تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 4 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818234642




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مناظره غيابي: مرز ميان نقد و تخريب چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مناظره غيابي: مرز ميان نقد و تخريب چيست؟


سياست - مرز بين نقد و تخريب چيست و چرا هرگونه انتقادي را تخريب تلقي كرده و با آن برخورد مي‌كنند؟

ضرورت مرزبندي شفاف

كاظم جلالي نماينده مجلس هشتم مرزبندي بين نقد و تخريب را مرزبندي غيرشفاف و مبهم عنوان كرد. نماينده مجلس ششم با انتقاد از عدم مرزبندي شفاف گفت: اگر مرزبندي شفافي صورت نگيرد هر نوع انتقادي را مي‌توان به تخريب تفسير كرد. وي در ادامه تصريح كرد: اگر از انتقاد برداشت تخريب هم شود باز هم اين فرهنگ مثبت است زيرا جامعه زنده و پويا نيازمند وجود انتقاد است.كاظم جلالي با ابراز تأسف از عدم اين مرزبندي اظهار داشت: انتقاد از سردلسوزي و با هدف خيرخواهي و با استفاده از سازوكارهاي مرسوم است درحالي‌كه هدف از تخريب دلسوزي و سازندگي نيست.

نماينده مجلس هشتم در ادامه تصريح كرد: بسياري مرز بين انتقاد و تخريب را به نسبت افراد مربوط مي‌دانند درحالي‌كه تشخيص «خوب بودن» و «بد بودن» نيت‌ها نيز چندان آسان نيست و همين عدم مرزبندي روشن جامعه را دچار مشكل كرده است.

جلالي اظهار داشت: انتقاد در نظر به سيستمي از طرقي جامعه مدني صورت مي‌گيرد و اين اعضاي جامعه مدني هستند كه با انتقاد خود موجب اصلاح امور مي‌شوند و به‌موازات تقويت جامعه مدني جريان نقد نيز بالنده‌تر مي‌شود. نماينده مجلس هشتم گفت: گسترش جريان انتقادي در جامعه موجب مشخص شدن بازخوردهاي جريانات تصميم‌سازي در كشور مي‌شود و جامعه مدني به‌موازات دريافت بازخوردهاي جامعه مدني مي‌تواند در جهت تصحيح مسائل اقدام كند. جلالي در پايان تصريح كرد: جامعه امروز ما نيازمند گسترش فرهنگ انتقادي است و مسئولان بايد در برابر اين انتقادات از خود سعه صدر نشان دهند تا جامعه از مشكلات موجود رهايي يابد.

نقد منصفانه باشد

لطف‌الله فروزنده نقد سازنده را نقدي عنوان كرد كه نقاط ضعف بعد از بيان نقاط قوت مطرح شود. قائم‌مقام جمعيت ايثارگران با بيان اينكه متأسفانه در نقد كردن فقط اشكالات مطرح مي‌شود، گفت: اگر عملكرد فردي كه مورد بررسي قرار گيرد، ضمن بيان اشكالات بايد نقاط قوت نيز مطرح شود نقد منصفانه است اما اگر نقد بدون توجه به منابع در دسترس مسئولان و موانع پيش‌روي آنها صورت گيرد نقد ديگر منصفانه نيست.

وي در ادامه تصريح كرد: عدم توجه به اقدامات مثبت مسئولان موجب مي‌شود كه نقد بيشتر جنبه تخريبي به خود بگيرد. وي گفت: اگر نقد منصفانه در جامعه گسترش يابد مورد پذيرش مسئولان هم قرار مي‌گيرد و علاوه بر مسئولان مردم نيز به اين نظرات انتقادي و كارشناسي اعتماد مي‌كنند.

وي توجه به بعد كارشناسي را بسيار مهم خواند و گفت: بسياري از مسائل ملي و كلان نيازمند نگاه كارشناسي مستند و نگاه سياسي نمي‌تواند مشكلات را حل كند و حال اگر يك نگاه كارشناسي مسائل را مورد نقد قرار دهد بهتر مورد توجه قرار مي‌گيرد.فروزنده برخورد سياسي دولت نهم با نظرات كارشناسي را ردكرد و اظهار داشت: آقاي احمدي‌نژاد با كارشناسان اقتصادي جلسه گذاشت و خواستار ارائه راهكار شد، اما نامه 50 اقتصاددان يك نامه سياسي بود چراكه بيشتر كساني كه اين نامه را نوشته بودند افرادي بودند كه خود مدتي در كشور مسئوليت داشتند و تا حدودي در ايجاد مشكلات سهيم بوده‌اند.وي تصريح كرد: نگاه سياسي ما را از نگاه كارشناسي دور مي‌كند و ضرورت دارد كه فعالان سياسي قبل از نگاه سياسي نگاه كارشناسي داشته باشند تا مسئولان بهتر آن مسئله را بپذيرند.

معياري براي توسعه‌يافتگي

جلال جلالي‌زاده ميزان انتقادپذيري را معياري براي سنجش ميزان توسعه‌يافتگي كشورها عنوان كرد. عضو شوراي مركزي حزب مشاركت اظهار داشت: تفاوت نقد و تخريب با رجوع به معاني لغات قابل تشخيص است. زيرا انتقاد به‌معني جدا كردن «سره» از «ناسره» و خالص از ناخالص است و تخريب نيز ويران كردن معنا مي‌يابد اما در جامعه ما چون مرز شفافي بين نقد و تخريب وجود ندارد هر نقدي به تخريب تفسير مي‌شود.

وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر نگرش مثبتي از نقد وجود ندارد و هرگونه نقدي به‌معناي بيان ضعف‌ها تعبير شده و هرگز تعبير سازندگي از آن برداشت نمي‌شود.نماينده مجلس ششم تصريح كرد: بسياري از كارشناسان توسعه بر اين مسئله تأكيد دارند كه بهترين راه رسيدن به توسعه و پيشرفت باز گذاشتن درهاي انتقاد نسبت به مسئولان كشور بوده و اين مسئله را تجربه بشري نيز بارها ثابت كرده است.وي در ادامه افزود: اگر در هر زمينه‌اي منتقدان دلسوز و تيزبين با رصد مسائل بتوانند مشكلات سيستم را پيدا كرده و به مسئولان منتقل كنند مي‌توان از آن در جهت تصحيح سيستم بهره گرفت.

نماينده سنندج در مجلس ششم گفت: وجود مسئولاني كه خود را عقل كل مي‌دانند و عرصه را براي رقابت منتقدان خود تنگ مي‌كنند موجب مي‌شود كه راه اصلاح امور بسته شود و آينده روشني براي كشور ترسيم نشود.وي تصريح كرد: عدم انتقادپذيري مسئولان موجب تزلزل، توسعه‌نيافتگي شده و راه برون‌رفت از توسعه‌نيافتگي را براي كشور سر مي‌كند. جلالي‌زاده گفت: كساني از انتقادگريزان هستند كه به‌خاطر خرامان بودن ضعف‌ها و نارسايي‌ها از انتقاد‌گريزان هستند درحالي‌كه بايد انتقاد را هديه‌اي از سوي منتقدان بدانند.

حاكميت نيازمند سعه صدر

محمدعلي ابطحي حاكميت را نيازمند سعه صدر در برابر انتقادات مخالفان خود دانست.عضو مجمع روحانيون مبارز «انتقاد را داراي مرزهاي روشن» دانست و گفت: نسبت به يك عملكرد غيرمنطقي و غيرمديريتي صورت مي‌گيرد تا راه‌حلي براي اصلاح امور پيدا شود.وي تصريح كرد: حاكميت بايد از انتقادات استقبال كند، هرچند بسياري از حاكمان نظري جز ديدگاه خود را قبول ندارند و ديدگاه خود را كامل دانسته و هرگونه نقدي را تخريب تلقي مي‌كنند.معاون پارلماني دولت خاتمي گفت: متأسفانه دولت نهم بيشتر از بقيه نقدهاي منصفانه و دلسوزانه را تخريب تلقي مي‌كند و نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد.

وي در ادامه افزود: دولت نهم پذيرش كمي نسبت به انتقادها داشته است اما در عين حال حجم انتقادات نسبت به دولت زياد بوده است اما اين حجم انتقادات نه به‌خاطر سعه صدر دولت بلكه به‌خاطر عملكرد نادرست و غيرمديريتي دولت بوده است.ابطحي اظهار داشت: همه احزاب و گروه‌هاي سياسي در عملكرد ضعيف دولت متفق‌القول هستند و حجم وسيعي از انتقادات را بر دولت وارد مي‌كنند.

وي با اشاره به در اختيار داشتن رسانه‌هاي متعدد از سوي دولت گفت: هيچ دولتي به‌اندازه دولت نهم از رسانه‌ها برخوردار نبوده، اما متأسفانه مداحي‌هاي متعدد توسط دولت جاي انتقادپذيري را گرفته است و در حال حاضر رسانه‌هاي همسوتر با دولت جزء مداحان دولت شدند و در عين حال هيچ انتقادي را نيز برنمي‌تابند.

ابطحي تصريح كرد: ترويج اين مداحي‌ها توسط دولت بسيار خطرناك است و به‌جاي انتقاد بر دولت بايد جلوي اين مداحي‌ها گرفته شود اما جرياني نه‌تنها نظرات كارشناسي و انتقادي را نمي‌پذيرد بلكه هر نقدي را تخريب تلقي مي‌كند.وي اظهار داشت: اگر نقدها نه به‌عنوان تخريب بلكه به‌عنوان يك نظريه انتقادي پذيرفته شود مي‌تواند تأثير عمده‌اي در جامعه داشته باشد، اما اگر با تخريب با آن برخورد شود ديگر نمي‌توان از آن در جهت كارشناسي استفاده كرد.

تاريخ درج: 12 خرداد 1387 ساعت 14:34 تاريخ تاييد: 12 خرداد 1387 ساعت 16:41 تاريخ به روز رساني: 12 خرداد 1387 ساعت 16:33
 يکشنبه 12 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 974]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن