واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نخستین نشست «سینما-دانشگاه» برگزار شد
شناسهٔ خبر: 2971576 - چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
هنر > سینمای ایران
نخستین نشست «سینما-دانشگاه» با نقد و بررسی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مدرسه ملی سینمای ایران با همکاری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نخستین نشست تخصصی «سينما- دانشگاه» را روز گذشته سه شنبه ۲۶ آبان ماه در دانشگاه تهران برگزار کرد. در اين نشست فيلم «چهارشنبه ١٩ ارديبهشت»، نخستین فیلم بلند سینمایی وحيد جليلوند، با شرکت جمعی از دانشجویان و اساتید علوم اجتماعی، در تالار ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نمايش داده شد و با حضور حميدرضا جلائی پور عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی، مجيد حسينیزاد عضو هیات علمی، دانشکده صدا و سیما و محمد گذرآبادی مترجم، نویسنده و کارشناس فیلمنامه مورد بررسی و تحليل جامعهشناسانه قرار گرفت. در ابتدای این نشست، یونس نوربخش رییس دانشکده علوم اجتماعی، انگیزه مشترک مدرسه ملی سینمای ایران و دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را از اجرای این سلسله نشستها، برقراری پلی موثر و جدی میان سینما و دانشگاه عنوان کرد و ورود دانشگاه، فرهیختگان و صاحبنظران علوم اجتماعی به حوزه سینما را عاملی موثر برای غنیتر شدن سینمای ایران دانست. وی این نشستها را به عنوان لابراتواری برای به بحث گذاردن دانستههای دانشجویان و در عین حال، محفلی مفید و کاربردی برای فعالان سینمایی معرفی کرد. محمد گذرآبادی فیلمنامهنویس، مترجم و نمایشنامهنویس، نخستین سخنران این نشست ایده برخورد سینما و دانشگاه را اتفاقی جدید و نو عنوان کرد و ماهیت سلسله نشستهای «سینما- دانشگاه» را متفاوت از آن چه به عنوان نقد فیلم شناخته میشود، دانست. گذرآبادی همچنین فلسفه اجرای این نشستها را ارائه پیشنهاداتی کاربردی جهت بهبود وضعیت سینمای ایران، به ویژه در حوزه فیلمنامهنویسی معرفی کرد. این کارشناس فیلمنامه، تعریفی از درام اجتماعی ارائه و تصریح کرد: یکی از مهمترین مسائل سینما این است که سینماگران و فیلمنامهنویسان ما هنگام خلق اثر، کمتر به مخاطبان خود میاندیشند. به گفته وی، فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» از نظر برانگیختن عواطف و احساسات مخاطب موفق به برانگیختن احساساتی چون ترحم و تحسین شخصیتها میشود اما طیف گستردهتری از عواطف و احساسات مورد غفلت واقع میشود و مخاطب برای برانگیخته شدن این احساسات است که به سینما میآید، این ضعف کلی اکثر فیلمهای ایرانی تلقی میشود که نتیجه آن به وضوح در گیشه سینمای ایران قابل مشاهده است. حمیدرضا جلائیپور نیز با اشاره به مشکلات، آسیبها و مصیبتهای اجتماعی مطرح شده در فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» پرداخت و با اشاره به ارجاعات فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، توضیحاتی جامعهشناسانه درباره جامعه ایران ارائه کرده و گفت: تحلیل این گونه فیلمها که از محتوای جامعهشناسانه برخوردارند، زمینه خوبی برای ما جامعهشناسان فراهم میکند که بتوانیم از رهگذر آنها مشکلات و آسیبهای اجتماعی ایران را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم. حسینیزاد، به عنوان سومین سخنران بخش تحلیل نشست گفت: سالها است بنا داشتهایم ارتباط موثری میان سینما و دانشگاه برقرار کنیم، و البته در برهههایی هم نشستهایی انجام شد اما متاسفانه این اتفاق هیچگاه تبدیل به جریانی مداوم نشد. وی اجرای سلسله نشستهای «سینما- دانشگاه» را امری خجسته دانست و ابراز امیدواری کرد که این حرکت تبدیل به جریانی همیشگی میان سینما و دانشگاه شود. این مدرس دانشگاه درباره استفاده فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» از نشانههای بازنمایی تصویری، عنوان کرد که یکی از ضعفهای فیلم این است که در برخی صحنهها به تخیل مخاطب چندان مجال خیالپردازی نداده، گرچه فیلم نگاهی مستندوار به موضوع داشته، فوقالعاده عمل کرده است؛ ضمن اینکه بازی بازیگران این فیلم در نماهایی بازنمایی تصویری خوبی داشته است، به ویژه بازی نیکی کریمی که در واقع استاد بازیگری با سکوت خود است، بیان خوبی از مشکلات این شخصیت ارائه داده است. در پایان این نشست، دانشجویان حاضر در این نشست به تحلیل شخصی از فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» پرداختند. مدرسه ملی سينمای ايران اين سلسله نشستها را با هدف برقراری ارتباطی موثر و كاربردی ميان سينما و دانشگاه و همچنين ايجاد محفلی متشکل از جامعهشناسان و دیگر صاحبنظران علوم انسانی، برای به بحث گذاردن فيلمهای روز سينمای ايران، هر دو هفته يكبار، با همکاری دانشكده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، در این دانشکده ادامه خواهد داد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]