واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: نادری: وجدان در فیلم كوتاه بیدار است / پیام عباس كیارستمی به فیلمسازان فیلم بررسی تحلیل فیلم كوتاه داستانی عنوان كارگاهی بود كه روز گذشته 23 آبان ماه، مهدی نادری نویسنده و فیلمساز در جشنواره بینالمللی فیلم كوتاه تهران برگزار كرد.
۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان ساعت 12:44
به گزارش سرویس فرهنگی پانا، این كارگاه تنها نگاهی گذرا به آنچه از برخی فیلمسازان در این جشنواره به نمایش گذاشته شده است نبود. نادری ترجیح داد تا بافرمی متفاوت این كارگاه را مدیریت كند. او این بار هم سالن تاریك را برای برگزاری كارگاه انتخاب كرد. چراكه معتقد است با این فرم از اجرا میتوان بیشتر حرفها را شنید و دقت مخاطبان بیشتر خواهد شد. نمایش بدون صدا فیلم «ایثار» اثر اندری تاركوفسكی بر پرده سینما، روشن كردن شمعی در میانصحنه به یاد قربانیان حملات تروریستی بهویژه قربانیان حملات تروریستی فرانسه و وجود چند صندلی روی صحنه كه هر یك از فیلمسازان میتوانستند در طول اجرای برنامه محلی برای نشستن داشته باشند و روشنایی صحنه با نورپردازی كه نادری طراحی كرده بود، ازجمله ویژگیهای برگزاری این كارگاه بود.
این كارگاه با یك ایده خلاقانه برگزار شد. حضور نادر مشایخی آهنگساز و رهبر اركستر ایرانی روی صحنه قبل از نمایش فیلم «ایثار» و صحبت درباره موسیقی این فیلم. مشایخی كه بر روی صندلی در گوشهای از صحنه با مردم صحبت میكرد گفت: چیزی كه بر روی من تأثیرگذار است، صدای آغاز این فیلم هست و بعد تصاویری كه میبینیم. تاركوسفكی معمولاً از آب در تصاویرش استفاده میكند، در این فیلم بیشتر از صدای آب استفاده میكند و بعد قطعه موسیقی كه تمام میشود صدای مرغان دریایی و امواج دریا را میشنویم.
سعید ولی زاده و داود رحمانی كارگردانان فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز»، پویا بادكوبه كارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا»، سجاد و میلاد ستوده كارگردانان فیلم «بیماری» فیلمسازانی بودند كه روی صحنه در كنار مهدی نادری حاضر شدند و درباره فیلمهایشان صحبت كردند و با حاضرین درباره چگونگی ساخت فیلمهایشان گفتوگو كردند.
سعید ولی زاده درباره ایده ساخت فیلمش گفت: سال گذشته فیلم «آنجا كه خانهام نیست» را در جشنواره منطقهای ساخته بودم كه بخشی از آن سانسور شد و در جشنواره فیلم تهران هم پذیرفته نشد. با خودم فكر كردم فیلم بعدی را كم ریسك تر خواهم ساخت. از دوستانم فیلمنامهای خواستم. یكی از آشنایانم خانم زهرا رمضانیان ایدهای از پسر زندانی داشت كه روز آخر زندگیاش است و مادرش برایش لباس بافتنی میآورد كه سرما نخورد. از این ایده خوشم آمد. وارد پروسه نوشتن شدم و فكر كردم فیلم سختی است و نیاز به كمك داشتم و از داود رحمانی كمك گرفتم. ویژگی داود این است كه اساساً از كارهای سخت لذت میبرد و مثلاً برای ساخت دنیای زیرآب كمك زیادی بود.
داود رحمانی هم در صحبتهایش به جذابیت فیلمنامه اشاره كرد و گفت: قبل از اینكه سر فیلمبرداری برویم، همهچیز را دكوپاژ كردیم به همین دلیل از قبل همهچیز در ذهن شكل گرفته بود.
پویا بادكوبه درباره انگیزه ساخت فیلم «همسایه طبقه بالا» نیز گفت: مجوز كارگردانی ارشاد بیشترین دلیل ساخت این فیلم بود. فیلمنامه فیلم بلندی را در حال نگارش داشتم كه در حال اتمام بود. باید در فصل تابستان فیلمبرداری میشد و متوجه شدم قانونی است كه اول باید مجوز كارگردانی گرفته شود و من زمان كمی داشتم. تیزرهای زیادی ساخته بودم كه برای آنها بهعنوان نمونه كار پذیرفتی نبود.
سجاد ستوده نیز در توضیح ساخت فیلمش گفت: اینكه مردی برای زنش سایه میخرد ازنظر ما دارای بار دراماتیك برای ساخت یك فیلم كوتاه بود.
یكی از حاضران درباره شباهت رمان «كوری» و فیلم «بیماری» صحبت كرد و از سجاد ستوده دلیل این شباهت را پرسید. ستوده گفت: من بههیچوجه از این رمان اقتباس نكردم و در زمان ساخت فیلم به این رمان فكر نمیكردم. بیشتر فضای ذهنی ما شاید نزدیك به داستانهای كافكا بوده است.
نادری در توضیح این پرسش گفت: به نظر من هنر و ادبیات و هر آنچه به وجود آمده است، حافظه جهان هست اما آیا ما چیزی را مستقیماً برداشت میكنیم یا خیر موضوع دیگری است.
در ادامه این جلسه، سعید ولی زاده كارگردان فیلم «سه سال و سه ماه و دو روز»، درباره موضوع فیلمش گفت: من در فیلمم سعی نكردم بهزور به كسی بگویم حتماً بخشش داشته باشید و از اولیای دم بخواهم رضایت بدهید كه كسی اعدام نشود اما امیدوار بودم كه این فیلم این تأثیر را در كسی بگذارد كه كسی كه نزدیك اعدام است از كارش پشیمان است و عذاب میكشد.
سیفالله صمدیان عكاس و فیلمساز ازجمله مهمانان این مراسم بود. او در بخشی از این جلسه در پاسخ به پرسش مهدی نادری كه نظرش درباره فیلم كوتاه چیست؟ گفت: فیلم كوتاه خیلی حیف شد. متأسفم برای كسی كه فكر كند تا فیلم بلند نسازد فیلمساز نیست. قرار بود آقای كیارستمی هم در این جشنواره حضور داشته باشد اما به دلیل سفری كه پیش آمد نتوانست بیاید اما از او خواستم اگر پیامی برای فیلمسازان كوتاه دارد بگوید تا من به شما منتقل كنم و او گفت: فیلمسازان، فیلم كوتاه را به خاطر خودش جدی بگیرند نه اینكه پلی باشد برای رسیدن به موقعیت فیلمسازی فیلم بلند و مثال خوبی از شعر زد و گفت: هیچ آدم عاقلی جایگاه عمر خیام را برای اینكه رباعی میگفت فراموش نمیكند.
صمدیان ادامه داد: شما لذت ساخت فیلم كوتاه را ببرید. نمیگویم به ساخت فیلم بلند فكر نكنید. در مورد كپی كاری یا اقتباس هم باید بگویم خوش به حال كسی كه كپی كند و چیزی را به اصل اضافه كند و در این صورت اثر عین حلال است.
علی علایی از منتقدان سینما از دیگر مهمانان این جلسه بود او گفت: ازنظر من بسیاری از فیلمهای كوتاه كه در جشنواره فجر میبینیم به قول آقای صمدیان جایگاهشان را از زمان میگیرند اما هیچوقت بلندای زمان نمیشوند. بسیاری از فیلمهای بلند سینما ما فیلمهای كوتاه خوبی هستند و در تلاش برای فیلم بلند شدن بهراحتی از دست رفتند.
او ادامه داد: خوشحالم كه این روحیه هنوز در فیلمسازان فیلم كوتاه هست كه برای ساخت فیلمهایشان به هم كمك میكنند. نادری نیز در ادامه صحبتهای علایی گفت: طبعاً طبق گفته شما وجدان در فیلم كوتاه بیدار است و همكاری خوبی بین بچههای فیلم كوتاه دیده میشود.
یكی از حاضران از سعید ولی زاده درباره موضوع فیلمش سؤال كرد، مبنی بر اینكه در فیلم هم درباره جرم صحبت شده وهم مجازات. چرا در این فیلم بخشش رخ میدهد و جرم بخشیده میشود؟ ولی زاده در پاسخ گفت: بخشودگی به آن معنا اتفاق نمیافتد. بهنوعی درگیری آدم باوجدان و درونیاتش است. ولی زاده در ادامه از طراح صحنه فیلمش امین فاضلی یادكرد كه نامش در بولتن جشنواره درج نشده از تلاشهای او قدردانی كرد.
پویا بادكوبه كارگردان فیلم «همسایه طبقه بالا» در پاسخ به این پرسش كه به چه دلیل به سراغ ساخت فیلم كوتاه رفت؟ گفت: ما زمان محدودی برای ساخت فیلم داشتیم و باید فیلمی میساختم تا بهعنوان نمونه كار به ارشاد میدادیم. من به دنبال یك داستان ساده و روراست بودم و همیشه خلاقیت برایم در این عناصر خلاصه میشود. اینكه كارگردان شبیه خودش باشد را دوست دارم. بنابراین به دنبال قصه سادهای بودم. اصولاً این دغدغه من است كه چرا این روزها همسایهها از هم خبر ندارند و این موضوع برای ساخت فیلم برایم جالب بود.
نادری در پایان این جلسه تنوع نگاه در فیلمهای این جشنواره و خصوصاً فیلمهایی كه مورد واكاوی و تحلیل قرار گرفتند را از عناصر مهم این جشنواره دانست و از فیلمسازانی كه امكان حمایت از آثار دیگر فیلمسازان كوتاه را دارند خواست تا از این طریق حمایت بهتری از فیلم كوتاه كنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]