واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲
کارگاه «راهیابی فیلمهای مستند به بازارهای بینالمللی» در جشنواره سینماحقیقت برگزار شد. به گزارش ایسنا، در ادامه برپایی کارگاههای آموزشی نهمین دوره جشنواره بینالمللی سینما حقیقت، کارگاه «راهیابی فیلمهای مستند به بازارهای بینالمللی» با حضور «اووه ریشه یانسون» از شبکه مستند اروپا EDN در فرهنگستان هنر برپا شد. «یانسون» هدف از این کارگاه سه روزه را در راستای موضوعات مطرح شده در سال قبل یعنی چگونگی ساخت مستندی که مخاطب بینالمللی داشته باشد و بتواند با مخاطب خارجی ارتباط برقرار کند دانست. همچنین در این کارگاه راهکارهای ساخت مستند هم به لحاظ خلاقانه و هم با در نظر گرفتن جنبههای اقتصادی، آشنایی با نمایندگان افراد کلیدی فعال در حوزهی بازار بینالمللی فیلم مستند و نیز آشنایی با استانداردهای شبکههای تلویزیونی مهم خریدار آثار مستند بررسی شد. یانسون در مقدمهی صحبتهایش، کارEDN را برگزاری ورکشاپ برای علاقمندان در نقاط مختلف دنیا و فراهم کردن زمینه برای آشنایی علاقهمندان با بازار بینالملل و تسهیل ورود آنها به این عرصه معرفی و به سابقهی همکاری این شبکه با جشنوارههای معتبری نظیر برلین و کن اشاره کرد. او این شبکه را نه یک حمایتکنندهی مالی و سرمایهگذار، بلکه نهادی دانست که کارش تسهیل روش کار برای مستندسازان و ارتباط دادن آنها به منابع مالی و سازمانهایی که به سرمایهگذاری تمایل دارند. بحث اصلی این سخنران دانمارکی درون و برون قصههای مستند و جنبههای خلاقانهی ساخت اثر مستندی که قابلیت حضور در بازارهای جهانی را داشته باشد، بود. یانسون صحبت در مورد تمام ابعاد خلاقانه در ساخت یک مستند را در تمام طول فرآیند ساخت با توضیح پنج فرمان اساسی آغاز کرد، سپس توضیحاتی را درباره هر بند با نمایش لحظاتی از یک یا چند فیلم ارائه کرد. فرمانهای اساسی مدنظر یانسون لزوم وجود چیزی در قلب، وجود یک التزام برای ساخت، ایجاد درگیری حسی، وجود لحظههای ناب و اصیل و تصویری بودن را شامل میشد. او توضیح داد: این نگاه خلاقانهی اولیه باید در تمام طول پروژه همراه شما حفظ شود و در طول پروسهی تولید مدام از خود بپرسید انگیزه و دلیل اولیهی من برای ساخت این فیلم چه بوده است. در عین حال توانایی برای مطرح کردن همین انگیزه هنگام تلاش برای تامین سرمایه نیز ضروری است. وی ادامه داد: برای اینکه مخاطب بینالمللی جذب فیلم شما شود، باید یک دغدغهی مهم در فیلم شما مطرح شده باشد، بنابراین وقتی شما در مورد موضوعات مختلف صحبت میکنید، باید ببینید آیا لزومی بر وجود و طرح این دغدغهها هست یا خیر و این دغدغه را باید به صورتی هنرمندانه انتقال داد و اثبات کرد. یانسون اضافه کرد: موضوعات بسیاری برای آدم جذاب است، اما برای ساخت مستند خلاقانه اساسا باید تفاوتی در این جذابیت ایجاد کرد. سینما به طور کل و نیز سینمای مستند باید در کنار نشان دادن واقعیات، روی حس، هم متمرکز باشند تا بتوانند انسانهای بیشتری را درگیر کند. فیلمهای زیادی در مورد یک موضوع مشابه ساخته میشوند، اما فیلمی موفق است که رویکرد متفاوتی ارائه دهد. او گفت: یکی از جذابیتهای کار مستند این است که در آن همواره واقعیت ما را به جاهای غیرقابل انتظار و تصور میبرد. تصور به لحظاتی فوقالعاده و غیرقابل انتظاری که ممکن است در طول ساخت فیلم پیش بیاید، از نکات مهمی است که هنگام نگارش سناریو باید در مورد آن و نحوهی واقعیت بخشیدن به آن فکر کرد. گیراترین نکته در آثار مستند همین لحظات نابی است که به واقعیتهای عجیب زندگی بسیار نزدیک است. این لحظات ناب در سینمای مستند مربوط به زمانی است که کاراکترهای ما به یک نقطهی عطف یا درک تازهای از واقعیتهای اطراف میرسند. چنین لحظاتی یا وجود دارد و توسط فیلمساز ثبت میشود، یا خود فیلمساز راسا اقدام به ساخت این لحظات میکند. وی افزود: رسانهای که با آن کار میکنید، یک رسانه تصویری است، بنابراین همیشه باید برای تعریف قصهی مورد نظرتان ایدههای تصویری در ذهن داشته باشید. او در پایان اظهار کرد: این پنج نکته را باید در تمام فرایند ساخت یک اثر در ذهن داشت، چه در مرحلهی پرداخت اولیه، چه در مرحلهی دکوپاژ و چه در مرحلهی تدوین فیلم. این نکات تمام آن چیزی که باید در ارائهی یک پروژهی بینالمللی به آن توجه کرد نیست، اما میتواند به شما در یافتن تهیهکننده و سرمایهگذار خیلی کمک کند زیرا یکی از چالشهای اصلی در هنگام ارائهی بهینهی مستند به یک تهیهکننده این است که ما عموما تلاش میکنیم «موضوع» را بهینه نشان بدهیم، اما فیلم تنها در «موضوع» خلاصه میشود و البته نحوهی نمایش این موضوع هم عنصر مهمی است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]