تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس نصيحت را بپذيرد، از رسوايى به سلامت مى ماند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814719955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فسيل 30 ميليون ساله خوزستان ثبت مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۵:۴ب.ظ)
فسيل 30 ميليون ساله خوزستان ثبت مي‌شود موج- معاون ميراث فرهنگي، اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان از ثبت فسيل 30 ميليون ساله برد کژدم واقع در اين استان خبر داد.
به گزارش خبرگزاري موج، عاطفه رشنويي اظهار کرد: اثر تاريخي و با ارزش برد کژدم در شهرستان دزفول به ثبت مي‌رسد.
ويافزود: با توجه به قرار گرفتن اثر در رسوبات آسماري، قدمت سنگواره به دوران اليگوميوسن برمي گردد و سن آن 20 تا 30 ميليون سال تخمين زده مي‌شود.
وي خاطرنشان کرد: اين اثر در شهرستان دزفول، در فاصله 90 کيلومتري از شهر دزفول و در بخش شهيون در دامنه کوه لنگر واقع است.
وي تاکيد کرد: سنگواره بردکژدم يکي از ماکروفسيل هاي باارزش ايران است. اين اثر به همراه مجموعه اي از فسيل‌هاي کوچک‌تر موجود در منطقه مي‌تواند نشان دهنده تاريخ زيستي و ديرين شناسي و تکاملي منطقه باشد.
معاون ميراث فرهنگي خوزستان درباره مشخصات اين فسيل گفت: فسيل داراي طول حدود 75 تا 95 سانتي متر و داراي 14 جفت بازو به ضخامت هر بازو 4 سانتي متر است. شکل سنگواره ستون فقرات و قفسه سينه يک مهره دار بزرگ رانشان مي‌دهد.
رشنويي تاکيد کرد: هر نوع اثر فسيلي نشانه اي با ارزش و ميراثي تجديد ناپذير است که درصورت تخريب و نابودي قابل احيا نخواهد بود؛ نه فقط فسيل برد کژدم بلکه منطقه اي که اين فسيل در آن قرار گرفته از نظر مطالعه‌هاي ديرين شناسي و پالئواکولوژيک داراي اهميت بسيار است. مشاهده فسيل گاو دريايي بيانگر وجود شرايط محيطي مناسب اين موجودات که شامل آب‌هاي گرم و کم عمق با پوشش علفي در بستر دريا است در درياهاي اليگو ميوسن است.
وي خاطر نشان کرد: فسيل برد کژدم با توجه به اندازه و قدمت، از حساسيت، اهميت و ضرورت بالايي براي حفاظت برخوردار است؛ قابل ذکر است در بين سنگواره‌هاي مشابه يافت شده در ديگر نقاط ايران مانند همدان، اصفهان، بستک بندرعباس، فسيل برد کژدم از قدمت بيشتري برخوردار است.
وي درباره برنامه‌هاي حفاظتي براي اين فسيل افزود: از آنجايي که ماهيت اثر به گونه است که مي‌تواند هم زمان توسط هر دو سازمان ميراث فرهنگي و محيط زيست زيرپوشش برنامه‌هاي مديريتي قرار گيرد، براي جلوگيري از موازي کاري و يا تداخل برنامه‌ها و همچنين تقويت برنامه‌هاي حفاظتي طي جلسه‌هاي مشترک برنامه‌هاي حفاظتي آن تصويب شد و در جلسه‌هايي بنا به ضرورت از کارشناسان سازمان زمين شناسي نيز دعوت شود.
رشنويي گفت: آثار فسيلي براي همه گردشگران جالب توجه نيستند؛ بنابراين لازم است در مورد ماهيت اثر با استفاده از عکس و بروشور به اندازه کافي اطلاع رساني به مراکز برگزاري تورهاي گردشگري صورت گيرد و به اين ترتيب با توجه حساسيت اين اثر و ديگر آثار فسيلي منطقه، افراد علاقه مند و يا پژوهشگران به محدوده وارد شوند.
وي افزود: تثبيت کردن سنگ حاوي سنگواره درجهت جلوگيري از تخريب و شکنندگي آن از حوادث در دستور کار قرار دارد؛ صحبت با روستاييان و اهالي محل به منظور جلب همکاري آن‌ها براي حفظ سنگواره و جلوگيري از تخريب آن توسط آن‌ها نيز از ساير اقداماتي است که انجام خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن