تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805022106




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بادداشتی بر شعر علی‌محمد مودب نگاهی گذری به لحظه سرایش شعر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بادداشتی بر شعر علی‌محمد مودب
نگاهی گذری به لحظه سرایش شعر
هیچ کس نمی‌داند مودب در شعر چه جریان نوشتاری را پشت سر گذاشته است. فضای روایی و تصاویر متفاوت شعر نمونه‌هایی خوبی برای بیان این مساله است که شاعر به هیچ عنوان به فرم و بدنه اصلی شعر در ابتدا فکر نکرده است.

خبرگزاری فارس: نگاهی گذری به لحظه سرایش شعر



خبرگزاری فارس-گروه ادبیات انقلاب اسلامی: بسیاری از شاعران در هنگام خلق شعر، حرکتی نقطه‌ای دارند و تصویر به تصویر یا مزمون به مزمون پیش می‌روند. به گونه‌ای که ماشین کلمات و یا معنا می‌چرخد و به فرمان شاعر می‌ایستد و آنجا که ایستاد اگر مورد پسند شاعر بود گزیده می‌شود و اگر نبود دوباره جریان می‌ابد. شاعر با توجه به منتخب‌های خود تصویر را می‌سازد و چنین است که بدنه شعر شکل می‌گیرد. در مورد معنا نیز ممکن است چنین باشد. شاعر تصویری را برگزیند و آن را از حالت ایستا به پویا درآورد و در لحظه با توجه به خیال شاعرانه‌اش، تصویر را به جریانی بلند بدل کند. اما این تنها یک نوع از شعر نوشتن است. گونه‌ای دیگر از شاعران هستند که اعتقادی به حرکت نقطه‌ای ندارند. یا اگر دارند آن را در ذهن می‌پرورانند و نهایتا یک کلیت را به روی کاغذ می‌کشند. شاعرانی که در ابتدای آفرینش به بدنه شعر و یا فرم اصلی و یا حتی محور عمودی فکر می‌کنند. پس از خلق آن است که سطر‌ها را می‌آفرینند و گزیده گویی می‌کنند و هر بند و تصویر و سطری که در جریان کلی شعر کارایی مناسبی داشت را اجازه ورود می‌دهند. علی محمد مودب با استناد به مجموعه «عاشقانه‌های پسر نوح» از جمله شاعران دسته اول است. شاعرانی که نقطه به نقطه حرکت کرده‌اند و پس از اتمام شعر و یا حتی در اواخر شعر به بدنه اصلی و کلیت متن رسیده‌اند. من تن‌ها هفتاد و دو ساعت دیر‌تر رسیده بودم که تو در مقنعه سرمه ای‌ات منتظرم نبودی که تو در مقنعه سرمه ای‌ات گریسته بودی بق کرده و اخمو مثل همین قوطی کنسرو که شاید تنها هفتاد و دو ساعت گذشته باشد از تاریخ مصرفش زمزمه مرا نمی‌دانستی از همهمهء آن همه فریاد آشنا خانه را فریاد پدر برداشته بود تو را اندوه مادر تلفن را کسی برنمی داشت از نگاهم نمی‌خوانی که پیرمرد نیکوکار قصه هم تن‌ها نگاهم کرد و به بازی دست تکان داد از ایوان بی‌گلدان خانه شلوغش
کودکی که بازی می‌کند گاهی گم می‌شود اما کودکی که گم می‌شود هیچ‌گاه بازی نمی‌کند (صفحه ۴۷ و ۴۸) هیچ کس نمی‌داند علی محمد مودب در شعر بالا چه جریان نوشتاری را پشت سر گذاشته است. اما شعر نشانه‌هایی دارد که ما را به فرضیاتی می‌رساند. فضای روایی و تصاویر متفاوت شعر نمونه‌هایی خوبی برای بیان این مساله است که شاعر به هیچ عنوان به فرم و بدنه اصلی شعر در ابتدا فکر نکرده است. چه بسا اگر این چنین بود کلمه «هفتاد و دو» سرانجام دیگری پیدا می‌کرد (البته با توجه به سبقه و نگاه ایدئولوژیک شاعر) و یا کلمه قوطی کنسرو. حتی با جستاری ساده در فضای مجازی مشهود است که در بعضی وب سایت‌ها شاعر و یا طرفداران وی شعر را تکه کرده‌اند و تنها بند آخر را به نمایش گذاشته‌اند. این فرم نقطه‌ای و یا حرکت تصویر به تصویر در بیشتر مواقع دست شاعران را برای خیال‌پردازی و جهش‌های تصویری باز‌تر می‌گذارد. شعر شماره ۳۷، ۲۳، ۱۹، ۲۰، ۱۱ و... بهترین شاهد مثال‌ها برای بیان این نوع تبلور شاعرانه در مجموعه «عاشقانه‌های پسر نوح» هستند. مجموعه‌ای که خود نیز سرانجامی این چنین داشت. ابتدا از انتشارات دفتر شعر جوان رخ نمایی کرد و چند سال بعد به شهرستان ادب رسید. مجموعه‌ای با سی و نه شعرکه بیش از صد تصویر شاعرانه و مجزا را می‌توان از آن جدا کرد و به یادگار نگه داشت. می‌بینی / ابری تنها مثل من / فقط آسمان را دلگیر می‌کند / هر قدر هم که بزرگ باشی (صفحه۱۲) باغبان‌ها اگر باد می‌کارند / بر می‌خیزند طوفان‌ها / به هواداری گل‌های سرخ (صفحه۶۴) تن‌ها من می‌دانم / حال غاری را / که تنهایی‌اش را متبرک می‌کنی / با چشمان مقدست (۷۳) چوپانی ساده دل / که همیشه زیر دندا‌‌نهایت داری / مزه برف تربت جام را (صفحه ۹۷) یادداشت: مجید سعدآبادی

94/10/14 - 14:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن