واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تئاتر مقاومت نيازمند حمايت است
پانزدهمين دوره جشنواره تئاتر مقاومت اين روزها در سالنهاي شهر تهران در حال برگزاري است، جشنوارهاي كه از سال گذشته با آغاز اجراهاي عمومي نمايشها در شهرهاي مختلف كليد خورد و اين روزها با اجراي جشنوارهاي آثار برگزيده به كار خود ادامه ميدهد.
نویسنده : سپيده آماده
پانزدهمين دوره جشنواره تئاتر مقاومت اين روزها در سالنهاي شهر تهران در حال برگزاري است، جشنوارهاي كه از سال گذشته با آغاز اجراهاي عمومي نمايشها در شهرهاي مختلف كليد خورد و اين روزها با اجراي جشنوارهاي آثار برگزيده به كار خود ادامه ميدهد.
رحمت اميني، رئیس مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري در گفتوگو با «جوان» در خصوص روشهايي كه از طريق آنها ميتوان گرايش جوانان را به سمت توليد آثار در حوزه دفاع مقدس افزايش داد، ميگويد: نهادهاي حمايتكننده بايد از اين جريان عميقتر حمايت كنند چون هنر تئاتر فينفسه مشكلات زيادي دارد و در هر موضوعي بايد هفتخوان را طي كند، از بحث سالن و دستمزد عوامل و بازيگران گرفته تا ساخت و دكور و تهيه لباس. وي ميافزايد: بايد قبول كنيم كه تئاتر هنر هزينهبرداري است كه بدون حمايت نميتواند هزينههاي خود را از طريق گيشه تامين كند و حوزه دفاع مقدس با توجه به جايگاه اعتقادي كه در كشور دارد بايد مورد توجه خاصتري از سوي نهادها قرار بگيرد تا بتواند به شكوفايي برسد، در چنين شرايطي برگزاري جشنواره تئاتر مقاومت جاي خوشحالي دارد.
اين كارگردان تئاتر تأكيد ميكند: گروههاي تئاتري كه در حوزه دفاع مقدس كار ميكنند بايد قرار داد داشته باشند و تبليغات در اين حوزه ميتواند باعث داغي بازار اين سبك از تئاتر بشود.
اميني تصريح ميكند: به نظر من نبايد كار را به يك عده محدود بسپاريم، بايد به جوانان تئاتري خوب اعتماد كنيم و ايدههايشان را بشنويم و كار را به دستشان بسپاريم.
وي با اشاره به محدوديتهاي بيش از حد حوزه تئاتر دفاع مقدس به عنوان يكي از دلايل فرار كاربلدان اين حوزه از فعاليت در حوزه دفاع مقدس اذعان ميكند: حساسيتهاي اين حوزه بيشتر از ساير حوزههاي است و در اين ميان برخي بازخوانها و بازبينها كاسه داغتري از آش ميشوند و با حساسيتهاي بيهوده راه را براي توليدات با كيفيت در اين حوزه مسدود ميكنند.
اميني ميافزايد: بايد مرز متعادل را در نظر گرفت و اجازه داد تا ايدههاي تازه هم در اين حوزه توان بروز و ظهور داشته باشند.
وي در پايان با اشاره به شيوه برگزاري جشنواره پانزدهم مقاومت ميگويد: اين شيوه برگزاري جشنواره به صورت رپرتوآر بسيار خوب است و اميدوارم كه در طول سال هم به عنوان اجراهاي عمومي مورد حمايت واقع شوند.
محدوديتهاي سليقهاي، سد راه تئاتر مقاومت
ابراهيم گلهدارزاده، مدير تالار محراب و كارگردان تئاتر هم در گفتوگو با «جوان» در اين خصوص ميگويد: ميشد نسل قبلي تئاتريهاي موفق حوزه مقاومت را كه روزگاري علايق و استعدادشان به اين حوزه را نشان دادند با حمايت به كار دلگرم كرد اما زماني كه اين جوانان با تجربهتر شدند و به امكانات و پروژههاي بزرگتري نياز داشتند، جشنوارهها و انجمنها و مراكز دولتي پشتيبانيشان را اضافه نكردند و اين كوتاهي باعث شد كه برخي از كاربلدان عطاي اين حوزه را به لقايش ببخشند.
وي ادامه ميدهد: متأسفانه نگاه سطحي كه به توليد آثار در اين حوزه وجود دارد و تخفيف موضوعات رفيع و مضامين ارزشمند به تاريخنگاري صرف در نهايت به توليداتي انجاميد كه نتواند آنطور كه بايد و شايد مضمون قدسي مقاومت را منتقل كند. در اين ميان هنرمندان و نويسندگان كاربلد حوزه مقاومت دلزده از سليقه مديران اين حوزه را ترك گفتند.
گلهدارزاده تأكيد ميكند: به باور من نحوه مخاطبيابي اينگونه تئاترها هم صحيح نيست، در سالهاي اخير ما به مخاطبان تئاتر ديني و دفاع مقدس گفتيم كه اين نمايشهاي رايگان هستند و به همين دليل نقش مخاطبان مردمي را در تامين بودجههاي اين نمايشها از دست دادهايم و زماني كه بودجه اين گروه نمايشي كم ميشود، ديگر مخاطبان نميتوانند با صرف فروش از پس از هزينههايش بربيايد. اينطور كه از اظهارات اين كارگردانان تئاتر برميآيد، حمايت مديران، كاهش ممنوعيتهاي سليقهاي از جمله عواملي است كه ميتواند به شكوفايي بيشتر اينگونه از تئاتر بينجامد.
منبع : روزنامه جوان
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]