واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱
کارگردان مستند «خون بازی» برگزیدهی جشنواره فیلم کوتاه تهران، محدودیت عرصه برای تهیه فیلمهای مستند اجتماعی در سالهای اخیر را از بزرگترین مشکلات این حوزه دانست. مصطفی شیری با بیان اینکه این مستند توسط بخش خصوصی ساخته شده است به خبرنگار سینمایی ایسنا گفت: با توجه به رویکرد موجود در سرمایهگذاری آثار تولیدی، امکان اینکه بتوانیم تحت حمایت مراکز دولتی قرار بگیریم و آنها کمکمان کنند، چندان محتمل به نظر نمیرسید. او همچنین ادامه داد: از عمدهترین مشکلات سینمای مستند اجتماعی این است که به ندرت مورد حمایت واقع میشود و نگاه دولتی که کمک حال این گونه از سینمای مستند چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی باشد، چندان در این بخش وجود ندارد. البته باید اشاره کرد که این وضعیت در حوزه تولید و پخش در سال اخیر مقداری متفاوت و بهتر شده است و مشخصا در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و همینطور تلویزیون و تغییراتی که در آن خصوصا شبکه مستند اتفاق افتاده قدمهای مثبتی برداشته شده است. این مستندساز ادامه داد:طبیعی است در این شرایط فیلمسازانی هستند به طور اعم با سرمایه شخصی و فارغ از نگاه مرسوم دست به ساخت آثارشان میزنند. شیری تصریح کرد: این همان تعریفی است که برای سینمای مستقل مطرح میشود. مستند «خون بازی »هم با توفیقی اجباری در امتداد همین مسیر حرکت کرده است. او در بخش دیگری از گفتوگویش با ایسنا به باز تر شدن عرصه فعالیت و فضا در یکی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تغییر مدیریتها در حوزه فرهنگی نشان میدهد که جرقههای کار زده شده که متاسفانه محدود است و به شکل فراگیر اتفاق نیفتاده است. او تصریح کرد: تا قبل از این مدت فضا را طوری طراحی کرده بودند که مستندها علی رغم نگاه دلسوزانه خیلی به سمت موضوعاتی که اتفاقات روز و در بخش کمتر توجه شدهی جامعه هستند، نرود. اولویتها اغلب موضوعات کم حاشیهتر و غیر دغدغهمند و نادیده گرفتن بسیاری از مسائل و نارساییها بود. مصطفی شیری در ارتباط با موضوع مستندش گفت: مستند «خون بازی» درباره مسئلهایست که بخش خاموشی از جامعه امروز با آن درگیرند و در سایه قرار دارند و در اثر سعی شده بدون قضاوت طرح مسئله کند. او با بیان دلیل ساخت این مستند یادآور شد: سال 87 برای تحقیق در موضوع فیلم دیگری سفری به مشهد داشتم که به صورت اتفاقی متوجه شدم که این شهر به نسبت شهرهای دیگر در ایران افزایش آماری در شیوع بیماریهای عفونی و ایدز دارد که خود موضوعی قابل تامل بود. این ایده را چندین سال در ذهن داشتم؛ طرحمان تا چندین سال بعد کار نشد ولی همچنان هم بحث روز بود که با پیگیریهایی که انجام دادیم توانستیم آن را تولید کنیم. این مستندساز در پایان با اظهار امیدواری درباره دیده شدن وسیعتر این فیلمها گفت:جشنوارهها به هر حال مخاطب محدود و تماشاگر ثابت و خاص خود را دارند بنابراین تلویزیون اصلیترین پل ارتباطی مخاطب و فیلم مستند است که بیشترین امکان و پتانسیل را در دیده شدن آثار دارد. شیری در پایان اظهار امیدواری کرد که رفته رفته شاهد تغییر رویکرد مسئولین در مراکز فرهنگی دولتی و البته تلویزیون در خصوص سینمای مستند و به خصوص در حوزه آثار مستند اجتماعی باشیم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]