واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سورین ورمرش در گفتوگو با فارس:
بعد از اتفاق پاریس ما هم باید به فکر ظهور مستند بحران باشیم/ نگاه کارگردان حقیقت است
سورین ورمرش گفت: به نظرم با انفجارهایی که چندی پیش در پاریس رخ داد و تروریستها در آنجا آشوب کردند ما هم باید به سمتی حرکت کنیم که دارای مستند بحران شویم. شرایط کنونی باعث میشود سینمای فرانسه نیز به مستند بحران نیاز داشته باشد.
خبرگزاری فارس_علیاکبر دهبان: سورین ورمرش مستندساز فرانسوی قرار مسئولیت برگزاری یکی از کارگاه ها را در زمینه فیلمنامه در فیلم مستند بر عهده دارد. از آنجایی که در هنر هفتم «سینما» اهمیت فیلمنامه بر هیچ کس پوشیده نیست وقتی به سینمای مستند و آچه که به معنای حقیقت است فکر میکنیم بیش از پیش در میابیم که فیلمنامه در این حوزه چقدر حساس و دارای اهمیت است. همواره در عرصه سینمای مستند یکی از دغدغههای فیلمسازان و تئوریسین ها و نظریه پردازان وفاداری به حقیقت است . شاید اگر بخواهیم ابتدا در مورد حقیقت و معنای آن به نتیجه برسیم بحث ها و جلسات مفصل تری را میطلبد که در این مجال نمیگنجد اما با فرض این که در مورد تعریف حقیقت فصل مشترکی داریم به سراغ نحوه اجرای و ارائه آن در سینمای مستند میرویم. گویا ورمرش قرار است در این کارگاهها دست روی پاشنه آشیل سینمای مستند بگذارد. زمان کم باعث شد از این رو هرچند کوتاه هم که شده به دلیل اهمیت موضوع با وی گفتوگویی داشته باشم که در این امر پیوند شادخواب در ترجمه صحبتهای ورمرش مرا همراهی کرد. متن گفتوگو به شرح ذیل آمده است. *این که فیلمسازان به دنبال حقیقت در آثارشان هستند برایم جالب است _ ابتدا توضیح دهید فضای جشنواره سینما حقیقت را چگونه میبینید؟ و در اینجا چه چیزی بیش از همه نظرتان را به خود جلب کرده است؟ خیلی خوشحالم از اینکه به ایران آمدم و در این فستویال حضور دارم این جشنواره برای من بسیار شگفتاور بود چرا که افراد بسیار زیادی در آن شرکت کرده بودند و صبح که به بازار رفته بودم مشاهده کردم کارگردانان جوان زیادی د آنجا حضور داشتند و به نظرم شبیه به یک انقلاب است که در صنعت سینمای مستند ایران شکل گرفته است چون دارم میبینم که جوان ها وقتی با این اشتیاق به سمت کارگردانی مستند آمدهاند برایم جالب بوده است. بیشتر تم فیلمها به دنبال حقیقت است همانند نامی که خود جشنواره دارد و این برای من بسیار هیجان انگیز است. _ آیا فیلمی دیدهاید که کمی در مورد کیفیت آن صحبت کنیم؟ اینجا فیلمی را ندیدم چون داشتم بازار فیلم را بررسی میکردم به همین دلیل نمیتوانم در مورد کیفیت آثار حرف بزنم اما قبلاً در فرانسه فیلمهای زیادی را از ایران دیدهام مخصوصاً دو تا از فیلم ها که البته نام همه آن ها را در ذهن ندارم. *حقیقتی وجود ندارد _بگذارید برویم سر اصل مطلب و آن هم موضوع کارگاهی است که دارید. قرار است در مورد فیلمنامه صحبت کنید. برخی از مستند سازان برای جذاب شدن اثرشان به دنبال درام هستند اما متاسفانه خود با برنامهریزی که دارند درام مورد نظر را به وجود میاورند در صورتی که باید درام را در مستند پیدا کرد و به آن نور تاباند در این رابطه چه نقطه نظری دارید؟ سوال خیلی جالبی پرسیدید و جواب من این است که نوشتن به این معنا نیست که از حقیقت دور شویم بلکه باید نظر خودت را به حقیقت بدهی. چون حقیقت یک چیزی است که شکل گرفته و از دیدگاه خودت مینویسی. نقطه نظر خیلی مهم است و چیزی که مستند را در واقع جدا میکند از فیلمهای تلویزیونی و یا خبرنگاری این است که ما نقطه نظرمان را اعمال میکنیم و حقیقتی وجود ندارد و در واقع نگاه سوبژکتیو است که نگاه مستند را میسازد همه چیز در ساخت مستند به دیدگاه کارگردان بستگی دارد نگاهی که وی به حقیقت و واقعیت دارد. *نگاه کارگردان حقیقت است _سینمای مستند یعنی حقیقت و فیلمساز باید به آن وفادار باشد زمانی که نقطه نظر کارگردان را مطرح میکنید باید آن را تعریف کرد چرا که این احتمال وجود دارد حقیقت توسط فیلمساز دستخوش تغییر شود. به نظر من حقیقتی وجود ندارد و حقیقت به نگاه آدم ها بستگی دارد. بگذارید مثالی بزنم. تصور کنید من از پنجره خانهام به بیرون نگاه می کنم و ممکن است حالم خوب نباشد و اگر فیلمبرداری کنم یک نگاه منفی و غمگین به فیلم میدهم و اگر حالم خوب باشد همان تصاویر و منظره به شکل دیگری در فیلم من دیده میشوند. در نتیجه حقیقتی وجود ندارد و حقیقت به نگاه کارگردان و فیلمسازان بستگی دارد. _ به نظرم این صحبت درست نیست. بگذارید مثالی بزنم تصور کنید دیواری با رنگ قرمز وجود دارد فردی به عنوان فیلمساز یک روز حالش خوب است و آن را رنگ طوری دیگر میبیند و یک روز شرایط روحی مناسبی ندارد و آن رنگ را به شکل دیگری میبینید. اما به نظرم فیلمساز باید آنقدر تزکیه روح داشته باشد تا خود را به واقعیت و حقیقت نزدیک کند و روحش آن را دریابد تا بتواند در آن زمان حقیقت را به خورد مخاطب خود دهد. بحث جالبی است چند لحظه صبر کنید باید حرفهایی را که در ذهن دارم منسجم کنم تا وارد این بحث شوم. هر فیلمساز یا نقاش و حتی موسیقیدان ها یک دلبستگی و نگاه خاص خود را دارد و احساساتش میتواند غلبه کند در نگاهی که به آنچه بیرون از وجودش قرار دارد. این نگاه همراه با دلبستگی همواره وجود دارد و به نظرم از هم جدا نشدنی است. شانتل آکارمان که مستند ساز است استاد همه کارگردانان در این عرصه بودند و سه هفته پیش در گذشتند. وی در یک خانواده یهودی زندگی میکرد و دل مشغولیش یکی از مراسم های مذهبی یهودیان بوده است و در همه فیلمهایی که ساخته است از این زاویه نگاه کرده است. دل مشغولی و زاویه نگاه وی در همه آثاری که ساخته است تاثیر گذاشته است. چون یهودیان در کشور من در اقلیت هستند،قطعاً وی نوع نگاه و حس متفاوتی در فیلمهایش خواهد داشت که از درونش نشأت میگیرد. کن لوچ که کارگردان مطرحی هم است دل مشغولی خاص خود را داشته است او همواره به این فکر می کرده که چطور میشود در جامعهای که انصاف و عدالت برقرار نیست،خوشحال بود؟! او نگاهش به حقیقت از طریق این دل مشغولی بوده است. *بعد از اتفاق پاریس ما هم باید به فکر ظهور مستند بحران باشیم _ به نظرم با مثال های دیگری که میتوان زد بحث طولانی میشود و در این مجال نمیگنجد. بگذارید سوالی بپرسم درباره «مستند بحران» در سینمای مستند ما فیلمهایی ساخته میشوند که به انها مستند بحران میگوییم چیزی شبیه به مستند جنگ اما در جزئیات شاید تفاوتهایی داشته باشد. آیا در فرانسه از این دست مستندها داشتهاید به خصوص با اتفاقی که در پاریس افتاد؟ ما چنین چیزی را در سینمای مستند نداشتیم و حالا که این اتفاق دردناک در پاریس افتاده است فکر میکنم باید از این به بعد به این نکته توجه کنیم. گویا تا به این لحظه خواب بودیم و این اتفاق ما را بیدار کرد و ما هم باید از این به بعد به این نوع مستند توجه ویژه داشته باشیم و اهمیت بدهیم. *فیلمسازان ایرانی از فرهنگ غنی خود بهره ببرند _در پایان شرایط مستند سازان ایرانی را چگونه ارزیابی میکنید و یا برای رشد بهتر جوان ها چه پیشنهادی برایشان دارید؟ به نظرم ایرانی ها خیلی جای پیشرفت دارند و به نظرم بهتر است روش های مختلف مستند سازی از جمله نریشن، تجربی و یا استانی را تجربه کنند و آثارشان بیشتر فیلمنامه داشته باشد. ایرانی ها بسیار با هوش هستند و هوشمندانه عمل میکنند و فرهنگ ایرانی بسیار محکم و قوی است و میتوانند از فرهنگ خود به عنوان نقطه قوت خود استفاده کنند. انتهای پیام/
http://fna.ir/G981AF
94/09/25 - 12:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]