تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805548197




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«حق رای زنان»، فیلمی برای فمینیست ها


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
«حق رای زنان»، فیلمی برای فمینیست ها




مورخان همچنان مشکوکند که آیا خشونت جنبش حق رای زنان توجیه شده است یا نه؟ این فیلم به شکل ستودنی بر جنبش حق رای زنان در طبقه کارگر متمرکز است اما متاسفانه قصد ندارد که تغییرات جدی‌ای را ایجاد کند.





روزنامه صبا - آرش واحدی: مورخان همچنان مشکوکند که آیا خشونت جنبش حق رای زنان توجیه شده است یا نه؟ این فیلم به شکل ستودنی بر جنبش حق رای زنان در طبقه کارگر متمرکز است اما متاسفانه قصد ندارد که تغییرات جدی‌ای را ایجاد کند.

جنبش حق رای زنان به صورت جدی در انگلستان قرن 19 میلادی آغاز شد. شاخه نظامی آن توسط امیلین پانکهرست تاسیس و رهبری شد و از سال 1903 تحت عنوان اتحادیه سیاسی و اجتماعی زنان فعال است.






ماجراهای فیلم "حق رای زنان" در سال 1912 با نمایش مصائب کاراکتری با نام مود وات (کری مولیگان) آغاز می‌شود و شرایط کاری خطرناک و استثمارکننده، شامل آزار و اذیت جنسی در کار را شرح می‌دهد.

 نکته غیر معمول و با ارزش این است که فیلم بر داستان زنی از طبقه کارگر تمرکز کرده و به سراغ زنانی در طبقه متوسط و یا مرفه جامعه که افراد مشهور و نامدار این جنبش بودند و آن را هدایت می‌کردند، نرفته است. ماجراهای مسیر پیموده شده توسط خانواده پانکهرست می‌تواند بهانه خوبی برای ساخت یک مینی سریال باشد.

 این واقعیت کار فیلم را برای فروش در گیشه بسیار ساده‌تر می‌کرد زیرا اگر فیلم در مورد اشخاصی می‌بود که اکنون بسیار شناخته شده‌تر هستند، تصمیمات برای جهت‌گیری فیلمنامه و آزاد بودن دست نویسندگان را بسیار محدود می‌کرد. در عوض کاراکتر مود آن امتیازاتی را ندارد که زنان مرفه در قبال حضور در این جنبش داشته و از آن بهره مند بودند.

او نه همسر حمایتگری دارد و نه قدرت مالی و حتی توان پرداخت وثیقه‌ای که در صورت بازداشت شدن او را پس از یک روز از زندان آزاد سازد و می‌توان گفت او قادر نیست که حتی یک روز کار نکند چرا که به دستمزد روزانه‌اش محتاج است.

 زندگی طبقه کارگری در آن زمان به وضوح و با جزییات در فیلم شرح داده شده، عملکردی که با نقش‌آفرینی درخشان کری مولیگان سر و شکلی بسیار قابل درک و هدفمند به خود گرفته است و به خصوص در لحظات رویارویی شخصیت مود با پسرش مخاطب را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ملیت





کاراکتر مود در ابتدای امر به صورت اتفاقی درگیر جریان جنبش حق رای زنان می‌شود اما پس از مشاهده واکنش خشونت‌آمیز دولت لوید جورج (آدریان شیلر) با وی و هم‌قطارانش تحت تاثیر قرار گرفته و به عنوان مبارزی جدی مشغول به‌کار می‌شود.

 از سویی دیگر تماشاگران ممکن است از این که لوید جورجِ فیلم لهجه ولزی ندارد ناامید شوند اما از لحاظ تاریخی چنین عملکردی درست است. زیرا بر اساس اسناد تاریخی تنها نخست وزیر ولزی انگلستان، گرچه در خانه با لهجه ولزی صحبت می‌کرد اما سعی داشت در محیط کار و در سطح جامعه لهجه‌اش را پنهان کند.

از همین رو وی در دهه 1910 کاملا با لهجه انگلیسی سخن می‌گفت و گزارشات نشان می‌دهند که جورج به آهنگ و لهجه ولزی قوی‌تری در خلال دهه سی که حساسیت‌ها از روی عملکرد وی برداشته شده بود، دست یافت.

روابط نژادی






دوستان جدید مود در جنبش حق رای زنان او را به ملاقات با امیلینن پانکهرست (مریل استریپ) بردند. از همان لحظه بود که حرکت موش و گربه آن‌ها برای رسیدن به وفاداری پدیدار شد.

 نقل قول‌های زیادی از سوی پانکهرست همچنان نقل می‌شود اما یکی از مشهور‌ترین سخنان وی که تیم تبلیغاتی فیلم آن را روی لباس‌های مختلف چاپ کرده بودند، شهرت بیشتری دارد و می‌گوید «من ترجیح می‌دهم که یک شورشی باشم تا یک اسیر».

 این سخن‌ها و شخصیت کاریزماتیکی که پانکهرست داشت خود یک جبهه پرشور به راه انداخت، مخصوصا در آمریکا، جایی که جنبش حق رای زنان، رگه‌های صریحی از نژادپرستی داشت. بعضی از اعضای نژادپرست جنبش حق رای زنان حتی ادعا کرده‌اند که دادن حق رای به زنان سفیدپوست برای حفاظت از برتری نژاد سفیدپوستان حیاتی است.

در بریتانیا، در حالی که حق رای زنان غیر سفیدپوست جنبش گسترده و قابل توجهی داشت و شخصیتی چون شاهزاده سوفیا دولیپ سینگ نیز جزوی از آن بود ولی کارایی لازم در این زمینه را نداشت زیرا این وجه قضیه اغلب توسط طرفداران امپراتوری و دیدگاه‌های نژادپرستانه درون جنبش نادیده گرفته می‌شد.

امیلین پانکهرست خطابه‌ای تکان‌دهنده برای زنان در سال 1912 داد که یکی از بندهایش به این موضوع می‌پرداخت و می‌گفت: نداشتن حق رای به معنای مخوف‌ترین شکل برده‌داری است گرچه این مهم در مقایسه با برده‌داری سیاه‌پوستان بی‌اهمیت است.

تروریسم






شیمیدان ادیت الین (هلنا بونهام کارتر) یکی از اعضای فعال جنبش بر این هدف تاکید داشت که هیچ‌کس نباید در جرایانات این فعالیت‌ها آسیب ببیند. این فیلم هم‌چنین در مرور داستان اطاعت وسواس گونه الین از دستورالعمل‌های پانکهرست نگاهی انداخته و این موضوع را که او کورکورانه جزو پیروان پانکهراست بود، بررسی می‌کند.

 شخصیت‌های مخالف رای دادن زنان در فیلم مانند همیشه جمعی از خائن‌ها و طرفداران خشونت هستند اما در جریان رخ دادن اتفاقات واقعی تعداد زیادی از اعضای مهم جنبش مخالف اعمال خشونت بوده‌اند.

 در همین حین، مود با امیلی ویلدینگ دیویسون ( ناتالی پرس) همراه می‌شود، کسی که البته باید متذکر شد که یکی از به یادماندنی‌ترین نقش آفرینی‌های فیلم را به نمایش گذاشته و در مسیر جنبش حق رای زنان نیز تاثیر بسزایی داشته است.

شخصی که مورخان هنوز در مورد این که آیا خود را کشته است یا نه به توافق نرسیده‌اند. مساله‌ای که در فیلم به شکل مبهمی به آن اشاره شده و در نهایت نسبت به وقایع فیلم می‌توان اذعان داشت که وی خود را کشته است.

 دیویسون شخصیت جذابی دارد، او حتی از مود نیز پیشی می‌گیرد و با شعار، هرگز تسلیم نشو و هرگز از جنگیدن دست بر ندار، سرنوشت نامعلومی برای خود رقم می‌زند. البته بماند که این شعار ممکن بود تاثیرگذارتر باشد اگر مخاطبین شعار اصلی فیلم «در جست‌وجوی کهکشان» را به یاد نمی‌آوردند.

آرا






یک مشکل روایتی برای فیلم «حق رای زنان» وجود دارد. در حقیقت اقدامات این جنبش به طور مستقیم در گرفتن حق رای زنان نتیجه نداد.

هنگامی که جنگ جهانی اول در سال 1918 به پایان رسید افراد این کمپین که در آن زمان حدود 40 نفر عضو اصلی بود اقدامات مستقیم خود را به حالت تعلیق درآورد. زیرا نسبت به تلفات جنگ در آن زمان نزدیک به چهل درصد از مردان بریتانیایی هنوز نمی‌توانسته‌اند رای بدهند.

از سویی صلاحیت افراد و مخصوصا زمین‌داران با دارایی آن‌ها مورد تایید قرار می‌گرفت و حداقل‌هایی به معنای واقعی کلمه برای رای دادن وجود داشت، به این معنا که حتی گاوداران باید ثابت می‌کردند که در سال حداقل 10 پوند اجاره و یا به ارزش 10 پوند زمین دارند.

بعد از جنگ، چنین حس می‌شد که رد کردن حق رای برای نوجوانانی که در جبهه‌ها خدمت کرده بودند، غیرقابل پذیرش خواهد بود.

 از این رو کلیت اتفاقات رخ داده و خواسته مردم پس از جنگ جهانی اول در سال 1918 باعث شد که جوانان بالای 21 سال حق رای داشته باشند و همچنین از جهتی دیگر زنانی که بالای 30 سال باشند، عضو دستگاه دولت محلی و یا با یک عضو آن ازدواج کرده باشند و دارای اموال شخصی و یا فارغ‌التحصیل از دانشگاه باشند، بتوانند در این فعالیت مشارکت کنند.

کمپین‌های گوناگون و مختلف حمایت از حق رای زنان در طول تاریخ بدون شک نگرش خود را تغییر دادند اما مورخان همچنان به این که آیا فعالیت‌های خشونت بار اولیه جنبش حمایت از حق رای زنان به تحقق یافتن این مهم کمک کرده‌اند با شک و تردیدهای زیادی روبه‌رو هستند.

 فیلم از پرداختن به این موضوع با پایان دراماتیک مراسم بزرگداشت دیویسون در سال 1913 طفره می‌رود. زیرا در نهایت زنان انگلیسی مدت‌ها بعد یعنی در سال 1928 توانستند به صورت مساوی با مردان حق رای خود را به دست آورند.

حکم






«حق رای زنان» به کارگردانی سارا گاورون ساختار بسیار خوب و کارآمدی دارد و در بسیاری از صحنه‌های فیلم موفق می‌شود شور و اشتیاق مخاطبان را برمی‌انگیزد، به‌ویژه مشاهداتش در مورد زندگی زنان طبقه کارگر در تاریخی که داستانش را روایت می‌کند بسیار ارزشمند و صحیح است، هرچند که از پاسخ دادن به برخی سوالات به صورت واضح و عامدانه طفره رفته است.






تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن