واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: در نشست سیفالله صمدیان با فیلمسازان مطرح شد: فیلم كوتاه در عملیات اجرایی ساده و در كیفیت نهایی عمیق است جلسه و نشست فیلم های دانشجویان كارگاه های آموزش فیلمسازی عباس كیارستمی با حضور یدالله صمدیان، بهزاد دورانی بازیگر فیلم «باد ما را خواهد برد» و كاوه اویسی شب 24 آبان در سالن 4 پردیس چارسو برگزار شد.
۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان ساعت 14:49
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، در ابتدای این جلسه بهزاد دورانی درباره كار با كیارستمی در فیلم «باد ما را خواهد برد» گفت: «طی 30 سال كاری كه با تمام كارگردانان همراه شدم، تجربه همكاری با كیارستمی برایم از این جهت جالب بود كه از قبل آنچه می خواست بسازد را در ذهنش می ساخت. هیچ كس اجازه كات گفتن در فیلم های كیارستمی ندارد و یكبار دلیل آن را پرسیدم كه گفت شاید همان پلان بهترین بازی بازیگر ما باشد و دیگر نتوانم این صحنه را بگیرم. شاید بخشی از زواید از پلان های اصلی فیلم شود.»
دورانی درباره بازی گرفتن كیارستمی از بازیگران عنوان كرد: «صبح ها چهار ورق دیالوگ به من می داد و بعد از یكبار خواندن، سریع ورق ها را می گرفت و می گفت نمی خواهم حفظ آبرو كنی و فقط جلوی دوربین برو و هر كاری می خواهی انجام بده.»
*** فیلم كوتاه؛ ساده در عملیات اجرایی
در ادامه این نشست سیفالله صمدیان در خصوص غفلت تلویزیون از فیلم های كوتاه گفت: «تلویزیون ما نمی داند یكی از منابع درخشان و سرشار فراهنگی همین فیلم های كوتاه است و تلویزیون می تواند برای چند سال آینده طی 10 دقیقه باكس فیلم كوتاه ثابت داشته باشد.»
صمدیان با اشاره به استنباط غلط برخی درباره فیلم كوتاه، عنوان كرد: «برخی فكر می كنند فیلم كوتاه پله اولیه به سمت فیلم بلند است اما وای به حال كسی كه فیلم می بیند و حواسش به زمان فیلم است. این اشتباه بزرگی است كه فكر می كنند بچه ها باید با فیلم كوتاه یاد بگیرند و بعد فیلم بلند بسازند و مخالف این ذهنیت هستم.
وی ادامه داد: «كیارستمی می گفت كه فیلمسازان نباید فیلم كوتاه را پل ارتباطی برای ساخت فیلم بلند بدانند؛ چرا كه نقش رباعی و دوبیتی در ادبیات و فیلم كوتاه و بلند در فیلمسازی متمایز است و هركدام جایگاه خاص خود را دارند.»
این فیلمساز در پایان صحبت های خود گفت: «فیلم كوتاه اندازه زمان و مكان را به ما می دهد تا با دقت انتخاب كنیم. اصولا ذهنیت زمان فیلم را باید پاك كنیم و مهم این است كه چه می خواهیم بسازیم. فیلم كوتاه باید در عملیات اجرایی ساده اما در كیفیت نهایی عمیق باشد.»
** كمترین امكانات و هزینه ها در فیلمسازی
در ادامه این جلسه كاوه اویسی از هنرجویان كارگاه فیلمسازی كیارستمی گفت: «فیلم هایی كه 9 سال پیش در كارگاه ساخته می شد، با آنچه در مسابقه داستان كوتاه جشنواره می بینیم، خیلی متفاوت است. در حال حاضر همه به سمت فرآیندهای ساخت بزرگ یا بازیگرهای ستاره در فیلم كوتاه هستند اما كیارستمی می گفت با كمترین امكانات و هزینه ها امكان ساخت فیلم وجود دارد.»
وی با درخواستی از فیلمسازان حاضر در سالن تأكید كرد: «خواهش می كنم مرعوب فرآیندهای ساخت یا زمان فیلم های كوتاه الان نشوید و رقیب های ما این فیلمسازان نیستند. باید بتوانیم با امكانات كم فیلم بسازیم و كل جریان را نباید ببازیم. این فیلم های ساده و كم هزینه ای كه می سازیم را می توانیم با دوربین های موبایل بسازیم و اگر ایده و فیلمنامه خوب داشته باشیم، پیشرفت می كنیم.»
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]