تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):آگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم ميان شما در قرآن است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815312248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فیلم خبرنگار را نباید دید، باید خواند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در مراسم رونمایی از فیلم تیتر یک عنوان شد؛ فیلم خبرنگار را نباید دید، باید خواند فیلم کوتاه ˝تیتر یک˝ ساخته ملیحه فریدفر به تهیه کنندگی محمد محسنی، یک اثر تجربی و شاید کمی فاصله دار با استانداردهای تعریف شده است.
۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر ساعت 12:55

خبرگزاری پانا+

به گزارش پانا از فارس، فیلم کوتاه "تیتر یک" ساخته ملیحه فریدفر به تهیه کنندگی محمد محسنی، یک اثر تجربی و شاید کمی فاصله دار با استانداردهای تعریف شده است، فیلمی که صادقانه تلاش همنوعانش را می ستاید و عامدانه قدردان اتفاق مهمی است که دستخوش بی مهری هایی نیز قرار گرفته است. توافقی که کام ملت را شیرین کرد و این شیرینی، شهدٍ خود را در "تیتر یک" ساخته روزنامه نگاران شیرازی هویدا کرده است.
در مراسم نمایش فیلم کوتاه تیتر یک رئیس اداره سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس بیان کرد: شیراز بعد از شهرهایی از قبیل تهران و اصفهان سینمای هنر و تجربه را راه اندازی کرده و از این بابت خوشحالیم که این رویداد هنری در شیراز انجام شد.
مهدی رنجبر با اشاره به اینکه سینمای هنر و تجربه 25 آذر با حضور چهره های سینمایی کشور آغاز می شود، افزود: یکی دیگر از برنامه های ما برگزاری طرحی با عنوان آپارات است که هدفمان معرفی چهره های سینمایی استان فارس است.
وی بیان کرد: برنامه آپارات به شکل ماهانه با هدف حمایت از فیلمسازان جوان استان فارس دنبال می شود و در این جلسات آثار این هنرمندان برای علاقمندان به سینما پخش و توسط صاحب نظران مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.
رنجبر ادامه داد: همچنین طبق مذاکراتی که با مسئولان گروه سینمایی هنر و تجربه انجام داده ایم در صدد اکران فیلم های فیلمسازان استان فارسی همچون کامران حیدری، احسان شادمانی و... در شیراز هستیم.
باید از داشته های فرهنگیمان حمایت کنیم
امین جعفری، مدیر کل کتابخانه های استان فارس نیز در جریان این مراسم بیان کرد: فارس امروز را باید غنیمت بشماریم و از داشته های فرهنگیمان حمایت کنیم.
وی بیان کرد: داستان فرهنگ در استان ما امروز به مرحله حساسی رسیده که وظیفه داریم از تمام داشته هایمان با همدلی و همراهی حمایت کنیم.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان فارس یادآور شد: امروز روز مهمی است زیرا خبرنگارانی که همواره جامعه را نقد می کردند خودشان در مقابل ما در بوته نقد قرار گرفته اند.
نباید روز دانشجو را محصور در فرهنگ و هنر پژوهش بدانیم
در ادامه مراسم بهزاد مریدی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در سخنان کوتاهی ضمن تبریک روز دانشجو بیان کرد: نباید روز دانشجو را محصور در فرهنگ، هنر پژوهش و یا حتی علم بدانیم.
وی گفت: روز دانشجو همه این بخشها را با هم دارند و امیدواریم هیچ وقت رنگ و بوی روز دانشجو از دست نرود.
نتایج شور و شعف فرهنگی را می توان در تولیدات این حوزه دید
سید محمود موسوی ، مشاور استاندار سابق فارس نیز در این مراسم ابراز داشت: امروز اگر در حوزه مدیریتی فرهنگ فارس شاهد اتفاقات مهمی هستیم حاصل تلاش و پیگیری فراوان بوده است.
وی افزود: با شکلگیری دولت تدبیر و امید یک عزم جدی برای توسعه در حوزه های مختلف شکل گرفت و یکی از حوزه های مهم مورد توجه مدیریت ارشد استان حوزه فرهنگ بود.
موسوی تصریح کرد: در اوایل شکلگیری دولت ، در فارس در بخش هایی همچون صدور مجوز برنامه های فرهنگی نیز دچاز مشکل بودیم و برای برگزاری نمایشگاه کتاب و یا یک کنسرت موسیقی دولت تحت فشار قرار می گرفت .
وی خاطرنشان کرد: با حضور مدیرانی چون دکتر مریدی در مسند مدیرکلی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، دکتر کوروش کمالی سروستانی در مسند ریاست مرکز اسناد ملی فارس و سید امین جعفری در مسند مدیرکلی کتابخانه های عمومی استان فارس خوشبختانه اتفاقات ارزشمندی رخ داد.
موسوی بیان کرد: امروز شاهد یک فضای خوب فرهنگی در سطح استان هستیم که امیدواریم این شور و شعف فرهنگی تاثیر خود را در حوزه تولید آثار هنری نشان دهد.
وی در خصوص فیلم تیتر یک نیز اظهار داشت: اپیزودهای مختلف در این اثر مشکلات اجتماعی را نشان می داد که هر یک با موضوع تحریم و توافق ارتباط مستقیم داشت.
موسوی تصریح کرد: نباید فراموش کرد که تحریم های ناجوانمردانه غرب علیه مردم ما سبب ساز بسیاری از مشکلات شد که در این فیلم نیز برخی از آنها را شاهد بودیم.
مشکلات جواب قانع کننده ای برای ضعف های یک اثر نیست
محمد محسنی، تهیه کننده فیلم کوتاه تیتر یک گفت: این فیلم برای روز خبرنگار سال 94 تهیه شد که در واقع یک اثر دلی برای خسته نباشید به اهالی مطبوعات بود.
وی بیان کرد: ما برای تولید این اثر با محدودیت جدی زمانی و مالی مواجه بودیم که خوشبختانه با همدلی همه عوامل این فیلم به ثمر نشست.
تهیه کننده فیلم تیتر یک افزود: این فیلم کوتاه اگر چه این فیلم با صفر ریال اعتبار آغاز شد اما با عشق و علاقه عوامل فیلم، بدون هیچ دغدغه خاصی به پایان رسید.
این روزنامه نگار تاکید کرد: این فیلم قصه دغدغه های من و خیلی از خبرنگاران بود و شاید همین آشنایی با این مشکلات روزمره باعث شد که ما با انگیزه مضاعف کار را به تولید برسانیم.
وی افزود: دلم نمی خواهد از سختی های این پروژه بگویم فقط اینکه دوست داشتم در کنار عوامل این کار باشم، در کنار تک تک عوامل فنی که با عشق و علاقه با کمترین امکانات ما را همراهی کردند.
محسنی یادآور شد: البته مشکلات جواب قانع کننده ای برای ضعف های یک اثر نیست و مخاطب کاری ندارد که ما با چه مشکلاتی این اثر را به مخاطب عرضه می کنیم.
وی اظهار داشت: چه من به عنوان تهیه کننده و چه خانم فریدفر به عنوان کارگردان هر دو روزنامه نگاریم و بافلسفه نقد کاملا آشنا ، لذا قطعا از نقد همه عزیزان در مواجه با این اثر استفاده خواهیم کرد.
"تیتر یک" زایده اندیشه خبرنگاری ام بود
ملیحه فریدفر با اشاره به نحوه تولید این فیلم بیان کرد: فیلم تیتر یک ظرف دو روز فیلمبرداری شد و یکی از ویژگی های کار این بود که برای تولید آن هیچ هزینه ای به هیچیک از عوامل پرداخت نشده است.
وی گفت: سعی داشتم در این کار گوشه هایی از دغدغه های روزمره و فعالیتهای خبرنگاران را به تصویر بکشم که روز تاریخی توافق هسته ای بستر نمایش خبرنگاران حوزه های مختلف بود.
فریدفر افزود: در این فیلم پیرامون توافق هسته ای قضاوتی نمی شود و تنها درام در محدوده زمانی روز توافق شکل می گیرد که مخاطب در پنج اپیزود سرکی به حوزه های مختلف خبرنگاری می کشد.
نویسنده و کارگردان فیلم تیتر یک تصریح کرد: این فیلم نگاه من خبرنگار به یک حادثه مهم با زبان موثر تصویر است که البته اهالی تئاتر شیراز و همکاران رسانه ای در شکل گیری آن نقشی پررنگ داشتند.
وی با بیان اینکه تیتر یک زایده اندیشه خبرنگاری ام بود، خاطرنشان کرد: این اثر کوتاه یک خسته نباشید به اهالی مطبوعات است که در مناسبت های مختلف پر تلاش حاضر شده اما خودشان در پیچ و خم مشکلات فراموش می شوند .
فریدفر ادامه داد: در این اثر آنقدر که محتوا برایم مهم بود درگیر فرم نبودم اما با ساخت این تجربه متوجه شدم فیلم کوتاه ساختن چقدر سخت است به ویژه اینکه به لحاظ سخت افزاری و امکانات فیلمسازان ما دچار کمبودهای فراوانی هستند.
فیلم تیتر یک، اثر پیش پا افتاده و کلیشه ای نیست
امیر عفاف منتقد سینما گفت: من بیش از 9 سال است که با خانم فریدفر در حوزه رسانه همکار هستم و با شناختی که از وی دارم ، او عادت دارد به اتفاقات اجتماعی زل بزند.
وی افزود: در فیلم تیتر یک نیز شاهد بودیم اتفاقات اجتماعی محور اصلی اثر است و در واقع کارگردان با نگاهی دقیق به چند معظل اجتماعی پرداخته است.
این روزنامه نگار ادامه داد: برای فیلم شدن دغدغه های ملیحه فریدفر باید روند پیش تولید اثر کمی طولانی تر می شد تا شاهد اثری بهتر باشیم اگر چه برای تجربه اول کار خوبی بود.
وی گفت: این یک اثر تجربی و مدرسه ای نیست اگر چه ایراداتی دارد اما همانطور که پیش بینی می کردم با یک اثر پیش پا افتاده و کلیشه ای مواجه نبودیم.
عفاف ادامه داد: استفاده دراماتیک از موسیقی و اسلومشن در این فیلم کوتاه بسیار به جا بود و می توان به عنوان ویژگی های خوب اثر از آن یاد کرد.
وی تاکید کرد: شاید اگر این اثر دوباره تدوین شود شاهد خروجی نهایی بهتر و به دور از دستپاچگی باشیم ، هر چند که به هر حال باید فیلم را با توجه به شرایط نقد کرد.
این کارگردان عرصه سینما گفت: اعتقاد ندارم که اگر کسی از امکانات برخوردار نیست نباید فیلم بسازد بلکه این اثر یک تجربه از ملیحه فریدفر می باشد که خودش هم معترف است این کار یک تجربه در جهت احترام به جامعه خبری است.
ساخت یک اثر با ارزش تر از هزاران فکر و کار ساخته نشده بهتر است
داریوش ستایشگر ، یکی از منتقدین و فعالان عرصه فرهنگی خطاب به کارگردان فیلم گفت: به نظر من شما آدم خوشبختی هستید چرا که یکی از ویژگی های خوشبختی در این است که آدمی هر کاری را که دوست دارد انجام دهد.
وی گفت: نکته مهم دیگر اینکه شما این فیلم را ساخته اید و ساخت یک اثر با ارزش تر از هزاران فکر و کار ساخته نشده بهتر است.
ستایشگر عنوان کرد: ارزش دیگر این کار این است که به موضوع توافق پرداخته در حالیکه بعد از توافق جامعه هنری و روشنفکر ما هیچ واکنشی نداشته است.
فیلم یک روزنامه نگار را باید خواند
در ادامه سیدمحمدعلی یزدانی نیز گفت: سازنده فیلم یک روزنامه نگار است و وقتی که یک روزنامه نگار فیلم می سازد قطعا دغدغه های رسانه ای دارد.
این فعال عرصه فرهنگی ابراز داشت: من معتقدم که فیلم یک روزنامه نگار را نباید با نشانه شناسی تصویری بررسی کرد بلکه فیلم روزنامه نگار را باید خواند.
گفتنی است فیلم کوتاه تیتر یک با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، مشاور استاندار سابق فارس، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، نماینده وزارت امورخارجه در فارس، معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، رئیس اداره سینمایی فرهنگ و ارشاد فارس، مدیر روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اهالی فرهنگ، هنر، تئاتر و رسانه و علاقمندان به سینما و همچنین عوامل این فیلم ، رونمایی شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن