تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815631074
آینده تمدن اسلامی جامعه ای رحمانی و عقلانی است
واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان - دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان علوم و رئیس انجمن آینده نگری ایران گفت: قرآن کریم کتابی سر تا پا آینده نگرانه است، بنابراین زیربنای فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب می شود.به گزارش خبرگزاری میزان ، نشست تخصصی آینده پژوهی با عنوان «آینده نگری؛ فرهنگ و تمدن اسلامی» با حضور عبدالرحیم گواهی، دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان علوم و رئیس انجمن آینده نگری ایران در تالار اجتماعات دانشکده علوم پایه برگزار شد. گواهی در این نشست عنوان کرد: چنانکه آینده نگری یا آینده پژوهی را یک علم به حساب بیاوریم، بدین ترتیب وارد صورتی از بحث «علم» و «دین» شده ایم که در این مورد خاص حوزه علمی ما «آینده نگری» و حوزه تفکر دینی ما نیز «فرهنگ و تمدن اسلامی» است. وی افزود: اما سؤال مهمی که مطرح می شود آن است که آیا حوزه جدید معرفتی «آینده پژوهی» یک علم است یا خیر؟ ساده ترین تعریف از علم آن است که به توصیف چگونگی هستی ها می پردازد. بعدها برای تمیز بین علم و فلسفه، تجربه پذیری و تکرار پذیری را هم به تعریف علم افزودند که به نوبه خود افزایش بدی نبود، الّا اینکه دامنه علم را محدود ساخت. گواهی گفت: تا حوزه عمل و اندیشه شناخته نشود به معنا و مفهوم، آینده نگری پی نمی بریم و نمی توانیم از کاربرد منطقی آن در هیچ زمینه ای سخن به میان آوریم، می دانید که در این سال های اخیر بسیار در حق علم مبالغه شده است، هر چند که این رشته علم پرستی یا ساینتیسم(Scientism) نیز برای خود سر دراز دارد و از زمان افلاطون و ارسطو دستمایه ماده(طبیعت)گرایان و ناخدا باوران عالم بوده است، لیکن علم در فرهنگ جدید به منزله «ایمان» و برای بشر جدید جانشین معبودی های گذشته شده است. وی با اشاره به اینکه در تفکر اسلامی دو نوع عقل و علم شامل عقل و علم مادی، فیزیکال، دنیوی، منحصر به طبیعت، سکولار و منقطع از وحی و عقل و علم دیگر مادی و متافیزیکی، مابعدالطبیعی، اسپریچوال و معنوی و بالاخره منبعث از وحی و مرتبط با آن وجود دارد، افزود: اگر فقط عقل و علم مادی(دنیوی) و پیشرفت های این چنینی مطرح باشد که مصداقش «ظهر الفساد فی البّر و البحر بما کسبت ایدی الناس»(بر اثر آنچه مردم کرده اند فساد و تباهی در خشکی و دریا آشکار شده …) است، گرم شدن زمین، سوراخ شدن لایه ازن، خشکسالی، فجایع زیست محیطی، خشک شدن دریاچه ها و آلوده شدن آب دریاها و اقیانوس ها، آلودگی های جنسی، اخلاقی، اجتماعی و بین المللی و غیره. گواهی اظهار داشت: علم دینی، در هر حوزه ای از علوم و از جمله حوزه آینده نگری، علمی است که از عقل و فکر و ذهن یک متخصص یا عالم خدا باور و دیندار بیرون می تراود، عالمی که مفروضات پیشینی و مقومات ذهنی او مبتنی بر نوعی خداباوری است. چنانکه، مثلاً در فیزیک و نجوم و کیهان شناسی، آنچه از فکر و ذهن اقسام نیوتن و پلانک و انیشتین و امثالهم تراوش می کند، اساساً دینی (خداباورانه) است و آنچه از فکر و ذهن اقسام راسل و یا اخیراً استیفن هاوکینگ بیرون می آید نوعاً غیر مرتبط با وحی و اندیشه های دینی و لذا اساساً غیر دینی است. وی با بیان اینکه فرد مؤمن حقیقی در هر کاری که وارد می شود، قبل و بعد و به همراه آن خدا را می بیند و این بدین معنا نیست که داده های علمی و یا شیوه های استنباط و استخراج نتایج و احکام در علم دینی با علم غیر دینی متفاوت است، توضیح داد: بلکه هم داده ها و هم شیوه ها مشابه همدیگر بوده و به کلی همپوشی و همسانی دارند، با فرض قبول وجود خدا در عالم و به تبع آن باور به وجود ما بعدالطبیعه، روح، متافیزیک، عالم معنا، عالم غیب و غیره، نتایج و اصول علمی مستخرجه متفاوت است. دبیر شورای آینده نگری با اشاره به اینکه آینده نگری دینی هم حاصل تلاش های فکری و ذهنی عالمان آینده نگری است که اصل و اساس خردمندی و علم اندیشی آن ها را اصول و مبانی خداباورانه تشکیل می دهد، افزود: بنابراین در کنار آینده نگری فیزیکی، مادّی و علمی-صنعتی، به بُعد اخلاق و معنویت و انسانیت و روحانیت وجود فرد و جامعه نیز توجه دارند تا آینده مطلوبی را که طراحی می کنند یکسره خالی از ابعاد غیر مادی روح آدمی نباشد. وی ادامه داد: تعریف جامع درباره «آینده فرهنگ و تمدن اسلامی» عبارت از این است که ببینیم این فرهنگ و تمدن گسترده و ریشه دار که تقریباً تمام علوم و معارف بشری دارای موضع، نظر، طرح و پیشنهاد است در موضوع یا حوزه آینده چه حرف و سخنی دارد و آینده انسان و جهان را چگونه می بیند و می پسندد، اما در رابطه با «آینده نگری از منظر فرهنگ و تمدن اسلامی» بدین معناست که این فرهنگ و تمدن با حوزه علمی و معرفتی آینده نگری چه نگاه و برخوردی دارد، چنان که در رابطه با سایر حوزه های علمی مثل فیزیک و شیمی و طب و روانشناسی و غیره نظر دارد. گواهی ابراز داشت : موضوع سوم هم «آینده فرهنگ و تمدن اسلامی» است، بدین معنا که خود این فرهنگ و تمدن عریض و طویل چه آینده ای را پیش رو دارد، اعتلاء، سقوط، انحراف، ایستائی، زوال، شکوفائی یا هر امر دیگری؟! پس باید دید فرهنگ و تمدن اسلامی به کدام سمت و سو می رود و برای ما چه آینده هایی متصّور و محتمل است و چرا؟ وی با بیان این موضوع که زیر بنای فرهنگ و تمدن اسلامی «قرآن» است، گفت: قرآن کتابی سر تا پا آینده نگرانه است(چرا که «گذشته» گذشته است و «حال» هم تا بخواهی به آن توجه کامل کنی، تبدیل به «گذشته» شده است، زندگی در «آینده» جریان دارد)، هر چند که به تعبیر قرآن کریم «گذشته» هم به نوعی کتاب عبرت آموزی برای آینده است. دبیر شورای آینده نگری بیان داشت: در مورد آینده فرهنگ و تمدن اسلامی با دو نگاه یا دو رویکرد متفاوت مواجه هستیم، یکی اینکه موضوع را از منظری دینی ـ قرآنی ببینیم و دیگری اینکه آن را از نگاهی آینده نگرانه (علم آینده نگری) مورد توجه قرار دهیم، همین نگاه به آینده فرهنگ و تمدن اسلامی، با قدری تسامح، در رابطه با فرهنگ و تمدن مسیحی و غیره و بلکه آینده جهان نیز صادق است. وی افزود: در «آینده فرهنگ و تمدن اسلامی» قرار نیست از آینده آخرالزمانی اسلام یا مسیحیت یا اصل دین سخن بگوییم، چرا که خود اسلام و قرآن به خوبی این نکته را تبیین کرده و به صراحت گفته اند که سرانجام، بندگان صالح خداوند وارثان زمین خواهند بود (سوره قصص، آیه 5)، اما این به وضع دیروز و امروز و فردای ما اکثر مردم جوامع اسلامی چه ربطی دارد؟ گواهی گفت: بر حسب حکم فطرت و وجدان انسانی و آموزه های دینی ـ اسلامی، همه ما به ویژه نخبگان، دلسوختگان و روشنفکران جوامع اسلامی موظف هستیم که لحظه ای از پای ننشینیم و به کوشش برای ساختن خود و بلکه کل جامعه بشری بپردازیم. وی در پایان تأکید کرد: آینده نگری به هیچ وجه به معنای توانایی حدس، پیش بینی، تخمین و این قبیل امور نیست و بلکه به معنای گام برداشتن به سوی دگرگونی کردن اوضاع نامطلوب و درک بدیل های احتمالی و ساختن آینده های مطلوب است، از این قرار ما مسلمان های عالم هم باید سعی کنیم که آینده فرهنگ و تمدن اسلامی را مطابق فطرت پاک، عقل سلیم و وجدان بیدار خود چنانکه خدا و رسول(ص) از ما خواسته اند بسازیم، جامعه ای عقلانی، رحمانی، صلح طلب، با نشاط، پویا، مرفه، شاد، پیشرفته و سرآمد علم و اخلاق و عرفان و نوع دوستی و انسان داری خواهد بود. انتهای پیام/
پنجشنبه ، ۱۲آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: میزان]
[مشاهده در: www.mizanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]
صفحات پیشنهادی
گواهی در نشست «آینده فرهنگ و تمدن اسلامی»: آینده تمدن اسلامی جامعهای رحمانی و عقلانی است
گواهی در نشست آینده فرهنگ و تمدن اسلامی آینده تمدن اسلامی جامعهای رحمانی و عقلانی استدبیر شورای آیندهنگری فرهنگستان علوم و رئیس انجمن آیندهنگری ایران گفت قرآن کریم کتابی سر تا پا آیندهنگرانه است بنابراین زیربنای فرهنگ و تمدن اسلامی محسوب میشود به گزارش خبرگزاری فارس نشستنشست «آینده نگری؛ فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار می شود
خبرگزاری میزان - نشست آینده نگری فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاه بین المللی امام خمینی ره برگزار می شود به گزارش خبرگزاری میزان این نشست با سخنرانی عبدالرحیم گواهی دبیر شورای آینده نگری فرنگستان علوم و رییس انجمن آینده نگری ایران برگزار می شود نشست تخصصی آینده پژوهی از سوبیداری اسلامی؛ خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی - بخش دوم و پایانی انقلاب اسل
بیداری اسلامی خیزش تمدنی اسلام تبیین نظریه مقام معظم رهبری در باب بیداری اسلامی - بخش دوم و پایانیانقلاب اسلامی حلقه اتصال گذشته و آینده تمدنی اسلامبراساس نظریه خیزش تمدنی بیداری اسلامی نهضتی است احیاگر و هویتبخش که به صورت مستمر از یکونیم قرن پیش در جهان اسلام به راه افتادهانقلاب اسلامی حلقه اتصال گذشته و آینده تمدنی اسلام
براساس نظریه خیزش تمدنی بیداری اسلامی نهضتی است احیاگر و هویت بخش که به صورت مستمر از یک ونیم قرن پیش در جهان اسلام به راه افتاده است و مراحل متعدی را طی کرده است مرحله سوم خیزش تمدنی همان طور که اشاره شد براساس دیدگاه مقام معظم رهبری بهترین مفهوم و چارچوب تحلیلی که می تواننشست «آیندهنگری؛ فرهنگ و تمدن اسلامی» برگزار میشود
نشست آیندهنگری فرهنگ و تمدن اسلامی برگزار میشودنشست آینده نگری فرهنگ و تمدن اسلامی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی ره برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس این نشست با سخنرانی عبدالرحیم گواهی دبیر شورای آینده نگری فرنگستان علوم و رییس انجمن آینده نگری ایران برگزارامام جمعه یزد: احساس مسئولیت رکن اصلی ارتباط در جامعه اسلامی است
امام جمعه یزد احساس مسئولیت رکن اصلی ارتباط در جامعه اسلامی استامام جمعه یزد با اشاره به اهمیت روابط در جامعه اسلامی گفت جامعه اسلامی نیازمند احساس مسئولیت افراد در قبال یکدیگر است زیرا احساس مسئولیت در قبال رفتار و گفتار یکدیگر از ارکان جامعه اسلامی است به گزارش خبرگزاری فارسرشید در گفتوگو با فارس: فردا از « گفتمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» رونمایی میشود
رشید در گفتوگو با فارس فردا از گفتمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان رونمایی میشودروابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت فردا شنبه ۷ آذر 94 از گفتمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان رونمایی میشود به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس مسعود رشید روابط عمومی اتحافردا از « گفتمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان» رونمایی می شود
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس مسعود رشید روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت فردا شنبه ۷ آذر ۹۴ در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران رسانه ها از گفتمان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان رونمایی می شود رشید ادامه داد در این نشت خبری شورای مرکزی اتحادیه جاجامعه اسلامی امروز تشنه مبانی فکری امام حسین(ع) است
سهشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۳۳ مدیر حوزههای علمیه خراسان جنوبی گفت در پیادهروی اربعین حسینی همه با یک صدا اعلام میکنند که جامعه اسلام امروز تشنه مبانی فکری و روشهای امام حسین ع در مقابل ستمگران و مستکبران است حجت الاسلام و المسلمین محسن مشرفی در گفتو گو با خبرنگار خبرگزاریدستگا ه ها برای اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه ها برنامه ریزی کنند/ انتقال سند به دانشگاه ها در آینده نزدی
حجت الاسلام سید مجید قریشی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در گفت وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با بیان اینکه دستگاه های مختلف باید برای اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه ها در سال آینده برنامه ریزی کنند گفت ستاد شورای اسلامی شدن-
گوناگون
پربازدیدترینها