تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن ابتدا به سلام مى كند و منافق منتظر سلام ديگران است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815562108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرح حدیث از آیت الله مجتبی تهرانی (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتدال: رُوِیَ عَنْ حَسَن بن عَلیٍّ العَسکری (علیهما السّلام) قال لِشیعَتِه: أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللَّهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْتِ وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ عَشْرُ حَسَنَات.[1] * ترجمه حدیث: امام حسن عسکری (صلوات الله علیه) خطاب به شیعیان خود فرمودند: زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید و فراوان تلاوت قرآن کنید و بر پیامبر (ص) زیاد صلوات بفرستید. پس بی شک هر صلوات بر پیامبر (ص) ده حسنه محسوب می­ شود. * شرح حدیث: در روایت مفصّلی، امام حسن عسکری(ص) خطاب به شیعیانشان فرمودند: «أَکْثِرُوا ذِکْرَ اللهِ وَ ذِکْرَ الْمَوْت»؛ زیاد ذکر خدا بگوئید، زیاد به یاد خدا باشید و بسیار به یاد مرگ باشید. باید توجّه داشت که هم یاد خدا و هم یاد مرگ برای انسان نقش سازندگی دارد. انسان آن گاه که ـ نعوذبالله ـ دست خوش غَفَلات و مرتکب خطایا می­شود، جهتش این است که خدا را فراموش کرده است و مردن را! این طور نیست؟! اگر انسان به یاد خدا باشد، اگر انسان به یاد موت باشد، هیچ وقت این طور متهوّرانه گناه نمی­کند. لذا امام عسکری(ع) در این روایت خطاب به شیعیانشان فرمودند زیاد به یاد خدا باشید و زیاد به یاد مرگ باشید. چرا که هر دوی اینها، هم انسان را از گناه باز می­دارد و هم از آن طرف، انسان را به سوی اطاعت خدا می کشاند. «وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ»؛ قرآن هم زیاد تلاوت کنید. قرآن کلام الله است و این کلام الهی اثرش این است که انسان را حفظ می­کند. بعد حضرت می ­فرماید: «وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیِّ»؛ و زیاد بر پیغمبر اکرم (ص) درود بفرستید. زیاد صلوات بفرستید. چرا؟ «فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى رَسُولِ اللهِ عَشْرُ حَسَنَات». یعنی به واسطه هریک صلوات، دَه حسنه برای انسان نگاشته می ­شود. این برای انسان، یک جنبه ذخیره­ای است. آنهایی که دنبال این هستند که حسنات را ذخیره کنند، از بهترین ذکرها برای این کار صلوات است. ما اذکار زیادی داریم؛ ولی در بین اذکار، ذکر صلوات غیر مسئله ذخیره حسنه بودنش – که در این روایت هم اشاره شد – خودش کاربرد دارد و گره گشا است. ما در بین اذکار دو ذکر داریم که اینها سرآمد اذکار هستند. و آن دو عبارت از «صلوات» و «استغفار» است. این دو ذکر کاربرد گره گشایی دارند. حتی من این را می ­خواستم اشاره کنم که گاهی هم ا گر سقفی برا ی صلوات می ­گذارند،خیال نکنید که رعایت آن سقف عددی اش، مدخلیّت زیادی داشته باشد. نه! این گونه نیست. من این را از بزرگان به یادگار دارم که دنبال این نباشیم که در صلوات رقم و عدد بیاوریم. بله رقم ها و سقف هایی که گذاشته شده سر جای خودش درست است؛ امّا خود این ذکر صلوات فی نفسه گره گشایی دارد و سوای حسنه بودنش، از آن طرف ذکر صلوات از نظر گره گشایی اش در کارهای انسان اثر وضعی دارد. ذکر صلوات یک چنین کاربردی دارد.[2] *پی نوشت ها: [1]. بحارالانوار، جلد 75، صفحه 372 - تحف العقول، صفحه 488 [2]. یکشنبه 22 اسفند 1389 – 8 ربیع الثانی 1432. مسجد جامع بازار تهران.


شنبه ، ۷آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه اعتدال]
[مشاهده در: www.etedaldaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن