تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 دی 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1846069411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار نسبت به ایجاد جریان‌های مافیایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰




8-968.jpg

پیام دهکردی با بیان اینکه تئاتر شهرستان‌ها باید به شکوه گذشته خود دست پیدا کند، گفت: رسانه‌ی ملی نیازمند یک جهاد در حوزه‌ی تئاتر است. به گزارش خبرنگار تئاتر ایسنا، این بازیگر و کارگردان تئاتر که چند ماه قبل نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» را در تهران به صحنه برد، این روزها مشغول اجرای آن در شهرهای دیگر است تا همان‌طور که از ابتدا قصد داشته، بتواند دیدگاه‌هایش را با مردم و هنرمندان دیگر شهرهای کشور به اشتراک بگذارد. نمایش این هنرمند اخیرا سه شب در شهر اصفهان اجرا شده که حدود 2500 نفر از مردم این شهر آن را تماشا کرده‌اند و طی سه شب اخیرا هم در تالار «حافظ» شیراز به صحنه رفته است. دهکردی در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ایسنا ابتدا درباره‌ی احرای این نمایش در شهرستان‌ها پس از اشاره به استقبال خوب در تهران گفت: «هیچ کس نبود بیدارمان کند» در تهران اجرای موفقی داشت و از همان آغاز شکل‌گیری به دنبال این بودم تا چطور می‌شود درامی را خلق کرد که هم ایرانی باشد و هم با دغدغه‌ها، دردها و هویت امروز همخوانی داشته باشد به طوری که فرزند زمانه خود باشد. ضمن اینکه یک نوع همگرایی هم ایجاد کند تا طیف‌های مختلف این اثر را ببینند و بعد هر کدام به شکلی پرسشی برایشان ایجاد شود یا دردهایشان واکاوی شود یا چشم‌اندازی به روی خود ببینند. فاصله‌ای تلخ میان تئاتر تهران و شهرستان است او با اشاره به توانمندی قلم محمدامیر یاراحمدی در خلق این اثر اضافه کرد: از همان اول هم دوست داشتم این کار در اقصی نقاط ایران اجرا شود و دیدگاه‌هایم را به اشتراک بگذارم چون خودم را همیشه یک شهرستانی می‌دانستم و شهرستانی هم هستم. باورم بر این است که در سالیان گذشته علیرغم اقرار به لسانی که نزد مسوولان وجود داشته، مبنی بر اهمیت تئاتر شهرستان‌ها، اما یک فاصله‌ی تلخ و زیاد میان آن چیزی که در تئاتر شهرستان‌ها می‌بینیم با آنچه تئاتر تهران نامیده می‌شود می‌بینیم. وی با بیان اینکه عدالت فرهنگی در این حوزه اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: متأسفانه بنا به آنچه باور من است، موضوع عدالت فرهنگی در حوزه تئاتر شهرستان‌ها رعایت نشده است. گواه من هم رجوع به تئاترهایی است که در تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز اجرا می‌شدند که از شکوهی در گذشته برخوردار بودند و حتی تئاتر اصفهان واجد یک مکتب بود، اما امروز باید دید که چه وضعیتی دارند. دهکردی با تاکید براینکه بسیاری از همکارانش با سختی‌های زیاد تلاش می‌کنند تئاتر شهرستان‌ها را زنده نگه دارند، گفت: البته در این میان نمی‌گویم مدیران وقت، مسوول این وضعیت هستند چرا که همواره معتقد بوده‌ام همه ما در یک گناه دسته‌جمعی سهیم هستیم. آنچه امروز خوشه‌چینی می‌کنیم محصول کاشت چند سال قبل است. ما در این سال‌هاچیزی نکاشته‌ایم یا آنچه کاشته‌ایم بذری نامرغوب بوده که محصول فعلی آن الکن و ناقص است. او با قدردانی از حمایت و تلاش مدیران فرهنگی استان فارس و شهر شیراز برای اجرای نمایش خود و اعلام اینکه برنامه‌ریزی‌هایی برای اجرای نمایش «هیچ کس نبود بیدارمان کند» در مشهد، گیلان، مازندران و نیز خوزستان در حال انجام است، بیان کرد: باید تئاتر شهرستان‌ها از این وضعیت بیمارگونه خارج شود و حالش به حال خوش گذشته‌های دور برگردد. اگر شرایط لازم محقق شود شاهد این خواهیم بود که تئاتر شهرستان‌ها همانند تهران قدرت داشته باشد. درواقع باید در این حوزه همانند آنچه در فوتبال رخ داده که باشگاه‌های فوتبال سپاهان و ذوب‌آهن اصفهان و تراکتورسازی تبریز در آسیا شناخته شده هستند چنین اتفاقی را رقم زد در حالی‌که الان انگار همه تئاتر این سرزمین در تهران خلاصه شده است. هشدار نسبت به ایجاد جریان‌های مافیایی در تئاتر شهرستان‌ها این هنرمند ادامه داد: به جز مشکلاتی که در حوزه تئاتر شهرستان‌ها از ادوار گذشته وجود داشته، مسئله‌ی دیگر جریان‌هایی است که شائبه مافیایی بودن آن‌ها نیز مطرح می‌شود؛ به طوری که تئاتری را که متعلق به همه تئاتری‌ها و بالاتر از آن متعلق به مردم است به سمت تئاترهای انحصارگرایانه و انحصارطلبانه می‌برند. رشد چنین رفتارها و جریان‌هایی در برخی شهرستان‌ها ناشی از سوء مدیریت در ادوار گذشته است، چون وقتی مدیریت درست عمل نکند آرام آرام جریان‌هایی شکل می‌گیرند که در ظاهر هدف‌شان گسترش تولید و تئاتر است، اما در عمل منجر به انسداد تئاتر می‌شوند. او خاطرنشان کرد: این یک خطر جدی است که به سهم خودم آن را هشدار می‌دهم و امیدوارم با اهتمامی که در دولت برای محقق شدن شعار "تئاتر برای همه" وجود دارد، شاهد برطرف شدن این مشکلات باشیم، هر چند این شعار در تهران و به طور خاص در برخی شهرستان‌ها رنگ باخته است. پیام دهکردی در ادامه‌ی گفت‌و‌گویش با ایسنا در پاسخ به نقش رسانه ملی در تبلیغ و اطلاع‌رسانی در حوزه‌ی تئاتر با بیان اینکه در‌ این‌باره جز یک سکوت تلخ و تراژیک کار دیگری نمی‌تواند بکند، در توضیح وضعیت و توجه کنونی این رسانه به مقوله‌ی تئاتر گفت: گاهی وقت‌ها باور ما این است که یک اتفاق، بزه محسوب می‌شود و برای صحبت از آن در رسانه ملی معمولا یک کارگروه کارشناسی تشکیل می‌شود تا بررسی کند که آیا از منظر آسیب‌شناسی جامعه آن پدیده یا بزه باید به مردم اطلاع‌رسانی شود یا خیر. حال با این شرایط سوال من این است که آیا تئاتر به معنای واقعی، یک پدیده آموزشی تربیتی نیست؟ آیا تئاتر به عنوان یکی از ستون‌های بزرگ و موثر در ساختار آموزشی در همه دنیا مطرح نیست؟ آیا تئاتر 10 برابر آنچه در قالب نصیحت گفته می‌شود را نمی‌تواند منعکس کند؟ او با تاکید براینکه آنچه می‌گوید حرف‌های شخصی خودش نیست و براساس دغدغه‌مندی‌هایی که از صدر تا ذیل ارکان کشور مطرح شده است،‌ اظهارنظر می‌کند، ادامه داد: دو، سه سال گذشته با عناوینی همچون فرهنگ، جهاد فرهنگی و امسال با عنوان تئاتر نامگذاری شده‌اند که همه نشان از اهمیت حوزه فرهنگ دارد. با این تفاسیر آیا تئاتر با شاخصه‌ها و دغدغه‌های درست خود شایستگی این توصیفات را ندارد؟ من که معتقدم دارد و نه تنها در بُعد داخلی بلکه جهانیان نیز امروز به اهمیت این حوزه اذعان دارند. پس آیا ادله‌ای مهمتر از این وجود دارد که با اهتمام جدی به تئاتر بپردازیم؟ وی افزود: رسانه‌ی ملی باید توجه به این حوزه و نیز فرهنگ را جزو وظایف موکد خود بگذارد و اطلاع‌رسانی درستی انجام دهد، چون همان‌طور که برای مردم خوراک جسم تبلیغ می‌کند، باید خوراک روح نیز تبلیغ کند. باید این دغدغه مطرح شود که مردم تئاتر ببینند و این کار رسانه ملی است، اما وقتی به تلویزیون چشم می‌دوزم جز سرگشتگی و شرمندگی چیز دیگری نمی‌بینم و نمی‌دانم چطور عزیزان این رسانه سر آرام بر بالین می‌گذارند آن هم وقتی آمار پرخاشگری، بزه، اعتیاد و... در جامعه نگران‌کننده است؛ یعنی آیا واقعا تئاتر نمی‌تواند بخشی از این معضلات راحل کند و موثر باشد؟ آیا آمار خروجی اجرای تئاتر در زندان‌ها و تجربه‌ای که برای معلولان و کودکان کار داشتیم کافی نیست؟ عملکرد رسانه ملی قابل سرزنش و نقد تند است بازیگر نمایش‌های «مرگ فروشنده» و «کرگدن» گفت: در راستای توجه به تئاتر در رسانه‌ی ملی باید برنامه‌سازی شود که متأسفانه نمی‌شود، باید نسبت به تولید تئاتر و ضبط آنچه روی صحنه است اقدام شود، اما همه این نشدن‌ها در شرایطی است که می‌بینیم برنامه‌ای هم که پیش از این وجود داشت پس از توقف با یک فاصله، به شکلی دیگر روی آنتن می‌رود. این در حالی است که تئاتر را می‌توان همانند بیماری توصیف کرد که در بخش آی‌سی‌یو یک بیمارستان بستری است و ناگهان دستگاه‌هایی که به این بیمار متصل هستند را به بهانه استفاده از دستگاه‌های جدیدتر از او جدا می‌کنند و نمی‌دانند این کار باعث مرگ بیمار می‌شود. او اضافه کرد:حرف من این نیست که رسانه ملی در این وضعیت مقصر است بلکه به نظرم مسئله این است که رسانه‌ی ملی به وظایف خود عمل نمی‌کند. این کار نه تنها قابل تأیید نیست بلکه قابل سرزنش و نقد تند هم هست و خوشحال می‌شوم اگر پاسخی به نقدهای من داده شود. دهکردی در پایان با اشاره به اینکه وضعیت امروز تئاتر کشور از مرز خطر و بحران عبور کرده است، گفت: مسوولان، مردم، جامعه تئاتر و متمکنین جریان‌های مالی باید در این راستا تلاش کنند تا تئاتر به مثابه آب و نان تلقی شود، چرا که این هنر از ارکان مهم فرهنگ‌سازی است و باید توجه ویژه‌ای به آن شود. در این بین رسانه ملی هم در حوزه تئاتر نیاز به یک نوزایی دارد و همان‌طور که پیش از این، سالی به نام جهاد در عرصه فرهنگ داشتیم، این رسانه هم در حوزه تئاتر باید جهاد کند و در آن صورت است که می‌توانیم امیدوار باشیم تا 10 سال آینده برکات آن را ببینیم. ایسنا برای همه است پیام دهکردی همچنین در آستانه فرا رسیدن سالگرد تأسیس خبرگزاری ایسنا با تبریک این زادروز گفت: امیدوارم ایسنا همچنان با شور، شعور و عشق مسیر خود را همان‌طور که آغاز کرده ادامه دهد. وی با اشاره به اینکه خبرگزاری ایسنا به نام دانشجو مزین و متبرک شده است، افزود: باورم این است که اگر ایسنا به این سه سرفصل شور، شعور و عشق که مسیرش را با آن آغاز کرده، همچنان رجوع کند آینده و مانایی خوبی خواهد داشت و جایش در میان اهالی خرد همیشگی است و او را دوست خواهند داشت. این بازیگر و کارگردان تئاتر ادامه داد: به نظرم رسالتی که برای رسانه‌ها و به شکلی ویژه بر خبرگزاری‌ها است، نگاه و زیست فراجناحی است و ایسنا کوشش کرده این گونه باشد. امیدوارم این مسیر را حفظ و نیز تقویت کند. او گفت: این رسانه که مزین به نام دانشجوست متعلق به هیچ جناحی نیست و برای همه جریان‌هاست و به سمت شعورمندی و خردمندی حرکت کرده است. دهکردی اضافه کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم درباره مرگ یک پدیده است و اگر رسانه‌ای به آن اهتمام نداشته باشد مرگ آن قطعی است، این مسئله هم چیزی نیست جز افتادن در ورطه حاشیه‌ها که حاشیه مرگ همه چیز است. او گفت: من به تجربه بارها دیده‌ام که رسانه‌ای سعی می‌کرد در فضای حاشیه‌ای حرکت کند آن هم برای جذب مخاطب و داغ کردن تنور اخبار و اطلاعات و البته شاید به طور مقطعی به سرانجام دلخواه رسیده شده باشد اما در فرارو دچار خسران‌های زیادی می‌شود. وی افزود: بنابراین پیشنهاد و با احترام توصیه من به ایسنا،‌زیستن در متن و رفتن به سمت حیاتی پر از آگاهی و خرد و شرافت است. ما باید در جهت تنویر افکار عمومی حرکت کنیم و قضاوت با مخاطب خواهد بود. ضمن اینکه هر چیزی که فضا را مسموم کند خط قرمز ماست و اگر این‌ها رعایت شوند می‌توان با رشد جامعه به سمت تعالی امیدوار بود. دهکردی همچنین بیان کرد: ایسنا در سال‌های گذشته تلاش کرده خود را این‌طور نشان دهد و بگوید متعلق به هیچ جناح خاصی نیست. چرا که یک رسانه تریبون بیان افکار شخصی نیست. پس وقتی رسانه‌ای مثل ایسنا هست، برای همه هست. وی در پایان گفت: تلاشی که در این سال‌ها شده را ارج می‌نهم و از اهتمام ایسنا نسبت به تئاتر کشور، اطلاع‌رسانی، نقد و آسیب‌شناسی دردهای تئاتر به سهم خودم تقدیر می‌کنم چون ایسنا همواره تلاش کرده یکی از اولویت‌های اصلی‌اش تئاتر و فرهنگ باشد و امیدوارم خداوند برای ادامه این مسیر به این خبرگزاری توفیق دهد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن