تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 25 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815801346




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استفاده از مالچ در مزارع کشاورزي توصيه مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۰:۲۰ق.ظ)
يک کارشناس کشاورزي در گفت و گو يا موج، مطرح کرد: استفاده از مالچ در مزارع کشاورزي توصيه مي شود موج - بابک جمالي، يکي از کارشناسان کشاورزي که در روزهاي گذشته بحث هاي متنوعي را در ارتباط با کشاورزي با خبرگزاري موج انجام داده بود، اين بار درباره مالچ و مزاياي آن در اراضي کشاورزي توضيح مي دهد. آنچه مي خوانيد گفت و گوي موج با اين کارشناس است.
کمي درباره مالچ توضيح دهيد؟
مالچ يا خاکپوش لايه اي پوششي با جنس هاي متفاوت است که روي خاک قرار مي گيرد. استفاده از مالچ يکي از تکنيک هاي قديمي است که توسط باغبانان و کشاورزان براي کنترل علف هرز و حفظ رطوبت پيرامون ميوه، سبزي و گياهان استفاده مي شود. به طور سنتي از علوفه، علف چيده شده، برگ ها و ديگر مواد که به آساني تجزيه مي شوند، مي توان براي اين کار استفاده کرد. کاربرد مالچ مي تواند سبب حفظ رطوبت، جلوگيري از فرسايش، تنظيم دما، بهبود حاصلخيزي و سلامت خاک و کاهش رشد علف هاي هرز شود. همچنين با توجه به تنوع خاکپوش استفاده از انواع رنگي آن جايگزيني مناسب براي پوشش هاي سبز در معابر شهري است که نياز چنداني به نگهداري ندارد و به اين ترتيب هزينه هاي کارگري يا تهيه بذر، کود و سم حذف خواهد شد.

کاربرد مالچ چيست؟
مالچ مي تواند در روي سطح خاک، اطراف درختان يا محوطه هاي گل کاري شده و همچنين در مناطق شيب دار براي جلوگيري از فرسايش خاک استفاده شود. لايه هاي مالچ معمولا 3 سانتيمتر يا بيشتر قطر دارند. مالچ را در زمان هاي متفاوتي از سال با توجه به هدف موردنظر مي توان استفاده کرد. به عنوان مثال در اوايل فصل کاشت کاربرد مالچ مي تواند با حفظ گرماي خاک اختلاف دماي شب و روز را کاهش دهد و باعث تندش يا جوانه زني بهينه بذرها و رشد بهتر و قويتر دانهال ها شود. همچنين در طول فصل، رطوبت خاک ثبات مي يابد و از رشد علف هاي هرز جلوگيري مي شود. در مناطق معتدل اثر مالچ وابسته به زمان کاربرد آن است. استفاده از خاکپوش در پاييز يا زمستان با هدف ايجاد تاخير در رشد گياهان چندساله در آغاز بهار و براي جلوگيري از سرمازدگي بهاره انجام مي گيرد.

چه تاثيري بر رطوبت خاک دارد؟
اثرات مالچ بر رطوبت خاک مي تواند متنوع باشد. لايه خاکپوش ارتباط اتمسفر و سطح خاک را قطع مي سازد که نتيجه آن کاهش تبخير است اما همزمان ممکن است از ورود آب به خاک جلوگيري کند. ولي از آنجا که پوشش هاي متنوعي براي استفاده به عنوان مالچ در دسترس است اين موضوع مشکل ساز نخواهد بود. يکي از راه هاي به حداکثر رساني اثرات مفيد مالچ استفاده از آن در شروع عمليات کشاورزي يعني اواخر بهار يا اويل تابستان است و راه ديگر استفاده از مالچ دايمي در تمام طول سال است.

مالچ، شامل چه موادي مي شود؟
دامنه گسترده اي از مواد مختلف به عنوان مالچ استفاده مي شوند که مي توانند شامل مواد آلي، معدني و ترکيبات پلي مري شيميايي باشد. بقاياي علوفه، کاه و کلش، برگ، پوست درخت، خاک اره، کود حيواني پوسيده، بقاياي چمن، کمپوست و حتي لايه اي خاک نرم مثال هايي از ترکيباتي هستند که مي توانند به عنوان مالچ به کار روند. استفاده از ترکيبات کمپوستي به عنوان مالچ علاوه بر مزايايي ياد شده مي تواند سبب افزايش مواد آلي خاک و جذب کرم هاي خاکي شود. کرم خاکي مانند جاروبرقي بقاياي درحال پوسيدن را به عنوان خوراک مصرف مي کند و فضولات آن سبب بهبود وضعيت و افزايش حاصلخيزي خاک خواهد شد. نکته اي که در مورد ترکيبات آلي به ويژه خاک اره يا پوست درختان بايد در نظر داشت اين است که گاهي حاوي مواد شيميايي هستند که بر رشد گياهان تاثير منفي دارد يا نسبت کربن به نيتروژن خاک را دچار اختلال مي کنند پس عمليات تغذيه خاک به ويژه با کود هاي نيتروژن دار با توجه به نوع مالچ حتما بايد در نظرگرفته شود. ترکيبات پلي مري پلاستيکي هم در انواع روشن و تيره به فراواني مصرف مي شوند و خود پايه plasticulture هستند.

چگونه مي توان با استفاده از مالچ، توليد را بهينه کرد؟
به صورت خلاصه نوار هاي پلاستيکي روي سطح خاک کشيده شده و در فواصل مشخص منافذي براي کاشت بذر يا نشا در نظر گرفته مي شود. اين روش در صورت تلفيق با آبياري قطره اي و تحت فشار سبب بهبود عملکرد آب در مزرعه مي شود و در شرايط کشور ما کاملا قابل توصيه است. پژوهش ها نشان مي دهند که کاربرد مالچ پلاستيکي مي تواند سبب زودرسي يک تا دو هفته اي شود و همچنين عملکرد تا 3 برابر افزايش خواهد يافت. مالچ مي تواند به صورت نواري يا به صورت کامل در مزرعه يا باغ استفاده شود. نوعي مالچ از فرآورده‌هاي نفتي توليد مي‌شود که در دماي پايين منجمد مي‌شود و به دليل کم بودن مواد آروماتيکي در اين فرآورده روي سطح خاک قرار مي‌گيرد تا رطوبت را حفظ کند و شرايط خاک را بهبود بخشد. جلوگيري از بروز ريزگرد، کاهش سطح تبخير آب، افزايش ذخيره رطوبت خاک، کاهش يا جلوگيري از رشد علف هرز، جلوگيري از تغييرات شديد درجه حرارت در خاک و کاهش فرسايش خاک از جمله مزيت‌هاي اين نوع مالچ است. در استفاده از مالچ هاي شيميايي براي بيابان زدايي و جلوگيري از حرکت شن ها بايد با احتياط عمل کرد، زيرا مالچ هاي شيميايي ممکن است اکوسيستم بيابان را دچار اختلال کنند و حيات گونه هاي معدود آن را با خطر روبرو سازند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن