تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا مى‏توانى بكوش كه صبح و شب در قلبت (حتّى) قصد فريب و نيرنگ كسى نباشد؛ چرا كه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813064894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تیترهای موسیقی مطبوعات کشور


واضح آرشیو وب فارسی:موسیقی ایرانی: روزنامه ایران: در نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران اعلام شد سازهای ارکستر سمفونیک تهران برای لیگ جهانی کشتی کوک می شوند حدوداً ۴۰ سال پیش بود، زمانی که علی رهبری به عنوان جایگزین مصطفی کمال پورتراب، درهنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران انتخاب شد. حالا امروز پورتراب از شاگرد خود به نیکی یاد می کند ومی گوید: با گذشت چند ماه از فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران هنوز قدر علی رهبری را ندانستیم اما امیدوارم مسئولان قدر او را بدانند. کاری که علی رهبری در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام داد بزرگترین کاری است که تا به امروز در موسیقی ایران انجام گرفته و به نظر من کار او در تاریخ باقی خواهد ماند. به گزارش «ایران»، پورتراب مدرس، پژوهشگر و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان اظهار کرد: داشتن استعداد موسیقایی لازمه آهنگسازی در موسیقی است. یک آهنگساز باید دارای نبوغ زیادی باشد اما متأسفانه تا به امروز به جریان آهنگسازی آن طور که باید و شاید توجه نشده و آهنگسازان ما به جای آهنگسازی فقط تدریس می کنند و این نکته بسیار مهمی است که باید بیشتر به آن بپردازیم. علی رهبری مدیرهنری ارکستر سمفونیک تهران نیز در نشست خبری روز دوشنبه دوم آذرماه که در تالار وحدت و با حضور جمعی از آهنگسازان که آثارشان در حال ضبط توسط ارکستر سمفونیک است برگزار شد، ضمن قدردانی از حضور مصطفی کمال پورتراب در خصوص مجموعه موسیقایی که پیرامون ضبط آثار منتخب آهنگسازان ایرانی برای ارسال به کمپانی ناکسوس آماده شده است، گفت: چند ماه است که تصمیم گرفتیم از آثار آهنگسازان ایرانی با تمام قدرت حمایت کنیم و تا به امروز که کار را به جلو برده ایم اصلاً باورم نمی شد تا این حد آهنگساز خوب در کشورمان داریم که می توانیم با آثار آنها قطعاتی را همراه با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کنیم و این روند همچنان ادامه پیدا کند. وی بیان کرد: تا به امروز ۱۶۴ نفر آهنگساز برای ضبط آثارشان شناسایی و با آنها رایزنی شده است. این در حالی است که شماری از این نوازندگان که مخاطبان ایرانی کمتر با نام آنها آشنا هستند در خارج از ایران تم های ایرانی عالی نوشتند که می تواند اتفاق جدیدی در ارائه موسیقی ملی ما باشد. البته لازم است در اینجا از باربد بیات و بردیا کیارس به عنوان دستیاران ارکستر سمفونیک تهران قدردانی ویژه ای کنم که طی این مدت کمک های بسیار زیادی برای تحقق هدف ما انجام دادند. رهبری در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر پاسخ نامه ای که به رئیس جمهوری طی روزهای گذشته ارسال کرده بود، توضیح داد: خوشبختانه رئیس جمهوری محترم جواب نامه را به شکل دیگری داد چراکه بعد از انتشار این نامه بود که آقای مرادخانی مرا خواست و در یک جلسه ۲ ساعته بشدت پیگیر مشکلات ارکستر سمفونیک تهران شد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته آقای فرزین پیروزپی به عنوان نماینده معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رسیدگی به مشکلات ارکستر انتخاب شده و من تصور می کنم اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند ما تا ۲۰ روز آینده مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را برطرف شده خواهیم دید. مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: من برای ارکستر سمفونیک تهران دو حالت قائل شدم؛ حالت اول اینکه اگر قرار است مشکلات به این شکل ادامه پیدا کند ارکستر نیز باید به طور کامل تعطیل شود. حالت دوم هم این بود که اگر خواهان بقای ارکستر سمفونیک تهران هستیم باید کاملاً حرفه ای کار کنیم تا بتوانیم به شرایط ایده آل برسیم. رهبری در پایان صحبت های خود به آغاز لیگ جهانی کشتی به میزبانی کشورمان اشاره کرد و گفت: تا چند روز دیگر لیگ جهانی کشتی در کشورمان آغاز خواهد شد که طی آن از ما دعوت شده است همراه ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر سرود جمهوری اسلامی ایران قطعه «ای ایران» و قطعه «علمدار» را در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی اجرا کنیم. این در حالی است که یک آهنگساز جوان به نام پوریا خادم که فرزند آقای رسول خادم از کشتی گیران پیشکسوت و برجسته کشورمان است قطعه «علمدار» را آهنگسازی کرده که پیش از این نیز توسط یک ارکستر خارجی در کشور آذربایجان اجرا شد. روزنامه همشهری : انتشار آلبوم ابر و کمان در گونهٔ موسیقی سنتی ابرو کمان، آلبومی است در گونهٔ موسیقی سنتی، به آهنگسازی احسان ذبیحی فر و خوانندگی محمد معتمدی که از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شده است. به گزارش همشهری آنلاین این آلبوم که بین سال های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲ ساخته شده، در دستگاه سه گاه برای گروه سازهای ایرانی و آواز و از سوی احسان ذبیحی فر با خوانندگی محمد معتمدی فراهم آمده و گروه مهتاب آن را در سال ۱۳۸۵ ضبط کرده است. ساختار و قالب کلّی آلبوم ابرو کمان، متأثر از موسیقی دستگاهی است و در نغمه پردازیِ قطعه ها، برداشت های عینی و آزاد از انگاره ها و الگوهای ریتمیک ـ ملودیک ردیف موسیقی ایرانی استفاده شده است که از جمله آنها می توان به بهره گیری نغمهٔ در انتظار، کرشمه در کرشمه و بسته نگار اشاره کرد. مقدمهٔ سازیِ تصنیف «ابرو کمان» برگرفته از قطعه یی است برای سنتور از استاد فرامرز پایور، به نام چهارمضراب اصفهان. همچنین در انتهای قطعهٔ سازیِ «شوق»، از نغمهٔ آیینیِ جنوبی، که به احتمال ریشهٔ عربی دارد، استفاده شده است. روزنامه ارمان : تقدیر از استاد بزرگ مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین نشست خبری خود ضمن ارائه گزارشی از ضبط آثار آهنگسازان ایرانی برای کمپانی ناکسوس از حضور این مجموعه در مراسم افتتاحیه لیگ جهانی کشتی خبر داد.به گزارش مهر، علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین نشست این مجموعه موسیقایی که پیرامون ضبط آثار منتخب آهنگسازان ایرانی برای ارسال به کمپانی ناکسوس دیروز دوم آذر در تالار وحدت برگزار شد، ضمن تقدیر از حضور مصطفی کمال پورتراب در این نشست خبری توضیح داد: حدود چند ماه است که تصمیم گرفتیم از آثار آهنگسازان ایرانی با تمام قدرت حمایت کنیم و تا به امروز که کار را به جلو برده ایم اصلا باورم نمی شد که تا این حد آهنگساز خوب در کشورمان داریم که می توانیم با آثار آن ها قطعاتی را همراه با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کنیم و این روند همچنان نیز ادامه پیدا کند، البته در این میان وجود استاد بزرگی چون مصطفی کمال پورتراب برای من به قدری ارزشمند بود که نمی دانم چه توصیفی درباره آن داشته باشم.وی ضمن ارائه گزارشی مشروح از روند ضبط آثار آهنگسازان ایرانی در ناکسوس بیان کرد: تا به امروز ۱۶۴ نفر آهنگساز برای ضبط آثارشان شناسایی و با آن ها رایزنی شده است. این در حالی است که تعدادی از این نوازندگان که مخاطبان ایرانی کمتر با نام آن ها آشنا هستند در خارج از ایران تم های ایرانی عالی نوشتند که می تواند اتفاق جدیدی در ارائه موسیقی ملی ما باشد. البته لازم است در اینجا از باربد بیات و بردیا کیارس به عنوان دستیاران ارکستر سمفونیک تهران تقدیر ویژه ای کنم که طی این مدت کمک های بسیار زیادی برای تحقق هدف ما انجام دادند.رهبری اظهار کرد: نکته ای که واقعا حیرت من را برانگیخت کم بودن قطعات نامناسب برای ضبط آثار بود که انگشت شمار بودند. به طوری که من می توانم اعلام کنم این روزها بهترین روزهای زندگی من هستند که باعث شده کاری را انجام دهیم که ماندگار می ماند. ما در این مدت به گونه ای کارها را ثبت و ضبط کرده ایم که می تواند با سبک ضبط آثار موسیقایی در کشورهای پیشرفته در یک سطح قرار بگیرد. به هر ترتیب امروز بخش اول قطعات ما در دوره جدید به پایان می رسد و ما به زودی تاریخ ضبط بعدی را اعلام خواهیم کرد.وی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر پاسخ نامه ای که به رئیس جمهور طی روزهای گذشته ارسال کرده بود، توضیح داد: خوشبختانه رئیس جمهور محترم جواب نامه را به شکل دیگری داد چراکه بعد از انتشار این نامه بود که آقای مرادخانی من را خواست و در یک جلسه ۲ ساعته به شدت پیگیر مشکلات ارکستر سمفونیک تهران شد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته آقای فرزین پیروزپی به عنوان نماینده معاون هنری وزیر ارشاد برای رسیدگی به مشکلات ارکستر انتخاب شده و من تصور می کنم اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند ما تا ۲۰ روز آینده مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را برطرف شده خواهیم دید. مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تصریح کرد: من برای ارکستر سمفونیک تهران دو شرط را قائل شدم؛ شرط اول اینکه اگر قرار است مشکلات به این شکل ادامه پیدا کند پس ارکستر نیز باید به طور کامل تعطیل شود. شرط دوم من هم این بود که اگر خواهان بقای ارکستر سمفونیک تهران هستیم باید حرفه ای حرفه ای حرفه ای کار کنیم تا بتوانیم به شرایط ایده آل برسیم.رهبری در پایان صحبت های خود به آغاز لیگ جهانی کشتی به میزبانی کشورمان اشاره کرد و گفت: تا چند روز دیگر لیگ جهانی کشتی در کشورمان آغاز خواهد شد که طی آن از ما دعوت شده است که همراه با ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر سرود جمهوری اسلامی ایران قطعه «ای ایران» و قطعه «علمدار» در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی را اجرا کنیم. این در حالی است که یک آهنگساز جوان به نام پوریا خادم که فرزند آقای رسول خادم از کشتی گیران پیشکسوت و برجسته کشورمان است قطعه «علمدار» را آهنگسازی کرده که پیش از این نیز توسط یک ارکستر خارجی در کشور آذربایجان اجرا شد. ما بلافاصله بعد از برگزاری این برنامه این قطعه و تعدادی دیگر از آثارمان را طی روزهای پنجم و ششم آذرم در تالار وحدت اجرا خواهیم کرد. این بزرگترین اتفاق موسیقی ایران است مصطفی کمال پورتراب مدرس، پژوهشگر و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز که در این نشست حضور پیدا کرده بود با تقدیر از فعالیت های علی رهبری در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: با گذشت چند ماه از فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران هنوز قدر علی رهبری را ندانستیم اما امیدوارم مسئولان قدر او را بدانند. کاری که علی رهبری در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام داد بالاترین کاری است که تا به امروز در موسیقی ایران انجام گرفته و به نظر من کار او در تاریخ باقی خواهد ماند.وی بیان کرد: داشتن استعداد موسیقایی لازمه آهنگسازی در موسیقی است. یک آهنگساز باید دارای نبوغ زیادی باشد متاسفانه تا به امروز به جریان آهنگسازی آن طور که باید و شاید توجه نشده و آهنگسازان ما به جای آهنگسازی فقط تدریس می کنند و این نکته بسیار مهمی است که باید بیشتر به آن بپردازیم. به هر حال من از علی رهبری و مجموعه ارکستر سمفونیک تهران قدردانی می کنم که دست به چینن کار بزرگی زده و آثار آهنگسازان خلاق ایرانی را برای ثبت آماده کرده است.امیر پورخلجی یکی از آهنگسازان ایرانی که آثارش توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده است گفت: وقتی یکی از آثار من توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شد قدرت و نظم موجود در بدنه ارکستر برای من متحیر کننده و باورنکردنی بود. کاری که ارکستر سمفونیک تهران و علی رهبری در این برهه از فعالیت های موسیقایی کشورمان انجام دادند کار بزرگی است که نیازمند حمایت همه جانبه است.علی اکبر قربانی آهنگساز و مدرس دانشگاه هم گفت: شاید تا به امروز به آهنگسازان ما بها داده نشده بود. ما در ایران کسانی را در عرصه آکادمیک موسیقی داریم که هنوز کارشان شنیده نشده است اما ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران یک اتفاق خوب در موسیقی کشورمان است که باعث ایجاد اعتماد و همدلی میان موزیسین های ایران می شود.باربد بیات دستیار ارکستر سمفونیک و یکی دیگر از آهنگسازانی که آثارشان توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده هم در این نشست گفت: خوشبختانه من در قرعه کشی انجام گرفته جزو نفرات اول بودم اما بعد از اینکه وارد فعالیت های ارکسترها شدم آقای رهبری پذیرفتند که من به عنوان دستیار نیز افتخار حضور در ارکستر سمفونیک تهران را داشته باشم. بنده به خاطر این افتخاری که نصیبم شد نقل مکان از خارج به ایران را به حضور در خارج از کشور ترجیح دادم و حالا حس می کنم که کار درستی انجام دادم.وی ادامه داد: حضور در کنار علی رهبری برای من مانند یک کلاس درس است و با وجود ارکستر به جایی رسیده که موزیسین ها مثل یک نوازنده های حرفه ای و جهانی کار می کنند. ما برای ضبط این آثار حتی یک روز هم نمی توانستیم دستمزد آقای رهبری را بابت این کار پرداخت کنیم اما در ایران او کاری کرد که ما می توانیم به صورت مجانی از حضورش استفاده کنیم که به اعتقاد من نباید این فرصت را از دست داد.آرش عباسی هنرمند آهنگساز نیز در ادامه گفت: ما در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته ایم. من شانس این را داشتم که یک هفته همراه کار حرفه ای ارکستر سمفونیک تهران باشم و بر این باورم فضایی که در حال حاضر وجود دارد قطعا تحت تاثیر حضور علی رهبری به عنوان یک هنرمند درجه یک بین المللی است. علی رهبری در طول ضبط آثار هنرمندان ایرانی طوری رهبری می کرد که گویی همه این آثار متعلق به اوست. او در این مدت به ما تجربه های بسیار ارزشمندی آموخت که هیچگاه فراموش شان نخواهم کرد.مسعود پیروی آهنگساز و مدرس دانشگاه نیز بیان کرد: به نظر من این جریان به وجود آمده در بین دوستان آهنگساز پویایی به وجود آورده است که دوست دارند از این پس برای ارکستر سمفونیک قطعه بنویسند. به نظر من این پویا شدن و زنده شدن بر جریان موسیقی کشور بزرگترین اتفاقی است که در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام گرفته است.شهاب شرفی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی هم در تایید صحبت های پیروی گفت: در کارهایی که تاکنون نوشتم دغدغه داشتم همواره مایه ای از موسیقی ایرانی و شرقی در کارهایم وجود داشته باشد و حالا که می بینم یک ارکستر ایرانی با هدایت و یک رهبر ارکستر باتجربه که هم موسیقی ایرانی و هم موسیقی جهانی می داند کاری از من ضبط کرده، بسیار خوشحالم.پژمان خلیلی دیگر آهنگساز شرکت کننده در جریان ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: مهم ترین نکته ای که برای من در جریان این فعالیت ها توجهم را جلب کرد، جدیت و نظم حاکم در بدنه ارکستر سمفونیک تهران بود که تا به امروز در کشورمان وجود نداشت. این ارکستر در بهترین روزهای خود قرار دارد. ما باید قدر حضور استاد را بدانیم و به این موضوع واقف باشیم که هیچ روزی ارکستر سمفونیک تهران تا این حد نظم نداشت و من هیچ رهبر و ارکستری را سراغ ندارم که دغدغه ضبط آثار آهنگسازان ایرانی را داشته باشد. پایان یک انتظار ۵۰ ساله مهران روحانی کهنسال ترین آهنگساز شرکت کننده در این نشست خبری با تقدیر از اقدامات انجام گرفته در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران تاکید کرد: بالاخره بعد از ۵۰ سال انتظار ارکستر سمفونیک تهران کار من را ضبط کرد و اعلام می کنم در این مدت که همراه نوازندگان این مجموعه بودم شاید خاطره انگیز ترین روزهای زندگی خود را سپری کردم زیرا در ایران هیچ وقت این چنین کار نکرده بودم و این برای من خیلی جالب بود که نوازندگان ما با چه قدرتی در سن جوانی این چنین جذاب ساز می زنند و این موضوع با مدیریت سالم و درست علی رهبری میسر نبود.امین هنرمند آهنگساز و مدرس دانشگاه گفت: چیزی که در این مدت کوتاه همکاری من با ارکستر سمفونیک خودنمایی می کرد نظم موجود در آن بود که مشابه آن را در جامعه موسیقی کمتر دیدم و به حق این نظم مدیون زحمات علی رهبری است.کارن کیهانی آخرین آهنگسازی که در این نشست خبری پیرامون فعالیت های خود توضیحاتی را ارائه داد، با بیان اینکه آنتولوژی موسیقایی شاه کلید فعالیت های موسیقایی هر کشوری است تصریح کرد: وقتی به من پیشنهاد ضبط یکی از آثارم توسط ارکستر سمفونیک تهران داده شده بود بنده همزمان موفق به دریافت جایزه بین المللی انجمن آهنگسازان آمریکا شدم اما باید بگویم همکاری با نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران برای من جذابیت بسیار ویژه ای داشت که ترجیح دادم در ایران حضور پیدا کنم.وی افزود: توجه به آثار برگزیده آهنگسازان هر کشور که در دنیا به نام آنتولوژی نام برده می شود شاه کلید موسیقی هر کشوری است، به همین جهت است که کار انجام گرفته شده از سوی مدیران ارکستر واقعا ارزشمند است و می تواند هویت ما را به عنوان یک آهنگساز ایرانی به معنا و مفهوم واقعی کلمه معرفی کند. من امیدوارم از این پس عناوین مدرس دانشگاه از عنوان آهنگسازان حذف شده و آن ها با افتخار از خود به عنوان یک آهنگساز اشاره کند. روزنامه شهروند : در نشست خبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران مطرح شد ، پاسخ خاص رئیس جمهوری به علی رهبری تازه ترین نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران که پیرامون ضبط آثار منتخب آهنگسازان ایرانی برای ارسال به کمپانی ناکسوس دیروز در تالار وحدت برگزار شد و علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران در تازه ترین نشست خبری خود ضمن ارایه گزارشی از ضبط آثار آهنگسازان ایرانی برای کمپانی ناکسوس از حضور این مجموعه در مراسم افتتاحیه لیگ جهانی کشتی خبر داد. رهبری ضمن ارایه گزارشی مشروح از روند ضبط آثار آهنگسازان ایرانی در ناکسوس از شناسایی ۱۶۴نفر آهنگساز برای ضبط آثارشان خبر داد و جالب است که رهبری می گوید تعدادی از این نوازندگان که مخاطبان ایرانی کمتر با نام آنها آشنا هستند، درخارج از ایران تیم های ایرانی عالی نوشتند که می تواند اتفاق جدیدی در ارایه موسیقی ملی ایران باشد. رهبری در بخشی از صحبت هایش هم گفت: «نکته ای که واقعا حیرت من را برانگیخت، کم بودن قطعات نامناسب برای ضبط آثار بود که انگشت شمار بودند. به طوری که من می توانم اعلام کنم این روزها بهترین روزهای زندگی من هستند که باعث شده کاری را انجام دهیم که ماندگار می ماند. ما در این مدت به گونه ای کارها را ثبت و ضبط کرده ایم که می تواند با سبک ضبط آثار موسیقایی در کشورهای پیشرفته در یک سطح قرار بگیرد.» کاری که در تاریخ باقی خواهد ماند چند روز پیش رهبری در نامه ای سرگشاده به حسن روحانی از وضع نامناسب ارکستر سمفونیک تهران گلایه کرده بود، همه منتظر پاسخی ازسوی رئیس جمهوری بودند اما چون خبری نشد خیلی ها متصور شدند، روحانی توجهی به این مسأله نداشته اما به گفته رهبری رئیس جمهوری جواب خاصی به نامه او داده است: «خوشبختانه رئیس جمهوری محترم جواب نامه را به شکل دیگری داد چراکه بعد از انتشار این نامه بود که آقای مرادخانی من را خواست و دریک جلسه ۲ساعته به شدت پیگیر مشکلات ارکستر سمفونیک تهران شد. خوشبختانه با اقداماتی که انجام گرفته، آقای فرزین پیروزپی به عنوان نماینده معاون هنری وزیر ارشاد برای رسیدگی به مشکلات ارکستر انتخاب شده و من تصور می کنم اگر ماجرا به همین شکل ادامه پیدا کند، ما تا ۲۰روز آینده مشکلات ارکستر سمفونیک تهران را برطرف شده، خواهیم دید.» رهبری درپایان صحبت های خود به آغاز لیگ جهانی کشتی به میزبانی ایران کرد و از حضور ارکستر سمفونیک و گروه کر سرود جمهوری اسلامی در ورزشگاه ١٢ هزارنفری آزادی خبر داد. آنها قرار است قطعه «ای ایران» و «علمدار» را در این ورزشگاه اجرا کنند. مصطفی کمال پورتراب مدرس، پژوهشگر و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان نیز که در این نشست حضور پیدا کرده بود، با تقدیر از فعالیت های علی رهبری درمجموعه ارکستر سمفونیک تهران کار او در زمینه ضبط آثار منتخب آهنگسازان ایرانی برای ارسال به کمپانی ناکسوس را تاریخی دانست و گفت: «با گذشت چند ماه از فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران هنوز قدر علی رهبری را ندانستیم اما امیدوارم مسئولان قدر او را بدانند. کاری که علی رهبری در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام داد، بالاترین کاری است که تا به امروز در موسیقی ایران انجام گرفته و به نظر من کار او در تاریخ باقی خواهد ماند.» روزنامه مردم سالاری : در نشست خبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران مطرح شد: ضبط آثار آهنگسازان بزرگترین اتفاق موسیقایی ایران است الهام درفشی: جمعی از آهنگسازان که آثار آن ها در حال ضبط توسط ارکستر سمفونیک تهران با هدف ارسال به کمپانی «ناکسوس» است، با حضور استاد مصطفی کمال پورتراب و مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران، در تالار وحدت گردهم آمدند. مصطفی کمال پورتراب مدرس، پژوهشگر و آهنگساز پیشکسوت موسیقی کشورمان با تقدیر از فعالیت های علی رهبری در مجموعه ارکستر سمفونیک تهران گفت: با گذشت چند ماه از فعالیت های ارکستر سمفونیک تهران هنوز قدر علی رهبری را ندانستیم اما امیدوارم مسئولان قدر او را بدانند. کاری که علی رهبری در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام داد بالاترین کاری است که تا به امروز در موسیقی ایران انجام گرفته و به نظر من کار او در تاریخ باقی خواهد ماند. علی رهبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران که رهبری این رویداد هنری را بر عهده دارد ضمن قدردانی از حضور استاد مصطفی کمال پورتراب در این جمع گفت: حدود چند ماه است تصمیم گرفتیم از آثار آهنگسازان ایرانی با تمام قدرت حمایت کنیم و تا به امروز که کار را به جلو برده ایم اصلا باورم نمی شد که تا این حد آهنگساز خوب در کشورمان داریم که می توانیم با آثار آن ها قطعاتی را همراه با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کنیم و این روند همچنان نیز ادامه پیدا کند. وی با اشاره به تعداد آهنگسازان ایرانی در ناکسوس بیان کرد: تا به امروز ۱۶۴ نفر آهنگساز برای ضبط آثارشان شناسایی و با آن ها رایزنی شده است. این در حالی است که تعدادی از این نوازندگان که مخاطبان ایرانی کمتر با نام آن ها آشنا هستند در خارج از ایران تم های ایرانی عالی نوشتند که می تواند اتفاق جدیدی در ارائه موسیقی ملی ما باشد. رهبری اظهار کرد: نکته ای که واقعا حیرت من را برانگیخت کم بودن قطعات نامناسب برای ضبط آثار بود که انگشت شمار بودند. به طوری که من می توانم اعلام کنم این روزها بهترین روزهای زندگی من هستند که باعث شده کاری را انجام دهیم که ماندگار می ماند. ما در این مدت به گونه ای کارها را ثبت و ضبط کرده ایم که می تواند با سبک ضبط آثار موسیقایی در کشورهای پیشرفته در یک سطح قرار بگیرد. به هر ترتیب امروز بخش اول قطعات ما در دوره جدید به پایان می رسد و ما به زودی تاریخ ضبط بعدی را اعلام خواهیم کرد. در ادامه این نشست خبری آهنگسازانی که آثارشان تاکنون توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شده است سخن گفتند. امیر پورخلجی یکی از آهنگسازان گفت: وقتی یکی از آثار من توسط ارکستر سمفونیک تهران ضبط شد قدرت و نظم موجود در بدنه ارکستر برای من متحیرکننده و باورنکردنی بود. کاری که ارکستر سمفونیک تهران و علی رهبری در این برهه از فعالیت های موسیقایی کشورمان انجام دادند کار بزرگی است که نیازمند حمایت همه جانبه است. علی اکبر قربانی یکی دیگر از آهنگسازان گفت: شاید تا به امروز به آهنگسازان ما بها داده نشده بود. ما در ایران کسانی را در عرصه آکادمیک موسیقی داریم که هنوز کارشان شنیده نشده است اما ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران یک اتفاق خوب در موسیقی کشورمان است که باعث ایجاد اعتماد و همدلی میان موزیسین های ایران می شود.باربد بیات نیز در سخنانی اظهار کرد: افتخار بزرگ من این است که علی رهبری من را به عنوان نوازنده هورن اول در ارکستر پذیرفت. همکاری با این هنرمند آنقدر برایم افتخارآمیز بود که ترجیح دادم زندگیم را در خارج از کشور رها و به تهران نقل مکان کنم، زیرا در تمرین های ارکستر سمفونیک همه چیز حرفه ای و بیشتر شبیه کلاس درس است. من یکی از سوئیت سمفونی هایم را که هفت سال پیش نوشته ام، با ارکستر ضبط کردم. آرش عباسی هنرمند آهنگساز نیز در ادامه گفت: ما در موقعیت بسیار خوبی قرار گرفته ایم. من شانس این را داشتم که یک هفته همراه کار حرفه ای ارکستر سمفونیک تهران باشم و بر این باورم فضایی که در حال حاضر وجود دارد قطعا تحت تاثیر حضور علی رهبری به عنوان یک هنرمند درجه یک بین المللی است. علی رهبری در طول ضبط آثار هنرمندان ایرانی طوری رهبری می کرد که گویی همه این آثار متعلق به اوست. او در این مدت به ما تجربه های بسیار ارزشمندی آموخت که هیچگاه فراموش شان نخواهم کرد. مسعود پیروی آهنگساز و مدرس دانشگاه نیز بیان کرد: به نظر من این جریان به وجود آمده در بین دوستان آهنگساز پویایی به وجود آورده است که دوست دارند از این پس برای ارکستر سمفونیک قطعه بنویسند. به نظر من این پویا شدن و زنده شدن بر جریان موسیقی کشور بزرگترین اتفاقی است که در ضبط آثار آهنگسازان ایرانی انجام گرفته است. در ادامه شهاب شرفی آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی گفت: در کارهایی که تاکنون نوشتم دغدغه داشتم همواره مایه ای از موسیقی ایرانی و شرقی در کارهایم وجود داشته باشد و حالا که می بینم یک ارکستر ایرانی با هدایت و یک رهبر ارکستر باتجربه که هم موسیقی ایرانی و هم موسیقی جهانی می داند کاری از من ضبط کرده، بسیار خوشحالم. پژمان خلیلی دیگر آهنگساز شرکت کننده در جریان ضبط آثار آهنگسازان ایرانی توسط ارکستر سمفونیک تهران توضیح داد: مهمترین نکته ای که برای من در جریان این فعالیت ها توجهم را جلب کرد، جدیت و نظم حاکم در بدنه ارکستر سمفونیک تهران بود که تا به امروز در کشورمان وجود نداشت. این ارکستر در بهترین روزهای خود قرار دارد. ما باید قدر حضور استاد را بدانیم و به این موضوع واقف باشیم که هیچ روزی ارکستر سمفونیک تهران تا این حد نظم نداشت و من هیچ رهبر و ارکستری را سراغ ندارم که دغدغه ضبط آثار آهنگسازان ایرانی را داشته باشد. مهران روحانی کهنسال ترین آهنگساز شرکت کننده گفت: بالاخره بعد از ۵۰ سال انتظار ارکستر سمفونیک تهران کار من را ضبط کرد و اعلام می کنم در این مدت که همراه نوازندگان این مجموعه بودم شاید خاطره انگیز ترین روزهای زندگی خود را سپری کردم زیرا در ایران هیچ وقت اینچنین کار نکرده بودم و این برای من خیلی جالب بود که نوازندگان ما با چه قدرتی در سن جوانی این چنین جذاب ساز می زنند و این موضوع با مدیریت سالم و درست علی رهبری میسر نبود. امین هنرمند آهنگساز و مدرس دانشگاه گفت: چیزی که در این مدت کوتاه همکاری من با ارکستر سمفونیک خودنمایی می کرد نظم موجود در آن بود که مشابه آن را در جامعه موسیقی کمتر دیدم و به حق این نظم مدیون زحمات علی رهبری است. کارن کیهانی در ادامه و به عنوان آخرین آهنگساز خاطر نشان کرد: وقتی به من پیشنهاد ضبط یکی از آثارم توسط ارکستر سمفونیک تهران داده شده بود بنده همزمان موفق به دریافت جایزه بین المللی انجمن آهنگسازان آمریکا شدم اما باید بگویم همکاری با نوازندگان ایرانی ارکستر سمفونیک تهران برای من جذابیت بسیار ویژه ای داشت که ترجیح دادم در ایران حضور پیدا کنم. وی افزود: توجه به آثار برگزیده آهنگسازان هر کشور که در دنیا به نام آنتولوژی نام برده می شود شاه کلید موسیقی هر کشوری است، به همین جهت است که کار انجام گرفته شده از سوی مدیران ارکستر واقعا ارزشمند است و می تواند هویت ما را به عنوان یک آهنگساز ایرانی به معنا و مفهوم واقعی کلمه معرفی کند. من امیدوارم از این پس عناوین مدرس دانشگاه از عنوان آهنگسازان حذف شده و آن ها با افتخار از خود به عنوان یک آهنگساز اشاره کند. مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران با اشاره به اجرای ارکستر سمفونیک در افتتاحیه لیگ جهانی کشتی گفت: تا چند روز دیگر لیگ جهانی کشتی در کشورمان آغاز خواهد شد که طی آن از ما دعوت شده است که همراه با ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر سرود جمهوری اسلامی ایران قطعه «ای ایران» و قطعه «علمدار» در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی را اجرا کنیم. رهبری خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک آهنگساز جوان به نام پوریا خادم که فرزند آقای رسول خادم از کشتی گیران پیشکسوت و برجسته کشورمان است قطعه «علمدار» را آهنگسازی کرده که پیش از این نیز توسط یک ارکستر خارجی در کشور آذربایجان اجرا شد و این قطعه مزمونی مرتبط با شخصیت حضرت ابوالفضل العباس(ع) دارد. روزنامه بهار : گفت وگوی اختصاصی «بهار» با سینا سرلک شجریان سراغ من فرستاد سینا سرلک مدتی خواننده ارکستر موسیقی ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی بود و زمانی که نادر مشایخی به عنوان رهبر ارکستر سمفونیک تهران فعالیت داشت، با این ارکستر هم همکاری می کرد. سرلک علاوه براین با ارکستر پایور و ارکستر ملل به سرپرستی پیمان سلطانی همکاری داشته است. این خواننده موسیقی اصیل که تا امروز۲۵ آلبوم همچون «کی می رسد باران»، «فردای دگر» و «پریچهر» منتشر کرده، پنج سالی است در آمریکا زندگی می کند و کنسرت های مختلفی را دراین کشور و همچنین کشورهای اروپایی برگزار کرده است. ترانه فولکلوریک بختیاری که او به عنوان تیتراژ در سریال «خانه ای در تاریکی» خواند، یکی از تیتراژهای خوب سریال در دوره خود بود. این خواننده به تازگی و به عنوان دومین تجربه، با خواننده موسیقی پاپ، محسن چاوشی در قطعه ای که چند روز پیش به عنوان تیتراژ سریال «شهرزاد» منتشر شد همکاری داشت که با استقبال بسیار خوبی از طرف مردم مواجه شد. با او درباره موسیقی اصیل، موسیقی پاپ، مافیای موسیقی و هنر ایران و همکاری اش با محسن چاوشی در سریال «شهرزاد» گفت وگو کردیم. موسیقی و آواز را از کجا شروع کردید و چه شد که شاگرد استاد محمدرضا شجریان شدید؟ پدر من سال ها موسیقی قومی بختیاری را به صورت خاص و حرفه ای دنبال می کرد و در کنار این، خودشان هم نوازنده چیره دست تار بودند و چندین سال مسئول بخش فرهنگی وهنری ارشاد الیگودرز. این موضوع باعث شد که من هم در محیطی فرهنگی-هنری رشد کنم و خوب یادم هست که در خانه ما همیشه صدای اساتید موسیقی ایران شنیده می شد. به هر صورت من هم با این محیط شکل گرفتم و در همین محیط به موسیقی علاقه مند شدم. کارم را از کودکی با نواهای موسیقی بختیاری شروع کردم. سریال «شاخه طوبی» را در ۶ سالگی خواندم و بعد جدی تر شد تا اینکه به چند فستیوال موسیقی در سطح کشوری رفتم که همه اساتید و بزرگان موسیقی مثل «حاج قربان سلیمانی» (که من بخش بزرگی از زندگی هنری و راهیابی ام به محضر استاد شجریان را مدیون ایشان هستم) آنجا حضور داشتند. ورود من در ۱۱ سالگی به جریان حرفه ای موسیقی اصیل از اینجا شروع شد تا اینکه این اجراها توجه بزرگان موسیقی را به من جلب کرد. همزمان با آوازهای بختیاری که نزد پدرم آموزش می دیدم، ساز تنبک را هم در سطح عالی از زنده یاد استاد «ناصر فرهنگ فر» آموختم. سال ۷۲ و در ۱۱ سالگی هم در رشته نوازندگی تنبک و هم آواز، مقام اول را کسب کردم. پس از همین جا با آقای شجریان آشنا شدید؟ بله همین سال بود که آقای شجریان از «حاج قربان سلیمانی» سراغ من را گرفتند و خواستند بروم پیش ایشان. من هم رفتم، استاد شجریان صدایم را شنیدند و بعد از آن هم با خواست و پیشنهاد قلبی خود آقای شجریان به کلاس هایشان رفتم. بخش یادگیری تکنیک های آوازی و هرچه را دراین حوزه وجود دارد از محضر ایشان یاد گرفتم و برای تمام عمر مدیون ایشان هستم. ایشان در زمینه موسیقی در حق من پدری کردند و هیچ وقت لطف ایشان را فراموش نمی کنم. کنسرت ها هم از همان زمان ها کم کم شروع شد؛ همین طور انتشار آلبوم که تا امروز حدود ۲۵ آلبوم شده است ۲۵آلبوم؟ پرکاری عجیبی است… ببینید خیلی ها به این مسئله ای که شما گفتید اشاره می کنند اما من هیچ اشکالی دراین موضوع نمی بینم. ارتباط هر روزه من با دنیای مرگ خیلی ارتباط زیبا و نزدیکی است. حس من این است که آدم از پنج دقیقه بعد از زندگی خودش خبر ندارد و درنتیجه این فکر باعث می شود که بیشتر فعالیت و تلاش کنم و دنبال پیشرفت باشم. واقعا همین. با این همه تمام سعی و تلاشم بر این موضوع متمرکز است که کار خوب به مخاطب ارائه بدهم. نمی خواهم زمانم را از دست بدهم. شما تا زمانی که جوان هستید و نیروی اجرا دارید و صدایی، باید از آن استفاده کنید. اگر زمان را از دست بدهید، صدا هم آن طراوت را نخواهد داشت و خود فرد هم کم کم از فضا دور می شود. حالا که صحبت آقای شجریان به میان آمد، کمی از تجربه حضور در کلاس های ایشان و متد و حال و هوای آن ها بگویید. برخی ها می گویند ایشان کلاس های خاصی نسبت به دیگر اساتید موسیقی و آواز دارند. من این شانس بزرگ را داشتم که قبل از استاد شجریان پیش هیچ خواننده دیگری کلاس آواز نرفتم و از ابتدا در محضر ایشان بودم. از ۱۱ سالگی تا ۲۰ سالگی که مستر کلاس هایم به پایان رسید، تکنیک ها و ردیف ها و… را آموختم و بعد از آن هم در مناسبت های مختلف یا خصوصی با استاد قرار می گذاشتیم و همدیگر را می دیدیم. بارها خود آقای شجریان به این مسئله اشاره داشته اند تنها کسانی که تکنیک های صداسازی و به نوعی شیوه استفاده درست از صدا را مستقیما زیر نظر ایشان فراگرفته اند من و همایون پسرشان بودیم. ما با تکنیک های صداسازی شروع کردیم که فکر می کنم استاد با تجربه سال ها تدریس به این نتیجه رسیده بودند که اگر هنرجوی آواز تکنیک صدا و نحوه استفاده درست از امکانات صدایی اش را نداند هرچقدر هم ردیف و گوشه و دستگاه بداند راه را درست نرفته است. این نکته ای بود که خیلی آقای شجریان روی آن تاکید داشتند و به همین خاطر شانس و اقبال من بود که زمان این نتیجه گیری، به کلاس هایشان رفتم. آن قدر این کلاس ها نکته و خاطره های خوب دارد که واقعا نمی دانم کدامشان را بگویم؛ اما این یادم می آید یک روز با ایشان کلاس داشتم و استاد قبل از کلاس به جلسه مهمی بیرون از منزل رفته بودند. در منزل ایشان بودم و منتظر رسیدن استاد؛ فقط کمی از ساعت معمول کلاس گذشته بود که یک دفعه صدای ترمز خیلی شدیدی از کوچه شنیده شد و متوجه شدم استاد با عجله و به احترام کلاس به سرعت خودش را به ما رساند. وسط جلسه رها کرده بود و آمده بود که به وقتش سر کلاس برسد. این فقط نمونه ای از منش آقای شجریان و احترامی است که برای هنر و هنرجویش قائل بود. تمام کلاس های من با استاد شجریان خصوصی بود و کلاس های گروهی استاد در ساعت و زمان دیگری بود و این کلاس را همان طور که گفتم به صورت خصوصی برگزار می کردند. البته بابت آن کلاس های خصوصی در طول این سال ها یک ریال شهریه از من نگرفتند. این لطف های معنوی ایشان را هیچ وقت نمی شود فراموش کرد. بسیاری از منتقدان بر این باور هستند که موسیقی سنتی، یا به قول شما اصیل، طی سال های اخیر و در بستر تغییرات سریع جامعه، نتوانسته است خود را به روز نگه دارد و نتیجه آن شده است که مخاطبان خود را تاحدی از دست داده و حتی برخی سختگیرانه تر، معتقدند این موسیقی دیگر نمی تواند برای جهان امروز جوابی در حوزه موسیقایی و هنری داشته باشد و یک نوع بازگشت به عقب است. دیدگاه و تحلیل شما درباره این انتقادات چیست؟ ببینید این نقد درمورد بخشی از کارهایی که در موسیقی اصیل انجام می شود قابل درک است. اگر مردم به بخشی از موسیقی اصیل که مورد اشاره من است کشش و علاقه ای نشان نداده یا نمی دهند، به این دلیل است که کار خوبی تولید نشده. موسیقی مردم سرزمین ایران همین موسیقی اصیل ماست که برآمده از تاریخ ایران است و تلفیقی از موسیقی قومی ما که در موسیقی دستگاهی ما هم قرار گرفته و بخشی از آن به ویژه از موسیقی اقوام گرفته شده است. مردم برای این موسیقی و چهره های شاخص آن احترام بسیار ویژه ای قائل هستند و موسیقی اصیل و خوب ایرانی را هم می شناسند و هم دوست دارند. منتها مردم ما مردم باهوشی هستند و چیزی را که به دلشان ننشیند و رضایتی از نظر شنیداری و احساسی به آن ها دست ندهد پس می زنند. به عنوان نمونه آثار زنده یاد مشکاتیان واقعا گنجینه بی نظیری است. تاثیر آثاری مثل «بیداد، دودعود، خلوت گزیده و دستان» اتفاقات بزرگی در موسیقی ایرانی بود که از بطن یک عده موزیسین کاربلد و در کنار هم متولد شد. ما دراین دوره پرویز مشکاتیان نداریم؛ مشکاتیان یا بزرگانی امثال مشکاتیان. یا داریم و به آن ها توجه نمی شود، یا اینکه نیست. بزرگان هنر بر این عقیده اند که شاید ۵۰ یا صدسال طول بکشد تا تعداد انگشت شماری هنرمند مثل مشکاتیان به عرصه بیایند. هنرمند را کسی نمی سازد، هنرمند، هنرمند به دنیا می آید. امروزه کاری مثل بیداد تولید نمی شود که مردم بخواهند به آن علاقه مند شوند. ولی امروز شرایط از همه نظر فرق کرده است و شما نمی توانید جامعه امروز را با جامعه ای که بیداد در آن منتشر شد یکی بدانید بله شرایط فرق کرده و موسیقی هم البته جزو هنرهایی است که در بستر زمان حرکت می کند و ایجاد می شود اما اگر شما به فرض بخواهید از موسیقی به عنوان یک ابزار برای شهرت طلبی استفاده کنید، آنجاست که کار بیخ پیدا می کند. برخی طی این سال ها و همین امروز، از این کارهای اشتباه انجام دادند و موج سواری کردند و موسیقی اصیل را با این موج ها نابود کردند. موسیقی اصیل ایرانی بستر وسیعی برای اتفاقات بزرگ دارد. بسیاری مواقع اگر در موسیقی پاپ ما یک قسمت هایی از موسیقی های اصیل ایرانی استفاده می شود، آن قطعه زیباتر و باطراوت تر می شود و اتفاق قشنگی می افتد به این دلیل که موسیقی پاپ و مردمی ما با موسیقی اصیل ما آمیخته می شود و این تلفیق اتفاق خوبی را به وجود می آورد. من با هر شکل موسیقی پاپ و هر نوع خواننده پاپی اصلا موافق نیستم. اصولا اینطوری است که خوانندگان و موزیسین های سنتی و پاپ همدیگر را قبول ندارند… همکاری شما با محسن چاوشی برای خیلی ها اتفاق عجیبی بود. این همکاری و اتفاق از کجا سرچشمه می گیرد؟ من به ذات موسیقی اصیل ایرانی تعصب دارم، نه تعصبات کورکورانه بی خود درباره این موسیقی. از زمانی که فهمم از ارتباط اجتماعی و هنری بیشتر شد تابه امروز، همیشه خیلی باز فکر می کردم. نگذاشتم فکرم محدود باقی بماند و جهان بینی ام به دنیا به طریق خودم بوده است. هیچ وقت نترسیدم. اتفاقی که برای هنرمند مهم است و می تواند آن آدم را خاص کند این است که نترسد. من این جسارت را داشته و دارم و اتفاقی که بین من و محسن چاوشی عزیز افتاد هم به دلیل همین جسارتی بود که در هر دو ما وجود دارد. ضمن اینکه بزرگ ترین عنصری که دراین همکاری، جسارت و شهامت وجود داشت، رفاقت و همدلی ما بود. دوستی آدم ها می تواند هیچ ربطی به کارشان نداشته باشد، اما دوستی ما خوشبختانه به کارمان هم ربط دارد و این خیلی اتفاق زیبایی است. خود من از قدیم صدای محسن را دوست داشتم و کارهایش را می شنیدم و سبک کاری اش مورد علاقه من بوده و هست. مردم دوستش دارند و کارش را دنبال می کنند و طرفداران بسیار زیادی هم دارد. من از آمریکا با محسن تماس داشتم و این زنجیره تا امروز هم ادامه دارد و همدلی و همنشینی های بسیاری با هم داریم. همان طور که می دانید چند سالی است من در آمریکا زندگی می کنم و این زندگی باعث شده دیدم نسبت به اتفاقات هنری بازتر شود. اتفاقاتی که بین موزیسین های خوب خارج از کشور می افتد واقعا ستودنی است. دو یا چند نفر از ژانرهای مختلف موسیقی در اروپا و آمریکا با هم کنسرت برگزار می کنند یا با هم قطعه ای منتشر می کنند. یکی مثل بوچلی خواننده کلاسیک و یکی مثل خانم دیون خواننده پاپ اجراهای بی نظیری با هم داشتند و مورد توجه همه هم قرار گرفت. به این دلیل که مردم ریشه ای از موسیقی را که در آن زندگی کرده اند، به همراه موسیقی می شنوند که از جهاتی امروزی تر است و این دو تلفیقشان با هم درواقع تلفیق دو دنیاست. «قصد من قیاس نیست.» این جمله را اگر نگویم، بعضی ها سریعا حمله هایشان را شروع می کنند. چون می دانید که بعضی ها همیشه منتقدند. همیشه مخالفند. کلیت موضوع برای من مهم است. موسیقی سرزمین ما هم اگر بلندگوی تبلیغاتی موسیقی آمریکا و اروپا را داشت، امروز موسیقی ما هم در دنیا شنیده می شد. هیچ تفاوتی ندارد. موسیقی زبان زنده ای در تمام دنیاست و هیچ مرزی نمی شناسد مگر آن چیزهایی که اتفاقا به ذات هنر ارتباط مستقیمی ندارد، پس آن ها هم می توانند از موسیقی امثال ما لذت ببرند و با آن ارتباط برقرار کنند.


سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موسیقی ایرانی]
[مشاهده در: www.musiciran.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن