تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):همان گونه كه قوام جسم، تنها به جانِ زنده است، قوام ديندارى هم تنها به نيّت پ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804745561




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزهای سرد برای تامین علوفه حیات وحش


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


روزهای سرد برای تامین علوفه حیات وحش استان‌ها > زنجان - به گزارش روزنامه همشهری زنجان تامین علوفه گونه هیا حیات وحش نقاط حفاظت شده استان در روزهای سرد سال همواره یکی از موضوعات مهم در بخش محیط زیست استان بوده است. امسال نیز به دلیل بارش های زود هنگاتم سنگین برف در ارتفاعات استان ، توجه به در دسترس قرار دادن علفوه حیات وحش جزوء برنامه های محیط زیست استان است.

این در شرایطی است که همچون سال های گذشته کمبود نادر محیط بان و امکانات و تجهیزات جزوء موضوعاتی است که محیط زیست از آن رنج می برد. همچنین سرمای سخت در بیشتر روزهای این فصول سال موجب می شود تا اغلب گونه‌های جانوری برای تهیه خوراک بیشتر از هر زمانی با مشکل روبه‌رو هستند و ناچار به روستاها و جاده‌هایی که امروزه در مسیر زیستگاه‌های آنها ساخته شده نزدیک می‌شوند.
در این فصول احتمال تقابل انسان و حیات‌وحش بیشتر است ؛ اما نکته اینجاست که گونه‌های جانوری همیشه روزهای سختی را پیش رو دارند. تامین نشدن آذوقه در طبیعت به دلیل خشکسالی¬های اخیر موجب می شود تا گونه های جانوری با نزدیک شدن به روستاهای اطراف قدم بگذارند که در برخی موارد تلفات جانی بر جای خواهد ماند.
در این راستا حفاظت محیط‌زیست استان زنجان طبق برنامه سالانه برای توزیع و پخش علوفه گونه‌ها مناطق حفاظت شده دست به کار می شود.
برای نمونه برخی از آنها از قبل مقداری علوفه تهیه می‌کنند تا در زمانی که برف سنگین زیستگاه این گونه‌های جانوری را پوشاند، برای تامین خوراک با مشکل رو به رو نشوند.
در برخی مواقع محل‌هایی برای تغذیه گونه‌های جانوری انتخاب می‌شود که در دسترس گونه های جانوری مناطق حفاظت شده از سوی محیط بان ها باشد.
در این رابطه تورج قاسمی معاون فنی محیط زیست استان در گفتگو یی می گوید: امسال با شروع زودهنگام بارش های برف در روزهای اخیر نسبت به سال های گذشته حفاظت محیط زیست برای تامین علوفه مناطق حفاظت شده در نقاط مختلف استان برنامه های منظمی دارد.
به گفته وی، این در شرایطی است که به دلیل کمبود نیروی محیط بان این اداره کل برای توزیع و پخش علوفه مجبور است شیفت های خدمات رسانی را بیشتر کند.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه از مدت ها قبل علوفه و یونجه برای این منظور خریداری شده است، می گوید: در برخی از مناطق متعلق به محیط زیست استان نیز علوفه، گندم و جو کشت شده تا در روزهای سرد و سخت زمستان پیش رو با مشکلاتی مواجه نباشیم.
قاسمی با تاکید بر کافی بودن علوفه مناطق حفاظت شده استان در فصل سرد پیش رو عنوان می کند: با برنامه ریزی انجام شده در قالب کمیته ای به همین منظور علوفه کافی در انبارهای محیط زیست استان جاسازی شده است.
هماهنگی با محیط بان ها
با بارش اولین برف در مناطق کوهستانی اغلب جاده‌ها بسته می‌شود و محیط‌بانان نمی‌توانند به راحتی علوفه را به مناطقی که دور از جاده و روستاها هستند.
معاون محیط زیست استان از هماهنگی به عمل آمده با محیط بان ها برای اطلاع رسانی برای تامین علوفه خبر می دهد و می گوید: میزان تولید علوفه نسبت به توزیع با کدهای سازمانی در فصل یخبندان مشخص شده و در صورت تداوم سرما با تراکتور این امر انجام خواهد شد.
قاسمی ادامه می دهد: با بارش اولین برف زمستانی تغذیه دستی انجام می‌شود، در برخی مناطق چون بارش برف سنگین است و برخی مواقع ارتفاع برف به یک متر می رسد، حیات‌وحش نمی‌تواند به راحتی از گیاهان منطقه استفاده کند و به همین دلیل علوفه را به صورت دستی به آنها می‌دهیم.
وی در بخش دیگر صحبت هایش در پاسخ به پرسشی درباره کمبود محیط بان در مناطق حفاظت شده استان عنوان می کند: تعداد محیط بان ها در سطح کشور نسبت به وسعت مناطق حفاظت شده محدود گزارش شده و حتی در کشورمان از متوسط جهانی نیز پایین هستیم. این موضوع در استان زنجان نیز صدق می کند و با این اوضاع علاقه و انگیزه محیط بان ها موجب شده تا خلا نیروها را پر کنیم.
قاسمی با اشاره به نزدیک شدن گونه های جانوری به نزدیکی مناطق روستایی عنوان می کند: با برنامه‌ریزی دقیق و به موقع از نزدیک شدن آنها به مناطق مسکونی جلوگیری کرد و مانع تلف شدن گونه‌های جانوری نادر نقاط مختلف استانی شد.
هر چند برخی کارشناسان تغذیه دستی حیات‌وحش را درست نمی‌دانند؛ اما باید تاکید کرد که با توجه به اندک بودن گونه‌های جانوری کشور اگر چنین اقدامی صورت نگیرد، به دلیل فشار‌های طبیعی و تخریب زیستگاه‌ها به طور حتم تلفات طبیعی گونه‌ها نیز بیشتر می‌شود.
وی در تکمیل صحبت هایش ادامه می دهد: در طول یک ماه18 شبانه روز کار و12 روز استراحت برای محیط بان ها پیش بینی شده و حتی در برخی روزهای پرتردد کاری همچون سرشماری و در دسترس قرار دادن علوفه از محیط بان های شهرستان ها کمک می گیریم.
معاون فنی محیط زیست استان در بخش دیگر صحبت هایش درباره گونه های نادر مناطق مختلف حفاظت شده استان می افزاید: هم اکنون در ارتفاعات سرخ آباد گونه های حیات وحش خرس، پلنگ، سیاه گوش و کله بز زیست می کنند. در مناطق حفاظت شده انگوران قوچ میش ارمنی، خرس یافت می شود. فیله خاصه در خدابنده نیز به دلیل دشت بودن منطقه مناسبی برای زیست آهوان است.
معاون فنی حفاظت محیط زیست استان به وجود خرس در مناطق مختلف استان اشاره می کند و می گوید: جمعیت خرس قهوه ای در این استان در حد مناسب است و با توجه به اینکه امکان سرشماری این حیوان وحشی به صورت مشاهده مستقیم ، سخت و مشکل است؛ بنابرین آمارها تخمینی است و به طور دقیق نمی¬توان جمعیت خرس ها را اعلام کرد.
آماده شدن برخی گونه‌های جانوری مانند خرس‌ها برای خواب زمستانی موضوعی است که این جانوران این روزها جهت آمادگی برای خواب سنگین بیشتر از قبل در جستجوی آذوقه است و به ناچار به مناطق روستایی نزدیک شده و حادثه‌ساز می‌شوند.
مسئولان می‌توانند با تغذیه دستی این گونه‌ها در مناطقی که با روستاها فاصله دارد، خطر تقابل انسان و این گونه را به حداقل برسانند. روستاییان نیز می‌توانند با تمهیدات ساده مانع خسارت شوند.
برای نمونه دامداران می‌توانند محل نگهداری دام و طیور خود را ایمن کنند تا گونه‌های جانوری نتوانند وارد آنها شوند. افزون بر این آنها با دفن اصولی زباله‌های خود می‌توانند، مانع نزدیک شدن حیات‌وحش به محل زندگی خود شوند؛ زیرا بوی زباله به راحتی می‌تواند گونه‌های جانوری را به سمت مناطق مسکونی جلب کند.

کلید واژه ها: استان زنجان - حیات وحش - زنجان -




شنبه 28 آذر 1394 - 14:32:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن