تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه براى زنده كردن حق يك مسلمان، شهادت حقّ بدهد، روز قيامت در حالى آورده مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806611247




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رعايت مهم‌ترين نکات در پياده‌روي اربعين


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۸ آبان ۱۳۹۴ (۱۱:۱۵ق.ظ)
رعايت مهم‌ترين نکات در پياده‌روي اربعين موج - در تمام طول مسير پياده‌روي نجف تا کربلا، تيرهاي چراغ برقي به فاصله 50 متري هم وجود دارد که از 1 تا 1460 شماره‌گذاري شده‌اند و به نوعي خط نشان هستند که چقدر از مسير طي شده و چه قدر باقي است. فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر کربلا حدود 80 کيلومتر است.
به گزارش خبرگزاري موج، پرسش‌ها و پاسخ‌هاي زير به دليل استقبال مردم از پياده‌روي آماده شده است. در طول اين مصاحبه سعي شده تمامي سؤالاتي پاسخ داده شود که ممکن است به ذهن مخاطباني خطور کند که براي اولين بار به پياده‌روي اربعين مي‌روند.

از کجا تا کجا بايد پياده برويم؟
ـ زائران ايراني معمولاً از نجف تا کربلا را پياده طي مي‌کنند اما برخي از هيآت مسير بغداد تا کربلا را طي مي‌کنند. اين درحالي است که تمامي ورودي‌هاي شهر کربلا ميزبان زائرين اربعين حسيني است.

فاصله نجف تا کربلا چقدر است؟
ـ فاصله خروجي شهر نجف تا ابتداي شهر کربلا حدود 80 کيلومتر است.

چه مدت پياده خواهيم رفت؟
ـ معمولاً اين مسافت را در 3 روز و 2 شب طي مي‌کنند. يعني از صبح زود سه روز مانده به اربعين حرکت کرده و شب اربعين به کربلا مي‌رسند.

آيا حتماً بايد کل مسير را پياده برويم؟
ـ خير! هر چند که لحظه رسيدن به کربلا به صورت پياده لحظه فوق‌العاده‌اي است و تجربه طول مسير باعث مي‌شود خستگي از ياد انسان برود اما اگر زائري به هر دليل قادر به طي کردن راه به صورت پياده نباشد مي‌تواند به وسيله خودروهايي که بين راه وجود دارد بقيه مسير را با ماشين طي کند. اين خودروها را ارتش عراق مهيا کرده است و معمولاً زائرين را به صورت گروهي تا کربلا مي‌برند.

آيا در طول مسير از هم‌کارواني‌ها جدا خواهيم شد؟
ـ بستگي به توافق شما با هم کارواني‌هايتان دارد. بعضي از کاروان‌ها به صورت گروهي حرکت مي‌کنند و تا کربلا با هم مي‌رسند. برخي قرار مي‌گذارند که مثلاً عصر اربعين يا شب اربعين فلان جا حضور داشته باشيد.

چه کنيم که در حرکت‌هاي گروهي و دسته‌اي گم نشويم؟
ـ استفاده از پرچمي که به نوعي نشان دسته شما خواهد بود مطمئناً خوب است اما با توجه به اينکه اين پرچم بايد نسبتاً بلند باشد تا ديده شود دو مشکل اساسي دارد: اولاً اينکه کسي که اين پرچم را حمل مي‌کند مطمئناً انرژي زيادي از دست خواهد داد و بايد اين پرچم دست به دست شود. ثانياً در طول مسير تعداد پرچم‌ها خيلي زياد است و تقريباً پيدا کردن پرچم کار ساده‌اي نيست. مگر آنکه رنگ و نوع پرچم خيلي متمايز باشد.


اگر در طول مسير همراهانمان را گم کنيم چه طوري در آن شلوغي قرار بگذاريم؟
ـ تمام طول مسير پياده روي از خروجي نجف تا ورودي کربلا تيرهاي چراغ برقي وجود که شماره‌گذاري شده‌اند. از 1 تا 1460 هر کدام از اين تيرها با هم دقيقاً 50 متر فاصله دارند. به نوعي خط نشان هستند که چقدر از مسير را طي کرده و چه قدر باقي است. معمولاً براي اينکه هم کارواني‌ها با هم قرار بگذارند از شماره‌هاي اين تيرها که سمت چپ يا راست مسير پياده روي قرار دارد استفاده مي‌کنند.

آيا خانم‌ها يا افرادي با سن و سال بالا مي‌توانند اين مسير را طي کنند؟
ـ اين سؤال معمولاً از آنجا ناشي مي‌شود که گمان مي‌شود تمام اين مدت 3 روز و 2 شب را بايد پياده روي کرد! در حالي که تقريباً هر چند کيلومتر استراحت مي‌کنيد و نياز نيست که تمام اين مسير را به صورت يک نفس پياده روي کنيد. هرچند که ماشين‌هايي هم بين راه وجود دارد که زائريني که از ادامهٔ پياده روي ناتوان شده‌اند را به مقصد برسانند اما با نگاهي به اطراف خود خواهيد ديد که جمعيت خانم‌ها و همچنين افراد مسن کم نيستند بلکه بعضي از خانم‌ها با بچه اي در آغوش يا افرادي با معلوليت جسمي اين مسافت بلکه بيشتر از آن (از شهرهايي مثل بصره 14 روز پياده روي تا کربلا) را طي مي‌کنند. در کل حضور در بين جمعيتي که همگي باهم به سمت هدفي خاص در حال حرکت هستند معمولاً طي مسير را براي انسان راحت مي‌کند. اين تجربه را در راهپيمايي‌هاي مناسبتي احتمالاً تجربه کرده‌ايد.

امنيت در طول مسير چگونه است؟ آيا اينکه ما دو شب در طول مسير هستيم امن هست؟
ـ امنيت بين نجف تا کربلا خيلي خوب است و در سنوات گذشته در اين مسير انفجار يا خرابکاري اتفاق نيفتاده است هرچند که در مسير بغداد-کربلا موردهايي از نقض امنيت وجود داشته است. اما مسير پياده روي نجف تا کربلا جزو امن‌ترين مسيرهاي منتهي به کربلاست و تقريباً مي‌توان گفت از امنيت شهر نجف و همچنين مسير آن تا کربلا و شهر کربلا مخصوصاً منطقه اي که اطراف حرمين است خيالتان راحت باشد.

چه کفشي بايد بپوشيم؟
ـ حتماً سعي کنيد از کفش راحت استفاده کنيد اگر کفشتان ذره‌اي پاي شما را اذيت مي‌کند اين اذيت در آن حجم پياده روي خيلي نمود خواهد داشت و مطمئناً در روز آخر که معمولاً پاي انسان در اثر يک عکس العمل طبيعي تاول‌هاي کوچکي خواهد زد بيشتر اذيت خواهيد شد. ذکر دو نکته اينجا ممکن است مفيد باشد: عرب‌ها از دمپايي براي پياده روي استفاده مي‌کنند. احتمالاً حرکت با دمپايي به مراتب راحت‌تر از کفش نامناسب خواهد بود. همچنين معمولاً چند ساعت آخر پياده روي که نزديک شهر کربلا خواهيد شد به خاطر فشاري که کفش به پا خواهد آورد اکثر مردم با پاي برهنه راه خواهند رفت زيرا پابرهنه راه رفتن راحت‌تر از حرکت با کفش نا مناسب است.

ساک‌هايمان را چه کنيم؟
ـ سعي کنيد از کوله پشتي استفاده کنيد. راحت‌ترين نوع بار جهت حمل در اين مسافت کوله‌هايي است که کامل روي دوش قرار مي‌گيرد. در غير اينصورت از ساک‌هاي چرخدار که تحمل اين مسافت را داشته باشند استفاده کنيد زيرا اگر چرخ اين ساک‌ها روي آسفالت مسير حرکت دچار مشکل شود مطمئناً مجبور به حمل اين ساک‌ها به روش‌هاي ديگر خواهيد بود که کار را براي پياده روي دشوار مي‌کند. ممکن است با هماهنگي با دوستانتان کسي راضي شود که ساک‌ها را با ماشين‌هاي عبوري به کربلا ببرد و آنجا منتظر شما باشد! اما سعي کنيد تجربه پياده روي را ولو با حمل ساک دستي از دست ندهيد. برخي از اعراب از جعبه‌هاي ميوه استفاده مي‌کنند و يک سر طنابي را در آن حلقه کرده و سر ديگر در دست مي‌گيرند. با کشيدن اين جعبه از نجف تا کربلا هم بار خود را در آن قرار مي‌دهند و در بعضي موارد بچه‌هاي خردسال را به وسيله اين جعبه‌ها مي‌کشند.


آيا نياز به حمل مواد خوراکي داريم؟
خير! تقريباً مي‌توان گفت همه نوع خوراکي در طول مسير به صورت رايگان در اختيار است! در خيلي از موارد صاحبان موکب‌ها (هيئت‌هايي که بين راه چادر زده‌اند) به اصرار شما را مجبور مي‌کنند از خوراکي‌هاي آن‌ها برداريد.


اين موکب‌ها چيست و چه تعداد در مسير موکب هست؟
ـ از ابتداي مسير تا انتهاي مسير تقريباً تمامي طول مسير به وسيلهٔ چادرها يا سازه‌هايي تقسيم بندي شده است که هيئت‌هايي از سراسر عالم مسئوليت اين چادرها را بر عهده دارند! البته قريب به اتفاق اين هيئت‌ها قبيله‌هاي عراقي هستند. عراقي‌ها به هيئت، موکب مي گويند.

در اين موکب‌ها چه خبر است؟ و چه خدماتي به زائرين مي‌دهند؟
ـ خدماتي که در اين موکب‌ها داده مي‌شود شامل موارد زير است:
انواع پذيرايي صبحانه، ناهار و شام. طبيعتاً در اين حالت حق انتخاب با شماست که از کدام چادر چه چيزي را براي ناهار يا شام انتخاب مي‌کنيد! مثلاً ممکن است جايي به اصرار شما را دعوت به قيمه نجفي کند و چادري ديگر آب گوشت پخته باشد يا حتي در ايستگاهي براي صرف ساندويچ فلافل توقف کنيد! حتي تنور هم در کنار راه يافت مي‌شود و همان‌جا مشغول پخت نان هستند! انواع طعام از ماهي تا انواع ساندويچ و خورشت را مي‌توانيد در طول مسير ميل بفرماييد! فرقش با جاهاي ديگر دنيا در اين نيست که رايگان است بلکه علاوه بر رايگان بودن اصرار صاحب طعام و التماس او براي خوردن حتي يک لقمه از طعامش هر انساني را منقلب مي‌کند!
انواع ميوه. معمولاً ميوه‌ها را در وسط راه پياده روي به زور به دستتان مي‌دهند!
انواع شيريني‌جات. خرما و شيريني‌هاي محلي عراق به وفور در طول مسير ديده مي‌شود.
انواع نوشيدني. چيزي که شايد در تمام مسير به صورت يکنواخت پراکنده شده است چايي شکر معروف عراقي‌هاست! که در استکان‌هاي کمر باريک زائران را براي رفع خستگي و عطش به سوي خود مي‌خواند! علاوه بر چايي قهوه تلخ و آب معدني و انواع نوشابه هم در طول مسير توزيع مي‌گردد.
محل خواب و استراحت! بعضي از موکب‌ها طوري شرايط موکب را طراحي کرده‌اند که محل استراحت زائرين باشد. در اين موکب‌ها پتو و بالش و ساير ملزومات يافت مي‌شود و معمولاً در هر ساعتي عده اي در اين موکب‌ها مشغول استراحت هستند.
مشت و مال زائرين! در طول مسير موکب‌هايي را خواهيد ديد که زائرين را مشت و مال مي‌دهند! بعضي توسط دستگاه و بعضي به صورت سنتي اما حرفه‌اي! حتي در مواردي پاهاي خسته و خاکي زائرين را به زور مي‌شويند! حتي ناراحت مي‌شوند اگر شما اجازه ندهيد که پاهايتان را بشويند!
ايستگاه‌هاي امدادي، توزيع دارو و ملزومات پزشکي. در طول مسير ايستگاه‌هاي امدادي تعبيه شده است که اگر مشکلي براي کسي پيش آمد با مراجعه به اين ايستگاه‌ها از خدمات پزشکي بهره مند شود. در طول مسير هلال احمر ايران نيز ايستگاه‌هايي دارد که به زائرين خدمات مي‌دهد.
ايستگاه‌هاي فرهنگي. در اين ايستگاه‌ها بسته‌هاي فرهنگي از مداحي تا پوستر و مطالب و بروشورهاي فرهنگي توزيع مي‌شود.
خدمات متفرقه! برخي از موکب‌ها دست به نوع‌آوري زدند و خدماتي به مردم ارائه مي‌کنند که ممکن است مورد نيازشان باشد مثلاً موکب‌هايي هستند که خياط در آن‌ها نشسته و با نخ و سوزن و چرخ خياطي آماده است تا مشکل لباس يا کيف دستي شما را برطرف کند! در موکب‌هايي کفاش نشسته! در موکب‌هايي برخي با تلفني در دست التماس مي‌کنند که از تلفن آن‌ها استفاده کني و با هر جاي دنيا که مي‌خواهي تماس بگيري!

در طول مسير چه نوع لباسي مناسب است؟ آيا گرماي هوا زياد است؟
ـ با توجه به اينکه هم اکنون اربعين در زمستان قرار دارد گرماي هوا به هيچ وجه اذيت کننده نيست و علاوه بر آن در ساعات شب و همچنين صبح هوا خيلي سرد هم خواهد شد. و بهتر آن است که لباس گرم به اندازه کافي برداريد.


آيا براي پياده روي پول همراهمان باشد؟
معمولاً به خاطر رايگان بودن خدمات در طول اين سه روز هزينه اي نخواهيد داشت اما مقدار کمي پول هم ضرر نخواهد داشت بهتر است از پول ملي خود عراق استفاده کنيد (دينار عراق)


اگر شارژ موبايلم تمام شد چه کنم؟ اصلاً برق وجود دارد يا خير؟
ـ در طول مسير موکب‌هايي هستند (تقريباً هر 1 کيلومتر) که در کنار جاده پنل‌هاي 15 يا 20 تايي برق گذاشته‌اند و زائران دستگاه‌هاي برقي خود را در اين پنل‌ها شارژ مي‌کنند.

محل خواب چگونه است؟ و چه نکاتي را بايد براي محل خواب در نظر گرفت؟
براي محل خواب طول روز با توجه به وجود خورشيد و گرماي نسبي هوا خيلي نکتهٔ خاصي وجود ندارد. اما براي خواب پيشنهاد مي‌شود که اولاً قبل از ساعت 8 محلي را براي خواب از بين موکب‌هاي طول مسير انتخاب کنيد ثانياً با توجه به سرماي شب سعي کنيد به جاي چادر در موکب‌هايي که ساختمان دارند و گرم‌تر هستند اطراق کنيد. احتمال اينکه بعد از ساعت 11 شب جاي گرم و مناسب گير بياوريد کمي سخت خواهد شد. ذکر چند نکته در اينجا اهميت دارد اولاً جاي خواب مناسب براي خواهران و برادران در طول مسير وجود دارد ثانياً کسي بدون جاي خواب نخواهد ماند! چون جا و ملزومات خواب مثل پتو و بالش به اندازه کافي هست فقط بايد بتوانيد موکبي که هنوز کامل پر نشده را پيدا کنيد اگر از خود اهالي بخواهيد برايتان معرفي مي‌کنند که کجا هنوز براي خواب جا دارد.

در طول شب شرايط پياده روي چگونه است؟
ـ معمولاً بعد از ساعت 9 شب مسير پياده روي خلوت تر مي‌شود و اکثر موکب داران تا اذان صبح استراحت مي‌کنند اما در اين ميان کم نيستند موکب داراني که شب را هم متناسب با سرماي شب خدماتي ارائه مي‌کنند که زائرين شب‌رو را کمک کند. به عنوان مثال چايي و شير داغ و حتي هدبند! براي جلوگيري از سرماي شب در طول شب توزيع مي‌شود و عده اي هستند که ترجيح مي‌دهند تا اذان صبح پياده روي کرده و بعد از طلوع آفتاب بخوابند.

سرويس بهداشتي و وضعيت بهداشت مسير چگونه است؟
ـ هرچند که جمعيت زيادي در مدت زمان کوتاهي در اين مسير تردد مي‌کنند اما به لطف اهل بيت و عشق خدام الحسين مسير از لحاظ بهداشتي وضعيت مناسبي دارد و همچنين سرويس‌هاي بهداشتي (حمام و توالت) به صورت مرتب توسط خادمين تميز مي‌شود و اغلب سطح بهداشت در وضعيت نسبتاً خوبي قرار دارد. هرچند پيشنهاد مي‌شود در کوله همراهتان يک صابون داشته باشيد.

چه کنيم بيشتر بهره ببريم؟
ـ همان طور که عراقي‌ها خود را براي پذيرايي از شما از مدت‌ها قبل آماده مي‌کنند شما هم براي تأثير گذاري بيشتر روي آن‌ها و بالا بردن سطح علاقه و همچنين فکر آن‌ها کار کنيد. به عنوان مثال تجربه ما در سنوات گذشته نشان داد بچه‌هايي که در طول مسير ايستاده‌اند و به زائرين نگاه مي‌کنند و بعضاً حتي با اصرار به شما خوراکي تعارف مي‌کنند با يک اسباب بازي کوچک يا حتي يک بسته پاستيل چقدر به شوق آمده و مطمئناً در دراز مدت تأثير اين حرکت در ذهنشان و تصورشان راجع به شيعيان و حتي ايرانيان چقدر مثبت خواهد بود. حتي آماده کردن بسته‌هاي فرهنگي به زبان‌هاي عربي يا انگليسي و توزيع آن بين مردمي که پياده مي‌روند تاثيرگذار است. گاهي يک پوستر يا يک عکس کوچک مذهبي با يک جمله عميق تأثير شگرفي بر ذهن مخاطب خواهد گذاشت. روي تأثير گذاري متقابل چه براي موکب داران چه براي ساير زائران از سراسر جهان برنامه ريزي کنيد.
اگر در طول مسير با هم کارواني ها به صورت گروهي اطراق مي‌کنيد بهتر است که برنامه اي براي آن محل در نظر بگيريد مثلاً ذکر مصيبت يا مداحي و ... چون هم بعضي از موکب‌ها سيستم صوتي دارند که در اختيار مي‌گذارند هم اينکه در طول مسير به خاطر صداي زياد بلندگوها که دائماً در حال پخش نواي مداحي عربي هستند احتمالاً نمي‌توان مراسم يا مداحي داشت و گوش کردن به همين نواها و ديدن صحنه‌هايي که از جلوي چشم انسان در حال عبور است براي آماده شدن دل و توجه آدمي کافي است.
زيارت حسين با خستگي پياده‌روي گويي مزه‌اي دو چندان دارد و اينجاست که پا و دل با هم ارتباط پيدا مي‌کنند! در طول مسير هنگامي که پاهايمان خسته يا حتي در مواردي جراحتي کوچک پيدا مي‌کند کافي است براي آماده شدن دل. کمي اگر مرغ دل را پرواز دهي به وضوح کارواني را خواهي ديد که از کربلا به سوي شام به اسيري مي‌روند و وقتي نگاهت را به طرفين بر مي‌گرداني و مي‌بيني اين چنين با عزت در حال راه رفتني و اينچنين از تو پذيرايي مي‌شود مطمئناً با خود مي گويي اين کجا و آن کجا؟ اينجاست که آدمي مي‌گويد: لايوم کيومک يا ابا عبدالله!














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن