تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1804340530
![نمایش مجدد: حجتالاسلام کفیل در گفتوگو با فارس: چرا پیادهروی اربعین از ویژگیهای مؤمن است/ نکاتی درباره زیارتنامه اربعین refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
حجتالاسلام کفیل در گفتوگو با فارس: چرا پیادهروی اربعین از ویژگیهای مؤمن است/ نکاتی درباره زیارتنامه اربعین
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام کفیل در گفتوگو با فارس:
چرا پیادهروی اربعین از ویژگیهای مؤمن است/ نکاتی درباره زیارتنامه اربعین
رئیس مرکز تخصصی نماز گفت: پنج علامتی که از اختصاصات شیعه به شمار میرود، به نوعی شگردی بود که امام حسن عسکری(ع) برای شیعهشناسی با توجه به بحث تقیه در شرایط خفقان آن روز به کار بردند.
![خبرگزاری فارس: چرا پیادهروی اربعین از ویژگیهای مؤمن است/ نکاتی درباره زیارتنامه اربعین خبرگزاری فارس: چرا پیادهروی اربعین از ویژگیهای مؤمن است/ نکاتی درباره زیارتنامه اربعین](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1391/05/08/13910508000691_PhotoA.jpg)
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، «اربعین» یعنی چهل روز بعد از وفات یا شهادت کسی، این مسأله اولین بار در مورد امام حسین(ع) مطرح شد و چهل روز بعد از شهادت ایشان، زیارتنامه خاصی در این بیان می شود که این زیارت را امام صادق(ع) انشاء کردهاند، زیارتنامه اربعین با «السَّلامُ عَلَى وَلِیِّ اللَّهِ وَ حَبِیبِهِ السَّلامُ عَلَى خَلِیلِ اللَّهِ وَ نَجِیبِهِ السَّلامُ عَلَى صَفِیِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ السَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهِیدِ» آغاز و با «اشْهَدُ أَنِّی بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِإِیَابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرَائِعِ دِینِی وَ خَوَاتِیمِ عَمَلِی وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لا مَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکُمْ وَ عَلَى أَرْوَاحِکُمْ وَ أَجْسَادِکُمْ وَ شَاهِدِکُمْ وَ غَائِبِکُمْ وَ ظَاهِرِکُمْ وَ بَاطِنِکُمْ آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ» خاتمه مییابد.
درباره چرایی توصیه زیارت اربعین در سیره اهل بیت با حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق کفیل رئیس مرکز تخصصی نماز گفتوگو کردیم که مشروح آن در ادامه میآید: *زیارتنامه اربعین از سوی کدام امام معصوم(ع) بیان شده است؟ و چه محتوایی دارد؟ - زیارتنامه اربعین از امام صادق(ع) در کتاب «تهذیب» شیخ طوسی ـ یکی از کتب اربعه شیعه ـ نقل شده که بسیار مطلوب است به سفارش امام صادق(ع) در قبل از ظهر روز اربعین جامع عمل بپوشانیم، صادق آل محمد در زیارت اربعین در وصف امام حسین(ع) صحبت میکنند، در واقع زیارتنامه اربعین ترسیم عاشورا و کربلا و حسینشناسی است، گام نخست زیارتنامه اربعین امامشناسی است، 60 صفت از امام حسین(ع) در این زیارتنامه آمده است، در زیارتنامه اربعین انسان محورهای متنوع و متعدد زندگی امام حسین(ع) را میفهمد، یعنی انصافاً امام صادق(ع) خیلی زیبا ثارالله(ع) را معرفی میکنند. اصل مهم زیارت اربعین این است که امام حسین(ع) را مواریث انبیا معرفی میکند؛ یعنی عصاره نبوت همه انبیا، امام حسین(ع) است
اصل مهم زیارت اربعین این است که امام حسین(ع) را مواریث انبیا معرفی میکند: «وَ أَعْطَیْتَهُ مَوَارِیثَ الْأَنْبِیَاءِ»؛ هر آنچه به همه انبیا داده شده است به اباعبدالله الحسین(ع) داده شد، یعنی عصاره نبوت همه انبیا، امام حسین(ع) است، ولی خدا، حبیب خدا، خلیل خدا، یعنی همه اوصافی که برای انبیاء ذکر شده است، همه در زیارت اربعین نسبت به اباعبدالله الحسین(ع) آمده است، به طوری که در وصف پیامبر(ص) حبیب الله، در وصف حضرت ابراهیم(ع) خلیلالله یا در وصف حضرت آدم(ع) صفی الله میگوییم. محور دوم در زیارت اربعین این است که امام حسین(ع) اتمام حجت کردند؛ یعنی واقعاً برای هیچ کس بهانه نگذاشتند و به تمام برای احیا و اقامه دین گام برداشتند، شما نگاه کنید در زیارت اربعین هدف حادثه عاشورا بیان شده است، اینکه برای چه کربلا رخ داد، برای چه امام به کربلا آمدند، برای اینکه «بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَاَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ»؛ که خدایا حسین در کربلا خونش را هدیه کرد، تا برهاند بندگانت را از (گرداب) جهالت و نادانى و سرگردانى «لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ».
بخواهم توضیح دهم مثل اینکه وقتی کسی دارد غرق میشود، پدری در لب آب ایستاده است، فرزندش دارد غرق میشود، در این لحظه به آب میزند، در آن زمان جامعه در حال غرق شدن بود، اگر امام(ع) خود را به آب نمیزند، اسلامی باقی نمیماند، عبودیتی نمیماند، راه توحید بقا نداشت، در این شرایط وقتی پدر خود را به آب میزند، میگویند: کجا میروی ممکن است از دنیا بروی؟ پدر میگوید: مهم نیست فرزندم دارد غرق میشود، این در حالی است که امام حسین عاشق ما شده بود، به امام حسین(ع) گفتند: شهید میشوی، گفتند: مهم نیست، جامعه را نجات دهم. در واقع کربلا؛ یعنی حسین عاشق ما شده بود تا زندگیمان عوض شود، امام حسین(ع) در کربلا خواست طبیعتگرایی ما خداگرایی شود، تا خودگرایی ما اللهمحوری شود، این طبیعت خود تبدیل به خدا شود. دلیل مقابله با امام حسین(ع)، سر بریدن و سر در تنور گذاشتن همه اینها به یک جهت بود که میخواهم زندگی کنم
در زیارت اربعین میبینیم مهمترین دلیل جدایی از امام، «جهل» است، «من مات ولم یعرف إمام زمانه، مات میتة جاهلیة» جهل سبب میشود که انسان به سمت امام نرود، در روایت میخوانیم امام آمدند که جامعه از جهل نجات پیدا کند، یعنی به سمت امام گرایش پیدا کنند، رفتن به خانه امامت، از عاشورا باب شد، حقگرایی و تشخیص حق از باطل تا قبل از عاشورا وجود نداشت، جامعه گاهی حق و باطل را اشتباه میگرفت، اما از روز عاشورا حق از باطل مشخص شد، جریان حق واضح شد، سفیدی تمام به جنگ سیاهی تمام آمد. *اشاره کردید که «جهل» باعث جدایی از امام میشود، در حالی که بیشتر کسانی که رودروی امام حسین(ع) قرار گرفته بودند، حضرت(ع) را میشناختند؟ -در زیارت اربعین از چند محور به این موضوع میپردازد، یک محور، محور دنیاطلبی است، گاهی انسان امام را میشناسد، میداند در مقابل کیست، اما میخواهد در دنیا زندگی میکند، دلیل مقابله با امام حسین(ع)، سر بریدن و سر در تنور گذاشتن همه اینها به یک جهت بود که میخواهم زندگی کنم، دنیاطلبی سبب میشود انسان، امامش را به قتل برساند، دنیا طلبی سبب میشود که دور امامش را خط بکشد. در حالی که وقتی امام و هدف را شناختید و به هدف دشمن پی بردید، آنگاه از از کربلا برای زمینهسازی ظهور الگو میگیرید. در نتیجه در زیارت اربعین علت چرایی دشمنان برای شهادت امام(ع) دنیاطلبی، دنیاخواهی، عشق به دنیا، به پست قانع شدن و آخرت را به دنیا فروختن، تبعیت از هوای نفس، عدم شناخت آخرت و معاد و معامله بین دنیا و آخرت مطرح شده است. *در زیارت اربعین موضوعات مهدوی هم بیان شده است؟ -جالب است در زیارت اربعین سه گام برای منتظران ذکر شده است: 1. تسلیم قلبی یک منتظر باید تسلیم قلبی امر مولا باشد، دوم تابع باشد و سوم آماده یاری و نصرت باشد، اگر اینگونه شد، خدا اذن ظهور برای مهدی(عج) را خواهد داد
2. تابع شدن در کارها 3. یار شدن بعد میگوید وقتی این اتفاق رخ داد، آن زمان اذن ظهور داده میشود. شناخت عاشورا و اربعین موجب زمینهسازی برای ظهور است، پس به هر میزان پیادهروی اربعین در کربلا بیشتر و پررنگتر باشد، بسترسازی برای ظهور بیشتر و پررونقتر خواهد بود، عاشورا یعنی دور دنیا خط کشیدن برای بسترسازی ظهور، اصلاً دعای پیادهروان به سوی کربلا تعجیل در فرج است، آنهایی که از نجف تا کربلا گام برمیدارند، هم مسیر با زینب کبری(س)، امام سجاد(ع) و ... میشوند، حضور اربعین زائران حسینی اعلام آمادگی است. بنابراین یک منتظر باید تسلیم قلبی امر مولا باشد «قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ»، دوم تابع باشد «اَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ» و سوم آماده یاری و نصرت «نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللّهُ لَکُمْ» باشد، اگر اینگونه شد، خدا اذن ظهور برای مهدی(عج) را خواهد داد، پس آرزویی که در اربعین مطرح میشود، حضور در زمان ظهور امام زمان(عج) است.
* چرا امام حسن عسکری(ع) پیادهروی اربعین را از ویژگی مؤمن بر شمرده است؟ -ظاهراً این پنج علامتی که امام به آن اشاره داشته است، پنج علامتی که از اختصاصات شیعه به شمار میرود، به نوعی شگردی بود که امام حسن عسکری(ع) برای شیعهشناسی با توجه به بحث تقیه در شرایط خفقان آن روز به کار بردند، به طوری که انسان وقتی دقت میکند، میبیند که راهکار تشخیص شیعیان از اهل سنت بوده است. * چگونه میتوان از پیادهروی اربعین به عنوان یک بسته فرهنگی مهدوی بهره برد؟ - همان اتحاد، یکدلی و یک افق داشتن زوار که همگی به سوی مزار مضجع نورانی امام حسین(ع) حرکت میکنند، اینکه همه به سمت مرقد نورانی جد بزرگوار امام زمان(عج) رهسپار هستند و با هم یک مسیر را طی میکنند و به سوی یک هدف و دغدغه گام بر میدارند، نکاتی است که امام زمان(عج) دنبال آن میگردد، انسان وقتی در کنار زوار عراقی قدم میزند اوج محبت و صمیمت را متوجه میشود، این پیادهروی نماد یکدلی و یکرنگی است. انتهای پیام/ک
![](http://farsnews.com/shares/img/short-url-icon.png)
http://fna.ir/9MEEVJ
![](http://farsnews.com/shares/img/tele-nt.jpg)
94/09/09 - 09:24
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]
صفحات پیشنهادی
آیتالله قائممقامی در گفتوگو با فارس: پیادهروی اربعین نقشه راه جهان را مشخص میکند/ پیام کربلا برای آلسعود
آیتالله قائممقامی در گفتوگو با فارس پیادهروی اربعین نقشه راه جهان را مشخص میکند پیام کربلا برای آلسعودیک استاد دانشگاه با اشاره به اینکه آینده جهان در نهایت بازگشت به دین و اهل بیت ع است گفت معتقدیم هم دوران بیدینی و هم دوران دینداری بدون ولایت تمام شده است آیتاعلیمحمد حلمی در گفتوگو با فارس: پیادهروی اربعین نمایش اتحاد در دنیای اسلام است
علیمحمد حلمی در گفتوگو با فارس پیادهروی اربعین نمایش اتحاد در دنیای اسلام استرئیس مرکز گفتوگوی ادیان و تمدنهای سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت یکی دیگر از نتایجی که این راهپیمایی به سمت حرمین شریفین برای ما دارد اتحاد و وحدتی است که در دنیای اسلام ایجاد میشود و همگان ردر گفتوگو با فارس عنوان شد توضیح کتابخانه ملی درباره قطع همکاری با حسین دهباشی
در گفتوگو با فارس عنوان شدتوضیح کتابخانه ملی درباره قطع همکاری با حسین دهباشیمدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی پیرامون قطع همکاری این سازمان با حسین دهباشی توضیحاتی داد امین عارف نیا مدیرکل روابط عمومی کتابخانه ملی در گفتوگو با خبرنگار فارس پیراگفتوگوی مشروح فارس درباره «داعش»/۱ پاکستان چگونه مهد القاعده شد/ ابوبکر البغدادی مولود طرح «لا
گفتوگوی مشروح فارس درباره داعش ۱پاکستان چگونه مهد القاعده شد ابوبکر البغدادی مولود طرح لانه زنبور استکارشناس ارشد شبکه جهانی ولایت گفت اتفاق بدی که افتاد این بود که بعد از پیروزی انقلاب بیشتر مساجد در اروپا با کمک آمریکاییها و اروپاییها در اختیار عربستان قرار گرفت و آنهاگفتوگوی مشروح فارس درباره «داعش»/۲ داعش را مانند بادکنک باد کردهاند/ آینده داعش چه میشود/ آیا چاق
گفتوگوی مشروح فارس درباره داعش ۲داعش را مانند بادکنک باد کردهاند آینده داعش چه میشود آیا چاقو دسته خودش را میبُردکارشناس ارشد شبکه جهانی ولایت گفت میخواستند داعش را مانند بادکنکی بزرگ کنند که وقتی به یک کشور تبدیل شد و آمریکا آن را شکست داد تبلیغ خوبی برای آمریکاییها باناصری در گفتوگو با فارس خبرداد: داوری بخش انقلاب و دفاع مقدس پس از اربعین/ «عاشقی به سبک ونگوک» نام
ناصری در گفتوگو با فارس خبرداد داوری بخش انقلاب و دفاع مقدس پس از اربعین عاشقی به سبک ونگوک نامزد جایزه غنیپور شددبیر پانزدهمین دوره جایزه شهید غنیپور از داوری بخش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پس از اربعین حسینی خبرداد محمد ناصری دبیر پانزدهمین دوره جایزه شهید غنی&zwnآیتالله تسخیری در گفتوگو با فارس: وحدت مسلمانان در اربعین حسینی رونمایی میشود
آیتالله تسخیری در گفتوگو با فارس وحدت مسلمانان در اربعین حسینی رونمایی میشودمشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با توجه به حرکت زائران حسینی به مناسبت اربعین حسینی به سوی نجف و کربلا گفت مایل هستیم که وحدت مسلمانان در اربعین حسینی رونمایی شود آیتالله محمدعلی تسخیر«پیادهروی اربعین» را به یک سنت تبدیل کنیم
دوشنبه ۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵ ۵۹ از قدیمالایام آئینها و سنتهای مختلفی برای عزاداری در محرم و صفر برگزار می کردند که بسیاری از آنها با گذشت زمان و به دلیل متوقف شدن چند سالهی عزاداری در دورهی پهلوی رو به فراموشی رفت اما حالا چند سالی است که همه مردم ایران به صورت خودجوش در حال دیرشفیعیسروستانی در گفتوگو با فارس: «داعش» زاده جریانهایی صلیبی ـ صهیونی است
شفیعیسروستانی در گفتوگو با فارس داعش زاده جریانهایی صلیبی ـ صهیونی استمدیر دایرةالمعارف موعود آخر الزمان عج گفت باید متذکر شد زایشگاه و زادگاه جریانهای مدعی و شورشی القاعده و داعش جز جریانهای صهیونی و صلیبی چیز دیگری نیستند اسماعیلی شفیعی سروستانی مدیر مسئول مجله موعودآقامیری در گفتوگو با فارس: بالاترین رنگ را برای اثر توحیدی انتخاب کردم/ به تصویر کشیدن «طواف» تا
آقامیری در گفتوگو با فارس بالاترین رنگ را برای اثر توحیدی انتخاب کردم به تصویر کشیدن طواف تا رجعتطواف از کثرت به وحدت رسیدن بوده و این تابلو مصداق آیه انا لله و انا الیه راجعون است به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس «امیرحسین آقامیری» هنرمند جوان متعهدی ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها