تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):بار الها... باطل را از درون ما محو نما و حق را در باطن ما جاى ده. زيرا كه ترديدها...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815372303




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رکوئیم کشتگان برنامه ریزی شده و نشده


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: رکوئیم کشتگان برنامه ریزی شده و نشده وبلاگ > معیری‌نژاد، هادی - در چند روز اخیر که از حوادث پاریس می گذرد اگر نگاهی به صفحات شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی بیاندازیم در می یابیم جنگی پر شدت تر ازآنچه داعش در سوریه و عراق انجام می دهد دراینجا جریان است.

عده ای عکس پروفایل خود را به رنگ پرچم فرانسه در می آورند ،عده ای در اعتراض به آنان به دنبال رنگ عزا برای گور دسته جمعی زنان ایزدی هستند که پروفایل خود را مزین کنند، عده ای با عکس کشتگان حوادث پاریس جشن تیتر میگیرند که این است نتیجه حمایت غرب از داعش و عده ای دیگر عکس شمع روشن کردنشان جلوی سفارت فرانسه را در اینستاگرام خود می گذارند.
عده ای بر انفجار در عروس شهرهای دنیا عزا گرفته و رکوئیم موتزارت را ساز می کنند و عده ای دیگر به آنها غرش میراژها و سوپر اتاندارد ها را در جنگ هشت ساله با عراق گوشزد می کنند.
اما در این میان آنچه به آن توجه نمی شود این است که تمام این انرژی رسانه ای که در صفحات اجتماعی هرز می رود باید یک سو و جهت داشته باشد و آن هدف رفتن ساز و کاریست که باعث می شود نفرت و پلیدی جای پای خود را در عرصه سیاست جهان باز کند و تا این حد اثر گذار باشد.
فرقی نمی کند این کشته در خیابان افتاده کودکی سوری باشد یا یک نوازنده ویولن سل فرانسوی ، فرقی نیست بین زن ایزدی که به همراه چند صد زن دیگر در گور خفته است یا دخترکی فرانسوی که در فضای باز با عروسک کوچکش در بغل مرده است.
آنچه در این میان مهم است اجماع و اتحاد اهل قلم و اندیشه برای نشانه روی مناسبات قدرتی ست این غول نفرت را از درون چراغ درآورده است و اکنون ورد و دعای بازگشتش به درون را فراموش کرده است.
این حادثه در ذات خود درست مانند تصویر پسرک غرق شده در ساحل مدیترانه باید پیش از همه وجدان اهل رسانه و فرهنگ را بیدار کند چرا که وجدان اهل سیاست پدیده ای دیر بیدار است.
سالهای سال قبل ،پیش از فروپاشی شوروی در یکی از روزنامه های آن موقع (شاید اطلاعات) خبری را خواندم که تا امروز آنرا فراموش نکرده ام.
داستان مرگ کارگری اوکراینی در یکی از کارخانه جات سنگین شوروی بود که در زیر یک دستگاه پرس له شده بود،همقطاران و همکاران وی برای اعتراض در حیاط برفی کارخانه جمع شده بودند و پلاکاردی را در دست داشتند که به روسی روی آن نوشته شده بود " آندری ! تو قربانی یک اشتباه نبودی، مرگ تو در دفتر رییس کارخانه برنامه ریزی شده بود" اکنون هم مردم منطقه در چنین وضعیتی گرفتار آمده اند داعش و افراط گرایی مذهبی حاصل یک اشتباه نیست، یک برنامه ریزی بلند مدت بر روی افرادی است که برای خالی کردن نفرت تاریخی خود از یکدیگر به دنبال محملی مناسب مانند مذهب و ملیت و قومیت می گردند.
در چنین وضعیتی به نظر می رسد وظیفه اهل رسانه و اندیشه و فرهنگ ، به جای رنگ روشنفکری زدن به نفرت از یکدیگر ، در انداختن طرحی نو و آگاهی بخشی پیرامون عشق به همنوع و مقام انسانیت است.
این مهم چنان که وظیفه همه پیام آوران ،مصلحان اجتماعی و سیاستمداران اخلاق مدار است ، باید سرلوحه اهل اندیشه باشد.
کشور ما در همسایگی این غول نفرین شده قرار دارد و کوچکترین شعله ای مانند آنچه در مورد یکی از برنامه های تلویزیون اتفاق افتاد می تواند آتش نفرت را در آن روشن کند . باشد که همه ما از اهالی رسانه عشق به همنوع را تبلیغ کنیم ، تیتر بزنیم و رنگ پرچمش را درپروفایلمان بیاوریم حتی اگرآن همنوع رنگ موها و چشمهایش با ما متفاوت بود و موقع دعا دستش را به طریق دیگری رو به آسمان میگرفت.



سه شنبه 26 آبان 1394 - 08:56:27





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن