تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821081872




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

به سبك ونگوگ ناديده گرفتن به سبك داوران جايزه جلال


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: به سبك ونگوگ ناديده گرفتن به سبك داوران جايزه جلال
نشست نقد و بررسي مجازي كتاب «عاشقي به سبك ونگوگ» نوشته محمدرضا شرفي خبوشان كه توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است با حضور محمدرضا شرفي خبوشان نويسنده كتاب و خبرنگاران خبرگزاري فارس، خبرگزاري نسيم و سايت‌هاي خبري مشرق‌نيوز، رجانيوز، هفت‌راه، علي‌اصغر عزتي پاك نويسنده و محمدصادق عليزاده و حاتم ابتسام كارشناسان كتاب بر پايه نرم‌افزار تلگرام برگزار شد.
نویسنده : وحيد مهري 
نشست نقد و بررسي مجازي كتاب «عاشقي به سبك ونگوگ» نوشته محمدرضا شرفي خبوشان كه توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است با حضور محمدرضا شرفي خبوشان نويسنده كتاب و خبرنگاران خبرگزاري فارس، خبرگزاري نسيم و سايت‌هاي خبري مشرق‌نيوز، رجانيوز، هفت‌راه، علي‌اصغر عزتي پاك نويسنده و محمدصادق عليزاده و حاتم ابتسام كارشناسان كتاب بر پايه نرم‌افزار تلگرام برگزار شد.
 
 «عاشقي به سبك ونگوگ» نقد روشنفكري است
در ابتداي اين نشست محمدرضا شرفي خبوشان، نويسنده كتاب گفت: عاشقي به سبك ونگوگ رمان تاريخي نيست بلكه رماني است كه تاريخ اين سرزمين در آن نقش پررنگي دارد، براي من آنچه بر سرزمينم گذشته، اساسي‌ترين دغدغه براي نوشتن رمان است و اين كتاب هم براين مبنا شكل گرفته است.
«عاشقي به سبك ونگوگ» در يك كلام نقد روشنفكري و جرياني از آن در مقطعي از تاريخ ماست.

   طراحي داستان، يكدست نيست
در ادامه حاتم ابتسام، كارشناس كتاب با بيان اينكه بخش اول صحبت‌هايم را به روايت كتاب اختصاص مي‌دهم گفت: «عاشقي به سبك ونگوگ» روايت رمانتيك عشق پسري از طبقه نداران به دختري از طبقه‌ دارايان است. راوي در سه فصل اول، اول شخص (پسر عاشق) و در فصل آخر داناي كل است؛ بستر روايت رمان عشقي زميني، هنر نقاشي، تاريخ معاصر، ظلم به رعايا و زروگويي قدرتمندان است. با اين حال طرح داستاني يكدست نيست. اين يكدست نبودن راوي و روايت را هم دچار چالش كرده است.
 
 «عاشقي به سبك ونگوگ»، روان و راحت‌خوان است
در ادامه ميثم رشيدي، خبرنگار مشرق‌نيوز درباره اين كتاب گفت: اين رمان در مجموع، روان و راحت‌خوان است و خواننده را با خود همراه مي‌كند اگر چه مي‌شد در مقاطعي كه زمان و مكان روايت تغيير مي‌كند و پرش دارد، حداقل با فاصله‌اي به اندازه يك سطر، خواندن و همراه شدن با آن را روان‌تر كرد.

  اين رمان متني است كه در كليتش بايد درك شود
 در ادامه اين نشست علي اصغر عزتي پاك نويسنده نيز به بيان ديدگاه‌هاي خود در خصوص رمان «عاشقي به سبك ونگوگ» پرداخت و گفت: اين كتاب سرگذشت هنرمندي روشنفكر در عهد پهلوي دوم را روايت مي‌كند كه نه به وضعيت كنوني خود آگاه است و نه از گذشته‌اش با خبر؛ رمان تلاش دارد تا با تلنگري شخصيت را متوجه وضعيت حال و گذشته‌ خود بكند.
وي در ادامه اظهارات خود افزود: اين هنرمند روشنفكر در عاشقي به سبك ونگوگ نقشي را در ابتداي داستان پذيرفته كه حاكي از نگاه غيرانساني طبقه‌ حاكم به جماعت روشنفكر و هنرمند است؛ بالاخره رفتن در سگ‌داني و تحمل همنشيني با سگ براي به دست آوردن دل دختركي كه ترك وطن كرده تا به رفاه و آسايشي بيشتر از آن‌چه داشته برسد، واجد معنايي بسيار عميق و سنگين است. من در اين بخش‌ها كتاب را داستاني ناتوراليستي مي‌بينم كه البته در عمق نظر دارد به نگاه طبقه‌ حاكم به طبقه‌ روشنفكرش.
 
  عبور از تجربيات دست‌مالي شده شهري
در ادامه نقد و بررسي‌هاي كتاب محمدصادق عليزاده، كارشناس كتاب نيز گفت: در يكي دو سال اخير اين سومين كتابي بود كه خواندم و مرا به فضاي خراسان سال‌هاي اوايل دهه 20 و 30 و 40 شمسي و غوري در تاريخ و فرهنگ مردم بخشي از اين ديار برد. «جاده جنگ»، «مفتون و فيروزه» و حالا هم «عاشقي به سبك ونگوگ». نويسنده از تجربيات دست‌مالي شده شهري عبور كرده و مخاطب را به سياحت عوالم ديگري مي‌برد. اين سياحت وقتي ارزشمندتر مي‌شود كه در نظر آوريم اين سياحت تخيلي نبوده و در بطن تاريخ اين مرز و بوم اتفاق افتاده است.

   رماني كه داوران جايزه جلال ناديده‌اش گرفتند
وي در ادامه به بيان ديدگاه خود در خصوص ناديده گرفتن اين كتاب توسط جايزه جلال آل احمد اشاره كرد و گفت: به نظر من كتاب جناب شرفي كه به عنوان نامزد دور نهايي جايزه جلال در بخش رمان حضور داشت، سطح قابل قبول‌تري دارد نسبت به كتابي كه در نهايت به عنوان برگزيده اين بخش معرفي شد، بيشتر هم مخاطب را درگير خود مي‌كند. بر همين اساس انتخاب نهايي هيئت داوران و ناديده گرفتن اثري مانند كتاب ايشان برايم مايه تعجب بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن