واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
محمد سهرابی گفت: شعر امروز از حیث مضمون و محتوا تهی است و فرمها شکل اصلی خود را ندارند. شعرهای سروده شده شبیه بههم هستند و امضای شخصی شاعر در شعر قابل تشخیص نیست. این شاعر که مجموعه شعر «نسخه نسیان» او به چاپ دوم رسیده است، درباره مضامین شعرهای این مجموعه گفت: این کتاب شامل 40 غزل آزاد با مضامین پند و اندرز، حکمت، عاشقانه و اجتماعی است که چاپ اول آن در سال 91 منتشر شد و امسال هم چاپ دوم آن توسط انتشارات آرامدل روانه بازار میشود. او افزود: شعرهای «نسخه نسیان» به سبک هندی سروده شده و تفاوتی از لحاظ معیار و عناصر سبکی با سبک هندی ندارد و سعی شده از عناصر سازنده این سبک در شعرها استفاده شود. او با اشاره به اینکه شعرهای عاشقانه و اجتماعی مجموعه «نسخه نسیان» را در اثنای شعرهای مدح و مرثیه میسروده، گفت: بنده از شعر مدح و مرثیه به سمت شعر غیرمذهبی، سفری اتخاذ نکردهام، بلکه این شعرها را همراه با آنان میسرودم، منتها زمان ابراز شعرهای آزاد را یا مناسب نمیدیدم یا نیازی برای انتشار آنها ندیدم در حالیکه شعرها را برای دوستانم میخواندم. سهرابی ادامه داد: با توجه به اینکه مجموعه «ابر و باده» در سال 86 منتشر شد و «نسخه نسیان» در سال 91 به چاپ رسید، نشانی بر این موضوع نیست که در آن دوران شعر عاشقانه و آزاد نمیسرودم. بلکه گریزهایی از حیث موضوع نه مضمون، به شعر غیرمدحی و رثایی داشتهام که ماحصل آن «نسخه نسیان» شد. او با اشاره به شعر امروز، گفت: شاعران امروز طبقهبندی شدهاند و با هم زندگی میکنند و یک جریان را دنبال میکنند. به هر حال در دوره ما هم شاعر ضعیف وجود دارد و هم قوی و متوسط. اگر بخواهیم اشعار عاشقانه و حکمی زمانه را واکاوی کنیم، مدت زمان زیادی باید به آن اختصاص دهیم. اما آن چیزی که مسلم است شعر پند و اندرز و حکمی به حدی ضعیف است که میتوان به جرئت گفت اینگونه مضامین در شعر شاعران وجود ندارد. در واقع شعر حکمی نهتنها ضعیف است، بلکه اصلا حضور محسوس ندارد. سهرابی اظهار کرد: متاسفانه شاعران به سمتی رفتهاند که گمان میکنند شعر عاشقانه یا اروتیک گفتن، ممکن است نیاز جامعه امروز را از حیث عاطفی برطرف کند و وقتی نیاز عاطفی مرتفع شد انسان به آزادی اندیشه خواهد رسید و در آن زمان حکمت و پندواندرز را دریافت خواهد کرد. شاید این رویکرد ناخودآگاه شاعران باشد یعنی برای این مسئله طراحی و برنامهریزی نکرده باشند، ولی متاسفانه ضعف معرفتی خود شاعران به این مسئله میانجامد که شعر معرفتی و حکمی از آنان صادر نشود. او ادامه داد: اگر در گذشته شعرهای حکمی و پندواندرز را در آثاری مانند دیوان صائب تبریزی، بیدل دهلوی، حزین لاهیجی، حافظ و سعدی و بزرگان دیگر میبینیم، به این علت است که حکیم بودند و با نام حکیم ابوالقاسم فردوسی یا حکیم خاقانی از آنان یاد میکنند، زیرا به درجهای از حکمت رسیده بودند و احساس وظیفه میکردند که از شیرینی و لذتی که از حکمت کسب کرده اند، به مخاطب هم انتقال دهند. سهرابی گفت: اما متاسفانه وقتی امروز خودم ضعیف هستم، مسلما نمیتوانم به شخص دیگری فیضی برسانم و از حیث معرفتی او را تغذیه کنم و این میشود که مشاهده میکنیم، نه تنها اشعار اکثر شاعران خالی از حکمت است، بلکه از بیان فاخر هم عاری است و از مضمون تهی هستند و مضمون تهی فرم را هم به کج و معوجی میکشاند. او درباره اینکه بیشتر شعرهای امروز امضای شخصی ندارند و شعرها شبیه به هم هستند، بیان کرد: وقتی شعر از حیث مضمون و محتوا خالی است و فرمها شکل اصلی خود را ندارند مسلما قابل تشخیص نیستند که این شعر را چه کسی سروده است، در واقع شعرها امضای شخصی ندارند. اگر 100 قطعه شعر را از 100 شاعر بدون ذکر اسم آنان روبهروی داوری بگذاریم بعید است بتواند شعر شاعران را با نام خودشان تشخیص بدهد. گویا 100 قطعه شعر را یک نفر واحد سروده است. این شاعر درباره ساز و کار توزیع و فروش چاپ جدید مجموعه شعر «نسخه نسیان» گفت: طی یک کار گروهی تصمیم گرفتیم چاپ دوم «نسخه نسیان» را با سازوکاری جدید بر پایه ارتباط مستقیم با مخاطب و البته مبتنی بر تبلیغ و ارائه کتاب از طریق فضای مجازی و البته در مرحله اول از طریق صفحه شخصی بنده در اینستاگرام با آدرس «sohrabimohammad» انجام دهیم. در صورت توفیق در این زمینه، شاید در آیندهای نزدیک برای سایر مجموعه شعرهایم این سازوکار را بهتر و مفصلتر پیگیری کنیم. محمد سهرابی پیشتر مجموعه شعرهای «ابر و باده»، «تختهمشق»، «تیره سحر»، «به همین کالی»، «سایه صدا»، «آواز لال» و «نسخه نسیان» را منتشر کرده است. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]