تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834157209
سایه، روشن روابط انسانی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: انسان و حسرت اصولا همیشه کنار هم بوده و به نوعی به هم عادت کردهاند و البته گاهی از فرط تکرار در ذهن، از شکل جدی و غمانگیز خارج شدهاند. حسرت یا به عبارتی داشتن نداشتهها، با گذشته ارتباط تنگاتنگ دارد و از گذر عمر تا موفقیتهای کاری و شخصی را در برمیگیرد.
میان دریغها اما هست مواردی چون رنگ باختن ارتباطات انسانی یا به تعبیری کاهش معاشرتهای فامیلی که کمکم جامعیت پیدا کرد و به نقطه بحرانی و افسوسهای بزرگ رسید. البته با عبور از مرحله تذکر و نگرانی به این روز رسید و تا نزدیک تفسیر مثال دوری و دوستی رفت. در گذار زندگی از سنت به مدرنیته قربانی شد و در میان احوالات مردم عصر جدید غریبه گشت. درست مثل تصویر غربت گونهاش در تلهفیلم «داستان کوتاه زندگی» به کارگردانی مسعود کرامتی که نجاتش در گرو تلنگرهای نسل قدیمیتر به عادتهای تنها پسندی جدیدیهاست. شاید گریزی هم نبود وقتی عناصر تکنولوژی هر روز توسعهیافتهتر شد. در رشد فزاینده شبکههای اجتماعی راههای رابطههای حقیقی مسدودتر شد. پیامدش تربیت انسانهایی با غم و شادیهای انفرادی و تنها بود که با دلخوشی ناپایدار اشتراکگذاری دغدغهها در فضای مجازی روزگار میگذرانند. آسانی ایجاد ارتباط میان افراد و تبادل احساس کار کمی نبود که شبکههای اجتماعی به آن اهتمام ورزیدند، اما کیست که تفاوت و تاثیر گفتوگو در عالم واقع و مجاز را نداند. شبکههای ارتباطی ساماندهی شدند برای نزدیکی بیشتر، حال اینکه مسبب ایجاد یکسری فاصلهها شدند. تحمل این تغییر برای نسلهای گذشته و البته بیگانه با اقسام مختلف تکنولوژی سختتر بود. همان نسلی که از دل رفت و آمدهای فامیلی رشد کرد و این شرایط را برنمیتابید و با وزش باد مخالف و احیانا رشد تجمل گرایی به ناچار تن به تغییر روحیاتش داد. در واقع همین تناقض آشکار و دگرگونی رخ داده در جامعه ایرانی بود که شکل بحرانی به موضوع بخشید و حسرتها را دردناکتر کرد. تبیین آنچه در حال شکلگیری است حالا شده دغدغه بسیاری افراد در باب رفتارشناسی دیروز و امروز. همانطور که به تصویرش در قالب مجموعههای نمایشی نیز کم پرداخته نشده است؛ گاهی به صورت نقاط تاریک از افزایش فاصلهها در زندگی امروز یا با نمایش دلچسب جمعهای فامیلی و دوستانه در قدیم.مثال آنچه این روزها در قالب سریال «خاطرات مرد ناتمام» در حال پخش از آیفیلم است. اتفاقات سریال در گذشته میگذرد و نکته کلیدی اینجاست که در کنار طرح مصائب، به وفور جمعهای خانوادگی و دلانگیز دارد. کم تنش و متکی به اتفاقات درون خانوادگی پیش میرود و حل و فصل گرهها نیز با نظر مشورتی و همبستگی صورت میگیرد. شاید همین اتحاد است که رنج وارد آمده را خیلی در نظر تلخ جلوه نمیدهد. آنچه تلخ مینماید همان واقعیت همبستگی و شور ایرانی در زندگی گذشته است که متاسفانه در واقعیت امروز قابل مشاهده نیست. تلویزیون اما در گذر سالها از این دست آثار که محتوایش در راستای تبلیغ زندگی جمعی با چاشنی احوالپرسیهای فامیلی باشد کم نداشته است. «خانه سبز» مثالی بارز از این آثار است. اثری آپارتمانی اما پرمساله از جزئیات و کلیات زندگی ساکنینش که از قضا نسبت فامیلی هم دارند. در این خانه پای مشکل یکی از افراد که وسط باشد تنهایی معنا ندارد و همه نهایت انرژیشان را میگذارند برای بازگشت آن شخص به زندگی عادی. زمان رخدادهای خانه سبز البته گذشتهای است منطبق با واقعیتهای روزهای غیبت فناوریهای جدید. همان دورهای که شور زندگی ایرانی محصول معاشرت آدمها با هم بود نه با وسیلههای ارتباطی. نمونهاش قسمت پشت کردن جوانان خانواده به پولی هنگفت، به سبب ترس از شکاف واختلافی که زندگیشان را نشانه گرفته است. گردهمایی فامیلی در کنار آثار، کارگردانانی نیز همچون حمید نعمتالله نیز بودهاند که بهواسطه ریشههای خانوادگی یا علاقه یا هر عامل دیگری توجهی ویژه به نمایش جمعهای دوستانه و فامیلی از جنس ایرانیاش دارند. تصویر کردن همنشینیهای دوستانه در بیپولی یا گوشه چشمی به جزئیات مهمانیهای ایرانی در تلهفیلم «ای دوست مرا به خاطر آور» در واقع تلاشی موثر از او در اشاعه فرهنگ ایرانی بود. پس از این نعمتالله در «وضعیت سفید» نیز از این تعلق خاطر دور نشد.
در واقع ماجرای اصلی سریال نیز حول محور گردهمایی فامیلی است که با پناه آوردن آنها به باغشان از ترس حملات جنگ تحمیلی شکل میگیرد. اقوام البته در ابتدا با اختلافات دور و دیرین کنار هم جمع میشوند، اما در ادامه از دل قهر و آشتیهای حاصل این همراهی، رفاقتهایشان را محکم میکنند نعمتالله در واقع حتی از درون همین روابط سرد شده و غبار گرفته به ظریفترین شکل ممکن بهره میبرد برای نمایش ملموس زندگی و عادات مردم ایرانی در قدیم. چنانکه حتی از همین شرایط نوستالژی گذشته پرشور و شعف دورهمیهای ایرانی را زنده میکند. حال اینکه از دیگر سو وحدت شکل گرفته میان خانوادهها پس از پایان ناسازگاری در روزهای جنگ را با ارتباط معنایی تاثیرگذاری طرح میکند. در میان آثار با محتوای زندگی ایرانی، «پدرسالار» از این نوع آثار با خودنمایی بسیار است. سریال البته دورهمیاش را با المان زور و سلطه پدرسالارانه دارد. فرزندان پسر، راضی یا ناراضی به خواست پدر عمل کرده و از این باب معاشرتی نزدیک میان اعضای خانواده میگشاید. معاشرتی که البته در گذر زمان و بهواسطه آتش تفرقه کمرنگ میشود. سریال از مجرای نزدیکی فرزندان و معیشت آنها به اشکال مختلف آداب زندگی ایرانی را تصویر میکند و مفاهیمی چون نوعدوستی و احترام در روابط را پرتاکید اشاره میکند. مرور آثار با رویکرد زندگی در سایه همنشینی اغلب به نمونههای قدیمی یا مجموعههایی با یادآوری گذشته منجر میشود. اما از دل آثار جدید نیز سریالی مثل «پایتخت» به چشم میخورد که بر زنده بودن آیین ضیافت در فضاهای غیرشهری اشاره دارد. رونق پایتخت در واقع رفتارهای بیآلایش و ساده کاراکترهایش در روابط پرشمار درون و بیرون خانوادگی است. کدورت البته در مواجهه آدمهای داستان یافت میشود، اما نمایانتر اتحاد و انسجام دلانگیزی است که از فراوانی آمد و شدها و از پی آن نزدیکی دلها حاصل شده است. البته در باب روایتهایی از این نوع در سالهای اخیر به مجموعههای دیگری چون «سه در چهار» یا «همه بچههای من» نیز میرسیم. تحول این سالها سه در چهار البته با کمی فاصله از تحولات این سالها با سرلوحه قرار دادن قصه هم زیستی دو خویشاوند به اجرا درمیآید. با دو خانواده از طبقهای تقریبا متوسط طرفیم که برای برون رفت از دشواریهای اقتصادی ناچار به سکونت در یک خانه میشوند. اختلاف دارند، با هم کنار نمیآیند، اما صفای محفلشان درک شدنی است. مصاحبتشان در عین همه ناسازگاریها و فشارهای وارد آمده برای ما نشانههای دلنشینی از محالات روزگار جدید را در خود دارد. در سریال همه بچههای من نیز محور نمایش مناسبات زندگی شهری است و در این راه تصویری قابل لمس از بایدهای مراودههای فامیلی در هیاهوی زندگی جدید به مخاطب نشان داده میشود. سریال، راوی دغدغههای انسانی است با تاکیدی درست بر اینکه میتوان اشتغال داشت و از ارکان دنیای مدرن بی خبر نبود و همچنین زندگی کرد. به واقع نیز قرار بود تا ابزار فناوری به خدمت ما برای زندگی بهتر درآیند.
همه بچههای من کوششی درست است در راه تبیین ارزشهای بیشمار ارتباطات انسانی و کارکردهای حلال گونهاش در برابر سیل مشکلات. رویکرد مثبت جمعگرایی و تبلیغ زندگی در سایه ارتباط بیشتر به نحوی در آثاری چون «متهم گریخت»، «ترش و شیرین» یا حتی «دودکش» نیز قابل مشاهده است. این آثار نیز هر کدام به نحوی در متن و محتوا به ویژگیهای زندگی جمعی و شیرینیهای این سبک توجه داشتهاند. با عبور از آثاری برخوردار از موقعیتهای ناب همنشینیهای خویشاوندی به آثاری نیز میرسیم که مراودههای آپارتمانی در آنها مدنظر قرار گرفته است. «من یک مستاجرم»، «زیرآسمان شهر» و «همسایهها» بهعنوان نمونهای از این آثار، در کنار نمایش مشکلات ریز و درشت ساکنان یک آپارتمان به نحوی تاثیرات همسایگی و همراهی در کاهش آسیبهای روحی و معیشتی را مورد توجه قرار دادهاند. ناگفته پیداست در وضعیت کنونی، زندگی در غیاب فناوریهای ارتباطی ممکن نیست. چنانکه تلاش برای کوچ دادن آنها از زندگی هم کاری عبث است. پس بهترین انتخاب در پیش گرفتن اعتدال در بهرهوری از المانهای ارتباطی در راه نیل به زندگی آسانتر است. در کنارش نیز پایبندی به رسوم و سرمایه دیرپای ارتباط انسانی در فرهنگ و سنت ایرانی است که سلامت روح و روان یک جامعه را تضمین میکند و شب یلداهای زندگی ایرانی را پرشمارتر. حسن حقحقیقی ضمیمه قاب کوچک
شنبه 12 دی 1394 ساعت 10:57
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]
صفحات پیشنهادی
روابط عمومی در ایران مانند سایر رشته های علوم انسانی مورد توجه جدی نبوده است
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت روابط عمومی در ایران مانند سایر رشته های علوم انسانی مورد توجه جدی نبوده و توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تاثیر شگرفی بر آن نداشته است به گزارش خبرنگار رسانه خبرگزاری تسنیم محمدمهدی مظاهری در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی کهروابط عمومیها مورد توجه جدی قرار نگرفتهاند
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۳ دوازدهمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران با موضوع آیندهپژوهشی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تأکید بر ایران 1404 در سالن همایشهای هتل المپیک برگزار شد به گزارش خبرنگار ایسنا در این کنفرانس حجت الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی با اخبر گزاری فارس - بیستمین «شب شاعر» نکوداشت امیری اسفندقه/۱ ماجرای بریدن سعید حدادیان از انقلاب به رو
بیستمین شب شاعر نکوداشت امیری اسفندقه ۱ماجرای بریدن سعید حدادیان از انقلاب به روایت قزوه انسانی جایگاه او را آیندگان میفهمند قرایی امیری اسفندقه اخوان شعر انقلاب استیک شاعر و مداح اهل بیت علیهم السلام گفت امیری اسفندقه نیز از آن دست افرادی است که میتوان به او لقب استاد دخبر گزاری فارس - صالحی در دیدار با جاگاریان: نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه ا
صالحی در دیدار با جاگاریان نمایشگاه کتاب تهران فرصتی برای توسعه روابط فرهنگی ایران و روسیه استمعاون فرهنگی وزارت ارشاد و سفیر روسیه در ایران دیدار و درباره روابط فرهنگی دو کشور به ویژه حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت و گو کردند به گنمایشگاه کتاب فرصتی برای توسعه روابط ایران و روسیه است
یکشنبه ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۵۰ معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفیر کشور روسیه در ایران با هم دیدار و درباره روابط فرهنگی دو کشور به ویژه حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه بیست و نهمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران گفتوگو کردند به گزارش ایسنا دکتر سیدعباس صالحی در دیدار با لکامبیز روشنروان؛ رئیس کانون آهنگسازان سینما شد
کامبیز روشنروان رئیس کانون آهنگسازان سینما شد انتخابات داخلی کانون آهنگسازان سینمای ایران در تاریخ دوم دی ماه در محل خانه سینما با حضور برگزیدگان مجمع عمومی و بازرس کانون برگزار شد به گزارش ایلنا در پایان این جلسه مسئولیتهای داخلی کانون به اتفاق آرا به شرح زیر برگحاشیه «جشنواره مردمی عمار» در روز دوم سرنوشت شال خاکستری حجت الاسلام پناهیان/ شهیدی فرد و نفیسه روشن
حاشیه جشنواره مردمی عمار در روز دومسرنوشت شال خاکستری حجت الاسلام پناهیان شهیدی فرد و نفیسه روشن در عمار تنهامیان طالبان و افغان های شاکیروز دوم اکران های جشنواره مردمی عمار نیز با حاشیه هایی همراه بود از حضور جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی تا نبود رسانه ملی در سالن سینچالشها و روابط ایرانی زیر ذرهبین تئاتر
چالشها و روابط ایرانی زیر ذرهبین تئاتر نمایش او شمال من جنوب من شرق و غرب من بود متنی ایرانی است و چالشها و روابط میان شخصیتها را بررسی میکند محمد ولیزادگان کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نمایشکامبیز روشن روان رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران شد
کامبیز روشن روان رئیس کانون آهنگسازان سینمای ایران شد انتخابات داخلی کانون آهنگسازان سینمای ایران در تاریخ دوم دی ماه در محل خانه سینما با حضور برگزیدگان مجمع عمومی و بازرس کانون برگزار شد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان انتخابات داروشنروان رییس کانون آهنگسازان سینمای ایران شد
شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۵ ۴۹ کامبیز روشنروان بهعنوان رییس و فریدون شهبازیان بهعنوان نایب رییس کانون آهنگسازان سینمای ایران انتخاب شدند به گزارش ایسنا انتخابات داخلی کانون آهنگسازان سینمای ایران با حضور برگزیدگان مجمع عمومی و بازرس کانون در خانه سینما برگزار شد در این جلسه مسؤولی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها