10 روز با عکاسان» صورت گرفت فضایی فرهنگی برای دیدن تجربههای عکاسی وجود ندارد/ رونم
در چهارمین دوره 10 روز با عکاسان صورت گرفتفضایی فرهنگی برای دیدن تجربههای عکاسی وجود ندارد رونمایی از کتاب عکس قربانیان جنگ ۲رئیس انجمن عکاسان ایران گفت فضایی فرهنگی برای دیدن تجربههای عکاسی وجود ندارد و در نتیجه قشر عظیمی از عکاسان به فضای مجازی رو آوردهاند به گزارش خبرگزاجدول برنامههای چهارمین دوره «10 روز با عکاسان ایران» اعلام شد
جدول برنامههای چهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران اعلام شدچهارمین دوره 10 روز با عکاسان ایران 18 تا 27 دی در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس آیین افتتاح چهارمین دوره «10روز با عکاسان ایران» جمعه 18 دی ساعت 18 در تالار استاد شهناز خانه هنرمچهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان»
چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسانچهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان با همکاری هفت انجمن تخصصی عکاسی با شعار عکس عکاسی عکاسان از ۱۸ دیماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد و تا ۲۷ دیماه ادامه دارد بیش از ۳۰۰ اثر از حدود ۱۰۰ عکاس روی دیوار گالریهای خانه هنرمندان قرار دارد که شکلچهارمین دوره «۱۰ روز با عکاسان» - ۲
چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان - ۲چهارمین دوره ۱۰ روز با عکاسان با همکاری هفت انجمن تخصصی عکاسی با شعار عکس عکاسی عکاسان از ۱۸ دیماه در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد و تا ۲۷ دیماه ادامه دارد در روز چهارم این دوره که به انجمن عکاسان انقلاب و دفاعمقدس اختصاص داشت دو نشستتولید سریال نوروزی «بیمار استاندارد» آغاز شد / دستپخت سعید آقاخانی برای عید امسال
تولید سریال نوروزی بیمار استاندارد آغاز شد دستپخت سعید آقاخانی برای عید امسال فرهنگ > سینما - مسعود ردایی تهیهکنندۀ سریال بیمار استاندارد از نهایی شدن عوامل پشت دوربین این سریال نوروزی خبرداد به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش فیلمنامه نویسی رسانه ملی &nbsدر گفتوگو با فارس عنوان شد شاعران به نام روزگار از نگاه «یاور همدانی»/ در مجلس ترحیم ادبیات شرکت کر
در گفتوگو با فارس عنوان شدشاعران به نام روزگار از نگاه یاور همدانی در مجلس ترحیم ادبیات شرکت کردم یک شاعر پیشکسوت گفت از شاعران به نام روزگاری که من می زیستم میتوان به رهی امیری فیروزکوهی ناصح وحیدزاده و فرات اشاره کرد خبرگزاری فارس - گروه کتاب و ادبیات احمد نیکطلببا اجرای سعید بیابانکی روی آنتن میرود پیروز ارجمند و امیر تاجیک مهمانان امشب «نقد شعر»
با اجرای سعید بیابانکی روی آنتن میرودپیروز ارجمند و امیر تاجیک مهمانان امشب نقد شعرپیروز ارجمند و امیر تاجیک امشب مهمان برنامه نقد شعر با اجرای سعید بیابانکی میشوند به گزارش خبرگزاری فارس در برنامه پیش رو نقد شعر پیروز ارجمند آهنگساز امیر تاجیک خواننده و سید مهدی موسوی ماز رادیو گفتوگو بشنوید پخش این هفته «امروز فرداست» با موضوع گزارش
از رادیو گفتوگو بشنویدپخش این هفته امروز فرداست با موضوع گزارشبرنامه رادیویی امروز فرداست با موضوع گزارش روی آنتن شبکه رادیویی گفتوگو میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس برنامه رادیویی «امروز فرداست» به تهیه کنندگی فرهاد دهنوی و اجرای شهرام گیلنگارش سریال «تاریکی شب، روشنایی روز» پایان یافت
نگارش سریال تاریکی شب روشنایی روز پایان یافتحجت قاسم زاده اصل نگارش تاریکی شب روشنایی روز تاریکی شب روشنایی روز را در مرکز گسترش فیلم نامه نویسی به اتمام رساند به گزارش خبرگزاری فارس «حجت قاسم زاده اصل» در گفتوگو با خبرنگار ما گفت نگارش سریال «روز شنبه 26 دی حسامالدین سراج به «شب آواز ایرانی» میپیوندد
روز شنبه 26 دیحسامالدین سراج به شب آواز ایرانی میپیوندددر هشتمین شب آواز ایرانی حسامالدین سراج خواننده موسیقی سنتی با همراهی ساز شهرام میرجلالی نوازنده برجسته تار به اجرای برنامه میپردازد به گزارش خبرگزاری فارس هشتمین شب آواز ایرانی شنبه 26 دیماه با حضور اساتید و-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها