تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804015616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولچه اند گابانا در بازار زنان خاورمیانه/ حجاب و صنعت مُد در بعد جهانی و داخلی+ تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:مهرخانه: تلاش برای حفظ بازار پوشاک محجب برای زنان در داخل، به دلیل کمبود تخصص و یا نظارت دلسوزانه، منجر به توسعه مدل های متنوعی از حجاب و چادر شد که این توسعه در نهایت نه به حفظ مفهوم «حجاب»، که مفهوم «خودی» با ظاهری از یک رفتار لجوجانه و متعصبانه شد؛ شاهد این مدعا، مشاهده روزانه انواع دختران و بانوان «چادری» است که محجب نبوده و در حقیقت در میان طیف تولیدات چادر در بازار، موفق به انتخاب آن چه شده اند که هیچ گونه جنبه پوشندگی نداشته و تنها مشابهت سطحی با چادرهای سنتی و یا چند چاپ سیلک با خط نستعلیق و بته جقه را حفظ کدولچه اند گابانا (D & G) برند ایتالیایی مد و پوشاک، اخیراً اقدام به رونمایی از مجموعه عبا و حجاب زنان مسلمان با عنوان «کلکسیون عبا: جاذبه خاورمیانه» کرده است. به گزارش مهرخانه ، زنان مسلمان در سال ۲۰۱۳، جمعاً ۲۶۶ میلیارد دلار در بازار مد خرید کرده اند و پیش بینی افزایش این رقم به ۴۸۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹، اقدام دولچه اند گابانا را چندان تعجب آور نمی نمایاند؛ اگرچه محصولات عرضه شده در این مجموعه تنها برای دستگرمی است و به نظر می رسد که با توجه به نوع و قیمت طرح ها، کشورهای عربی را نشانه گرفته است، در ادامه به برخی مخاطرات و فرصت های توجه به واقعیت مُد در عصر کنونی و آسیب شناسی این حوزه در ایران پرداخته می شود. حجاب و صنعت مُد در بعد جهانی دولچه اند گابانا اولین برند جهانی نیست که اقدام به عرضه محصولات حجاب برای زنان مسلمان کرده است. قبلاً نیز «مانگو»، «اچ اند ام»، تامی هیلفیگر، اُسکار دٍلارنتا، و DKNY در محصولات و یا تبلیغات خود، نیم نگاهی به زنان مسلمان و پوشش اسلامی داشته اند. همچنین، این اولین تلاش دولچه اند گابانا برای توسعه و ایجاد تنوع در محصولات و جذب بازار بزرگ نیست. در گذشته نیز این برند اقدام به طراحی و تولید برای بازار انحصاری چین، ژاپن، برزیل و مکزیک کرده بود. تولیدات این برند در سال ۲۰۱۵ در منطقه خاورمیانه افزایش ۲۸ درصدی نسبت به سال قبل از آن (به مبلغ ۸.۷ میلیارد دلار) داشته است. بنابراین، این اهتمام دولچه اند گابانا برای تولید انحصاری تحت عنوان حجاب، به دور از هر مسئله ایدئولوژیک در نیت اولیه، اقدامی اقتصادی است. محصولات عرضه شده اکثراً از جنس ژرژت بوده و با تزییناتی از تور و آکسسوری گالری همچون عینک آفتابی با گل ها و حاشیه های اغراق آمیز همراه است و به نحوی بازنمایی کننده پوشش و زیبایی منطقه سیسیل، نقطه ملاقات فرهنگ اسلام و غرب است. با وجود چنین معیارهایی، این مجموعه کمتر جنبه زندگی روزمره داشته و می توان آن را محصولی لوکس برای قشر توانمند اقتصادی دانست. از دیگر سو، خاصیت مذکور مانع از آن می شود که بتوان آن را مقوم ایده حجاب به معنی مدنظر اسلامی دانست و بلکه انحراف رادیکالی از اصل دیگر اسلامی در سادگی و کارآیی به نظر می رسد. این واقعیت سبب می شود محصولات مذکور را بیشتر مناسب زنان کشورهای عربی بدانیم که در آن، علاوه بر مصرف گرایی در جامعه زنان، حضور کمرنگ زنان در عرصه اجتماعی سؤالات کمتری نسبت به کارآیی و تنوع محصولات ایجاد می نماید. شاید محصولات جدید دولچه اند گابانا و دیگر برندهایی که اقدام به درک بازار زنان در جوامع اسلامی کرده اند، از جنبه هایی قابل توجه و امیدوارکننده باشد. توسعه این دست محصولات، نشان دهنده آن است که موضوع حجاب در یکی از مهم ترین حوزه های بازتولیدکننده سرمایه داری و سکولاریسم، یعنی عرصه مُد، به رسمیت شناخته شده و این خود نفوذی است به قلب جهان بینی سکولار. همچنین، تولیداتی از این دست تأمین کننده نیاز زنان و خانواده های مسلمان ساکن کشورهای غربی و غیراسلامی برای حفظ حجاب در کنار به روزبودن است. اما تقابل دنیای مُد و جهان اسلام که در این اقدام دولچه اند گابانا در نهایت وضوح به چشم می آید، تلنگر جدی ای است به جامعه زنان ایرانی، صنف پوشاک، و تولیت فرهنگی کشور که بیش از هر چیز بی کفایتی از جنس مسئولیت گریزی در قبال ارزش ها و واقعیت های اجتماعی را هویدا می سازد. علت این اتهام، تأثیر خواسته یا ناخواسته ای است که ورود صنعت جهانی مُد بر اصل حجاب از طریق تغییر تدریجی در ذائقه و فاصله گیری احتمالی از واقعیت حجاب به دنبال خواهد داشت. اشتباه است اگر قرار باشد این ملامت را تنها بر گردن یکی از گروه های مذکور قرار دهیم. موضوع پوشش و حجاب در جامعه اسلامی، اگر هم سنگ و معادل موضوع مُد و فشن در دنیای سکولار نباشد، کمتر از آن نیست. قطعاً فروکاستن این عرصه بر دوش ارگان های دولتی، بی توجهی به نقش مادران و خانواده ها در نظارت و اعمال سلیقه بر پوشش فرزندان دختر است و بالعکس، تحمیل بار حفظ حجابٍ زیبا بر عهده مادران، غفلت از اهمیت زیرساخت های اقتصادی، سرمایه گذاری، و تولید انبوه به منظور رونق اقتصادی خواهد بود. در این میان، نقش نهاد آموزش و رسانه در ایجاد ذائقه های غلط و غیراصیل و قصور در تربیت نیروی کار ماهر و طراح متخصص و خلاق، نباید از نظر دور بماند. در ادامه، به این موضوع خواهیم پرداخت. حجاب و موضوع تخصص در بعد داخلی پوشش زنان مسلمان در یکی دو دهه اخیر علاوه بر کثرت گرفتن مهاجرت و مسئله تداوم پایبندی به علقه های مذهبی و فرهنگی، به عنوان اقلیت در سایر کشورها، به دلیل مسأله تأخر فرهنگی در اثر واردات کالاهای غربی از جمله مد و پوشاک در کشورهای اسلامی نیز بوده است که موجب گسترش تلاشی بسیار کند و ناکارآمد برای کنترل این وضعیت شده است. در عرصه داخلی در ایران، تلاش های از این دست منجر به آگاهی تأخیری مسئولین و برنامه ریزان نسبت به ضرورت توجه به فرهنگ پوشش و تربیت نیروی کار و تخصص طراحی دوخت و طراحی مد بوده است. این آگاهی به دلیل تأخیر مذکور منجر به شتابی غیرمسئولانه در انتخاب راه کارها شد که نتیجه آن ورود انواع الگوهای چادر و روپوش در 10 سال اخیر بدون صرف دقت و تخصص در طراحی آن ها بود. عدم هماهنگی میان طرح و کارآیی حجاب، بی توجهی به هماهنگی میان جنس و کاربرد هر مدل، تنزل روزافزون زیبایی و راحتی مدل های چادر مختلف که روانه بازار گشت، نرخ های غیرمصوب و ناهم سان برای دوخت و عرضه محصولات، بی سلیقگی در گنجاندن اصل زیبایی که عامل فاصله شدید محصول نهایی از استانداردهای روز جهانی است، همه و همه موجب مشاهده دو وضعیت متناقض شد که نتیجه آن در هرصورت، افزایش یا حفظ پایبندی به حجاب در جامعه ایرانی نبود. این دو وضعیت از این قرارند: ازسویی، تکامل بازار پوشاک زنان به سمت تنوع و زیبایی با اتکاء به کالاهای خارجی (اکثراً ترک) و یا تولیدات داخلی الگوبرداری شده از آن ها (قد کوتاه لباس، جنس لَخت یا بدن نما، آستین سه ربع، و رنگ آمیزی نیازمند سٍت شدن با مثلاً لاک و کیف و کفش) با سیر معکوس طیف تولیدات حجابی در ناکارآمد و نازیبا شدن همراه بود؛ به گونه ای که انتخاب یک بانوی محجب در مقابل فروشگاه های عرضه کننده این دو طیف محصولات، قطعاً انتخاب تراژیکی را در این سال ها رقم زده است. دوم این که، تلاش برای حفظ بازار پوشاک محجب برای زنان در داخل، به دلیل کمبود تخصص و یا نظارت دلسوزانه، منجر به توسعه مدل های متنوعی از حجاب و چادر شد که این توسعه در نهایت نه به حفظ مفهوم «حجاب»، که مفهوم «خودی» با ظاهری از یک رفتار لجوجانه و متعصبانه شد؛ شاهد این مدعا، مشاهده روزانه انواع دختران و بانوان «چادری» است که محجب نبوده و در حقیقت در میان طیف تولیدات چادر در بازار، موفق به انتخاب آن چه شده اند که هیچ گونه جنبه پوشندگی نداشته و تنها مشابهت سطحی با چادرهای سنتی و یا چند چاپ سیلک با خط نستعلیق و بته جقه را حفظ کرده است. در این شرایط و با در نظر گرفتن موقعیت بحرانی اقتصاد در ایران (و بسط آن به کل جامعه اسلامی در منطقه) که ضرورت توجه به استراتژی جایگزینی واردات را در جهت سیاست اقتصاد مقاومتی را دوچندان می کند، شرایط توصیف شده در بالا در مقایسه با ورود برندهای معتبر جهانی که (دولچه اند گابانا تنها یکی از آن هاست) به عرصه طراحی و تولید حجابٍ مُد، تنها نشان دهنده غفلت مسئولین این حوزه در کلیه سطوح کلان، متوسط و خُرد است. نتیجه گیری موضوع حجاب به دلیل ماهیت خاص خود، از دو جنبه برخوردار است که بی توجهی به هریک از آن ها در عصر فعلی، می تواند به معنی پایان حجاب باشد. اول، مسئله پوشیدگی به عنوان حکمی شرعی برای زن مسلمان، و دوم واقعیت های مربوط به خود پوشش نظیر جنس، شکل، رنگ، طرح، راحتی، تناسب، و کارآیی، که برخاسته از موضوع زندگی روزمره و سبک زندگی است. در شرایط مواجهه تمام عیار عرصه های خصوصی و عمومی، و داخلی و بین المللی در عصر جهانی شدن، و به خصوص با عنایت به ورود زنان به عرصه اجتماع در عصر حاضر، می باید با ذکاوت و مسئولیت پذیری در انتخاب رویکردها و استراتژی ها، بیشترین بهره را از این مواجهه فرهنگی در عرصه پوشش زنان برد. در شرایطی که ورود کالا در چشم برهم زدنی منجر به تغییر ذائقه و زیر سؤال رفتن بنیاد فرهنگ یک جامعه است، هرگونه سستی در این زمینه به معنای تاراج رفتن میراث فرهنگی بوده و از طرفی، بدبینی غیرواقع بینانه برای تعامل با دنیا و فرهنگ های دیگر نیز می تواند منجر به اتخاذ رویکردهای بدون بازده همانند آنچه این سال ها در موضوع مُد و حجاب شاهد بوده ایم. شاید تلاش واقع بینانه با رویکرد تلفیقی که در آن هر دو اصل پوشیدگی و زیبندگی به رسمیت شناخته شده باشد، با حفظ طیف حداکثری مصرف کننده داخلی (زنان و دختران) بتواند بنده اصلی جامعه را در مقابل تهاجم فرهنگی، مصرف گرایی، کالازدگی، ازخودبیگانگی فرهنگی، دین ستیزی، و افراط و تفریط حفظ کند. انتهای پیام/ 900802


شنبه ، ۱۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهرخانه]
[مشاهده در: www.mehrkhane.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن