تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به خدا قسم سه چيز حق است: هيچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زكات كم نشد، در حق هيچ كس ستم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820887343




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«پی ام دی» مختومه به حکم حکام/ تشکیک ترکان در معنای اصولگرایی


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «پی ام دی» مختومه به حکم حکام/ تشکیک ترکان در معنای اصولگرایی
موضوع پایان یافتن پرونده پی ام دی ایران در شورای حکام آژانس در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان و همچنین اقتصاد ایران در دوران پسابرجام از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۵۵۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰ - 16 December 2015


موضوع پایان یافتن پرونده پی ام دی ایران در شورای حکام آژانس در کانون توجه روزنامه های امروز قرار داشت. این در حالی است که آرایش انتخاباتی اصلاح طلبان و اصولگرایان و همچنین اقتصاد ایران در دوران پسابرجام از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است. در ادامه می‌توانید روایت تابناک از مهم‌ترین مطالب روزنامه‌هایی چهارشنبه 25 آذر ماه را مرور کنید.تیتر برخی روزنامه های امروز در واکنش به بسته شدن پرونده پی ام دی:
روزنامه تابناک:مهر تایید آژانس روزنامه شرق:ایران بدون قطعنامه روزنامه اعتماد:مختومه به حکم حکام روزنامه آرمان:پی ام دی به تاریخ پیوست روزنامه قانون:پایان پی ام دی آغاز برجام روزنامه ایران:پایان اتهام روزنامه کیهان:شورای حکام پرونده پی ام دی را بست روزنامه جوان:پرونده دروغ برای برجام بسته شد روزنامه وطن امروز:پرونده باز بسته
«روزنامه ایران» در یادداشتی به قلم سیروس ناصری از مذاکره کنندگان سابق با عنوان« بایگانی اختلاف های «آژانس» و ایران» می نویسد:« قطعنامه آژانس در حالی پرونده اختلافات با ایران را بایگانی کرد که ممکن است برخی با اشاره به پاره‌ای نکات آمده در قطعنامه مبنی بر وجود برخی فعالیت‌های بحث‌برانگیز ایران در یک مقطع زمانی، بگویند که این مسأله می‌تواند باعث به رسمیت شناخته شدن برخی اقدامات گذشته ایران شده و در نتیجه برای آینده روابط با آژانس مشکل‌آفرین باشد که در پاسخ به این نگرانی‌ها باید اشاره داشت که آژانس به روشنی اعلام کرده آنچه احتمالاً از سوی ایران انجام شده، مغایرتی با تعهدات این کشور نسبت به معاهده منع تولید و گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان‌پی‌تی) ندارد و ایران این معاهده را نقض نکرده است. این مسأله نکته‌ای بود که آمانو در سخنرانی آغازین خود در شورای حکام هم به آن اشاره داشت و رسماً اعلام کرد که ایران برنامه هسته‌ای نظامی ندارد. از طرف دیگر، گزارش آژانس، سه نتیجه‌گیری کلیدی و تعیین کننده دارد که دستاورد آن برای ایران فراتر از مختومه کردن اتهامات گذشته است؛ نخست اینکه آژانس اعلام کرده و شورای حکام هم پذیرفته که هیچ نشانه‌ای از انحراف مواد هسته‌ای در مقاصد صلح‌آمیز ایران مشاهده نشده است. این نکته، جهش و نقطه جدیدی است. دوم اینکه اعلام شده است برنامه سوخت هسته‌ای ایران هیچ انحرافی ندارد یعنی برنامه غنی‌سازی هیچ جهت‌گیری تسلیحاتی نداشته است. در گام بعدی، آژانس اعلام کرده حداقل بعد از سال 2009 هیچ نشانه‌ای از هیچ فعالیتی که مقاصد غیر صلح‌آمیز داشته باشد، در برنامه هسته‌ای ایران دیده نشده است. حال آنکه چنین ارزیابی‌هایی معمولاً در مورد کشورهایی مطرح می‌شود که از نظر آژانس، یک برنامه کاملاً روشن، تعریف شده و قاعده‌مند دارند. بنابراین نتیجه‌گیری آژانس در مورد انحراف نداشتن مواد هسته‌ای و فعالیت‌های کشورمان، یک گام دیگر ایران را به سمت تبرئه شدن از فعالیت‌های مشکوک هسته‌ای نزدیک‌تر کرده است حال آنکه تعداد کشورهایی که توانسته‌اند پس از چندین سال اجرای کامل پروتکل به این قضاوت نهایی آژانس دست یابند، بسیار محدود است. از این رو ایران بر اساس جمع‌بندی آژانس در گزارش آخر و قطعنامه نهایی خود جهشی به سمت این نتیجه‌گیری برداشته که نتیجه ملموس آن می‌تواند این باشد که به جای 8 تا 10 سال، بازه زمانی برای رفع تحریم‌های باقی مانده در شورای امنیت کوتاه‌تر بشود. در همین راستا کشورمان باید با تمرکز بر آینده، برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را به نوعی در تعامل با آژانس با دقت پیگیری کرده تا این مرحله نهایی هم هر چه زودتر به نتیجه برسد و در زمان مناسب نیروی خود را صرف تکمیل برنامه‌های هسته‌ای و همچنین به دست آوردن موقعیت برتر در آژانس نماید.»
«روزنامه شرق» در گفت و گو با علی محمد بشارتی وزیر کشور دولت دوم هاشمی با عنوان« هاشمی خواب بود ناطق باور نمی‌کرد » به نقل از وی می نویسد:« حدس من ساعت ١١ روز جمعه این بود که آقای خاتمی برنده خواهند شد. فرمانداری‌ها قلب تپنده انتخابات هستند. وقتی خبرها از آنجا می‌رسید - بدون اینکه وارد ماهیت موضوع شویم- گرایش‌ها را می‌دیدیم و بررسی می‌کردیم و متوجه می‌شدیم که آرا به سمت آقای خاتمی است. قبل از اینکه همه اعلام کنند من آقای هاشمی را صدا کردم. خواب بود. خانمش گفت آشیخ‌اکبر خواب است. گفتم بیدارش کن. اولین خبر را من به آقای هاشمی دادم.»
«روزنامه آرمان» در گزارشی به فعالیت های اصلاح طلبان در آستانه انتخابات پرداخت. این روزنامه در این گزارش با عنوان« رایزنی اصلاح‌طلبان با شوراي نگهبان» می نویسد:« چندي پيش بود كه محسن رهامي دبيركل انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه‌ها از ديدار تعدادي از روحانيون اصلاح‌طلب با اعضاي مجلس خبرگان خبر داده بود و اين خبر يعني تصميم جدي اصلاح‌طلبان براي تعامل با نهادهاي موثر در انتخابات. پس از انتشار اين خبر بود كه منتجب‌نيا در جايگاه قائم‌مقام حزب اعتماد ملي گفت: «كميته رايزني با شوراي نگهبان در جبهه اصلاحات فعال است.» و توضيح داده بود: «وظيفه اين كميته بر قراري ارتباط با اعضاي شوراي نگهبان و ديگر موثرين است؛ از قبل هم كار‌هايش را شروع كرده بود و ملاقات‌هايي هم داشت كه اميدوار‌كننده بود؛ همه اصرار دارند كه كار اين كميته ادامه پيدا كند.» و ديروز خبری منتشر شد كه رئيس كميته رايزني و تعامل شوراي عالي سياست‌گذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان از ديدار با برخي از اعضاي شوراي نگهبان خبر داد. حجت‌الاسلام محسن رهامي درباره جزييات اين ديدارها گفت: «در شوراي عالي سياست‌گذاري قرار بر اين شد كه برخي افراد با مسئولان ذي‌صلاح نظارتي و اجرايي ديدارهايي را براي پيشبرد امور در جهت افزايش مشاركت و شور انتخاباتي انجام دهند.» وی افزود: «در اين راستا با برخي از اعضاي شوراي نگهبان از جمله آيت‌ا... يزدي و آيت‌ا... مومن و برخي از اعضاي حقوقدان شوراي نگهبان ديدارهايي برگزار شده و ديدار با ساير اعضاي حقوقدان اين شورا نيز در دستور كار قرار دارد. در صورت فراهم بودن شرايط با آيت‌ا... جنتي نيز ديدار مي‌كنيم چرا كه ديدار با مسئولان ارشد در برنامه كاري ما قرار دارد.» رهامی با بیان اینكه از شرح جزييات آنچه در اين ديدارها عنوان شده، معذور است، با تاكيد بر اينكه كميته رايزني موظف است در قالب لابي‌گري مسائل مرتبط با نامزدهاي اصلاح‌طلب را پيگيري كند، اظهار كرد: كار كميته رايزني به گونه‌اي نيست كه بتوان اقدامات آن را رسانه‌اي كرد.»
«روزنامه کیهان» در گزارشی با عنوان«غربی ها از سانتریفیوژ ما نمی ترسند، نگران تفکری هستند که هر روز تکثیر می شود» به شرح همایش اخیر در دانشگاه تهران می پردازد و می نویسد:« همایش ملی‌ گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی با سخنرانی سعید جلیلی، رحیم‌پورازغدی و سردار نقدی در دانشگاه تهران برگزار شد. سعید جلیلی در همایش ملی «گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی» که صبح دیروز در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه یکی از مهمترین دغدغه‌ها نافع بودن علومی است که می‌آموزیم، گفت:نمی‌توان مدعی سیاست و حرف داشتن بود اما به حوزه اندیشه کاری نداشت. برخی می‌گویند ساحت سیاست خارجی باید از اندیشه دور باشد و باید از آن ایدئولوژی زدایی کرد که من این موضوع را درک نمی‌کنم. مستکبران امروز دنیا می‌خواهند با اندیشه خود مناسبات دنیا را تعیین کنند. حسن رحيم‌پور ازغدي نیز در این همايش اظهار داشت: بايد فضاي گفتماني در زمينه علوم سياسي در دانشگاه‌ها ايجاد كنيم كه جرات انديشيدن داشته باشيم و اسامي اشخاص و انديشمندان بزرگ در دنيا چشم‌مان را كور نكند و از كسي نهراسيم. عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي ادامه داد: امروز از نظر عملي خاكريز‌هاي زيادي فتح شده و نيروي عمل و گفتمان جهان اسلام كل قرارگاه غربي‌ها را به هم ريخته و تمام رژيم‌ها يكي پس از ديگري سرنگون مي‌شود. ارتش آمريكا، روسيه، انگليس و ساير ارتش‌ها تمام حواس‌شان به ما و منطقه ماست و پارادايم علم سياست تغيير كرده و جهان عوض شده، اما هنوز در مورد متون بعد از جنگ جهاني دوم بحث مي‌كنيم و اين به معني منگوليسم دانشگاهي است و دانشگاه و حوزه ما علي‌رغم تمام تلاش‌ها دچار اين منگوليسم هستند.»
«روزنامه اعتماد» در گفت و گو با اکبر ترکان به جهت گیری انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه می پردازد. این روزنامه در این گفت و گو با عنوان« همراهان خرداد ٩٢ از هم جدا نمي شوند» به نقل از ترکان نوشته:« ما وظيفه داريم قدرداني خود را از جريان اصلاحات و اصلاح‌طلبان در سطوح مختلف ابراز كنيم. متواضعانه از آنها ممنونيم كه از مشي اعتدالي حمايت كردند و حتما نقش عمده و مهمي در انتخاب آقاي دكتر روحاني داشتند. بنابراين ما همچنان همراهي آنها را مي‌بينيم و بنا نداريم از همراهان سال ٩٢ جدا شويم. ما هنوز نمي‌دانيم با دوستان اصلاح‌طلب به ليست مشترك مي‌رسيم يا خير، چرا كه همان‌طور كه عرض كردم، بنا نداريم از مركز براي حوزه‌هاي انتخابيه تصميم بگيريم. وقتي ليست نهايي كانديداهاي حزب اعتدال و توسعه تصويب شود، خواهيم ديد كه تا چه اندازه با ليست مورد نظر دوستان اصلاح‌طلب همپوشاني خواهد داشت. البته مي‌توان ارزيابي كلي داشت اما بهتر است تا آن زمان صبر كنيم و نتيجه را در ميدان عمل ببينيم. دوستان و فعالان حزب اعتدال و توسعه در دفاتر استاني و شهرستاني با همراهان سال ٩٢ همچنان همراه هستند. ما مي‌خواهيم اين همراهي محور ائتلاف باشد. در دو سال گذشته به خوبي ديده‌ايم چه كساني به دولت كمك كرده‌اند و با مشي اعتدالي دولت همراهي كرده‌اند و چه كساني در برابر آن ايستاده‌اند و تا توانسته‌اند با آن مقابله كرده‌اند. ما به خوبي مي‌دانيم چه كساني با تمام وجود پاي كار دولت ايستاده‌اند و آنها را مي‌شناسيم. من هنوز نمي‌دانم آنچه امروز اصولگرايي ناميده مي‌شود چقدر دقيق است و اصلا معني‌اش چيست؟ در جرياني كه امروز اصولگرا ناميده مي‌شود افرادي حضور دارند كه با يكديگر ١٨٠ درجه تفاوت فكري و عملي دارند اما هر دو خود را اصولگرا مي‌نامند. از اين منظر اصلا نمي‌دانم چگونه بايد اصولگرايي را تعريف كرد. عده‌اي را مي‌شناسيم كه هدف‌شان كينه‌توزي و مخالفت با آقاي روحاني است. آنها اصلا كاري ندارند چه چيزي به صلاح كشور و مردم است و تنها هدف‌شان انجام اقدامات و بيان سخناني در مخالفت با دولت است. آيا اين اصولگرايي است و افرادي اينچنين اصولگرا هستند؟ آيا اين آدم‌ها اصلا اصولي دارند كه بخواهند به آن معتقد و پايبند باشند؟ از رسانه‌ها تا سياسيون موجي داريم كه با خشم و كينه در مقابل اقدامات دولت حرف مي‌زنند، مي‌نويسند و عمل مي‌كنند. آنها فكر نمي‌كنند انتخابات رياست‌جمهوري ديگر تمام شده است و امروز با تنفيذ مقام معظم رهبري، رييس‌جمهوري داريم كه مي‌خواهد به همه ملت خدمت كند. آنها هنوز خود را در ايام رقابت‌هاي انتخاباتي مي‌بينند. آقاي روحاني امروز همان مشي اعتدالي را دارد كه قبل از انتخابات گفته بود و توانسته است با هدايت و حمايت مقام معظم‌رهبري بزرگ‌ترين معضل بين‌المللي و سياسي ايران را حل كند اما اينها بناي‌شان بر لجبازي است. به اعتقاد من اين افراد اصلا اصولي ندارند چه برسد به آنكه بخواهند اصولگرا باشند.
«روزنامه جوان» در گزارشی با عنوان«پیاده نظام عربی امریکا برای حمله به سوریه» با اشاره به تشکیل ارتش 34 کشور اسلامی با رهبر عربستان می نویسد:« اين از طنزهاي روزگار است كه كشوري كه پدرخوانده تروريست‌هاست الان رهبري ائتلافي را بر عهده گرفته است تا تحت لواي آن با تروريسم مبارزه كند. وزير دفاع عربستان گفت: «ائتلاف جديد ضد تروريستي كه 34 كشور عضو آن هستند تنها داعش را هدف قرار نمي‌دهد بلكه پديده تروريسم را در تمامي مناطق جهان اسلام هدف قرار خواهد داد.» جالب اينكه كشورهايي مثل ايران، عراق و سوريه كه در خط مقدم مبارزه با تكفيري‌ها قرار دارند، غايبان اصلي اين ائتلاف هستند. دو هفته پيش وزير دفاع امريكا از كشورهاي خليج‌فارس خواسته بود به جاي اينكه از «30‌هزار پايي» به جنگ داعش بروند، زمينه حضور ميداني خود را در سوريه و عراق افزايش دهند. رژيم سعودي درحالي رهبري ائتلاف را برعهده گرفته كه ائتلافش در يمن فروپاشيده و به گسترش تروريسم در اين كشور منجر شده است. پيش‌بيني مي‌شود هدف اصلي اين ائتلاف دخالت در سوريه و مقابله با مقاومت است. حمله عربستان سعودي به يمن، فاجعه منا كه در آن هزاران تن از حجاج به شهادت رسيدند، حضور بحث‌برانگيز تروريست‌ها در رياض و اين بار تشكيل ائتلاف ضد‌تروريسم به رهبري عربستان، اين كشور را در ماه‌هاي اخير به كانون توجهات مناقشه‌برانگيز بين‌المللي و منطقه‌اي تبديل كرده است. عربستان كه پدرخوانده تكفيري‌ها در جهان به شمار مي‌رود، الان ائتلافي نمايشي تشكيل داده است تا از مجراي آن با تروريسم و آشوب در منطقه مقابله كند. محمد بن سلمان، وزير دفاع عربستان سعودي روز سه‌شنبه در كنفرانس خبري گفت: اين ائتلاف قرار است پيش از همه، با تروريسم در عراق، سوريه، ليبي، مصر و افغانستان رويارويي كند. خبرگزاري رسمي عربستان سعودي مي‌نويسد: ائتلاف تازه تنها عليه تروريست‌هاي داعش پيكار نخواهد كرد بلكه اعضاي اين ائتلاف قصد دارند با همه گروه‌ها و سازمان‌هاي تروريستي فارغ از مذهب و اهداف آنها مقابله كنند. اين ائتلاف به زعم عربستان «اسلامي» ‌و نظامي با هرگونه سازمان تروريستي مقابله خواهد كرد و هر كشوري براساس توانايي‌هاي خود در اين ائتلاف نقش خواهد داشت. به گزارش الجزيره، بن سلمان در ادامه تأكيد كرد: «ائتلاف جديد با هماهنگي تمامي نهادهاي بين‌المللي و كشورهاي مهم جهان فعاليت خواهد داشت و از نظر نظامي، فكري و رسانه‌اي با تروريسم مبارزه خواهد كرد.» در بيانيه‌اي كه خبرگزاري عربستان در اين باره صادر كرده، آمده است: ائتلاف «اسلامي» و نظامي جديد به رهبري عربستان خواهد بود و مقر آن نيز در رياض است.» «روزنامه قانون» در گزارش بودجه ای خود با عنوان« احتمال اصلاح بود‌جه د‌ر مجلس آيند‌ه» می نویسد:« ا بود‌ د‌ولت لایحه بود‌جه سال ۹۵ را ۱۵ آذرماه تقد‌یم مجلس کند‌ اما د‌ولت یازد‌هم برخلاف د‌و سال گذشته، نتوانسته سومین بود‌جه خود‌ را به موقع به مجلس ارائه د‌هد‌. آخرین خبرها از روند‌ بررسی لایحه بود‌جه سال 1395 حاکی از تصویب تمامی احکام آن د‌ر هیات د‌ولت و عد‌م نهایی شد‌ن ارقام است. همزمانی ارائه برنامه ششم و لایحه بود‌جه سال ۹۵ تنها تفاوت لایحه بود‌جه امسال د‌ولت با سال‌های قبل نیست. انتخابات مجلس شورای اسلامی هم اسفند‌ ماه برگزار می‌شود‌. بر این اساس نمایند‌گان از چند‌ین جهت با فشار زمانی مواجه هستند‌. چون باید‌ برنامه ششم توسعه و لایحه بود‌جه سال ۹۵ را تواما د‌ر مجلس بررسی و تصویب کنند‌. بحث قیمت نفت نيز از مسائل مهمی است که د‌ر بود‌جه به آن توجه ويژه می شود‌. اگرچه سال گذشته هم کاهش قیمت نفت مشکلاتی را د‌ر تد‌وین و تصویب قیمت آن د‌ر بود‌جه ایجاد‌ کرد‌ه بود‌ و د‌ر نهایت هیچ‌کد‌ام از نمایند‌گان اعلام نکرد‌ند‌ قیمت نهایی نفت چه میزان بود‌ه است اما اکنون قیمت نفت به پایین‌ترین حد‌ ممکن خود‌ رسید‌ه است. بر همين اساس می توان گفت همزمانی اين سه مسئله ، بررسی لایحه بود‌جه ۹۵ با برنامه ششم توسعه و همچنين فشار زمانی به د‌لیل نزد‌یکی انتخابات مجلس و افت قیمت نفت از د‌لايلی است که لايحه بود‌جه سال ۹۵ را از سال‌های گذشته متمايز می کند‌. از سوی د‌یگر قیمت د‌لار به عنوان مبنای تبد‌یل د‌رآمد‌های ارزی د‌ولت د‌ر بود‌جه به ریال نیز جای بحث د‌ارد‌. مباحث مهم د‌يگری نيز د‌ر بود‌جه مطرح است و به تعیین میزان سهم ورود‌ی از د‌رآمد‌های ارزی به صند‌وق توسعه ملی مربوط می‌شود‌.

























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن