تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن نرمخوست و براى برادرش جا (ى نشستن) باز مى كند و منافق درشتخوست و جا را بر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818847265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عضو هيئت نظارت بر خبرگزاري‌ها در گفتگو با فارس-1 هيئت نظارت جلسه‌اي حضوري در زمينه خبرگزاري فارس نداشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هيئت نظارت بر خبرگزاري‌ها در گفتگو با فارس-1 هيئت نظارت جلسه‌اي حضوري در زمينه خبرگزاري فارس نداشت
خبرگزاري فارس: پرويز اسماعيلي با ابراز خرسندي از فعاليت مجدد خبرگزاري فارس گفت: تا آنجا كه من مي‌دانم هيئت نظارت جلسه‌اي حضوري در اين زمينه نداشت و يا اگر داشته دعوتي از اينجانب براي حضور در آن جلسه به عمل نيامده است.


پرويز اسماعيلي عضو هيئت نظارت بر خبرگزاري‌ها در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس گفت: خبرگزاري فارس از جمله رسانه‌هاي خبري فعال و پرمخاطب و مؤثر كشور است كه همواره در جهت فعاليت‌هاي قانونمند تلاش نموده است. ضمن اينكه تجربه و شايستگي‌هاي مديرعامل محترم و مجموعه مديريتي اين خبرگزاري از نظر حرفه‌اي قابل خدشه نيست.
نماينده مديران عامل خبرگزاري‌هاي كشور در هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غير دولتي در خصوص دلايل توقيف 3 روزه فارس گفت: به جاي عكس‌العمل‌هاي شتابزده، تحليل اين مسئله از دو بعد ضروري است. از يك سو رسانه‌هاي جمعي بر اساس مسئوليت اجتماعي و موازين اخلاق حرفه‌اي موظفند با در نظر گرفتن شرايط عمومي كشور ملاحظاتي حتي فراتر از قانون را نيز مدنظر قرار دهند و واقعيت اين است كه رسانه‌هاي اصلي كشور در اكثر موارد چنين عمل كرده‌اند.
وي ادامه داد: از سوي ديگر متوليان رسانه‌ها در وزارت ارشاد و دولت و همچنين ساير قوا و نهادها هم بايد بپذيرند كه پرداختن به رويداد‌ها، كشف آنها و اطلاع‌رساني به مردم جزء حقوق ذاتي رسانه‌هاست. لذا هم رسانه‌ها و هم مسئولين بايد با پذيرفتن نقاط ضعف خود در اين زمينه به يك گفتمان واحد نزديك شوند.
اسماعيلي گفت: خبر، محصول يك فرآيند انساني است و لذا در همه دنيا وقوع اشتباه در رسانه يك امر پذيرفته شده است. به عبارتي بروز اشتباه جزء لاينفك فعاليت رسانه‌اي است و البته چنانچه اشتباه، رويه غالب يك رسانه شود، يا رسانه در برابر اصلاح يك اشتباه مقاومت كند و يا از ابلاغيه‌اي قانوني سرپيچي نمايد، خطاي از قانون محرز مي‌شود. اما در مورد اعلام شده اخير (يعني خبر بركناري رئيس كل بانك مركزي) خبرگزاري فارس بعد از درخواست شفاهي نه تنها خبر ياد شده را اصلاح، بلكه حتي خبر اصلي را نيز از سيستم خود حذف مي‌كند كه اين مسئله نشان دهنده پايبندي مديران اين خبرگزاري و رعايت روال قانوني، تصحيح مطلب و حفظ رويكردهاي تعاملي با مجموعه نظام است.
وي در پاسخ به پرسشي در مورد چگونگي اطلاع خود از موضوع توقيف فارس گفت: بنده يكشنبه شب از طريق خبرگزاري ايرنا موضوع توقيف موقت را مطلع شدم و سپس شخصاً به پيگيري آن از مسئولين مربوطه پرداختم. هرچند از عدم اعتناي مديران وزارت ارشاد به جايگاه صنفي و حقوقي نماينده منتخب مديران عامل خبرگزاري‌ها در هيئت نظارت شديداً گله داريم اما هم ما و هم مديران خبرگزاري فارس خود را موظف به پيگيري مجدانه موضوع، رايزني مستمر و پرهيز از روش‌هاي غيرسازنده از يك سو و البته بهانه ندادن به بدخواهان نظام از سوي ديگر مي‌دانيم.
وي در بيان شرح ماجرا گفت: يكشنبه شب ساعت 22:29 خبرگزاري ايرنا به نقل از «يك مقام آگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي» خبر داده كه «خبرگزاري فارس به علت انتشار اخبار دروغين و تشويش اذهان عمومي به طور موقت توقيف شد.‌» بايد توجه كرد كه اثبات دروغ بودن اخبار يا تشويش اذهان نيز كه يك عنوان حقوقي مجرمانه است در صلاحيت دادگاه است نه «يك منبع آگاه» و يا رسانه‌هاي ديگر.
اسماعيلي افزود: صرف‌نظر از نقدي كه در اين زمينه وجود دارد، انتساب موضوع توقيف يك رسانه غيردولتي توسط يك وزارتخانه دولتي در خبرگزاري رسمي كشور امري شايسته، منطبق بر موازين حقوقي و به صلاح فضاي آزاد رسانه‌اي در نظام نيست. همچنين نبايد فراموش كرد كه هم خبر ايرنا و هم خبري كه منجر به توقيف فارس شده هر دو به نقل از «منبع آگاه» بوده كه اين مسئله ظاهراً مويد پذيرش متداول بودن چنين نقل قولي است و نمي‌تواند مورد اعتراض قرار گيرد.
وي تأكيد كرد: به نظر مي‌رسد عدم آشنايي تهيه كنندگان اين خبر با موازين حقوقي در انتشار آن در وقوع برخي شبهات ايجاد شده نقش داشته است.
عضو هيئت نظارت بر خبرگزاري‌ها در مورد ابلاغ شفاهي در مرحله اول گفت: از نظر حقوقي همانطور كه هيچ رسانه‌اي با ابلاغ شفاهي فعاليت خود را آغاز نمي‌كند، با ابلاغيه شفاهي نيز نمي‌توان فعاليت رسانه را متوقف كرد و اگر قرار باشد كه رسانه‌ها موضوعاتي را كه داراي بار حقوقي است، در فرآيند‌هاي غيرمستند پيگيري نمايند، مقصود قانونگذار محترم نقض شده است.
اسماعيلي ادامه داد: البته فاصله بيش از 12 ساعته انتشار رسمي خبر توقيف موقت فارس و ابلاغ شفاهي آن تا ابلاغ كتبي نظر هيدت نظارت بر مطبوعات ظاهراً مربوط به وقوع تصميم در ساعاتي خارج از ساعت اداري بوده، اما تمكين و احترام مديران محترم خبرگزاري فارس به ابلاغيه اقدامي صحيح و پسنديده و نشانه‌اي از قانونمداري و ترجيح مصالح كلان بر نقدها و گله‌هاي جزئي است و جاي تشكر دارد.
نماينده مديران عامل خبرگزاري‌هاي كشور در هيئت نظارت بر خبرگزاري‌هاي غير دولتي در پاسخ به سؤالي در مورد حضور خود در جلسه هيئت نظارت گفت: تا آنجا كه من مي‌دانم هيئت نظارت جلسه‌اي حضوري در اين زمينه نداشت و يا اگر داشته دعوتي از اينجانب براي حضور در آن جلسه به عمل نيامده است. البته با توجه به تصميم در ساعات آخر شب به نظر مي‌رسد دبيرخانه اين هيئت اعضايش را به صورت تلفني در جريان گذاشته و نظر آنها را جويا شده است. اما بايد توجه كرد بين رأي هيئت نظارت و نظر اعضاي آن از نظر حقوقي تفاوت وجود دارد. لذا بهتر بود صبح دوشنبه با تشكيل جلسه و شنيدن تمام استدلالها و حتي حضور مديرعامل خبرگزاري فارس موضوع از ابعاد مختلف بررسي مي‌شد.
مديرعامل خبرگزاري مهر ادامه داد: در اين زمينه بحث‌هاي مفصلي وجود دارد كه بايد در جا و زماني ديگر مطرح شود. طي روزهاي گذشته تمام سعي ما بر اين بود كه به جاي جنجال‌ها يا رفتارهاي غيرسازنده كه بهانه به دست مخالفان نظام مي‌دهد، موضوع را با تعامل و همفكري به گونه‌اي مديريت‌ كنيم كه به توقف فعاليت‌هاي فارس منجر نشود كه البته پيشنهادات ارايه شده مورد پيرش اكثريت اعضاي محترم هيات قرار نگرفت.
وي ادامه داد: مذاكرات مفصلي با معاون امور مطبوعاتي وزارت ارشاد صورت گرفت و نقطه نظرات اينجانب و جمعي از مديران خبرگزاري‌هاي كشور نيز به ايشان منتقل شد، ولي بايد توجه كرد كه فرآيند تصميم‌گيري در هيئت نظارت جمعي است و نظر اكثريت نهايتاً بر توقيف 3 روزه متمركز شد.
وي افزود: عليرغم روند قابل نقد اعلام و ابلاغ اين توقيف، مذاكرات با جناب آقاي ملكيان در فضايي سازنده و بر مبناي تفاهم انجام شد و ايشان نيز با تأكيد بر ملاك بودن نظر اكثريت اعضاي هيئت مجموعه سخنان و استدلالها را با دقت و صبوري شنيد كه نقطه نظرات ما نيز طي نامه‌اي به مسئولين محترم وزارت ارشاد ارسال شده و گفت و گوها ادامه خواهد يافت.
اسماعيلي گفت: من به دوستان عرض كردم كه گرچه آيين‌نامه خبرگزاري‌هاي غيردولتي بر خلاف قانون مطبوعات از تصويب مجلس نگذشته، اما به لحاظ اينكه يك آيين‌نامه اجرايي از نهاد اعطا كننده مجوز است، خبرگزاري‌ها خود را ملزم به رعايت مفاد آن و تصميم هيئت نظارت مي‌دانند و تمكين و احترام مديران محترم فارس به ابلاغيه اين هيئت نيز در اين راستا بوده است. لكن بايد هرچه سريعتر با تدوين و تصويب قانون جامع رسانه‌ها در مجلس شوراي اسلامي، ساختار رسانه‌اي كشور را از قوانين و آيين‌نامه‌هاي موازي نجات داده و به رويه واحد و اجماعي كلي بر مفاهيم، الزامات و كاركرد‌هاي رسانه برسيم.
عضو هيئت نظارت بر خبرگزاري‌ها گفت: در شرايطي كه دشمنان نظام با انتشار اخبار و گزارش‌هاي غيرواقعي و بزرگنمايي شده در صدد تصوير‌سازي منفي و القاي انسداد رسانه‌اي در ايران هستند، تقويت و حفاظت از فعاليت قانونمند و حرفه‌اي رسانه‌ها يك تكليف ملي براي اهالي رسانه از يك طرف و مديران ارشد فرهنگي و دولت محترم از طرف ديگر است.
اسماعيلي ضمن اظهار اميدواري براي عدم تكرار چنين مواردي گفت: همانطور كه برخوردهاي شتابزده رسانه‌ها با شنيده‌ها و تبديل و انتشار آن به عنوان خبر پسنديده و پذيرفتني نيست، برخورد شتابزده با خطاها و اشتباهات رسانه‌اي نيز به مصلحت نيست و مي‌توان با سعه صدر بيشتر و از روش‌هاي بهتري با اصحاب مطبوعات و رسانه تعامل كرد.
مديرعامل خبرگزاري مهر به انبوه اخبار منتشره توسط رسانه‌هاي غربي و معاند نظام و سوء استفاده آنها در جهت القاي شكاف در نظام اسلامي يا انسداد رسانه‌اي در مورد اين توقيف اشاره كرد و افزود: مجموعه رسانه‌هاي ما در يك رقابت نابرابر در حال مقابله با هجوم نرم‌افزاري و خبري رسانه‌هاي جهان سلطه هستند و در چنين شرايطي توقف فعاليت آنها به هر دليلي خسارت بار است و مي‌توان با تعامل و گفت و گوي بيشتر به گونه‌اي عمل كرد كه اشتباهات رسانه‌اي به حداقل برسد و بهانه‌اي نيز به بدخواهان داده نشود.
انتهاي پيام/
 پنجشنبه 16 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 305]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن