تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820489063




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از نشانه‌هاي مؤمن در اربعين


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: از نشانه‌هاي مؤمن در اربعين
بيستم ماه صفر، 40 روز پس از شهادت امام حسين (ع)و ياران با وفاي آن حضرت، در تاريخ به «اربعين» حسيني مشهور شده است.
 بيستم ماه صفر، 40 روز پس از شهادت امام حسين (ع)و ياران با وفاي آن حضرت، در تاريخ به «اربعين» حسيني مشهور شده است.
اربعين واژه‌اي است عربي كه در متون ديني ما زياد به آن توجه شده است، به گونه‌اي كه اين كلمه از قداست خاصي برخوردار است. حضرت آيت‌الله جوادي آملي قائل است: در رقم اربعين، خصوصيتي وجود دارد كه در ساير ارقام، آن خصوصيت وجود ندارد. غالب انبيا در سن 40 سالگي به مقام رسالت رسيده‌اند. مدت مناجات حضرت موسي عليه‌السلام در كوه طور 40 شب بود: «و واعدنا موسي اربعين ليله» گفته‌اند در نماز شب ۴۰ مومن را دعا كنيد... براي حسين بن علي عليه‌السلام آسمان و زمين 40 روز گريستندو... .
 
روز اربعين در روايات
در برخي روايات به بزرگداشت اين روز، اشاره شده است. در حديثي از امام حسن عسكري(ع) زيارت اربعين به عنوان يكي از نشانه‌هاي مومن شمرده شده است. آن حضرت مي‌فرمايد: علايم مومن پنج چيز است:
۱ ـ 51 ركعت نماز در هر شبانه روز(۱۷ ركعت واجب، بقيه مستحب) ۲ ـ انگشتر به دست راست كردن
۳ ـ پيشاني به خاك ماليدن ۴ ـ بلند گفتن «بسم‌الله الرحمن الرحيم» در نماز ۵ ـ زيارت اربعين
دراين زيارت كه متن آن را شيخ طوسي به نقل از امام صادق(ع) آورده جملات بسيار ارزنده‌اي آمده است. در بخشي از اين زيارت، هدف از قيام امام حسين عليه السلام، همان هدف نبي اكرم (ص) معرفي شده است. «و بذل مهجته فيك ليستنقذ عبادك من الجهاله و حيره الضلاله» امام حسين (ع) جان خويش را فدا كرد تا بندگان را از جهالت و سرگرداني و گمراهي نجات دهد. آيت‌الله جوادي آملي مي‌نويسد: اين كلمه « ليستنقذ عبادك » معنايش اين است كه همه كارهاي حسين بن علي (ع) براي آن بود كه به هدف رسول گرامي (ص) عمل شود. يعني آگاه كردن مردم به تكاليف، سپس عمل كردن به آن.
 
رويداد‌هاي روز اربعين
1 ـ روز مراجعت اسراي كربلا از شام به مدينه.
۲ ـ روزي كه جابر بن عبدالله انصاري به زيارت قبر امام حسين (ع) مشرف شد.
  اقوال مراجعت اسراي كربلا در روز اربعين
اما در اينكه در اين روز اسراي كربلا از شام به كربلا رسيده باشند، قول‌هاي مختلفي وجود دارد.
۱ ـ شيخ مفيد در« مسار الشيعه » آورده است: روز اربعين روزي است كه اهل بيت امام حسين (ع) از شام به سوي مدينه مراجعت كردند و نيز روزي است كه جابر بن‌عبدالله انصاري براي زيارت امام حسين (ع) وارد كربلا شد. شيخ طوسي در مصباح المتهجد وابن اعثم در الفتوح نيز همين مطلب را ذكر كرده‌اند. ميرزا حسين نوري مي‌نويسد: از عبارت شيخ مفيد، استفاده مي‌شود كه روز اربعين روزي است كه اسرا از شام به مقصد مدينه خارج شدند نه آنكه در آن روز به مدينه باشند.
۲ ـ در اين ميان سيد بن طاووس در«لهوف» اربعين را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا ذكر كرده است. ايشان مي‌نويسد: وقتي اسراي كربلا از شام به طرف عراق برگشتند، به راهنماي كاروان گفتند: ما را به كربلا ببر. بنابراين آنها به محل شهادت امام حسين عليه السلام آمدند. سپس در آنجا به اقامه عزا و گريه و زاري پرداختند. ابن نما حلي نيز روز اربعين را روز بازگشت اسرا از شام به كربلا و ملاقات آنها با جابر و عده‌اي از بني هاشم ذكر كرده است. بسياري ديگر از جمله ميرزا حسين نوري، شهيد مطهري، رسول جعفريان و مرحوم آيتي اين روايت سيد بن طاووس را (كه البته بدون ذكر سند است) نپذيرفته‌اند و به نقد آن پرداخته‌اند. ميرزا حسين نوري ازجمله مهم‌ترين كساني است كه پس از نقل قول سيد بن طاووس به نقد آن پرداخته است.
منبع و مأخذ ديگري كه در اين باره به بحث و استدلال پرداخته كتاب «تحقيق درباره اول اربعين حضرت سيدالشهدا (ع)» تأليف آيت‌الله قاضي طباطبايي است. وي برخلاف نظر علامه نوري، معتقد است كه اولين اربعين، در ۲۰ ماه صفر سال ۶۱ هجري بوده است و سعي دارد با رد دلايل علامه نوري اين مطلب را به اثبات برساند. بايد به اين نكته توجه داشت كه قاضي طباطبايي كتاب لهوف را از معتبرترين مقاتل مي‌داند و در اين خصوص، بحث‌هاي زيادي مطرح كرده است. اما علامه نوري از كتاب ديگر سيد‌بن‌طاووس، يعني«اقبال» به نقد لهوف پرداخته است. رسول جعفريان مورخ معاصر نيز در اين خصوص مي‌نويسد: شهيد محراب مرحوم حاج سيد محمد علي قاضي طباطبايي كتابي مفصل در باره اربعين نوشت...، هدف ايشان در اين كتاب اين بود كه ثابت كند آمدن اسرا از شام به كربلا در نخستين اربعين، بعيد نيست... اما به نظر مي‌رسد در اثبات نكته مورد نظر، با همه زحمتي كه مولف محترم كشيده، چندان موفق نبوده است... چرا كه به فرض كه طي اين مسير براي يك كاروان در زمان كوتاهي با آن همه زن و بچه ممكن باشد، بايد توجه داشت كه اصل اين خبر در منابع تاريخي از قرن هفتم به آن سوي تجاوز نمي‌كند. علاوه بر اين علماي بزرگ شيعه و سني به آن اشاره نكرده‌اند.
۳-شيخ مفيد در ارشاد، ابو مخنف در مقتل الحسين، بلاذري در انساب الاشراف، دينوري در اخبار الطوال و ابن سعد در الطبقات الكبري اشاره‌اي به بازگشت اسرا به كربلا نكرده‌اند بلكه برعكس تصريح كرده‌اند و نوشته‌اند روز اربعين روزي است كه اهل بيت امام حسين (ع) وارد مدينه شده يا از شام خارج شده‌اند.
محمد ابراهيم آيتي و شهيد مطهري‌(ره) نيز آمدن اسراي كربلا را در روز اربعين به كربلا انكار كرده‌اند. شهيد مطهري(ره) در اين رابطه مي‌نويسد: آمدن اسراي كربلا در اربعين به كربلا جز در لهوف كه آن هم نويسنده‌اش در كتاب‌هاي ديگرش آن را تكذيب كرده و لااقل تاييد نكرده، در هيچ كتاب ديگري چنين چيزي نيست و هيچ دليل عقلي هم اين را تاييد نمي‌كند. شيخ عباس قمي هم آمدن اسراي كربلا را در اربعين از شام به كربلا، بسيار بعيد مي‌داند. علامه مجلسي، ابوالحسن شعراني و دكتر سيد جعفر شهيدي هم همين نظر را دارند.
 
جابر و زيارت امام حسين(ع) در اربعين
اما در خصوص ورود جابر بن عبدالله انصاري در روز اربعين سال ۶۱ هجري به كربلا، به نظر مي‌رسد بين منابع تاريخي چندان اختلافي نباشد.
شيخ طوسي مي‌نويسد: «روز اربعين روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري صحابي رسول خدا (ص) از مدينه براي زيارت قبر امام حسين (ع) به كربلا آمد و او اولين زائري بود كه قبر شريف آن حضرت را زيارت كرد. در اين روز زيارت امام حسين (ع) مستحب است و زيارت اربعين همين است. مرحوم آيتي مي‌نويسد: ظاهر عبارت شيخ طوسي آن است كه جابر از مدينه به منظور زيارت حركت كرده بود و در روز بيستم ماه صفر وارد كربلا شد. نه آنكه رسيدن او به كربلا(به طور تصادفي) بعد از 40 روز از شهادت امام (ع)، روي داده باشد و بعيد نيست كه همين‌گونه باشد.

عطيه و شخصيت او
فردي كه در اين روز به همراه جابر به كربلا آمده «عطيه‌بن‌سعد‌عوفي‌كوفي» است. عطيه شخصيتي است كه امام علي (ع) اين نام را براي او برگزيده است. آيتي به نقل از طبري مي‌نويسد: سعدبن جناده انصاري (پدر عطيه)در كوفه نزد علي (ع) آمد و گفت: ‌اي امير مؤمنان خدا به من پسري داده لطفاً شما او را نام‌گذاري كنيد. علي (ع) فرمود: «هذا عطيه‌الله» اين پسر عطيه خداست. حضرت با بيان اين جمله در واقع، او را نامگذاري كرد. آيتي در معرفي عطيه مي‌نويسد: «بسيار شده است كه از روي ناداني و بي‌اطلاعي وي را غلام جابر گفته‌اند. در حالي كه او يكي از بزرگ‌ترين دانشمندان و مفسران اسلامي است. وي از بزرگان تابعين و از شاگردان عبدالله بن عباس مي‌باشد. عطيه تفسيري در پنج مجلد بر قرآن مجيد نوشته و از راويان حديث محسوب مي‌شود.
در كتاب «بشاره المصطفي» آمده است: عطيه عوفي مي‌گويد: به همراه جابر بن عبد‌الله انصاري به منظور زيارت قبر امام حسين (ع) وارد كربلا شديم. جابر نزديك شريعه فرات رفت. غسل كرد و لباس‌هاي نيكو پوشيد... سپس به طرف قبر مطهر، حركت كرديم. جابر هيچ قدمي را برنمي‌داشت، الا اينكه ذكر خدا مي‌گفت، تا به نزديك قبر رسيديم. سپس به من گفت: مرا به قبر برسان. من دست او را روي قبر گذاشتم. جا بر روي قبر افتاد و غش كرد. من مقداري آب روي صورتش پاشيدم. وقتي به هوش آمد، سه بار گفت: يا حسين. سپس گفت: ‌اي حسين چرا جواب مرا نمي‌دهي؟ بعد به خودش گفت: چگونه مي‌تواني جواب دهي در حالي كه رگ‌هاي گلوي تو را بريده‌اند و بين سر و بدنت جدايي افتاده است. شهادت مي‌دهم كه تو فرزند خاتم‌النبيين و سيدالمومنين... و پنجمين فرد از اصحاب كساء هستي... درود و سلام و رضوان الهي بر تو باد. سپس به اطراف قبر امام حسين (ع) حركت كرد و گفت: «السلام عليكم ايتها الارواح التي حلت بفناء الحسين... اشهد انكم اقمتم الصلاه و اتيتم الزكاه و امرتم بالمعروف و نهيتم عن المنكر.»
 نتيجه‌گيري
شيخ مفيد، شيخ طوسي و علامة حلّي مي‌نويسند: روز بيستم صفر روزي است كه حرم امام حسين(ع) از شام به سوي مدينه بازگشتند. همچنين در اين روز، جابر بن عبدالله انصاري، صحابي رسول خدا(ص) براي زيارت امام حسين(ع) از مدينه به كربلا آمد و او اولين كسي بود كه قبر امام حسين(ع) را زيارت كرد.
منابع تاريخي زيارت قبر امام حسين (ع) را توسط جابر دو گونه گزارش كرده‌اند؛ گزارش نخست از طبري است كه زيارت جابر را همراه با عطيه عوفي، به طور مستند و با تفصيل گزارش كرده، اما در آن، سخني از ملاقات وي با اهل بيت امام حسين(ع) به ميان نياورده است. گزارش دوم از سيد‌ابن‌طاووس است كه زيارت جابر را بدون همراهي عطيه و به اختصار بيان كرده و به دنبال آن، ملاقات جابر را با اسراي اهل بيت(ع) كه از شام بازگشته‌اند، آورده است.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن