تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813108066




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خاورميانه در بحران آب


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خاورميانه در بحران آب
نتايج تازه‌ترين تحقيق نشان مي‌دهد وضعيت عرضه آب در خاورميانه طي 25 سال آينده بدتر خواهد شد و اين مسئله رشد اقتصادي و امنيت ملي كشورها را با خطر و تهديد روبه‌رو خواهد كرد و مردم بيشتري را مجبور خواهد كرد به شهرهاي پرجمعيت كوچ كنند.
نویسنده : وحید حاجی‌پور 


نتايج تازه‌ترين تحقيق نشان مي‌دهد وضعيت عرضه آب در خاورميانه طي 25 سال آينده بدتر خواهد شد و اين مسئله رشد اقتصادي و امنيت ملي كشورها را با خطر و تهديد روبه‌رو خواهد كرد و مردم بيشتري را مجبور خواهد كرد به شهرهاي پرجمعيت كوچ كنند.
منطقه خاورميانه با 350 ميليون نفر جمعيت با افزايش شديد دماي هوا و موج گرماي طاقت فرسا روبه‌رو شده و بر اساس اعلام مؤسسه منابع جهاني دماي هواي خاورميانه به سطح ركوردهاي جديدي رسيده است.
رتبه بندي جديد مؤسسه منابع جهاني نشان مي‌دهد 14 منطقه از 33 منطقه جهان كه با كمبود شديد آب روبه‌رو هستند، در خاورميانه و شمال آفريقا قرار دارند كه شامل بحرين، كويت، قطر، امارات متحده عربي، فلسطين، رژیم‌صهیونیستی، عربستان سعودي، عمان، ايران و لبنان است. شركت‌ها، كشاورزان و ساكنان اين كشورها به شدت در برابر تغييرات وضعيت آبي آسيب‌پذير هستند. تقاضاي جهاني براي آب احتمالاً طي دهه‌هاي آينده افزايش خواهد يافت. رشد جمعيت نيز موجب افزايش مصرف آب خواهد شد. افراد بيشتري به شهرها مهاجرت مي‌كنند و منابع آب با محدوديت بيشتري روبه‌رو مي‌شود. گسترش طبقه متوسط نيز در جوامع مختلف موجب افزايش تقاضا براي مواد غذايي خواهد شد كه براي توليد آن نياز به آب و برق بيشتري است.
ولي به درستي معلوم نيست منابع آبي بايد از كجا تأمين شود. تغييرات آب و هوايي موجب خواهد شد برخي مناطق جهان خشك‌تر و برخي مناطق مرطوب‌تر شوند. مناطقي مثل چين، هند و برخي نواحي امريكا تا سال 2040 ميلادي با فشار ناشي از كمبود آب از 40 تا 70 درصد روبه‌رو خواهند بود و كشورهايي مثل شيلي، استوني، ناميبيا و بوتسوانا نيز با افزايش شديد بحران كم آبي روبه‌رو مي‌شوند.
منابع تأمين آب به شدت محدود است و خطر خشكسالي و سيل كشورهايي مثل ناميبيا و بوتسوانا در جنوب آفريقا را به شدت تهديد مي‌كند. گرماي هوا در اين مناطق نيز بالاتر از ميانگين جهاني خواهد بود. آب بعد مهمي از درگيري‌هاي بين فلسطين و اسرائيل طي دهه‌هاي اخير بوده است. دولت عربستان سعودي اعلام كرده است كه مردم اين كشور در سال 2016 ميلادي به طور كامل به واردات غلات وابسته خواهند شد. ترس و نگراني نسبت به كاهش شديد منابع آبي موجب شده عربستان كه طي دهه‌هاي گذشته همه نياز غلات خود را تأمين مي‌كرده به چنين وضعيتي گرفتار شود. شوراي ملي اطلاعات امريكا نيز اعلام كرده است مشكلات آب كشورهاي شمال آفريقا و خاورميانه را در خطر بي‌ثباتي و سقوط دولت‌ها قرار خواهد داد.
بخش زيادي از عرضه آب در كشورهاي خاورميانه را حفر چاه و آب‌هاي زيرزميني تشكيل مي‌دهد ولي خشك شدن چاه‌ها به وضعيت هشدار‌دهنده‌اي رسيده است. مؤسسه بين‌المللي توسعه پايدار تخمين زده است رود اردن تا چند دهه ديگر بيش از 80 درصد منابع آبي خود را از دست خواهد داد و با افزايش تقاضا وضعيت آب‌هاي زيرزميني نيز بدتر خواهد شد. عربستان سعودي نيز بخش زيادي از آب مورد نياز خود را از آب‌هاي زيرزميني تجديدناپذير تأمين مي‌كند.
تصاوير ماهواره‌اي نشان مي‌دهد حوضه دجله و فرات سريع‌تر از هر مكان ديگري در جهان غير از شمال هند در حال از دست دادن منابع آبي است.
در حوضه آبي صنعا در يمن نيز ذخاير آبي زيرزميني به شدت رو به كاهش بوده و هر سال نزديك به شش متر كاهش مي‌يابد. در مصر نيز كه با رشد سريع جمعيت روبه‌رو است تقاضا براي آب با افزايش روبه‌رو مي‌شود. بر اساس اعلام دولت مصر، سرانه عرضه آب در اين كشور به كمتر از 660 متر مكعب در سال 2013 رسيده است، اين رقم در سال 1947 ميلادي به بيش از 2 هزار و 500 متر مكعب رسيده بود.
مناطق مختلفي در خاورميانه و شمال آفريقا از جمله رژیم‌صهیونیستی، سوريه، تركيه و ابوظبي به مردم خود نسبت به اتخاذ تدابير پيشگيرانه و احتياطي براي مصرف بهينه آب هشدار داده‌اند.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن