تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804759474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوره زاری که حیات وحش را به کام می کشد/ عملیات ویژه برای نجات حیوانات دریاچه ارومیه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


شوره زاری که حیات وحش را به کام می کشد/ عملیات ویژه برای نجات حیوانات دریاچه ارومیه استان‌ها > آذربایجان شرقی - خشک شدن دریاچه ارومیه و شوره زار به جای مانده از پسروی آب دریا، به قتلگاه حیواناتی چون قوچ و میش و گوزن های زرد ساکن در حوزه ی این تالاب بدل شده است.

مهرداد خوشکار مقدم: این روزها وجود لاشه های حیوانات وحشی در شوره زار به جای مانده از پسروی آب دریاچه ارومیه به نگرانی عمده دوستداران حیات وحش و محیط زیست بدل شده است. به اعتقاد کارشناسان، وجود لاشه های حیواناتی مانند قوچ و میش و گاهی نیز گوزن های زرد ایرانی که در امتداد سواحل دریاچه ی خشک شده ارومیه پراکنده شده اند زنگ خطری جدی برای حیات وحش محسوب می شود. از میان 102 جزیره کوچک و بزرگ موجود در تالاب دریاچه ارومیه فقط چهار جزیره ی اشک، کبودان، آرزو و اسپیر برای سکونت حیات وحش مناسب بوده و از این بین، جزایره  اشک و کبودان به دلیل سکونت قوچ و میش ارمنی و گوزن زرد ایرانی از اهمیت بالایی برخوردارند. بر اساس آخرین سرشماری انجام شده از سوی سازمان محیط زیست، تعداد 1300 راس قوچ و میش ارمنی در جزیره ی کبودان و تعداد 250 راس گوزن زرد ایرانی هم در جزیره ی اشک سکونت دارند.

لاشه های حیواناتی که در امتداد سواحل دریاچه ارومیه دیده می شوند/ عکس: صابر قاضی در همین حال "میرمحسن حسینی قمی" معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با دیدن تصاویر این پدیده می گوید: بر اساس شواهد موجود، مرگ و میر حیات وحش در حوزه ی دریاچه ارومیه وضعیت غیرطبیعی ندارد. وی در عین حال با بیان اینکه امورات نجات دریاچه ارومیه بین دو استان آذربایجان شرقی و غربی تقسیم شده است می افزاید: رسیدگی به امور پارک ملی دریاچه ارومیه در حوزه ی آذربایجان غربی بوده و بر اساس اطلاعات موجود، اقدامات مناسبی برای حفظ اکوسیستم این دریاچه صورت گرفته است. از سوی دیگر "محمدرضا مسعود" کارشناس حیات وحش اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه وضعیت لاشه های موجود غیرطبیعی نیست می گوید: بدلیل اینکه لاشه های حیوانات در مناطق شوره زار تا مدتها سالم باقی مانده و فاسد نمی شوند، مرگ و میر آنها نیز به چشم می آید. وی یادآور شد: معلوم نیست لاشه های به جای مانده مربوط به زمان حال است یا سالهای دور اما به هرحال، وضعیت موجود نگران کننده به نظر نمی رسد. "جنگ آب" در میان حیات وحش دریاچه ارومیه کاهش شدید سفره های آب زیرزمینی و چشمه های آب شیرین در حوزه دریاچه ارومیه، بر زندگی حیات وحش ساکن در این منطقه تاثیرات نامطلوبی برجای گذاشته است. "امید بنابی" کارشناس زیستگاه های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: در وضعیتی که چشمه های آب شیرین موجود در جزایری مانند اشک و کبودان به شدت کم شده موجب عکس العمل طبیعی بین حیات وحش ساکن در این حوزه شده است. وی با اشاره به کاهش سطح آب دریاچه ارومیه و ایجاد ارتباط بین جزایر چهارگانه این منطقه می گوید: از آنجا که بدلیل پسوری آب، امکان تردد بین جزایر فراهم شده است، حیوانات وحشی ساکن در جزایر مذکور بطور غریزی در جستجوی آب بین این جزایر تردد می کنند.

لاشه های حیواناتی که در امتداد سواحل دریاچه ارومیه دیده می شوند/ عکس: صابر قاضی بنابی با اشاره به اینکه وجود علوفه و چشمه های آب شیرین در جزایری مانند اشک و کبودان عامل حیات حیوانات ساکن در آنها محسوب می شد اظهار می کند: جزایر یاد شده از اوایل سال 90 با بحران شدید کم آبی مواجه شده و همین امر عامل خروج حیواناتی مانند قوچ و میش و گوزن های زرد ایرانی از سکونتگاه های خود و مرگ و میر آنها در امتداد سواحل دریاچه ارومیه گردید. وی در تشریح چگونگی جنگ آب در بین حیوانات به ویژه گوزن زرد ایرانی تشریح می کند: گوزن های نر جوان به دلیل قلمروطلبی خود اجازه ی استفاده از معدود چشمه های آب شیرین باقیمانده در جزیره ی اشک را به گوزنهای نر دیگر نداده و همین امر باعث شد گوزن های دیگر در جستجوی آب، دل به شوره زار زنند! بنابی با بیان اینکه این پدیده عمدتا در فصول جفت گیری گوزن های زرد ایرانی به ویژه ماه های مرداد و شهوریور رخ می داد خاطرنشان می کند: در این مسیر حدود 20 راس گوزن زرد ایرانی به دلایل مختلف از جمله گرفتار شدن در باتلاق های منطقه دچار مرگ و میر شده و لاشه های آنها در سواحل غربی دریاچه ارومیه پراکنده شد. دخالت انسانی و عملیات نجات حیات وحش دریاچه ارومیه گرچه در کنار تغییرات اقلیمی، یکی از اصلی ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه به "عوامل انسانی" مربوط می شود اما اینبار ورود به موقع کارشناسان محیط زیست، مانع از وقوع فاجعه ای دیگر در حوزه ی این دریاچه گردیده است. "امید بنابی" کارشناس زیستگاه های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به ورود به موقع دولت برای نجات حیات وحش تالاب دریاچه ارومیه می گوید: به دنبال مرگ و میر قوچ و میش و به ویژه گوزن های ساکن در جزایر این دریاچه، عملیات احداث خط انتقال آب به جزیار یاد شده طراحی و در کمترین زمان ممکن اجرایی گردید.

عملیات خط انتقال آب به جزایر دریاچه ارومیه به گفته وی، احداث خط انتقال آب، ایجاد آبش خورهای ویژه در نواحی مختلف جزایر اشک و کبودان،عایق بندی و جلوگیری از تبخیر آب های موجود از جمله اقدامات صورت گرفته برای نجات حیات وحش دریاچه بوده است. این کارشناس زیستگاه های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی همچنین با بیان اینکه غذا و علوفه ی مورد نیاز حیوانات یاد شده در این مناطق کافی بوده است، از دانه پاشی و رساندن علوفه در فصل زمستان و بارش برف به این جزایر خبر می دهد. نماد دریاچه ارومیه رو به فراموشی است در گیر و دار بحران خشک شدن دریاچه ارومیه، "فلامینگو" های این تالاب که به عنوان نماد دریاچه محسوب می شدند به باد فراموشی سپرده می شوند. درحالیکه حضور فلامینگوهای مهاجر در تالاب دریاچه ارومیه به یکی از مناظر زیبای طبیعی در منطقه بدل شده بود، اما خبرهای دریافتی حاکی از کاهش 50 درصدی جمعیت آنها در این حوزه حکایت دارد. مهندس بنابی، کارشناس زیستگاه های آبی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: دریاچه ارومیه دارای 10 تالاب اقماری است که در این ایام سخت، به نوعی جور دریاچه را کشیده و میزبان پرندگان مهاجر از جمله فلامینگو بوده اند اما کاهش جمعیت آنها بدلیل بحران کم آبی، مشهود است.  

ارسال علوفه برای تغذیه حیات وحش جزیار دریاچه ارومیه درحالیکه روند خشک شدن آب دریاچه ارومیه طی سالهای گذشته با سرعتی باور نکردنی رخ داده است اما اخبار دریافتی از وضعیت این منطقه امیدوار کننده است. بر اساس گزارشهای دریافتی و عکس های ماهواره ای، وضعیت دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال قبل به حال تثبیت درآمده و انتظار می رود، اقدامات طراحی شده برای نجات این اکوسیستم ارزشمند شمالغرب از سال 95 وارد مراحل اثربخش خود گردد.  

کلید واژه ها: استان آذربایجان شرقی - فراکسیون محیط زیست - سازمان محیط زیست - دریاچه ارومیه - دوستداران محیط زیست - ارومیه - محیط زیست -




چهارشنبه 25 آذر 1394 - 09:37:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن