تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833455376
رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا: ۸۰درصد فیلمهای جشنواره فجر ارتباطی با اولویتها ندارد/ فیلم اولیها در رعایت شاخصهای دینداری دچار آسیب هستند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا:
۸۰درصد فیلمهای جشنواره فجر ارتباطی با اولویتها ندارد/ فیلم اولیها در رعایت شاخصهای دینداری دچار آسیب هستند
متاسفانه تنها 8 فیلم معادل 6/18 درصد فیلم های سه بخش جشنواره سیوسوم فیلم فجر در سال گذشته به موضوعات اولویتدار و اسناد بالادستی کشور پرداختهاند
به گزارش خبرگزاری فاس، رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا در آستانه برگزاری سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر یادآور شد: تنها 8 فیلم معادل 6/18 درصد فیلم های سه بخش جشنواره سی و سوم فیلم فجر در سال گذشته به موضوعات اولویت دار جمهوری اسلامی از منظر امام راحل، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی کشور پرداخته اند و 81 درصد فیلم ها ارتباطی به اولویتهای نظام اسلامی نداشتند. این روند متاسفانه در جشنواره های پیشین نیز تکرار شده است و اخبار و شنیده ها از هیئت داوران حکایت از آن دارد که این روند در جشنواره امسال نیز ادامه دارد. صالح اسکندری استاد دانشگاه و رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا ضمن اشاره به ضرورت آسیب شناسی و ارزیابی منصفانه جشنواره فیلم فجر بر ملاک " نقد تراز انقلاب اسلامی" گفت: باید از طریق ارزیابی های علمی و کارشناسانه مانع از آسیب سیاه نمایی و سفید نمایی مطلق وضعیت سینمای کشور شد. وی افزود: در سال های گذشته ارزیابی های صورت گرفته از جشنواره فیلم فجر به علت عدم مشخص نمودن " موضع و مبنای نقد" و عدم رعایت چارچوب های روش شناختی و علمی، بازخوردهای نامطلوبی را در میان اهالی هنر و سینما در پی داشته و بعضا این ارزیابی ها را به ورطه سلیقه گرایی و قبیله گرایی سوق داده است.
نمایی از فیلم رخ دیوانه نقد سینما در تراز انقلاب اسلامی چیست؟ وی با طرح این سوال که نقد تراز انقلاب اسلامی در عرصه سینما چیست؟ تصریح کرد: در یک پایش و مطالعه علمی مهمترین شاخص های ارزیابی آثار سینمایی بر اساس بیانات حضرت امام خمینی(ره)، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، اسناد بالادستی در حوزه فرهنگ و سینما و دیدگاه های منتقدین برجسته کشور در عرصه سینما احصا شد و از منظر شاخص های مستخرج با بازبینی چند باره فیلم های دوره سی و سوم جشنواره در سه بخش (سودای سیمرغ، نگاه نو و هنر و تجربه) به تحلیل محتوای کیفی و کمی فیلم ها اقدام شد. این استاد دانشگاه افزود: بر اساس این چارچوب 63 شاخص در دو حوزه محتوایی و فرمی و در قالب 10 محور دینی و اعتقادی، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، جبهه معارض، امید و اعتماد به نفس ملی، حجاب و عفاف، سبک زندگی و ... احصا شد و هر فیلم بر اساس این شاخص ها مورد تحلیل قرار گرفت که یادآوری این ارزیابی در آستانه برگزاری سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر مهم تلقی می شود.
نمایی از فیلم خداحافظی طولانی 6/18 درصد فیلم ها به موضوعات اولویت دار جمهوری اسلامی پرداختند رئیس مرکز مطالعات راهبردی فرهنگی ژرفا گفت: متاسفانه تنها 8 فیلم معادل 6/18 درصد فیلم های سه بخش جشنواره سی و سوم فیلم فجر در سال گذشته به موضوعات اولویت دار جمهوری اسلامی از منظر امام راحل، مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی کشور پرداخته اند و 81 درصد فیلم ها ارتباطی به اولویتهای نظام اسلامی نداشتند. این روند متاسفانه در جشنواره های پیشین نیز تکرار شده است. وی گفت: با اینکه اغلب فیلم سازان مورد حمایت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و یا با دستگاه ها و نهادهای کشوری و لشگری به صورت مشارکتی اقدام به تولید فیلم می کنند ولی متاسفانه بیش از 80 درصد خروجی سینمای ایران ارتباطی به اولویت های نظام مقدس جمهوری اسلامی ندارد. اسکندری افزود: بیشترین حجم مشکلات در فیلم های جشنواره فجر سال گذشته در بخش حجاب و عفاف و پس از آن در بخش سبک زندگی بوده است. به گونه ای که از مجموع 43 فیلم مورد بررسی در این پژوهش 36 فیلم در زمینه حجاب و عفاف و 34 فیلم در زمینه سبک زندگی، حداقل یکی از شاخص ها را نقض کرده بودند.
نمایی از فیلم کوچه بینام 40 درصد فیلم های جشنواره فضای سکولار داشته اند رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و آینده پژوهی ژرفا با تشریح مولفه های دینی و اعتقادی در این ارزیابی گفت:25 فیلم، معادل 58.1 درصد فیلمهای سه بخش جشنواره فجر حداقل در یک شاخص دینی و اعتقادی مشکل داشته اند. حدود 40 درصد فیلم های مورد بررسی جشنواره فضای سکولار داشته اند و هیچ نماد و یا پیام دینی در آن ها وجود نداشت. 2 مورد از فیلم های جشنواره از نمادهای دینی در موقعیت نامناسب بهره گرفته بودند. 7 فیلم به شبهه پراکنی نسبت به احکام و مبانی اسلام پرداخته اند و در 14 فیلم ایده نسبیت گرایی در اخلاق به نوعی مطرح شده است. فیلم های مورد بررسی جشنواره بیش از همه موارد به تخریب فرهنگ دینی و سنتی پرداخته اند ؛ به گونه ای که 17 فیلم شاخص مربوطه را نقض کردند. برخی از مهم ترین این دست فیلم های جشنواره سال گذشته عبارت بودند از: خانه دختر، روز مبادا، ارغوان، مردی که اسب شد، و مشرف به کوچه بی نام.
نمایی از فیلم عصر یخبندان بیش از 50 درصد فیلم ها حاوی پیام های دینی بوده اند وی ادامه داد: مجموعاً 51.2 درصد فیلم های بخش های سه گانه جشنواره دارای پیام دینی بوده اند که در میان سه مولفه عقاید، احکام و اخلاقیات، فیلم های جشنواره فیلم فجر (با تفاوت ناچیزی) بیشتر به مولفه احکام توجه نشان داده اند. البته این آمار در بر دارنده پیام های منفی و ضد دینی و یا انحراف هم بوده است. در 6 فیلم دینی جشنواره، پیام های دینی به شکل مناسب و غیر تصنعی منتقل شده است. وی با اشاره به دو فیلم شرفناز و مرگ ماهی گفت: این دو فیلم بهترین فیلم های جشنواره سال گذشته در زمینه دینی و اعتقادی بوده اند. عدم استفاده از بازیگران با پیشینه نامناسب در نقش مذهبی نقطه مثبت جشنواره پارسال بود اسکندری افزود: از جمله نکات مثبت جشنواره پارسال عدم استفاده از بازیگران با پیشینه نامناسب در نقش مذهبی بوده است. همچنین اسلام غیر انقلابی و معنویت سکولار در هیچکدام از فیلم های جشنواره ترویج نشده است. رئیس مرکز مطالعات ژرفا گفت: از میان 43 فیلم مورد بررسی در جشنواره تنها 6 فیلم معادل 14 درصد فیلمها به موضوع انقلاب اسلامی پرداختند. دو مورد از فیلم های جشنواره تاریخ انقلاب و ایران معاصر را تحریف کرده اند. 2 فیلم به تقویت وحدت جهان اسلام میپردازد. یک فیلم به تضعیف جبهه مقاومت یا انحراف در بیداری اسلامی پرداخته است و دو فیلم در راستای تقویت جبهه مقاومت بودهاند. سه فیلم بهمن، دریا و ماهی پرنده، و ارغوان در زمینه شاخص های انقلاب اسلامی مشکل دار ارزیابی می شوند که بدترین فیلم در این زمینه فیلم بهمن می باشد.
نمایی از فیلم مزار شریف فیلم های ژانر دفاع مقدس بازنمایی مناسبی از ایثارگران و خانواده آنها داشت این کارشناس مسائل فرهنگی با اشاره به اینکه 3 فیلم معادل 7 درصد فیلمهای مورد بررسی جشنواره سال گذشته، مرتبط با دفاع مقدس است گفت: فیلم های تاآمدن احمد، حکایت عاشقی و تگرگ و آفتاب در ژانر دفاع مقدس ساخته شده است. از بین این سه فیلم، 2 مورد دارای تنوع مضمونی میباشند و 2 فیلم به پشت صحنه سیاسی توجه داشتهاند. هر 3 فیلم بازنمایی نسبی از پیروزی رزمندگان ایرانی دارد. در 2 فیلم آرمانهای دینی بر آرمان های ملی غلبه دارد و در هیچ فیلمی آرمان های ملی غلبه نداشت. هر 3 فیلم بر ارزشهای والای انسانی در جنگ تحمیلی و بر زیباییهای جنگ تاکید داشتند. 2 فیلم جشنواره فیلم فجر بازنمایی مناسبی از ایثارگران و خانواده آنها داشت.
نمایی از فیلم دوران عاشقی جشنواره دوره سی و چهارم فیلم فجر از دوره های گذشته تلخ تر است صالح اسکندری با تاکید بر اینکه به اذعان برخی داوران جشنواره دوره سی و جهارم فیلم فجر این دوره از دوره های گذشته تلخ تر و سیاه تر است یادآور شد: در جشنواره سال پیش 30 فیلم بخش های سه گانه جشنواره فجر در زمینه شاخص امید و اعتماد به نفس مشکل دار بودند. 10 فیلم به القای ناکارآمدی نهادهای اجتماعی- حکومتی پرداخته اند و 7 فیلم به مخاطبان خود القا کرده اند که در جامعه خفقان و دیکتاتوری وجود دارد. 17 فیلم بر بی عدالتی و فقر در ایران تاکید داشته اند. 24 فیلم تصویرسازی خسته و ناامید از روحیه حاکم بر مردم داشته اند و 7 فیلم بر وجود ناامنی در جامعه دلالت داشته اند. از این میان 9 فیلم به زمینه سازی برای مهاجرت از کشور پرداخته اند، 6 فیلم سعی در القای بی اعتمادی مردم نسبت به نظام داشته اند و در نهایت 14 فیلم به ترویج و القای نهیلیسم (پوچ گرایی) پرداخته اند. وی افزود: 32 فیلم از مجموع 43 فیلم مورد بررسی هریک به نوعی به عادی سازی ناهنجاری های اجتماعی پرداخته اند . در این میان 5 فیلم در زمینۀ مصرف مواد مخدر، 18 فیلم در زمینۀ طلاق، 10 فیلم در زمینۀ خودکشی، 4 فیلم در زمینۀ فحشا و روسپی گری، 13 فیلم در زمینۀ قانون شکنی و دزدی، 8 فیلم در زمینۀ جنایت و قتل، 3 فیلم در زمینۀ مشروبات الکلی، 2 فیلم در زمینۀ قمار، 3 فیلم در زمینۀ سقط جنین، 18 فیلم در زمینۀ خشونت، 2 فیلم در زمینۀ ازدواج سفید، و 9 فیلم در موضوع فرار از خانه ، خارج از شاخص های مطلوب در محور اجتماعی عمل کرده اند. فیلم اولی ها در رعایت شاخص های دین داری دچار آسیب هستند وی در پایان با ابراز نگرانی در خصوص آینده سینمای ایران گفت: سال پیش بخش نگاه نو سهم 91 درصدی از فیلم های مشکل دار دینی و در زمینه نا هنجارهای اجتماعی بدترین وضعیت (81.8 درصد مشکل داری) را به خود اختصاص داد و این نشان دهنده آن است که فیلم اولی ها و نسل های جدید سینمای ایران متاسفانه در رعایت شاخص های دین داری در بازنمایی های خود دچار آسیب هستند. اسکندری افزود: بخش هنر و تجربه در زمینه امید و اعتماد به نفس بدترین وضعیت (87.5 درصد مشکل داری) در زمینه حجاب و عفاف نیز بدترین وضعیت (87.2 درصد مشکل داری) را در مقایسه با دو بخش دیگر داشته است.
94/10/22 - 15:54
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]
صفحات پیشنهادی
در دیدار دبیر جشنواره فیلم فجر و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح شد صلاحی: جشنواره فیلم فجر برندی ب
در دیدار دبیر جشنواره فیلم فجر و رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح شدصلاحی جشنواره فیلم فجر برندی بینالمللی برای فرهنگ و هنر ایران استمحمد حیدری دبیر سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در دیدار با رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت برای ما اهمیت پردیس ملت به عنوانفیلمهای بخش مسابقه مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد
فیلمهای بخش مسابقه مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد هیات انتخاب بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار راه یافته به بخش رقابتی این بخش را اعلام کرد به گزارش ایلنا هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد رضا اصلانی مجید خالقی سروش مرتضی شعبانیاسامی فیلمهای بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر اعلام شد
اسامی فیلمهای بخش هنر و تجربه جشنواره فیلم فجر اعلام شد هیات انتخاب سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار بخش هنر و تجربه این رویداد سینمایی را اعلام کرد به گزارش ایلنا هیات انتخاب بخش هنر و تجربه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر متشکل از جمال امید هوشنگ گلمکانی ایرج تقی پوررضا کیانیان با دفاع از پوستر جشنواره فیلم فجر/ دل مردم با دیدن فیلمهای خسرو شکیبایی تپیده است
رضا کیانیان با دفاع از پوستر جشنواره فیلم فجر دل مردم با دیدن فیلمهای خسرو شکیبایی تپیده است فرهنگ > سینما - ایران نوشت رضا کیانیان استفاده از چهره سینماگران برای طراحی پوستر جشنواره فیلم فجر را اتفاقی مثبت دانست و اعلام کرد انتخاب خسرو شکیبایی نیز بجا بوده است &فیلمهای بخش مسابقه مستند سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد
فیلمهای بخش مسابقه مستند سیوچهارمین جشنواره فیلم فجر اعلام شدهیات انتخاب بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار راه یافته به بخش رقابتی این بخش را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فیلم فجر متشکل از محمد رضا اصلانی مجید خالقی سروش مرتضی شعگزارش جشنواره موسیقی فجر در شورای عالی انقلاب فرهنگی طالبی: جشنواره به تعریف دوباره و تغییرات نیاز داشت/ دفتر
گزارش جشنواره موسیقی فجر در شورای عالی انقلاب فرهنگیطالبی جشنواره به تعریف دوباره و تغییرات نیاز داشت دفتر موسیقی سعی کرده از نگاه سلیقهای ممانعت کندسرپرست دفتر موسیقی و مدیر سی و یکمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر گزارشی از این جشنواره در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلبررسی انتخاب فیلمهای جشنواره فیلم فجر در رادیو تهران
بررسی انتخاب فیلمهای جشنواره فیلم فجر در رادیو تهران شناسهٔ خبر 3020546 - شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴ ۰۱ هنر > رادیو و تلویزیون انتخابات سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر امشب در برنامه چراغ رادیو تهران تحلیل و بررسی می شود به گزارش خبرگزاری مهر صادق داوری فر تهیه کننده برنامهفیلمهای بخش مسابقه مستند جشنواره فیلم فجر اعلام شد
فیلمهای بخش مسابقه مستند جشنواره فیلم فجر اعلام شد شناسهٔ خبر 3017643 - سهشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۳ هنر > سینمای ایران هیات انتخاب بخش مستند سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر آثار راه یافته به بخش رقابتی این بخش را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری مهر هیات انتخاب بخش مستند جشنواره فرئیس حوزه هنری اصفهان: وضعیت اکران فیلمهای جشنواره فجر در اصفهان مشخص نیست / فروش 200 میلیونی شاهزاده روم
رئیس حوزه هنری اصفهان وضعیت اکران فیلمهای جشنواره فجر در اصفهان مشخص نیست فروش 200 میلیونی شاهزاده رومرئیس حوزه هنری اصفهان گفت تا زمانی که حامیان مالی فیلمهای جشنواره فجر تعیین نشوند وضعیت اکران فیلمها در اصفهان مشخص نیست مهدی سیدیننیا امروز در گفتوگو بطراح پوستر جشنواره فیلم فجر ۳۴ بزرگمهر حسینپور است
مجید برزگر اعلام کرد طراح پوستر جشنواره فیلم فجر ۳۴ بزرگمهر حسینپور است شناسهٔ خبر 3021708 - یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۷ ۴۹ هنر > سینمای ایران مجید برزگر درباره پوستر سی و چهارمین دوره این رویداد سینمایی توضیحاتی را ارائه کرد به گزارش خبرگزاری مهر مجید برزگر درباره حاشیه های پ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها