واضح آرشیو وب فارسی:اندیمشک جوان: فتنه گری فتنه گران پس از انتخابات ۸۸ در زمستان به اوج خود رسید و در آخرین فتنه گری خود خیمه های عزاداری اباعبدالله(ع) را به آتش کشیدند؛ این آتش به پا کردن صبر مردم را لبریز کرد و در عصر عاشورا اقداماتی برای خاک کردن فتنه انجام شد.اندیمشک جوان ؛ فتنه گری فتنه گران پس از انتخابات ۸۸ در زمستان به اوج خود رسید و در آخرین فتنه گری خود خیمه های عزاداری اباعبدالله(ع) را به آتش کشیدند؛ این آتش به پا کردن صبر مردم را لبریز کرد و در عصر عاشورا اقداماتی برای خاک کردن فتنه انجام شد. هیئت های مذهبی جزو نخستین کسانی بودند که در سال ۸۸ فتنه گری سران فتنه و عوامل میدانی شان را بر نتافتند و در عصر عاشورا علیه آنان به پا خواستند؛ حرکتی که منجر به حماسه ای به نام ۹ دی شد. مقام معظم رهبری ۹ دی ۸۸ را یکی از برگ های افتخارات انقلاب اسلامی می دانند که نسل سوم انقلاب آن را به راه انداخت؛ مقام معظم رهبری فرمودند: نسل سوم انقلاب در این حادثه عظیم سیلى محکم را به صورت کسانى نواختند که سعىشان این بود که مسیر حرکت اسلامى را با ایجاد فتنه منحرف بکنند. حجت الاسلام مهدی طائب درباره نقش هیئت ها در ایجاد حماسه ۹ دی می گوید: حماسه نهم دی ماه و مقابله با فتنه براندازانه ۸۸ به دو مطلب نیاز داشت، یک بصیرت، دو عشق،اردات و ایمان به انقلاب، که این دو از ویژگی های حرکت عاشورایی سید الشهدا(ع) بود، شما در آنجا دو صفت بارز می بینید، یک دارای بصیرت اند، دو عاشق آرمان و هدف اباعبدالله الحسین(ع) که درد شمشیر را احساس نمی کنند. وی می افزاید: هیأتهای عاشورایی در طول تاریخ تلاششان این بوده که این دو ویژگی را نسل به نسل انتقال دهند تا ان شاءلله به آن مقصود نهایی که پیروزی کربلا با ظهور امام زمان(ع) برسند. در فتنه ۸۸ دشمن این اصل را مورد هدف قرار داده بود، در این مقطع به فضل الهی مداحان با بصیرت عاشورایی به خوبی توانستند ایفای نقش بکنند و همانطور که سال ۴۲ حضرت امام برای پایه ریزی این حرکت به برخی از انقلابیون فرموده بودند بروید هیات های مذهبی را به میدان بیاورید و فلسفه تشکیل هیات های موتلفه هم از همین زاویه و دستور بود. حجت الاسلام طائب عنوان می کند: در مقابله با این فتنه که برای براندازی انقلاب آمده بودند، مردم با لبیک به مقام معظم رهبری و به صورت کاملاً خودجوش در معیت مداحان با بصیرت توانستند بساط این فتنه را جمع کنند . مهدی سماواتی نیز می گوید: مادحین و ذاکرین اگر نقش خودشان را درست ایفا کنند، چیزی به غیر از تذکار آیات قرآن کریم و نقل روایات اهل بیت عصمت و طهارت چیزی بر زبان جاری نمی کنند . این مهم خود راه را روشن می کند و خوب را از بد تمییز می دهد، اگر کسی خالصانه برای خدا این کار را بکند خداوند هم به کلامش اثر می دهد و فاصله مردم با خدا و اهل بیت کم می شود. این مداح اهل بیت بیان می کند: مردم به برکت این توسلات راه را پیدا می کنند. اگر ما این معرف را خوب بیان بکنیم، مردم جان فشانی می کنند در راه خدا، در راه اسلام و هر جا که لازم باشد حضور پیدا می کنند. در نهم دی ماه مردم دیدند که دشمن درصدد خدشه وارد کردن به مکتب اهل بیت(ع) هست و ثابت کردند که اگر در کربلا بودند در صف روبروی سید الشهدا(ع) حضور نمی یافتند . این حضور موید آن است که مردم پیام عاشورا را دریافتند . به گزارش رهیاب، یکی از پایه های شکل گیری حماسه نهم دی ماه همین مادحین، هیأتها و سینه زنان سیدالشهدا(ع) بودند. مردم در آن ایام فقط سینه نزدند، بلکه تحرکات فتنه گران را رصد می کردند و بهنگام در عرصه حضور پیدا کردند و عکس العمل نشان دادند . علت پیدایش حماسه نهم دی ماه، جسارت به ایام عزاداری سید الشهدا و بالاخص روز عاشورا بود . طبیعتاً یکی از محوری ترین اعضای جامعه در مقابله با این هتک حرمت مداحان اهل بیت(ع) هستند و مردم را دعوت کردند به مقابله با فتنه ای که آمریکا، اسرائیل و بهائیت طراحی کرده بودند . مداحان که یکی از تریبون داران سنتی به شمار می روند در خلق این حماسه عظیم اشعار حماسی زیادی سرودند؛ این اشعار حماسی یکی از موتورهای محرکه برای خلق حماسه ای بزرگ بود، حماسه ای که مقام معظم رهبری آن را مانند انقلاب اسلامی نشأت گرفته از یک جا می دانند. قیام امام حسین(ع) یک قیام روشنگرانه بود، طبیعتاً رسالت و وظیفه ذاکران امام حسین(ع) باید روشنگرانه باشد، همین افق مشترک سبب شد که مهم ترین وظیفه یک مداح روشنگری نسبت به قیام و ابعاد قیام امام حسین(ع) باشد و آن حماسه عظیم یعنی نهم دی ماه ایجاد شود. نهم دی ماه حقیقتاً تبلور اراده حضرت حق تعالی بود. درست است که هیأتها به عنوان تشکل های مردمی نقش آفرینی کردند، اما این حضور از پیش تعیین شده و برنامه ریزی نشده بود، اصلی که حضور حداکثری مردم را در این حماسه محقق کرد، جلوه و عنایت خاصه سیدالشهدا(ع) بود و واقعاً شبیه به اعجاز بود که فتنه ای را به آن بزرگی، در برابر حماسه عظیم بی اثر کرد. در این مقطع مادحین، ذاکرین و وعاظ تابع اراده غیبی حضرت سیدالشهدا(ع) بودند. ذاکرین و مادحین هم از این فیض بهره مند شدند و کنار مردم حضور پیدا کردند . سایت اندیمشک جوان، انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.
چهارشنبه ، ۹دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اندیمشک جوان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]