تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در راه خدا از ملامت و نكوهش ملامتگران نترس.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805423819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا نرخ فرزندآوری و ازدواج هر روز کم می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: فرزند آوری و ازدواج هنوز هم از معضل های جدی جامعه امروز است.سال گذشته بود که سیاست‌های کلی جمعیت تدوین و در نهایت در ۱۴ بند از سوی مقام معظم رهبری به روسای قوای سه گانه و همچنین مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد و به دنبال آن نیز این سیاست ها توسط دکتر جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به دستگاه ها به منظور اجرایی شدن، ابلاغ شد.

به گزارش تراز ، در این سیاست های کلی جمعیت به مواردی مانند ارتقاء پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش نرخ باروری به بیش از سطح جانشینی، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند، کاهش سن ازدواج، اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران بویژه در دوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان و درمان ناباروری مردان و زنان، تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزش‌های عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری و با تأکید بر آموزش‌ مهارت‌های زندگی و... اشاره شده است.با این حا هنوز هم شاخص فرزند آوری انچنان که باید و شاید پیشرفت نداشته است.

به شهادت آمار اما می توان گفت، یکی از موانع افزایش فرزندآوری، رشد منفی مستمر ازدواج ها بوده بطوریکه از سال ۹۰ با ۱.۹- درصد آغاز و در سال ۹۱ به ۵.۱- در سال ۹۲ به ۶.۷- و در سال ۹۳ نیز به ۶.۵- درصد رسیده است این در حالی است که تا سال ۸۹ روند ازدواج ها مثبت بوده که در این سال ۲ دهم درصد رسیده بود که پس از آن با رشد منفی روبرو شد.

در واقع می توان نتیجه گرفت دو عامل عمده ای که در کاهش ازدواج‌ها موثر است یکی ساختار سنی جمعیت و دیگر تاخیر در ازدواج هاست. تغییرات ساختار سنی جمعیت نشان می دهد که شاهد کاهش سهم جمعیت جوان بودیم بطوریکه از سال ۸۵ تا ۹۰ ، از ۳۵.۴ درصد جمعیت جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله به ۳۱.۵ درصد کاهش پیدا کرده است که این آمار بر اساس سرشماری های مرکز آمار اعلام شده است.

بیکاری، امتناع از فرزندآوری بانوان به دلیل عدم امنیت شغلی،نداشتن مسکن، تغییر سبک زندگی از سنتی به غربی و ... از عوامل مهمی است که می تواند در عدم تمایل جوانان به ازدواج و فرزند آوری موثر باشد با این حال راهکارهای ارائه شده تا کنون موثر واقع نشده است و به نظر می رسد مشکلات اقتصادی پایه و اساس محکم تری در این خصوص دارند.

برنامه‌ریزی برای افزایش نرخ باروری متناسب با اهداف سلامت

به تازگی مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از بازنگری کامل در سیاست‌ها و قوانین تنظیم خانواده در وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت مادران، کودکان، خانواده‌ها و جامعه خبر داده است. محمداسماعیل مطلق، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره عملکرد برنامه باروری سالم که توسط اداره باروری سالم دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اجرا می‌شود، اظهار داشته: سیاست‌های کلی جمعیت مرتبط با وزارت بهداشت تبیین شده و راهکارها و پیشنهادهای اجرایی شدن این سیاست‌ها به معاون اول رئیس‌جمهور ارائه شده است.

توجه به جمعیت در برنامه ششم توسعه

وی افزوده: این اداره همچنین در تدوین برنامه ششم توسعه براساس سیاست‌های کلی جمعیت، پیشنهاد بندها و ماده‌های قانونی مبتنی بر سیاست‌های 1،3،4،6 و 7 برای ورود به قانون برنامه ششم توسعه مشارکت داشته است.

 مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت خاطرنشان کرده: اقدام به احصای اهداف وظایف ذاتی بخشی، بین بخشی و برون بخشی طی جلسه‌های متعدد با حضور صاحبنظران برنامه ضمن مد نظر قرار دادن اصول سیاست‌های کلان نظام، مشارکت فعال در تدوین پیش‌نویس «طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده» و بازنگری‌های بعدی بنا به دعوت مجلس شورای اسلامی، تهیه و تدوین رویکردهای افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت جمعیت و نیز تدوین برنامه عملیاتی با هدف کلی افزایش نرخ باروری کلی متناسب با اهداف سلامت، بخش دیگری از برنامه‌ها در این راستا بوده است.

تمرکز بر افزایش آمار باروری‌های ارادی

مطلق همچنین افزایش باروری‌های ارادی و خواسته را برنامه دیگری در این راستا اعلام کرده و یادآور شده: افزایش میزان رضایتمندی زوجین از زندگی زناشویی با هدف تحکیم و تعالی بنیان خانواده، بخشی از برنامه‌های باروری سالم است.

به گفته مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، افزایش بهره‌وری جمعیت اعم از شهری و روستایی و حاشیه شهرها و عشایر با مراقبت‌های اولیه باروری سالم و پیشگیری از ناباروری، ابلاغ محورهای اصلی برنامه‌ها برای تدوین برنامه جامع عملیاتی به دانشگاه‌ها و پیگیری تدوین برنامه‌های عملیاتی با لحاظ کردن اهداف افزایش نرخ باروری کلی بخش دیگری از برنامه‌های باروری سالم بوده است.

در هر حال نکته اینجاست که گرش خانواده های امروزی، نحوه زندگی های لوکس و تجمل گرا، طرز فکر و ذائقه انسان‌ها را تغییر داده و باور غلطی را در جامعه به عنوان فرهنگی نوپا جا انداخته است که وجود فرزند کمتر آسایش بیشتر، رفاه بالاتر و در نتیجه خوشبختی بیشتررا در پی خواهد داشت. این طرز فکر اشتباه امروز به همگان تسری یافته و زوج های جوان یکی از قراردادهای زندگی خود را نداشتن فرزند یا تک فرزندی قرار داده اند و از سوی دیگر داشتن مشکلات اقتصادی ریز و درشت نیز به این تصور دامن زده است.
 
در صورتی که طبق اعلام کارشناسان حوزه خانواده، کودکانی که در خانواده های چند فرزندی رشد می کنند امنیت روانی بیشتری داشته و مهارت های فردی و اجتماعی آنان و همچنین روحیه جمع گرایی و حل مساله شان به مراتب بیشتر از کودکانی است که سال های عمر خود را در خانه تک و تنها سپری کرده اند.در این میان راهکارهای اقتصادی برای افزایش درآمد زوج های جوان نیز ارائه نشده است تا همه راه ها به بن بست ختم شود و باید منتظر ماند و دید بالاخره اقدام عملی مناسب در این خصوص صورت می گیرد یا خیر؟
 


منبع: شفاف





زمانبندی انتشار: 20 دى 1394 - 15:04





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن