واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: محقق و پژوهشگر قرآنی: شخصیت زنده یاد علامی نمونه ای از تاثیر قرآن بر انسان بود تهران- ایرنا- محقق و پژوهشگر قرآنی و از دوستان ابوالفضل علامی گفت: آنچه در زمینه تأثیر قرآن بر انسان توقع می رود، در شخصیت مرحوم علامی قابل لمس بود.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حجت الاسلام حمید صفار هرندی، عصر یکشنبه در مراسم بزرگداشت زنده یاد حاج ابوالفضل علامی استاد فقید قرآن کریم در حسینیه الزهراء (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، افزود: در این فرصت کوتاه، شاید بهترین کلام، کلام خدا و مفسران واقعی قرآن یعنی اهل بیت (ع) باشد. وی که از همراهان و دوستان زنده یاد علامی بود و حدود 32 سال توفیق همنشینی با این استاد فقید قرآن را داشته اضافه کرد: در این مدت زمان تا اندازه ای به شخصیت مرحوم علامی واقف شده بودم که بخواهم به داشته های وی غبطه بخورم.صفار هرندی با بیان اینکه آنچه در زمینه تأثیر قرآن بر انسان توقع می رود، در شخصیت مرحوم علامی قابل لمس بود، افزود: وی وصیت نامه ای هفت صفحه ای را برای خانواده خود نوشت که به گفته خودش برگرفته از کلام امام علی (ع) بود. در آن وصیت نامه، دعوت به اموری دیده می شود که در زندگی این استاد فقید قرآن دیده می شد. محقق و پژوهشگر قرآنی همچنین اظهار کرد: من زمانی که صحبت های زنده یاد علامی را می شنیدم، احساس می کردم که به قول زنده یاد استاد سیدهادی محدث، وی بازیگر نیست و حقیقتاً آن چیزهایی را که می گوید خود نیز به آن ها عمل می کند. وی که چندین بار قرآن را با زنده یاد علامی ختم کرده است، ادامه داد: زنده یاد علامی گاهی اوقات در هنگام خواندن قرآن خصوصاً در آیاتی که ذکر معاد بود به یکباره متوقف می شد و با حسرت می گفت که آیا این نعمت هایی که از آن وعده داده شده، نصیب ما نیز می شود. صفار هرندی همچنین به بیماری قلبی زنده یاد علامی اشاره کرد و گفت: با وجود آنکه پزشک معالج وی هشدار داده بود که وضعیت قلبش خوب نیست و باید عمل پیوند شود؛ اما زنده یاد می گفت که من به برکت قرآن زنده ام؛ به شاگردان خود نیز گفته بود که از خدا و قرآن عمری گرفته ام و باید برای قرآن خود را خسته کنم.دوست و همراه زنده یاد ابوالفضل علامی درباره نماز وی نیز نکاتی را مطرح کرد و افزود: پس از نماز جماعت به من گلایه می کرد و می گفت چرا ذکرهای رکوع و سجودت کم است؛ من نیز با اظهار تعجب می گفتم که نماز جماعت است؛ اما در پاسخ می گفت که ما طلبه هستیم و نماز طلبه و همچنین قاری باید با افراد عادی تفاوت داشته باشد. وی تصریح کرد: نمازش خاشعانه بود؛ آنچنان نماز می خواند که انگار آخرین نماز زندگی خود را می خواند و التزام به اینکه سر وقت و حتی المقدور نماز جماعت بخواند. وی تأکید کرد: نگاهی که زنده یاد علامی به قاریان داشت همچون نگاهی بود که جامعه ما نسبت به روحانیون دارند؛ این نگاه، نگاه اهل بیت (ع) است. وی همواره گلایه مند بود که چرا آن توقعی که از قاریان قرآن می رود کمرنگ شده است و دیده شده که قاری آن شخصیتی که باید نیست.صفار هرندی گفت: استاد علامی در عین ادب و رعایت موازین معاشرت که بسیار اخلاقی و مؤدب بود، بسیار صریح بود؛ به طوری که با عزیزترین نزدیکان و دوستان خود نیز رودرباستی نداشت؛ و چنین نگاهی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر داشت.در این مراسم مستندی از مرحوم حاج ابوالفضل علامی پخش شد که در آن درباره نماز و قرآن در سر کلاس های خود صحبت می کرد؛ همچنین آیاتی چند از قرآن کریم را که این استاد فقید قرآن در محضر امام راحل تلاوت کرده بود، نیز پخش شد.این مراسم با حضور معاون ارتباطات مردمی بیت مقام معظم رهبری، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، قائم مقام شورای عالی قرآن، رئیس سازمان دارالقرآن کریم، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف، مسئولین شورای توسعه فرهنگ قرآنی، رئیس سازمان قرآن و عترت سپاه محمد رسول الله (ص)، رئیس رادیو قرآن، رئیس سازمان فعالیت های قرآنی دانشگاهیان کشور و شخصیت های بین المللی قرآنی چون سید محسن موسوی بلده، عباس سلیمی، دهدشتی، احمد ابوالقاسمی، و بهروز یاریگل برگزار شد. قاریان و حافظان بین المللی از سراسر کشور نیز در این مراسم حضور داشتند. ابوالفضل علامی قاری و داور بین المللی قرآن در سال 1337 در استان قم دیده به جهان گشود و در سال 1359 وارد حوزه علمیه قم شد. از این استاد قرآنی آثار متعددی به چاپ رسیده است و سابقه همکاری با بسیاری از سازمان ها و نهادهای قرآنی کشور را در کارنامه خود به یادگار گذاشته است.وی پس از انقلاب در کنار کار، دروس حوزه را در حوزه علمیه قم شروع کرد و پس از گذراندن دوره مقدماتی و سطح، چهار سال به تحصیل فقه اشتغال داشت و همزمان به امر پژوهش در زمینه علوم و معارف قرآن پرداخت و علاوه بر پژوهش در حوزه قرآن به تدریس علم قرائت و تاریخ و علوم قرآن و کتب اعتقادی اشتغال داشت.علامی از سال 1380 بیشتر به تدریس در حوزه آموزشی ترجمه و مفاهیم قرآن کریم داشت که بخشی از تدریس ها نیز در دوره های تخصصی و ارتقاء قاریان و جامعه قرآنی بوده است.از این استاد قرآن آثاری همچون آموزش ترجمه و مفاهیم قرآن کریم در سه جلد، ویرایش علمی قرآن حکیم با همراهی کریم دولتی، آداب تلاوت قرآن، زبان قرآن، پژوهشی در علم تجوید، درآمدی بر علم تجوید (ترجمه کتاب التمهید فی علم التجوید نوشته ابن جزری)، درآمدی بر دانش وقف وابتدا، تجوید، تجوید نماز، آموزش صحیح خوانی وزیباخوانی نماز و آشنایی با ضبط المصحف باقی مانده است.کتاب های آواشناسی زبان عربی (ترجمه الاصوات اللغویه نوشته دکتر ابراهیم انیس) فرهنگ اصطلاحات صرف ونحو عربی (ترجمه کتاب معجم لغه النحو العربی نوشته آنتوان دحداح لبنانی)، حوزه معارف اهل بیت(ع)، قرآن صاعد (آموزش معارف اهل بیت در 2 جلد) و مفاتیح (با علائم ترمیم نگارشی) و رسم الاملاء از دیگر آثار اوست.علامی از سال 1360 به امر داوری مسابقات قرآن در رشته های تجوید، وقف و ابتدا و صوت اشتغال داشت و در شوراهای تخصصی قرآنی، آموزش و پژوهش سازمان دارالقرآن، تحقیق مرکز طبع و نشر قرآن کریم و کارگروه «علمی وفنی» ستاد عالی مسابقات قرآن کشور عضو بود و در بنیاد بین المللی حفظ قرآن کریم، ستاد عالی و شورای راهبردی مسابقات قرآن کشور، کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآنی شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت مؤسس«مجمع قاریان و حافظان استان قم فعالیت داشت.این استاد قرآن که در سال 88 به عنوان خادم قرآن کریم معرفی شده بود، در پنجمین مراسم تکریم چهره های قرآنی کشور سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان «استاد آموزش قرآن کریم» تجلیل شد.ابوالفضل علامی استاد قرآن دوشنبه شب گذشته پس از برگزاری جلسه قرآن و اقامه نماز مغرب و عشاء به دیار باقی شتافت.فراهنگ**9362**1027
22/09/1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]