تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):حريص از دو خصلت محروم شده و در نتيجه دو خصلت را با خود دارد: از قناعت محروم است و در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840258712




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا تمام موجودات عالم در خدمت انسان هستند؟!


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: منظور خداوند در آیه 13سوره جاثیه که می فرماید: «وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ»، چیست؟!وارث :خدای متعال آن قدر به انسان شخصیت و ارزش داده که تمام موجودات عالم هستى را مسخر او کرده و در مسیر منافع وی قرار داده است، آفتاب و ماه، باد و باران، کوه ها و دریا ها، جنگل ها و صحراها، درختان و حیوانات، معادن و منابع زیر زمینى، و ... همه این موجودات را به خدمت انسان درآورد، تا از نعمت های او بهره گیرند و به غفلت نخورند. قرآن کریم در یکی از آیاتش به این موضوع پرداخته و می فرماید: «وَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً مِنْهُ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُون»؛ [1] او آنچه در آسمان ها و آنچه در زمین است، همه را از سوى خودش مسخّر شما ساخته، در این نشانه هایى است براى کسانى که اندیشه می کنند. در این جا خدا تسخیر همه موجودات در آسمان ها و زمین را براى انسان ها به رخ می کشد. معناى تسخیر همه موجودات آسمانی و زمینی براى انسان، این است که اجزای عالم ظاهر همه بر طبق یک نظام جریان دارد، و نظامى واحد بر همه آنها حاکم است و بعضى را به بعضى دیگر مرتبط، و همه را با انسان مربوط و متصل می سازد، در نتیجه انسان در زندگى خود از موجودات آسمانی و زمینی بهره مند می شود، و روز بروز دامنه بهره گیرى جوامع بشرى از موجودات زمینى و آسمانى گسترش می یابد، و آنها را از جهات گوناگون واسطه رسیدن به اهداف خود یعنى مزایاى زندگی خود قرار می دهد، پس به همین جهت تمامى این موجودات بالقوه مسخر انسان اند و به تدریج و در طول زمان، بسیاری از این منافع به مرحله فعلیت می رسند. اما عبارت «جمیعاً منه» ناظر به چه حقیقتی است؟ کلمه «من» در «منه» ابتداء را می رساند، و ضمیر آن به خداى تعالى برمی گردد، و این جار و مجرور حال است براى آنچه در آسمان ها و زمین می باشد. در نتیجه معنایش این می شود که خداى تعالى تمامى آنچه را که در آسمان ها و زمین است مسخر انسان کرد، در حالی که هستى همه آنها از ناحیه خدا آغاز شده است. پس هستی همه موجودات از ناحیه خدا آغاز شده؛ زیرا که او آنها را ایجاد کرده، در حالی که قبل از ایجاد، الگویش را از جایى نگرفته است. همچنین آثار و خواص آنها نیز مخلوقات خدای یکتا هستند که یکى از آثار و خواص آنها همین ارتباط آنها به یکدیگر است که نظام جارى در آنها به وجود آورده، نظامى که با زندگى انسان ها مرتبط است. همان گونه که در جاى دیگر فرمود: «اللَّهُ یَبْدَؤُا الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ»؛ [2] خداوند آفرینش را آغاز می کند، سپس آن را بازمی گرداند. همچنین فرمود: «إِنَّهُ هُوَ یُبْدِئُ وَ یُعِیدُ»؛ [3] او است که آفرینش را آغاز می کند و بازمی گرداند. [4] البته مفسران در معنای «جَمِیعاً مِنْهُ» احتمالات دیگری را نیز مطرح کرده اند؛ مانند: 1. تمام اینها رحمتى است از طرف پروردگار براى شما. 2. اینها همه زیاده بخشى«تفضّل» و احسان پروردگار است. [5] در پایان آیه می افزاید: در این نشانه هاى مهمى است براى کسانى که تفکر و اندیشه می کنند: «إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ». در این جا انسان را به تفکر در آیات الهی فرامی خواند تا از راه تفکر و اندیشه در آنها، به حقایقى بزرگ دست یابد. با وجود آن که در تمام زندگى نشانه هایى است که اشاره به این حقایق دارد، اما هدف از بیان اینها بیدارى انسان هاى غافل و به حرکت درآوردن آنها در مسیر هدف خلقت و سیر الى اللَّه است. [6] [1] . جاثیه، 13. [2] . روم، 11. [3] . بروج، 13. [4] . طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 18، ص 161- 162، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق. [5] . ر. ک: طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 9، ص 112 تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [6] . ر. ک: تفسیر نمونه، مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 21، ص 245، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. منبع : اسلام کوئست /1102101305


چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن