محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853993119
استانداری که با زنبیل بافی روزگار میگذراند
واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
استانداری که با زنبیل بافی روزگار میگذراند سلمان فارسی، از یاران نزدیک پیامبر (ص) و علی (ع) بود. او دهقانزادهای ایرانی بود و روزبه نام داشت و در کودکی بر آیین زردشت بود. در مدینه محمد بن عبدالله (ص) را دید و به او ایمان آورد. پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، در شمار یاران علی بن ابیطالب (ع) قرار گرفت.
به گزارش فرهنگ نیوز- هشتم صفر مصادف است با سالروز درگذشت صحابی پیامبر(ص) و امیرمومنان علی(ع) جناب سلمان فارسی، که در ذیل زندگی نامه مختصری از ایشان می آید:
سلمان فارسی، از یاران نزدیک پیامبر (ص) و علی (ع) بود. او دهقانزادهای ایرانی بود و روزبه نام داشت و در کودکی بر آیین زردشت بود. در دوران نوجوانی به دین مسیحیت درآمد و به شام سفر کرد و به شاگردی روحانیون مسیحی درآمد. در شام و موصل و نصیبین اقامت کرد و چون پیشگویی مسیحیان را درباره ظهور پیامبری در سرزمین اعراب شنید به این دیار راهی شد؛ اما به دست قبیله بنی کلب اسیر و به بردگی گرفته و به مردی از بنی قریظه فروخته شد و همراه او به مدینه آمد.
در مدینه محمد بن عبدالله (ص) را دید و به او ایمان آورد. محمد (ص) او را از خواجهاش خرید، آزاد کرد و سلمان نام داد. سلمان در دوران حیات پیامبر(ص) از یاران بزرگ و مورد علاقه ایشان بود تا جایی که پیامبر (ص) دربارهاش فرمود: سلمان از ما اهلبیت است.
او در غزوههای پیامبر حضور داشت و ماجرای پیشنهاد وی برای کندن خندق در نبرد احزاب که به شکست مشرکان انجامید، مشهور است.
پس از رحلت پیامبر اسلام (ص)، در شمار یاران علی بن ابیطالب (ع) قرار گرفت. با جریان سقیفه مخالف بود ولی پس از انتخاب ابوبکر و پس از آن عمر به خلافت، با آنها همکاری کرد. در زمان حکومت خلیفه دوم، حاکم مدائن شد. با این حال زنبیل میبافت و از دسترنج خودش روزی میخورد.
سلمان فارسی، پس از عمری طولانی در سال 34 هجری رحلت کرد. وفات او در شهر مدائن رخ داد. مدفن وی در مدائن به بقعه سلمان پاک مشهور است.
از کودکی تا قبول اسلام
پدر سلمان از دهقانان ایرانی بود. در روزگار ساسانیان به طبقه مالک و زمیندار روستایی و شهری دهقان میگفتند. روایاتی که درباره دوران پیش از اسلام سلمان در دست است و با داستانگویی آمیخته است. آنچه در همه این روایات تاکید شده، روحیه جستجوگر سلمان است که باعث شد در جستجوی دین بهتر دست به سفرهای طولانی بزند. بر اساس این روایات وی در کودکی زردشتی بود تا اینکه با دین مسیحیان آشنا شد و بدان گروید و از شهر خود به سوی شام سفر کرد تا به شاگردی روحانیون طراز اول این آیین درآید. بنابر روایت پدر سلمان به واسطه علاقهای که به وی داشت او را در خانه نگاه میداشت و سفر او به شام نوعی فرار تلقی میشد. او در شام در خدمت کلیسا به سر برد و برای استفاده از محضر مسیحیان پارسا به شهرهای موصل و نصیبین و عموریه سفر کرد. سلمان از عموریه قصد سفر به حجاز کرد و این بدان خاطر بود که از طریق استادان مسیحیاش با پیشگویی ظهور پیامبری در این سرزمین آشنا شده بود. او که در این سفر با کاروانی از قبیله بنی کلب همراه بود، به دست آنان اسیر شد و در حجاز به بردگی فروخته شد و به خدمت مردی از یهودیان بنی قریظه درآمد و به مدینه برده شد.
رهایی از بردگی و اسلام آوردن
او در سال اول هجرت و در ماه جمادی الأول اسلام آورد. بنابر روایات سلمان شنیده بود که پیامبری ظهور خواهد کرد که صدقه نمیخورد اما هدیه را میپذیرد و بین دو کتفاش مُهر نبوّت حک شده، از این رو هنگامی که در قباء با پیامبر اکرم (ص) برخورد کرد، خرمایی به رسم صدقه به آن حضرت داد. پیامبر (ص) از آن خرما به یاران داد اما خودش از آن نخورد. سلمان این جریان را یکی از آن نشانههای سه گانه به حساب آورد. بار دیگر در مدینه، پیامبر (ص) را دید. خرمایی به عنوان هدیه به آن حضرت داد و ملاحظه کرد که این بار خود حضرت از آن خرما خورد. برای بار سوم، حضرت را در تشییع جنازه یکی از یاراناش دید. به او سلام کرد و به دنبالاش برگشت. پیامبر (ص) لباساش را طوری کنار زد که سلمان مُهر نبوت را در بین دو کتف ایشان دید. در این وقت سلمان خود را به دامان پیامبر انداخت و بدناش را بوسه باران کرد و اسلام آورد.
سلمان در سال اول هجرت از صاحبش خریداری و آزاد شد بهای آزادی او غرس ۳۰۰ یا ۴۰۰ درخت خرما و ۴۰ اوقیه طلا بود که از سوی رسول خدا(ص) و با کمک صحابه پرداخت شد. خود سلمان به این نکته اشاره دارد که رسول خدا او را آزاد کرده و سلمان نام نهاد.
پیمان برادری
بعضی قائل به انعقاد پیمان برادری بین سلمان و ابودرداء شدهاند، بعضی برادر سلمان را حذیفة بن یمان دانستهاند و بعضی دیگر سخن از برادری او و مقداد به میان آوردهاند اما مضامین روایی شیعه، برقراری پیمان برادری بین سلمان و ابوذر را تأیید میکنند و در برخی روایات از اشتراط پیروی ابوذر از سلمان سخن به میان آمده است.
اقدامات مهم
ــ طرح کندن خندق و راهنمایی مسلمانان در فتح ایران
او در جنگهای صدر اسلام شرکت داشته و پس از غزوه خندق هیچ جنگی از او فوت نشد. طرحِ کندن خندق دور شهر مدینه در غزوه خندق از او بود. در این جنگ، به دستور پیامبر (ص) هر ده نفر مأمور کندن چهل زراع از خندق شدند. بهخاطر توان جسمی بالای سلمان، بین مهاجرین و انصار اختلاف افتاد و هرکدام سلمان را از خود میدانستند؛ مهاجرین معتقد بودند چون سلمان از جای دیگر (ایران) هجرت کرده از آنان محسوب میشود و انصار میگفتند چون او در زمان ورود پیامبر به یثرب در آن جا بوده از انصار است.
به گزارش برخی از منابع در نبرد طائف نیز سلمان طرح استفاده از منجنیق را مطرح کرد و پیامبر(ص) دستور داد این وسیله استفاده شود.
در فتح ایران، عُمَر او و حذیفه را پیشگام و راهنمای سپاه اسلام قرار داد. در فتح مداین سلمان نقش مذاکره کننده از سوی لشکر مسلمانان با سران نیروهای ایرانی را بر عهده داشت.
ــ مخالفت با سقیفه
سلمان، از مخالفان جریان سقیفه بود. مقداد و سلمان و ابوذر و عبادة بن صامت و ابوهیثم التیهان و حذیفه و عمار پس از این که از واقعه سقیفه خبردار شدند، در شب دور هم جمع شدند تا مجددا امر خلافت را در شورایی متشکل از مهاجرین بررسی کنند سلمان و اُبَیّ بن کَعب احتجاجات فراوانی در مخالفت با این واقعه دارند. معروف است که او در سرزنش بیعت برخی از صحابه با ابوبکر گفت «کردید و نکردید». معنی این جمله این است که خلیفهای را انتخاب کردید اما فرمان رسول خدا را اجرا نکردید. او در آن روز میگفت: مرد سالمند را برگزیدید و خاندان پیغمبر خود را رها کردید، اگر خلافت را در خاندان پیامبر میگذاشتید حتی دو نفر باهم اختلاف پیدا نمیکردند و از میوه این درخت هرچه گواراتر و زیادتر سود میبردید.
ــ استانداری مدائن
سلمان فارسی، در زمان عمربن خطاب از جانب خلیفه استاندار مدائن شد. سلمان برای قبول این کار از امیرالمومنین (ع) اجازه گرفت و سپس آن را قبول کرد. او تا لحظه مرگ والی آن شهر بود. سهم سلمان از بیت المال در سِمَت استانداری مدائن، پنج هزار درهم بوده است که آن را صدقه میداده و با زنبیل بافی از دسترنج خودش ارتزاق میکرده است.
همسر، فرزندان و نوادگان
دو اقدام اولیه سلمان برای ازدواج، ناموفق بودهاند؛ اولیناش خواستگاری دختر عمر ــ خواهر حفصه، همسر پیامبر (ص) ــ بوده که در ابتدا با مخالفت عمر مواجه شده و پس از بیان جایگاه سلمان به دست رسول خدا او به این امر رضایت داده ولی سلمان از آن منصرف شده است. در دومین مورد سلمان ابودرداء را به خواستگاری زنی فرستاده که خانوادهاش با ازدواج او با سلمان مخالفت کرده ولی با ازدواجاش با خود ابودرداء موافق بودهاند و ابودرداء آن زن را به همسری خودش درآورده.
بُقیره، همسر سلمان، از بنی کنده بوده. پسران سلمان عبدالله و محمد نام داشتهاند. عبدالله حدیث تحفه بهشتی برای فاطمه (س) را از پدرش سلمان روایت کرده است. سلمان دختری در اصفهان و دو دختر در مصر داشته.
از قول محدث نوری استفاده میشود که نوادههای سلمان تا حدود پانصد سال در ری بودهاند. بدرالدین حسن بن علی بن سلمان از شخصیتهای حدیثی است که نسباش با نُه واسطه به سلمان میرسد. ضیاء الدین فارسی (متوفی، ۶۲۲ ه)، از علما و شاعران خُجند، پیشوای امور شرعی در بخارا و صاحب شرح بر کتاب «محصول» رازی، از نوادگان سلمان است. محدث نوری، شمس الدین سوزنی(متوفی ۵۶۲ یا ۵۶۹ ه) ملقب به تاج الشعرا را از نوادههای سلمان دانسته است. عبدالفتاح، که مدتی متولی بقعه سلمان بوده، ابوکثیر بن عبدالرحمن، نبیره سلمان که نامه رسول خدا به «أشهل یهودی قریظی» در آزادی سلمان را روایت کرده، ابراهیم بن شهریار(متوفی ۴۲۶ ه)، از عرفای قرن پنجم هجری و معروف به ابواسحاق کازرونی و حسن بن حسن که سلسله نسباش به محمد بن سلمان میرسد و واعظ بوده، از دیگر نوادگان سلمان فارسی هستند.
سلمان در کلام پیامبر(ص) و امامان(ع)
مشهورترین روایتی که از پیامبر(ص) درباره سلمان نقل شده و نشان دهنده علاقه آن حضرت به اوست روایت « سلمان منا اهل البیت» است. بر اساس روایات روزی سلمان وارد مسجد شد و حاضرین به احتراماش او را در صدر مجلس جای دادند ولی برخی به بهانه عجمیتِ (عرب نبودن) او بر این کار حاضرین خرده گرفتند. پیامبر (ص) با دیدن این صحنه بر منبر رفت و خطبهای خواند و ضمن اشاره به اینکه انسانها از نظر نژاد و رنگ پوست بر هم برتری ندارند فرمودند: « سلمان از ما اهل بیت است».
سخنان دیگری از پیامبر اسلام در فضیلت سلمان نقل شده است. از جمله سخنانی که پیامبر بهشت را مشتاق علی، عمار و سلمان دانسته و یا حدیثی که بر اساس آن خداوند پیامبر(ص) را مکلف به دوست داشتن علی و سلمان و مقداد و ابوذر کرده است.
همین گفتار پیامبر(ص) در روایت دیگری نیز نقل شده است. بر اساس این روایت در روزهایی که اهل مدینه در حال کندن خندق برای مقابله با سپاه احزاب بودند، سلمان فارسی که مردی تنومند بود سهم زیادی در پیشبرد کار داشت و هر یک از گروه مهاجران و انصار او را از خود میخواندند و پیامبر(ص) فرمودند سلمان از ما اهل بیت است .
در منابع شیعی روایاتی در ستایش سلمان از زبان امامان شیعه(ع) نیز نقل شده است. وی در کلام ائمه معمولا در زمره شیعیان نخستین و استواران در دین شناخته شده است. از جمله این روایات سخنی از امام علی(ع) است که سلمان فارسی و برخی از یاران از جمله ابوذر و عمار و مقداد را از افرادی دانسته است که خداوند به برکت وجود آنان به مردم روزی میدهد. آن حضرت همچنین سلمان را دارای علم اول و آخر دانسته است. در روایتی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل شده که یک بار در مجلسی در حضور امام(ع) از سلمان فارسی سخن به میان آمد و امام فرمودند نگویید سلمان فارسی بگویید سلمان محمدی چرا که وی یکی از خاندان ما اهل بیت است .
وفات
سلمان در سال 36ق. درگذشت. برخی روایات درگذشت وی را در زمان خلافت عثمان و برخی از روایات آن را در ماههای بعد از خلافت عثمان دانستهاند. بنابر روایات سلمان فارسی عمری طولانی داشت و برخی عمر وی را تا 350 سال دانستهاند.
پس از وفات سلمان، علی (ع) از مدینه به مدائن آمد او را غسل و کفن کرد و بر او نماز خواند و دفن کرد. علی (ع) در همان شب به مدینه بازگشت.
* ویکی شیعه
94/8/27 - 19:16 - 2015-11-18 19:16:56
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
روزگار
جام جم نوا گفتگو روزگار روزگار چهارشنبه 20 آبان 1394 09 40 | کد خبر 2164883655254259972 | بازدید 1 روزگاراستاندارد سازي ارغوان بافي و چاقو سازي در کرمانشاه
۲۷ آبان ۱۳۹۴ ۱۷ ۵۱ب ظ استاندارد سازي ارغوان بافي و چاقو سازي در کرمانشاه موج-با تلاش معاونت صنايع دستي استان کرمانشاه رشتههاي ارغوان بافي و چاقو سازي استان کرمانشاه استاندارد سازي ميشوند به گزارش خبرگزاري موج پروانه حيدري معاون صنايع دستي اين اداره کل با اعلام اين خبر افزومعرفی و پیشینهی هنر چپریبافی
چپری بافی یکی از صنایع دستی استان مازندران است چپری بافی یکی از شاخههای نساجی سنتی ایران و رشتهی بومی استان مازندران است چَپري پارچهاي دستبافت با تار پنبهاي و پود پشمي است که که با دستگاه پارچهبافی دووَردی تولید شده و در استان مازندران براي تولید پوشاک محلي کاربردیادداشت مهمان/ سید یحیی یثربی یاد باد آن روزگاران یاد باد/ خاطراتی از علامه طباطبایی(ره)
یادداشت مهمان سید یحیی یثربییاد باد آن روزگاران یاد باد خاطراتی از علامه طباطبایی ره مجموعه کسانی که پای درس علامه مینشستند همگون و یکدست نبودند از جوان بیست ساله تا پیرمرد شصت ساله پای درس ایشان حاضر میشدند درحالی که در آن ایام هر کس نمیتوانست بینظم پای درس استادی بنشینداستاندار کرمان عنوان کرد همکاری استانداری کرمان برای تامین مسکن طلاب
استاندار کرمان عنوان کردهمکاری استانداری کرمان برای تامین مسکن طلاباستاندار کرمان گفت همکاری استانداری کرمان در زمینه تامین مسکن طلاب همانند گذشته ادامه دارد به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان علیرضا رزمحسینی صبح امروز در جلسه شورای سیاستگذاری مسکن طلاب در محل دفتر نماینده ولمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان: سرمایهگذاری در پیشرفت خانواده جزو اولویتها قرار گیرد
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان سرمایهگذاری در پیشرفت خانواده جزو اولویتها قرار گیردمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان گفت باید سرمایهگذاری در پیشرفت خانواده را جزو اولویتها قرار دهیم به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان ماهرخ بلوری پیش از ظهر امروز در جلمعاون سیاسی و اجتماعی استانداری البرز: دفتر موقت نمایندگی کنسولگری عراق در استان البرز استقرار یافت
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری البرز دفتر موقت نمایندگی کنسولگری عراق در استان البرز استقرار یافتمعاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری البرز گفت دفتر موقت نمایندگی کنسولگری عراق در استان البرز استقرار یافت به گزارش خبرگزاری فارس از کرج به نقل از روابط عمومی استانداری البرزحفاری در اطراف جغازنبیل/ میراث: برای ترمیم بنا، حفاری کردیم!
حفاری در اطراف جغازنبیل میراث برای ترمیم بنا حفاری کردیم اهالی شهر شوش خبردادند خاکبرداریهای وسیعی اطراف بنای تاریخی چغازنبیل انجام شده اما معاون میراث فرهنگی کشورو مدیر محوطه باستانی میگویند این خاکبرداری برای مرمت بنا بود آفتاب مردم و اهالی محلههای نزدیک به محوطه بمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان عربی خبر داد برپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی، عفاف و حجاب
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان عربی خبر دادبرپایی نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی عفاف و حجاب در آذربایجان غربیمدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان غربی گفت نماشگاه عرضه محصولات فرهنگی عفاف و حجاب در مناطق مختلف آذربایجان غربی برگزار میشود شهلا تاجمدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری البرز: فاز نخست اجرای طرحهای درآمد پایدار روستاییان البرز اجرایی شد
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری البرز فاز نخست اجرای طرحهای درآمد پایدار روستاییان البرز اجرایی شدمدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری البرز گفت فاز نخست اجرای طرحهای درآمد پایدار روستاییان البرز اجرایی شد محمدرضا رضوی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها